24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Ik wens je veel mooi weer!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door beatrix18 »

Hangt helemaal af van je reis- en verblijfgewoontes. Twee uur rijden, twee weken stilstaan.... Reken jij de accucapaciteit even uit?
Moet er niet aan denken :cry: , maar dan geen relais en geen omvormer dus.
Gewoon aan de paal :oops: !
En dus ook tijd voor een (sta)caravan :idea: :wink: .
Ik wens je veel mooi weer!
dank je :P !
Wij hadden redelijk tot (zeer)goed weer maar ik wilde de term "daglicht" paneel :!: :idea: niet gebruiken.
Nadat de dynamo via de omvormer de accu voor een groot deel aan het laden was, deden de daglicht panelen de rest.
Bijna 6 weken zonder paal waarvan één volle week zonder rijden, is voor mij reden te vermoeden dat de combinatie het lekker doet. En met echt lang slecht weer kan je ook op gas een keteltje water koken.....

Peter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
Heb niet de tijd gehad dit hele item te lezen,maar even kort mijn al jaren werkende systeem:
Ik heb een 24 V auto waar alles van het voertuig op 24 werkt. Het huishouddeel is 12 Volt, dit boordnet wordt gevoed uit 2 stuks12V accu's (95 Ah) die ik met een speciale schakeling/schakelaar worden omgeschakeld van serie (24) naar 12 (parrallel).
De 24V stand is met een scheidingsrelais (D+) 24V gekoppeld met de voertuigdynamo .
De schakelaar is gewoon handbediend, maar zou ook met relais kunnen.
Kostenindicatie: schakelaar 40,=, plus een scheidingsrelais (70A)..prijs??

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Leo »

En denken de heren electrofreaks nu écht dat het voor topicstarter duidelijker is geworden? :roll:

Mvg, Leo. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door beatrix18 »

Als ik het zo lees lijkt een laadomvormer van 24V naar iets van 14 volt(14,2/14,4) met voldoende ampèrage de meest veilige en gangbare oplossing.

Peter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Vermoedelijk wel de meest gangbare.
Van alle alternatieven is er geen echt onveilig :shock:

Voor een aparte dynamo valt ook wat te zeggen: je laat de hele voertuiginstallatie onaangetast. Zoals zoveel in de zelfbouw, het hangt vaak van persoonlijke sentimenten af.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door beatrix18 »

het hangt vaak van persoonlijke sentimenten af.
Klopt helemaal. De topic starter kan dan aan het eind van het verhaal zelf zien wat bij hem of haar past.
En als de TS de draad niet meer kan volgen :? :roll: , dan kan die (of andere lezers) het hier weer mooi vragen.

Peter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door DVIII »

er is inderdaad veel te zeggen voor gescheiden werelden van auto en boordstroom.
mijn eigen variant is nog gekker dan gek , ik heb een project lopen met een 24 volt accupaar dat alleen de startmotor gaat voedden. de auto en alles wat daarbij komt werkt op 12 volt .
een 24/12 converter laadt (alleen als de motor draait) de 12 volt accu die als opslag dient voor het radio en licht werk.
starten wordt zo een 100% garantie , Okay de boel moet wel in orde zijn. maar ergenis door kapotte startaccu's door te ver ontladen in tijden van rust is er niet meer bij.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Zo gek is dat niet... Het spoort volkomen met wat ik de afgelopen dagen in Skoolie heb gedaan: de binnenverlichting ("dome lights"), het instaplicht en de radio, kortom alles wat je in stilstand aan zou kunnen laten, van de voertuigaccu's omgezet naar de huishoudaccu's.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Even terug naar Chantal d'r oorspronkelijke vraag. Onderstaand plaatje komt uit de catalogus van Campercenter in Turnhout. Het wijkt niet af van wat er eerder in deze thread is gepost, maar een plaatje maakt het misschien wat aanschouwelijker. En de prijzen zijn niet wat Dick een aantal jaren geleden had gevonden :roll: En dat terwijl Campercenter beslist geen prijsvechter is!

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door winand »

Zit ik net een heel schema in elkaar te klikken, had ik pagina twee van dit topic niet gezien :oops:

Schema 2 van Ernst is exact een nette versie van mijn geklik, dus laat ik die maar achterwege.

Ik ben verrast door de schappelijke prijzen van de laadomvormers van Proosten:
Bijv: 20A = 125 euro, 30A = 184 euro. Goed spul lijkt me
Zie hier voor meer.

Ben trouwens benieuwd naar je bus Chantal! Is alweer een paar maandjes geleden dat ik em heb gezien,
zal wel een hoop gebeurd zijn?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Tom »

En dat kan nog iets goedkoper/
http://www.solarlinkshop.de/shop/catego ... =cid%3D%26
Ze zitten in Bad Bederkesa Duitsland in de buurt van Bremerhaven.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Grappig: bij dat bedrijf zijn wij vorig jaar geweest. Niet voor een laadomvormer, maar voor documentatie m.b.t. pelletkachels en zonnecollectoren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door winand »

Mooie link Tom!
Zou met calcium-accu's toch voor de proosten variant gaan omdat je de uitgangsspanning hiervan kan laten instellen

Edit:
Hej, dit lijken toch wel exact dezelfde!? Nette prijs hoor behoorlijk onder de verkoopprijs van Proosten zelf.
Instellen van de laadspanning zal wel door proosten zelf gebeuren denk ik,dus of je em dan wel in duitsland wilt halen?
Zie wel een verschil: Proosten levert ze met standaard 14,2V uitgangsspanning, op deze site staat 13,8V
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Tom »

winand

De IPC2110 en IPC2140 zijn 14.2 Volt
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door winand »

Inderdaad, dat is het verschil tussen de 2110 en de 2120.
Ik zie het nu :oops:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
wesse321

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door wesse321 »

hallo MBers, zie ook dit draadje nog eens. Werkt perfect van 24 naar 12v.
viewtopic.php?f=13&t=4278
Chantal
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2009, 11:37

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Chantal »

Inderdaad weer een hoop gebeurd met mun bus! Wat betreft electriciteit begint langzaam duidelijk te worden, dank voor jullie aandeel daarin!
Heb een laadomvormer gekocht van 30 ampere bij

http://www.jasicamp.nl/index.html?lang= ... =d193.html voor 150 euro.

met 2 hhaccu's van 90 amp.
Volgens mij gaat het helemaal lukken!
Nu nog op zoek naar de olijfgroene matte verf maar das weer een ander rubriekje geloof ik.

Groetje Chantal
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Yildiz »

Hallo beste mensen,

Ik was blij dit topic tegen te komen omdat ik op dit moment m'n huishoud stroom wil aanpassen.
Helaas ben ik na het lezen van de berichten niet erg veel wijzer, ik vond de informatie-uitwisselingen een beetje verwarrend.
Ik hoop dus niet dat ik iemand irriteer maar ik ga mijn vraag, die veel op die van Chantal lijkt, toch even opnieuw stellen.
Hopelijk kan iemand me een beetje helpen.

Ik heb een 508 ex-ambu uit 1986 (Duitse luchtmacht).
De 'dingen' van de auto zelf, zoals knipperlichten, koplampen etc, werken op 24V.
Ik neem dus aan dat er een 24V dynamo in zit. Maar ik ben een redelijke leek op dit gebied. Heb twee 12V startaccu's onder de stoel.
Ik heb een koelkast die tijdens het rijden opgeladen wordt wanneer ik het knopje op de koelkast op 12V zet.
Op dit moment is de boel aangesloten op de startaccu's, maar ik vind dit geen fijn idee omdat ik met een gerust hart
een tijdje stil wil kunnen staan in een gebied waar bijv. geen stroom voorhanden is. Daarom wil ik aparte accu's voor het huishoud gedeelte.
Of het huishoudgedeelte nou 24V of 12V is, maakt me eigenlijk niet zoveel uit, maar aangezien de koelkast nu op 12V werkt lijkt het me het beste om de rest ook 12V te doen?
Echter de ventilator in het woongedeelte werkt wel op 24V (neem ik aan tenminste: hij zat al in de originele inrichting) en deze wil ik graag blijven gebruiken. Deze is trouwens (via het schakelpaneel boven de zijdeur) aangesloten op de startaccu's. Zou dit dan zo kunnen blijven als ik de andere schakelaars op dat paneel op de huishoudaccu's aan wil sluiten, of moet ik dat paneel sowieso op de startaccu's houden omdat dat al zo was? Of moet ik dan het hele paneel op de huishoudaccu's aansluiten? Meerdere vragen tegelijk geloof ik.
Hoe dan ook:
Wat is de beste oplossing voor deze bus om de stroom in het woongedeelte 12V aan te sluiten op twee huishoudaccu's, terwijl mijn bus 24V is?
En dan zo dat de accu's ook opgeladen worden tijdens het rijden?

Excuses dat de moeite die jullie hebben genomen bij het beantwoorden van Chantal's vraag me geen duidelijkheid heeft gegeven.
Dank alvast!

Groetjes Yildiz
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door DVIII »

gaan we gewoon eerst bij jou basis beginnen, jou bus is helemaal 24 volt. Ter verduidelijking, accu's zijn altijd 12 volt en als je die in serie zet is dat 12 plus 12 is 24. je hebt een koelkastje dat , op gas 12 volt en 220 werkt ? dan moet je de optie voor werking op 12 volt niet gebruiken als je stilstaat. ten eerste omdat dit soort koelkasten tamelijk hongerig zijn , en zeker op 12 volt gebruiken ze zoveel dat je dat niet op een accu kunt laten werken , tenminste niet langer als één dag. en dan is de accu leeg. het idee is dus dat je de 12 volt modus alleen gebruikt als je rijdt.
je wilt de ventilator die in de bus zit gebruiken tijdens die stilstand ? . kan ik je ook meteen afraden , die dingen vreten ook stroom en terwijl 80% van de bussen zo'n ventilator niet hebben , waarom is dat dan een belangrijke optie.
je kan die ventilator wel gebruiken tijdens de rit. je begrijpt dat al die verbruikers dus wel tijdens het rijden 12/24 volt mogen gebruiken , dat komt omdat je dynamo genoeg levert om dit soort meëeters wel aan te kunnen.
nu komt de volgende vraag waar komt je 12 volt vandaan terwijl je auto 24 volt is . belangrijke les , je mag niet zomaar van een van de accu's 12 volt aftappen. Dit is heel slecht voor de accubank ( zo noem je twee accus in serie) Accu's worden alleen oud als je ze gelijk belast en gelijk oplaadt. dit is dus voor de levensduur van balang !.
je zal dus een 24 naar 12 omvormer moeten kopen om bv 20 ampere 12 volt te maken , die omvormer kan ook een accu voedden die als buffer 12 volt opslaat en dan heb je meteen een extra voorraad energie in de juiste 12 volt voor je normale verbruikers die je in het woongedeelte inbouwt.
gebruik je de bus alleen als vakantie voertuig dan kun je de installatie het beste zo simpel houden , ga je ook lange periodes in de bus wonen dan kun je een omvormer naar 220 volt overdenken. al is het daar ook, het verbruik dat je toestaat moet wel ergens vandaan komen. en een accu is alleen maar een tijdelijke opslag die ook nog eens oneconomisch met de stroom omgaat ! .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door beatrix18 »

Yildiz,
Mooier dan Dave kan ik het ook niet vertellen, zijn verhaal is gewoon goed. :!:
Maar als je het nog steeds verwarrend vindt geef dan even aan wat je niet snapt, dan gaan we gewoon even door.
Je bent heus geen uitzondering als je niet alles van die volts, ampères of watts snapt. :shock: :wink:

Peter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Hi Yildiz,

Met Dave's verhaal zou je er uit moeten kunnen komen wat de grote lijnen betreft...

Ik vraag me wel af hoe je bestaande koelkast nu is aangesloten. Een 12 V koelkast op 24 V is geen lang leven beschoren. En omdat je niets schrijft over regelmatig opgeblazen koelkasten, moet er al eens iets ingebouwd zijn, b.v. een omvormer of een 24 V verwarmingsspiraal in de koelkast... Kun je dat nog achterhalen?

Eén aanvulling: als je die omvormer van 24 naar 12V die Dave beschrijft, gaat zoeken, zoek dan op "laad-omvormer". Anders kom je thuis met een standaard-omvormer, waarop je wel een autoradio kunt aansluiten, maar geen (12 V) accu!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Yildiz »

Hartstikke bedankt voor de uitleg, ten eerste!
Ik had geen melding gekregen dat er een antwoord was, vandaar dat ik pas zo laat reageer (ik dacht "laat ik toch eens even kijken").
Inderdaad een belangrijke en nieuwe les voor me dat je geen 12V van 1 accu mag pakken, dat wist ik eerlijk gezegd nog niet.. :oops:
Alleen: Als ik maar 1 accu in het woongedeelte plaats, (achter een omvormer vanuit de startaccu's?), is dat dan wel genoeg als ik een paar daagjes
stil wil staan en geen toegang tot 220 heb? Of kan ik dan het beste twee accu's voor het woongedeelte pakken?
Als ik er twee pak, kan ik de koelkast dan wel gewoon aanzetten? Hij is nu namelijk zo geinstalleerd dat ik 'm niet op gas gebruik: het is een oudje
en ik vertrouw het niet helemaal, aangezien je bij gas toch ook met een vlam te maken hebt.
Ach en anders zet ik 'm gewoon maar een paar uurtjes per dag aan, waarschijnlijk blijft de koelte er wel een tijdje in hangen..

Als ik twee accu's in het woongedeelte plaats, moet ik dan ook een omvormer tussen deze en de startaccu's plaatsen, of juist erna, zodat ik daar de stroom weer op aan kan sluiten? En is het dan het beste om de auto-radio ook daarop te laten draaien? Die is namelijk 12V en gebruik ik wel bij stilstand. Op dit moment is die op een van de startaccu's aangesloten, maar als ik het goed begrijp is dat dus geen goed idee. Alleen, als ik die op de accu's in het woongedeelte zou plaatsen, doet hij het dan ook tijdens het rijden?
Wat voor laad-omvormer raden jullie me aan voor twee accu's in het woongedeelte naar 12V?
En als laatste: kan ik deze accu's in het woongedeelte opladen tijdens het rijden?

Groetjes van 'leek' Yildiz :wink:
Yildiz
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:16
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Yildiz »

Daarnaast trouwens,
Kennen jullie toevallig iemand in de buurt van Nijmegen met camper-ervaring bij wie ik de boel na kan laten kijken om zeker te weten dat ik goed bezig ben? Ik kan bij leden niet op stad zoeken.
Tegen betaling is prima.
Ik vertrouw wat stroom betreft liever niet 100% op mijn eigen 'kunnen'. Uiteraard ga ik wel eerst sowieso met jullie tips aan de slag.

groetjes van Yildiz
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 24 volt startaccu's naar huishoudaccu

Bericht door Admin »

Pas op: je hebt kennelijk een absorptiekoelkast. Leuk voor als je stroom van de wal hebt, of als-ie op gas kan draaien. Maar de 12 V stand is eigenlijk alleen voor tijdens het rijden. Het stroomverbruik is namelijk van dien aard dat je huishoudaccu binnen de kortste keren leeg en - indien niet beveiligd tegen onderspanning - defect raakt. Moderne koelkasten schakelen zelfs automatisch om naar gas, zodra de voertuigmotor wordt stilgelegd (vraag me nu opeens af of je - met name in Duitsland - je gas wel onder druk mag hebben tijdens de rit). Voor een absorptiekoelkast maakt het niet wezenlijk uit of je één of twee huishoudaccu's gebruikt, hij krijgt ze allebei leeg.

De autoradio op de huishoudaccu is een goed idee (niet alleen omdat ik dat ook zo doe :wink: ), maar je moet ten koste van alles (nou ja...) voorkomen dat je 's ochtends niet weg kunt.

Je kunt je huishoudaccu-koelkastprobleem op verschillende manieren aanvaren:
- je huidige kast repareren of vervangen, zodat-ie ook op gas werkt (het snelst klaar);
- je huidige kast vervangen door een compressorkoelkast. Die is duurder, maar trekt veel minder stroom. Werkt niet op gas! Daarna kun je de benodigde capaciteit van je huishoudaccu uitrekenen.

Bij keuze voor een compressorkoelkast is er trouwens ook opeens de optie je hele woondeel (behalve de radio, maar die heeft al een eigen omvormer) uit te rusten met 24 V. Hangt een beetje af van wat je al aan verbruikers hebt. In elk geval kun je dan de 24 ->12 laadomvormer laten vervallen en voor een goedkopere oplossing gaan.

De door sommigen (terecht) gepropageerde oplossing "alles op 230" betekent nieuwe bekabeling en is derhalve vrij ingrijpend. Maar de koelkast zelf wordt weer een stuk goedkoper...

Nog een weetje: Wil je de capaciteit van je huishoudaccu vergroten door een tweede accu parallel aan de eerste te schakelen, dan kan dat niet zomaar. Je moet namelijk volkomen gelijkwaardige accu's gebruiken. En dan nog is het beter één grotere accu te gebruiken dan twee kleinere (behalve natuurlijk als je die cadeau krijgt, zoals hier en daar ook schijnt voor te komen).

En, helaas, Nijmegen is niet echt bij mij in de buurt. Maar om mee te denken via het digitale karrenspoor hoef ik de deur niet uit :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten