Diodeverdeler

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Diodeverdeler

Bericht door markw »

Ik heb inmiddels een diodeverdeler (type 180 DB van proosten electronics).Nu vraag ik mij het volgende nog af; kan ik de D+ aansluiting van de diodeverdeler gewoon aansluiten op de D+ van de dynamo of moet ik hem op de een of andere manier aansluiten op het laadstroom-controlelampje?
Moet de B+ die ik moet aansluiten op de diodeverdeler(dus'áanvoer' van de dynamo)gezekerd worden,en kan ik daarvoor de zekering die nu is op genomen in de kabel, die de startaccu's voed, gebruiken?Deze zekering is maar 16 ampere de dynamo levert toch een veel grotere stroom?
DE man die mij de diodeverdeler heeft verkocht zei dat ik voor het in serie schakelen van de 2 HH-accu's(180Ah) dezelfde kabeldikte 10qmm kan gebruiken als voor het aansluiten van de 2 accu-sets(start+huish.)op de diodeverdeler.Bij de startaccu's zag ik dat er enorm dikke kabels waren gebruikt om de accu's in serie te schakelen.Is dit nodig of kan ik inderdaad de 10qmm hiervoor gebruiken?Maakt het wat uit dat de kabel die nu van de B+(dynamo) is aangesloten op de + pool van de startaccu's(en die dus zal worden aangesloten op de diodeverdeler), dunner is dan de kabels(10qmm) die ik heb gekocht om de start- en HH-accu's aan te sluiten op de diodeverdeler?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

D+ is D+. D is in dit verband dynamo, oftewel generator. Het laadstroomcontrolelampje speelt geen rol bij toepassing van een diodeverdeler.

B+ is de pluspool van een batterij. Hoogstwaarschijnlijk heb je B1+ en B2+, in enigerlei vorm?

Je moet voor een eventuele zekering gaan zitten of 1.5 maal de maximale laadstroom. Ik dacht standaard zo'n 35 A. Dan kom je inderdaad ruim boven de 16 A uit :P

10 qmm is goed voor 40 A. Bij gelijkstroom hanteren we ruwweg 4 A per qmm (bij wisselstroom 10 A/qmm). Voor de standaardgenerator is dat genoeg. Als je een Spezialausfürung hebt, levert die, als ik het wel heb, 65 A.

Dat er van de startbatterij dikke kabels (30 qmm of 70 qmm) naar de startmotor lopen, klopt als een bus. De startmotor trekt (kortstondig) enkele honderden ampères :!:

Van de plus-klem op je startmotor loopt er ook een wat dunnere kabel naar de rest van de installatie, inclusief de generator. Dikker gaan dan die kabel heeft geen zin, maar kan ook geen kwaad.

NB 1 Je schrijft dat je de huishoudaccu's in serie gaat zetten. Dan heb je dus een 24 V installatie. Klopt dat?

NB 2 Als je een omvormer van 24 (of 12) naar 230 V installeert van b.v. 1000 W, sluit je die rechtstreeks op je huishoudaccu aan met de bijgeleverde kabels. Reken maar na: 1000 W / 0.8 (het rendement) / 24 V = ca. 52 A, waarvoor je al 13 qmm nodig zou hebben. En dan belast je de kabel maximaal. Bij 12 V ziet het plaatje er nog 2 x zo ongunstig uit.
Hetzelfde geldt uiteraard als je electrisch gaat koken.

Ik hoop dat je wat kunt met het bovenstaande. Succes!

Groeten,
Ernst
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Hallo Ernst,

Bedankt voor je reactie.
Bij mijn 'verliesarme'diodeverdeler zit wel een aansluiting voor de D+(en D-), daarnaast zit er een B1 een B2 een generator(dynamo) aansluiting op. Ik heb inmiddels iemand gesproken(fabrikant) die zei dat ik de D+ van de verdeler inderdaad kan aansluiten op de D+ van de dynamo en de min aansluitig is aarde.
Jou verhaal over de zekering is mij nog niet helemaal duidelijk.Op een van de +-polen van mijn startaccu's zitten 3 rode draden aangesloten hiervan moet er minstens een voor de standkachel zijn, een weet ik niet en de andere moet van de dynamo komen.Twee van de draden zijn met 16 ampere gezekerd de derde met 8.Van de 3 rode draden is er een het dikst( gezekerd 16 ampere).Op de dynamo zag ik een draad aangesloten zitten met dezelfde dikte en kleur, dus ga ik er vanuit dat dit de draad van de dynamo naar de accu's is.Nou dacht ik dat vooral in het begin er een maximale laadstroom door de dynamo wordt afgegeven die met het voller worden van de accu's gelijdelijk aan afneemt.Uit jou mailtje begrijp ik dat ik qua zekering anderhalf maal de max. laadstoom moet aanhouden. Hoe kan het dan dat er een 16 ampere zekering is gebruikt en dat deze dan niet doorbrand?Kan ik deze dan op de 'generator' aansluiting van de verdeler aansluiten
Ik heb inderdaad een 24 V installatie.
Martin Sanders heeft onder het kopje scheidingsrelais deze diodeverdeler onder mijn aandacht gebracht hier vind je ook de website(proosten electronics)
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Groeten Mark,
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bij mijn 'verliesarme'diodeverdeler zit wel een aansluiting voor de D+(en D-), daarnaast zit er een B1 een B2 een generator(dynamo) aansluiting op.
Samenvattend: De plus dynamo op D+, de B1 op de plus van de startbatterij, B2 op de plus van de huishoudbatterij. Wat je bedoelt met die generatoraansluiting is me niet duidelijk, je hebt alle noodzakelijke aansluitingen al genoemd.

Jou verhaal over de zekering is mij nog niet helemaal duidelijk.Op een van de +-polen van mijn startaccu's zitten 3 rode draden aangesloten hiervan moet er minstens een voor de standkachel zijn, een weet ik niet en de andere moet van de dynamo komen.
Ga er maar van uit dat draden op de plus accu naderhand zijn aangebracht (behalve natuurlijk die hele dikke naar de startmotor), van huis uit zit de voertuiginstallatie op de startmotor en zit er op de accu alleen maar die hele dikke.
Standkachel is een heel goede mogelijkheid. Bij mijn 608 was ook de tachograaf rechtstreeks op de accu aangesloten (vrij dunne draad), zodat de klok doorloopt als de hoofdschakelaar uit is. Misschien de aanjagers voor de ruimteverwarming? Of sirene, zwaailicht o.i.d.

Twee van de draden zijn met 16 ampere gezekerd de derde met 8.
Neem maar aan dat de laadstroom dan niet gezekerd is.

Van de 3 rode draden is er een het dikst( gezekerd 16 ampere).Op de dynamo zag ik een draad aangesloten zitten met dezelfde dikte en kleur, dus ga ik er vanuit dat dit de draad van de dynamo naar de accu's is.
Dat is erg kort door de bocht. Je zult echt de puzzel moeten oplossen door de kabel systematisch te volgen. Of alle verbruikers achter elkaar in te schakelen en keer op keer de zekeringen los te nemen totdat er een verbruiker stopt. Is een hele klus, maar geeft veel voldoening als het lukt. Dan bevestig je natuurlijk labeltjes aan beide uiteinden van die kabel...

Nou dacht ik dat vooral in het begin er een maximale laadstroom door de dynamo wordt afgegeven die met het voller worden van de accu's gelijdelijk aan afneemt.Uit jou mailtje begrijp ik dat ik qua zekering anderhalf maal de max. laadstoom moet aanhouden. Hoe kan het dan dat er een 16 ampere zekering is gebruikt en dat deze dan niet doorbrand?
Dat kan dus ook niet het geval zijn.

Kan ik deze dan op de 'generator' aansluiting van de verdeler aansluiten
Als dat de D+ was, ja. Maar dat kan 'm dus niet zijn.

Martin Sanders heeft onder het kopje scheidingsrelais deze diodeverdeler onder mijn aandacht gebracht hier vind je ook de website(proosten electronics)
Ik heb ze gevonden. Die lage spanningsval komt vermoedelijk doordat ze FETs i.p.v. diodes hebben toegepast. Is een heel elegante oplossing. Ik hou dat even in de gaten voor mijn nieuwe project.

Succes verder!
Ernst
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Ik kom er niet echt uit Ernst.
Ik heb maar een nieuwe vraag op het forum gezet om te kijken of er een andere ex-ambu. eigenaar is die dit wiel al uitgevonden heeft?

De generator aansluiting die ik bedoel moet worden aangesloten op de B+ van de dynamo>Dan zitten er twee aansluitingen voor de beide accu-sets en nog twwe kleintjes voor de D+(laadstroomcontrolelampje) en een min-aansluiting(aarde).

Groeten Mark
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten