24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Frank.fjph »

Mijn oplossing voor het opladen tijdens het rijden is geheel zonder electronica of omvormers (kunnen stuk gaan en kosten geld)

De simpele oplossing die ik maakte was:
Neem 2 gelijke en nieuwe accus als huishoud accu, schakel die tijdens rijden in serie, zodat ze gewoon met de 24 V dynamo worden geladen (wel een zg scheidingsreais tussen gezet), en bij stilstand parrallel, zodat je dan 12 Volt hebt met de dubbele capaciteit van een accu.

De schakelaar is bij mij gesplitst in een aan/uit en een aparte omschakelaar 12/24, maar is ook met een enkele schakelaar met bv standen : 12 - 0 - 24 te maken , wel van voldoende zwaarte maken zodat de max verbruiksstroom en laadstroom er ruimschoots doorheen kunnen; en bij voorkeur niet schakelen als er stroom loopt, ivm levensduur contacten.

Frank
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Thekapitein »

Dat is een mooie oplossing. Maar ik heb op dit moment geen ruimte voor 2 accu's. Misschien dat ik de lokatie van de huidige huishoud accu ga veranderen. Dan kan ik gelijk rekening houden met dit idee.

Marco.
Loewie
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:23

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Loewie »

Met diepe denkrimpels dit topic proberen te volgen, om te kijken of het ook op mijn situatie van toepassing is.
Ik heb ex-ambu uit Duitsland (1987), dus 24v voertuig.
Verder 2 HH-accu's, 12v, (115 Ah), die geladen worden door 2 zonnepanelen (80W).
Een compressorkoelkast als grootste stroomvreter.
Verder een omvormer naar 230v, voor opladen mobiel en ipad.

Wij staan nooit ad paal.
Na ongeveer een week ( hangt af van de warmte), heeft de koelkast kuren.
Accu's te ver leeg...., oftewel, mijn zonnepanelen kunnen niet voldoende bijjladen.
Dus nu wil ik die laadomvormer maar eens gaan installeren.

Nu had ik indertijd er al een laadomvormer gekocht (Motormate DC DC powerconverter, model ipc-2120) , zodat de HH-accu's geladen konden worden vanuit de startaccu.

Nu mijn vragen:
- is de accubak onder de bestuurdersstoel veilig om deze laadomvormer te plaatsen? Of wordt het te warm en is er te weinig ventilatie?
- hoe sluit ik deze laadomvormer aan op 12v accu's? Op de + van de ene en de - van de andere?
- moet dit op dezelfde + en - als waar de zonnecellen op zijn aangesloten? Of juist spiegelbeeldig? Of maakt dat niet uit?
- hoe sluit ik het aan op de 24v accubak?

Om te voorkomen dat de startaccu's worden leeggetrokken, moet er dus een relais tussen.
Hoe sluit ik die aan?
Welke relais moet ik hebben en waar te koop?

Ik ben een leek, dus een beetje duidelijke uitleg zou ik fijn vinden....

Dank alvast voor de informatie.....
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door paulv »

Eigenlijk is de eerste vraag, heb je die 12V echt nodig?
Alles wordt veel eenvoudiger als je je beperkt tot 230V en eventueel 24V.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door GerardM »

De IPC-2120 is een gewone omvormer van 24 naar 12 V; en geen lader zoals je schrijft; het zal je HH accu's dus niet (optimaal) laden. Ding past overigens wel in de accubak en heeft geen actieve ventilatie nodig.

Voor het schakelen zijn diverse oplossingen, zoals de veelbeschreven Cyrix of een andere relais constructie, even de zoekfunctie gebruiken.

Succes,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Loewie
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:23

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Loewie »

Dank Paul en Gerard voor jullie reaktie.
@ Paul: die diskussie over alleen 24v heb ik gelezen.
Ik heb geen 220V, sta nooit ad paal, dus dat valt af.
Verder is woongedeelte allemaal 12v en dat ga ik niet weer veranderen (lampjes, koelkast,waterpomp, etc). Verder heb ik die omvormer een paar jaar geleden gekocht en deze ligt werkeloos op de plank. Vandaar.........

@ Gerard:
Ok, dus het is geen lader.....
Dat zal wel te maken hebben met dat er dan een hoger voltage uit moet komen?
(Ik ben een leek, maar probeer het wel te snappen)....

In ieder geval: deze omvormer hoeft ook niet maximaal te laden, hij moet extra bijladen.
De beide zonnecellen laden ook natuurlijk.....

Dan die vraag over: op welke + en - sluit ik aan bij de 12 v accu's?
Dezelfde als ook de zonnecel op staat, of juist die andere?
Of maakt dit niet uit?

Verder wil ik graag even mijn oplossing laten checken, omdat ik met iemand van mening verschil......
De "massapik" (schakelaar bestuurdersstoel) is vlg die iemand altijd een schakelaar van de - (aarde).

Bij mij (alle ambulances ?) zit de + aan de bovenkant van deze schakelaar en gaat een dikke draad naar de + van de accu.
De dikke draad aan de onderkant van deze schakelaar verdwijnt onder het vloertje en kan ik niet volgen.Ik vermoed dat dit de draad is die van de dynamo komt????
Deze 2 dikke draden worden, lijkt mij, met de schakelaar gekoppeld.
Dus niet de massa wordt verbonden, maar de +.
Klopt dat?

Midden op de schakelaar in zit een - draad, die naar de andere hoek van de accubak loopt, en aan een brede platte koperen draad zit, die naar de - van de accu gaat.

Nu dacht ik:
Ik maak de schakeldraad naar het relais vast aan de "massapik" . ( de onderste van de +?)
Ik zet deze schakelaar nl altijd uit als ik parkeer, en aan als ik weer ga rijden......
Daarmee heb ik de relais dus ook in-of uitgeschakeld.

Verder moet er een dikke + stroomdraad van de accu naar het relais en vandaar door naar de omvormer.

Kan ik de - draad van de omvormer rechtstreeks op de - van de massapik zetten?( waar ook die andere massadraad zit?)

Heb ik het zo goed?
Of moet er nog ergens een zekering tussen?

Ik ben geen elektratechneut, dus wil graag weten of dit klopt.
De stroom van de accu blijf ik nl best spannend vinden ...
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door De Rooie Reus »

Ik heb geen idee welk type hh-accu je hebt maar een omvormer gebruiken die 24 volt omzet in 12 volt zal niet gaan werken. Ergens hierboven in de naslagwerken die Leo op dit prachtige forum heeft gezet heb ik gevonden dat je voor een loodaccu al minimaal 13,8 volt nodig hebt.
Verder staan je hh-accu's parallel denk ik (plus aan plus en min aan min) want je hebt het over 12 volt zodat het niet uitmaakt op welke accu je het allemaal aansluit.
Misschien moet je de informatie eens lezen die Leo gelinkt heeft.

Van massaschakelaars heb ik gelukkig geen verstand. Het leven is al problematisch genoeg. :mrgreen:

Succes!
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door paulv »

Ik stel die vraag natuurlijk niet voor niets, 12V in een 24V camper is vragen om ingewikkelde oplossingen. Je gebruikt geen 230V maar hebt wel een omvormer???

Natuurlijk heb je nu 12V in je camper, maar is het niet zo dat alles omzetten naar 24V/230V niet veel eenvoudiger/goedkoper is dan proberen toch 12V in je huishoud circuit te krijgen??

Maar als je toch 12V wilt hebben is de oplossing van Frank het eenvoudigste.
Als je die omvormer toch wilt gebruiken, sluit je beide 12V accu's in serie met je startaccu's en zet er een Cyrix (Victron, ~€ 40) tussen. Je huishoudaccu's worden dan door je dynamo geladen (24V) en door de omvormer wordt je huishoud circuit dan weer op 12V gezet.

Maar kijk eerst even goed of je geen 12V camper hebt die op 24V start (de meeste). Hiervoor haal je gewoon even een lampje ergens uit en kijk of deze 12V of 24V is.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Loewie
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:23

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Loewie »

@ Gerard: nog weer even gekeken, maar op de motormate staat toch echt "charging converter" en de output is 14,2V.
Dus laden moet lukken, lijkt mij.... :mrgreen:
image.jpg
@ de rooie reus: welke info-link bedoel je? In deze treat zie ik niets en als ik op Leo zoek, kom ik wel 621 pagina's ....

@ Paul: mijn orginele ambulance heeft in het voertuiggedeelte 24V ( staat ook op lampjes )

Verder heb ik een omvormer om 220v te maken ( voor laptop, ipad, telefoon opladen)
Nu hoor ik vandaag dat ik ook natuurlijk rechtstreeks van 12v naar 5v kan ( voor opladen telefoon en iPad). Alleen zie ik tot nu toe daar sigaretteaanstekers voor (met een usb uitgang).
Ik heb echter niet zo'n aansluiting, dus zoek nog even verder
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Loewie
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:23

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Loewie »

@ paul: Heb je gezien dat ik zonnecellen heb? Die laden nu de parallelle 12v accu's. Kan ik dat zomaar veranderen naar 24v? Geen problemen met de zonnecel dan?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door paulv »

De meeste regelaars zijn geschikt voor 12V en 24V, kijk op de gebruiksaanwijzing.

Mocht dat niet zo zijn is er geen probleem om je twee accu's met twee 12V regelaars te laden en ze dan in serie met je startaccu's te schakelen (hoewel dat nu niet meer hoeft met je 14.2V omvormer).

Voor sommige laptops heb je 19V nodig, die kun je niet met een USB laden.

Met je omvormer kun je je 12V huishoudaccu's probleemloos laden, doe dat alleen rijdend. Neem wel voldoende dikke kabels ( 4-6mm) hiervoor en een goede 20A schakelaar. Gewoon aansluiten op je startaccu's. Een tijdje (5-10min) na het wegrijden inschakelen en bij stilstand uitschakelen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Loewie
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:23

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Loewie »

Goed. Mijn woongedeelte blijft op 12v.
Het kan geladen op de manier zoals jij zegt (na poosje rijden de omvormer aanzetten).
Die dikke draad snap ik. Dit stuk is duidelijk.

Tot slot (?? hoop ik ) nog deze vragen:
- kan ik het aansluiten op de "massaschakelaar" zoals boven beschreven?
of bedoel jij: rechtstreeks op de accu?
- wat bedoel je met een 20A schakelaar? Waar moet die dan?????
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door paulv »

Geen idee wat die massaschakelaar doet, dat moet je zelf meten.

Die lader kun je het beste met twee dikke draden aan de startaccu bevestigen, dan is er geen vergissing mogelijk.
Alternatieven zijn punten die goed (dikke draad) contact maken met de "plus" of de "min" van je startaccu.
Persoonlijk hou ik niet van het chassis te gebruiken als "min", vaak geeft dat contactproblemen door roest, lostrillen, enz.

Die schakelaar zet je ergens in die leiding van de startaccu naar je omvormer. In theorie maakt het niet uit of je dat in de "plus"of "min"-draad doet, maar daar heeft ieder zijn voorkeuren voor.

Het eenvoudigste is de schakelaar in de rode "plus" draad (van de startaccu naar de HH-accu) te plaatsen en de "min" van de omvormer te verbinden met het chassis.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Yoni »

Loewie schreef:Goed. Mijn woongedeelte blijft op 12v.
Het kan geladen op de manier zoals jij zegt (na poosje rijden de omvormer aanzetten).
Die dikke draad snap ik. Dit stuk is duidelijk.

Tot slot (?? hoop ik ) nog deze vragen:
- kan ik het aansluiten op de "massaschakelaar" zoals boven beschreven?
of bedoel jij: rechtstreeks op de accu?
- wat bedoel je met een 20A schakelaar? Waar moet die dan?????
De Massa van je omvormer kan je op de massa schakelaar gooien mits deze schakelaar de massa schakelt.
Onze legerambu 609 schakelt namelijk de plus.

Die schakelaar moet in de voeding van je omvormer komen zodat deze niet je start accu's plat trekt als je stil staat.
hoeft eigenlijk geen 20 ampere schakelaar te zijn ik zou er liever een relais tussen plaatsen met een verlichte schakelaar.
scheelt je dikke kabels naar je dashboard trekken!
Loewie
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:23

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Loewie »

Bij mij schakelt hij dus ook de plus.
Ik dacht hierop de plusdraad van de omvormer te zetten.
De omvormer heeft zelf een aan en uitknop.

Als ik stilsta en mijn schakelaar van de bestuurdersstoel uitzet, krijgt de omvormer geen stroom.
Hij kan dus niet de startaccu leegtrekken.
Verder zet ik de omvormer zelf uit.

Ga ik rijden ( schakelaar stoel gaat aan om te starten), doet de omvormer nog niets. ( staat immers uit).
Na een poosje rijden ( startaccu bijgeladen) zet ik omvormer aan en kan de hh- accu geladen worden....

Ik geloof dat ik 'm nu helemaal snap.
Ga ik het zo doen.
Iedereen bedankt voor de adviezen!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door paulv »

Klinkt helemaal goed :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten