24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Chantal
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2009, 11:37

24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Chantal »

Hallo,

We willen 24 volt startaccu's koppelen naar 2 x 12 volt huishoudaccu's. We hebben twee 24 volts relais, men zegt dat de 24 volt dynamo de twee huishoudaccu's niet kan laden. Bestaat gevaar voor het opblazen van deze accu's??
Heeft iemand misschien een schema zoals het wel zou moeten?
Hoop dat iemand ons kan helpen!

Groetje Chantal
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

2 x 12 V huishoudaccu.... In serie of parallel?

M.a.w. hebben jullie een 12 of een 24 V "huis-installatie"?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Detlev »

Chantal schreef:Hallo,

We willen 24 volt startaccu's koppelen naar 2 x 12 volt huishoudaccu's. We hebben twee 24 volts relais, men zegt dat de 24 volt dynamo de twee huishoudaccu's niet kan laden. Bestaat gevaar voor het opblazen van deze accu's??
Heeft iemand misschien een schema zoals het wel zou moeten?
Hoop dat iemand ons kan helpen!

Groetje Chantal
Er staat letterlijk 24volt startaccu's!
Ik denk dat ze een 12v dynamo hebben, die gewoon de twee 12v hh accu's kan laden.....
Maar twee 24v relais? Waarschijnlijk starten jullie 24v en schakelt een groot relais naast of in de buurt van je startaccu's daarna alles om naar 12v. In dat geval is er niets aan de hand, maar daarna kan Ernst jullie waarschijnlijk beter verder helpen :roll:
Het helpt ook als je aangeeft welke auto, hoeveel accu's, kortom iets meer info..... :wink:
Mercedes 406 uit 1969
Chantal
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2009, 11:37

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Chantal »

Oké dan ben een echte leek op dit gebied hoor, maar dat hadden jullie volgens mij al door! Ik heb een mercedes 508 start op 24 volt, we hebben de beide accu's parallel doorgeschakeld naar 2 keer 12 volt voor idd het huishoudgedeelte via een 24 volts relais.
Laatst gewijzigd door Chantal op 15 jul 2009, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Je moet wel even oppassen met "parralel doorgeschakeld naar 2 keer 12 volt voor idd het huishoudgedeelte via een 24 volts relais"! Kortsluiting dicht bij de accu kan leiden tot smeltende kabels en zelfs ontploffende accu's met rondspattend zuur!

Even in telegramstijl:
Mercedes heeft geleverd:
een 12 V installatie met 12 V dynamo en twee 12 V accu's parallel, d.w.z. plus aan plus en min aan min.
Alleen tijdens het starten komt er een zwart kastje (een heel speciaal relais) in actie, dat die plus aan plus en min aan min van de twee voertuigaccu's loskoppelt en daar van maakt: plus van de ene aan min van de andere (en ook nog plus van der andere aan de startmotor, maar dat doet hier niet ter zake). De accu's staan op dat moment in serie en de strtmotor krijgt 24 V.

Jouw huishoudaccu of -accu's is/zijn 12 V. Die kun je probleemloos opladen uit de voertuigdynamo zolang je rijdt. Je moet wel zorgen dat je binnenverlichting (en je laptop, je TV of wat je verder maar doet in het donker) je startaccu niet kan leegtrekken, want dan kom je de volgende morgen niet zonder grote moeite van je plek en het is nog erg slecht voor de startaccu's ook! Je hebt dus iets nodig dat tijdens het rijden de twee accugroepen koppelt, maar zodra je stilstaat, die twee groepen weer ontkoppelt.
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, de meeste al eens besproken op dit forum.
- een handschakelaar. Sterk afgeraden, want er komt vast en zeker een dag dat je 'm vergeet.
- een relais dat wordt bediend via het laadstroomcontrolelampje. Kàn, maar voor een "echte leek" wel een puzzeltje.
- een diodeblok dat voorkomt dat de stroom de verkeerde kant op loopt. Nadeel: de huishoudaccu komt nooit helemaal vol.
- een diodeblok met spanningscompensatie. Huishoudaccu komt wel vol, maar bij een 508 moet je de dynamo op een lastige manier ombouwen. Niet voor de "echte leek".
- een Victron Cyrix. Eenvoudig aan te sluiten. Nadeel: hij kost geld. Ik heb er pasgeleden een op Marktplaats gevonden voor € 50.

En alvast een belangrijk gegeven: van de twee startaccu's is de plus van de accu die met een dikke (ronde of gevlochten) kabel rechtstreeks aan massa ligt, de +12. De plus van de accu die met z'n min in dat zwarte kastje verdwijnt, is +24 tijdens het starten!

Lees het bovenstaande maar een paar keer rustig door, bekijk de accu-aansluitingen eens op je gemak en aarzel niet met verdere vragen te komen. Voor je het weet ben je geen "echte leek" meer :wink:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Chantal
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2009, 11:37

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Chantal »

Dank je tot dusver Ernst, ga me es verdiepen in de verschillende mogelijkheden!
Johannes

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Johannes »

hallo Chantal,
ben je er nog steeds niet uit ?
Groetjes Pieter
Chantal
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2009, 11:37

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Chantal »

Hihi, nee man word er helemaal simpel van! Ondertussen omvormer en diodeblok geruild voor die twee relais van 24 volt maar weet ondertussen niet meer of ik daar spijt van moet hebben. Nu komt misschien woensdag een echte kenner ff meekijken hoe één en ander nog goed opgelost kan worden.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door DVIII »

het wordt er ook niet makkelijker op als je niet meer informatie geeft. er zijn namelijk te veel kansen op fout en problemen.
je hebt een 508 oid. die heeft twee accu's . vraag, als je start hoor je dan tegelijk een harde klik vanonder de voorstoel vandaan ? ja, je bus is van voor 1982. en niet militair geweest.
nee je bus is van na 1982 en ook nog eens een ex ambulance . afijn dit zijn een paar voorbeelden van informatie uitwisselen. beide uitvoeringen van de techniek hebben totaal andere oplossingen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Chantal
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2009, 11:37

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Chantal »

De bus is van 1986 en dus een ex-legerambulance vanuit Duitsland in dit geval.
Weet zelf niet welke info allemaal van belang is om zaken goed uit te zoeken.

Groetje Chantal
Laatst gewijzigd door Chantal op 22 jul 2009, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Hi Chantal,

In je eerste post schreef je: We willen 24 volt startaccu's...

Nu ik lees dat je een voormalig legervoertuig hebt, vraag ik me af, of je niet een volledige 24 V installatie hebt. Mogelijk stond ik wel op het verkeerde been door je statement "start op 24 V"... Kun je eens een willekeurig lampje pakken (ergens waar je een beetje makkelijk bij kunt, maar wel van de auto en niet van het kampeerdeel) en kijken wat daar op staat. Zo nodig met een vergrootglas :?

Daarna praten we verder.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door DVIII »

Okay ik begrijp uit de informatie dat je een echt 24 volt's voertuig hebt
Misschien is het van eerste balang dat eens uitgelegd wordt hoe het nou zit met voertuigaccu's en huishoudaccu's.
wat nou wel kan en wat niet , en dan hebben we meteen een probleem ! In de praktijk kan je nooit met één dynamo accu's laden die verschillend van laadtoestand zijn. ook de conditie van de beide accu's (levenstijd) moet zo gelijk mogelijk zijn.
dus als je twee accu's in serie zet om 24 volt te laden dan moeten de beide accu's even goed in hun vel zitten en evenvol of leeg van capaciteit zijn. ook moeten beide accu's evengroot zijn , dus van gelijke Ah capaciteit en van gelijke startstroom waarde.
dat is nog al wat, waar je aan moet voldoen ! .
als je accu's aanschaft voor een 24 volts voertuig hebben deze ook altijd de zelfde eigenschappen.
( dit geldt ook voor een wat oudere 508/608 die met een parallel/serie schakeling werkt)
Dan geheel gelijk aan de voorgaande kennis en ervaring , als je huishoudaccu's gaat bijplaatsen in een voertuig dan moeten deze gelijk zijn en blijven aan de hoofdaccu's om een misaanpassing te voorkomen.
en dan komt er natuurlijk een groot probleem tevoorschijn dat kan niet omdat de huishoudaccu's ongelijk ontladen worden tenopzichte van de voertuigaccu's.
Nu zullen velen zich over de bol krabben , omdat die al jaren deze regels overtreden zonder dat het fout gaat.
welnu deze mensen hebben gewoon geluk met een slecht geheugen.
wie kan uitleggen waarom er diodes,relais en dat soort meer op de markt zijn voor een probleem wat zich niet met die camperparafanilia laat oplossen ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Chantal
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2009, 11:37

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Chantal »

Ik schreef we willen .... 24 volts accus koppelen! Toch of niet?
Maar goed het geheel betreft een 24 volts installatie maar willen het huishoudgedeelte op 12 volt hebben, hoe kunnen we dit het beste doen dan?

Groetje Chantal
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

In de camperonderdelenhandel zijn voor dit doel "laadomvormers" te koop.

Van de site van Dick de Groot z"l http://www.xs4all.nl/~denwdgk/camper/stap13.htm

1. Een extra dynamo van 12 V plaatsen en aansluiten op een of twee (parallel geschakelde) extra accu`s. Tijdens het rijden worden deze accu`s opgeladen.
2. Twee extra accu`s (in serie geschakeld) via een scheidingsrelais aansluiten op de dynamo. Achter de twee accu`s een omvormer 24V - 12V aansluiten. De accu`s worden tijdens het rijden opgeladen door de 24V-dynamo. Bij stilstand worden de accu`s gescheiden waardoor er geen stroom aan de startaccu`s wordt onttrokken.
3. Een of twee (parallel geschakelde) accu`s plaatsen en deze aansluiten op een spanningsomvormer/acculader (die via een scheidingsrelais is aangesloten op de dynamo).
Ik ken drie dergelijke apparaten:
1. Mastervolt 8770, vermogen 20A, regelbare uitgang tot 14,5V, richtprijs ca ƒ 620,==
2. Vetus DCC20, vermogen 20A, richtprijs ca ƒ 660,==
3. Mobitronic Type 818-2412L. vermogen 15A, richtprijs ca ƒ 350,==

De site is een beetje gedateerd, maar in grote lijnen klopt het bovenstaande nog steeds.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door DVIII »

welja praat er maar overheen , Hoe zit dat nou accu's omheteven welk voltage parallel koppelen en ongelijk ontladen ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

omheteven welk voltage parallel koppelen en ongelijk ontladen

Dat staat toch nergens? Uiteraard heb je twee identieke startbatterijen nodig. Ik neem aan dat die in die auto zitten. En als je voor meer dan één huishoudbatterij kiest, moeten die ook gelijk zijn.

Dat je je huishoudaccu ontlaadt, terwijl de startaccu rust, is toch geen probleem? Zodra je weer rijdt worden beide geladen, na een korte periode dat er een nivelleringsstroom loopt.
Of die 24 V huishoudaccu een goed idee is, hangt af van je gebruikers. Mij stuit het ergens tegen de borst alles achter een omvormer te hangen. Maar dat is misschien vals sentiment.
Een 12 V accu laden uit een 24 V spanningsbron kàn, als je een laadomvormer toepast. Die zijn daar speciaal voor.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Bommes »

ik praat er niet over heen dan..:)

Elke fabrieks camper heeft een normale start accu staan en een huishoud accu.
Welke bij bijna elk merk parallel worden geschakeld bij lopende motor.
Die accu's zijn in 99% van de gevallen niet gelijk en zeker niet gelijk van ladings / ontladings toestand.
In al die gevallen is het volgens de wet van bartjes dus een slechte oplossing maar werkt het voor bijna iedereen naar volle tevredenheid.

In het geval van deze 24 volts basis auto:
2 stuks 12 volts huishoud accu's bij plaatsen en die in serie aansluiten met elkaar.
Je hebt dan een 24 volts huishoud installatie.
Daarvoor is niets te krijgen dus zul je die spanning moeten terug omvormen naar 12 volt.
Dat kan met een van de door ernst geposte omvormers.
De nu gemaakte huishoud accu setup zal middels een 24 volts relais gekoppeld moeten worden met de startaccu's/dynamo van het basis voertuig.
En dan wel zo dat als de motor loopt dat de hele mik mak parallel aan elkaar staat.
Dus 2 sets in serie geschakelde 12 volts accu's. 2 x 24 volt uit 4 accu's dus.
Dure setup helaas..
Ik zit mijn hoofd te breken over een andere oplossing.
Er moet toch iets mogelijk zijn dat in ieder geval de omvormer overbodig maakt.
Als mercedes relais heeft die van een 12 volts installatie van het basis voertuig tijdens het starten 24 volt maakt om de startmotor van stroom te voorzien, moet het ook anders om kunnen toch..??

Hardop denkend..:
24 volts circuit van het basis voertuig.
Via een 24 volts relais aangestuurde omvormer die van 24 volt 12 volt maakt enkel wanneer de motor loopt.
Even via google kwam ik op deze laadomvormers tegen:
http://www.omvormer.nu/content/laadomvo ... 4%2C2_volt

Daarmee geef ik al aan:
Huishoud accu setup is 12 volts.
1 goede 12 volts accu (semi tractie van 100 amp/u of zo iets) die via die 24 naar 12 volt laad omvormer word geladen.

tekeningetje waarbij het beter zou zijn om de laad omvormer na het relais te zetten zodat die ook uit schakelt als de motor stopt.

Afbeelding


Nogmaals ik ben maar hardop aan het denken.
Laatst gewijzigd door Bommes op 20 jul 2009, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Hoi Marius,

Dat hardop denken leidt misschien tot verwarring bij de lezer.... Er zitten een paar onjuiste aannames is je verhaal. Sorry!

De eerste alinea klopt met de realiteit.
De onjuistheden:
- Voor 24 V is vrijwel alles te krijgen. Alleen m'n Thetford cassettetoilet heb ik zelf moeten ombouwen (twee weerstanden en een LEDje).
- De geposte omvormers (van de site van Dick) zijn ontworpen om een 12 V batterij te laden, niet voor gebruikers, daarvoor is de uitgangsspanning te hoog.
- Het Mercedes serie/parallel startrelais heeft een geheel andere functie.
- Het aanschaffen van een 24>12 V omvormer is het probleem niet. Wel moeten ze eerst bepalen wat de maximaal tegelijk af te nemen stroom is. En dan een keuze maken voor een seriële (verbruikt alleen bij belasting) of een schakelende (heeft hoger rendement) omvormer.
- Een laadomvormer is een wezenlijk ander apparaat dan de "gewone" omvormer hierboven.

Met vervanging van omvormer door laadomvormer klopt je laatste regel wel.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door beatrix18 »

Hoi Marius,

Ik heb ook het spul zoals in jou schema aangesloten.
Heb alleen het relais vóór de 24-12v omvormer i.p.v. er na.
Motor stop, dan ook omvormer uit dacht ik zo.....

Peter
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Bommes »

Okay dus een relais schakeling om de huishoud accu's parallel te krijgen tijdens lopende motor werkt niet via de D+ bij mercedes..??
Weer wat geleerd.

In mijn laatste regel bedoelde ik ook een laad omvormer zal het ff aanpassen.

er zijn dus legio mogelijkheden....
24 volt start deel, parallel daaraan bij lopende motor (kan dus enkel met dynamo aanpassing als ik het goed begrijp..??) een 24 volts huishoud circuit.
Waarbij alle verbruikers ook 24 volt zijn.

24 volt start deel, parallel een laad omvormer die terug naar 12 volt omgevormd word zodat er een 12 volt huishoud deel ontstaat.
Laatste zou mijn voorkeur hebben vanwege de makkelijk verkrijgbare 12 volts spullen.
Daarmee niet gezegd dat er niets te krijgen is in 24 volt maar ik ben er simpel weg niet in thuis kan daar dus niets over zeggen.
Kies je daarbij voor een nette set 12 volt accu's (voldoende capaciteit) dan kun je wel uit de voeten met een 10 amp laad omvormer die tijdens het rijden de 24 volt omzet in een 12 volts laad spanning.
Ik denk dat menig campertje door de te dunne kabels en slechte verbindingen het met minder laad stroom op de huishoud accu's moet doen.
Het enigste dat moeilijk wordt dan is de koelkast tijdens het rijden met 12 volt te voeden, daar heb je wat meer vermogen voor nodig.

Okay..
Duidelijkheid.
Wat willen de vraag stellers als verbruikers..???
Enkel wat lampjes..??
Koelkastje er bij..??
Waterpomp, schotel, tv, elektrische nivo steunen.,.??
Je kunt het zo gek niet bedenken, maar je zult het wel van te voren moeten bedenken..:)
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Bommes »

beatrix18 schreef:Hoi Marius,

Ik heb ook het spul zoals in jou schema aangesloten.
Heb alleen het relais vóór de 24-12v omvormer i.p.v. er na.
Motor stop, dan ook omvormer uit dacht ik zo.....

Peter
Ja das beter zie het nu ook.. dankje..
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Okay dus een relais schakeling om de huishoud accu's parallel te krijgen tijdens lopende motor werkt niet via de D+ bij mercedes..??

Verkeerd gelezen. Ik zag B+ :oops:

er zijn dus legio mogelijkheden....
24 volt start deel, parallel daaraan bij lopende motor (kan dus enkel met dynamo aanpassing als ik het goed begrijp..??) een 24 volts huishoud circuit.
Waarbij alle verbruikers ook 24 volt zijn.

Dat is het eenvoudigst, behalve als je al je verbruikers al hebt...

24 volt start deel, parallel een laad omvormer die terug naar 12 volt omgevormd word zodat er een 12 volt huishoud deel ontstaat.

Dat is inderdaad waar de meesten op uitkomen.

Laatste zou mijn voorkeur hebben vanwege de makkelijk verkrijgbare 12 volts spullen.
Daarmee niet gezegd dat er niets te krijgen is in 24 volt maar ik ben er simpel weg niet in thuis kan daar dus niets over zeggen.

Trefwoorden: vrachtwagen, beroepsvaart, ...

Kies je daarbij voor een nette set 12 volt accu's (voldoende capaciteit) dan kun je wel uit de voeten met een 10 amp laad omvormer die tijdens het rijden de 24 volt omzet in een 12 volts laad spanning.

Hangt helemaal af van je reis- en verblijfgewoontes. Twee uur rijden, twee weken stilstaan.... Reken jij de accucapaciteit even uit?

Ik denk dat menig campertje door de te dunne kabels en slechte verbindingen het met minder laad stroom op de huishoud accu's moet doen.

Helemaal mee eens.

Het enigste dat moeilijk wordt dan is de koelkast tijdens het rijden met 12 volt te voeden, daar heb je wat meer vermogen voor nodig.

Absorptie: ja, compressor: nee.

Wat willen de vraag stellers als verbruikers..???
Enkel wat lampjes..??
Koelkastje er bij..??
Waterpomp, schotel, tv, elektrische nivo steunen.,.??
Je kunt het zo gek niet bedenken, maar je zult het wel van te voren moeten bedenken..:)

En dat laatste is essentieel! Plus hoe lang rijden ze? Wat voor dynamo hebben ze? Hoe lang staan ze stil? Zomer of winter? Anders blijft 't natte vingerwerk.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door beatrix18 »

omvormer en laadomvormer......
Dat is een duidelijk verschil......
Dat verschil is er niet voor niets.... :!: (staat in de gebruiksaanwijzing..: niet geschikt om accu te laden!)
Laat er nu in de mijne een gewone 24-13.8V omvormer al jaren en zeker 50.000 km, een overjarige nato accu laden :shock: :? :P .
Verder gaat het laden via twee zonnepanelen met een mppt regelaar. Aan de paal ( :oops: :twisted:) een beetje slim/dom ladertje. Zijn net terug van tripje van 10.000 km, water gekookt, koffie gezet, compressor koelkast, laptop, webasto kachel(Noord Noorwegen/Finland), telefoon's, scheerapparaat, kruimeldief en de radio en Tom op dit oude accuutje en niet één keer aan de paal! :D :D.

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 20 jul 2009, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

24-13.8V

Dan is die huishoudaccu al jaren niet echt vol geweest (14.4 V). Gelukkig zijn militaire producten, dus ook accu's, stevig overgedimensioneerd!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door beatrix18 »

Hallo Ernst,

Klopt! :lol: Maarrrrr:
Verder gaat het laden via twee zonnepanelen met een mppt regelaar
Dat maakt weer een hoop goed. :!:

Peter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten