Aardlek schakelaar

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Aardlek schakelaar

Bericht door Eduard »

het oude forum is veel verstandigs gezegd over aarding en aardlek schakelaars. Ik heb mijn 508 voorbereid op 220 Volt maar nog nooit de noodzaak gevoeld het daadwerkelijk verder aan te sluiten, ondermeer door de vraag:
Wat voor aardlekschakelaar kan ik gebruiken. Zijn er aparte aardlekschakelaars voor rijdend gebruik, ik bedoel kunnen ze tegen het onderweg zijn?


Ik heb ook begrepen dat je hem moet "aarden" aan de aardedraad van de aansluiiting naar de vaste wal, ik bedoel campingaansluiting.

Met vriendelijke groet,
Eduard
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

aardlekschakelaar

Bericht door Admin »

Hallo Eduard,

Ten eerste: je kunt met de zoekmachine ook in het archief van het oude forum zoeken. Maar in het kader van de vooruitgang :D waardeer ik het bijzonder dat je je vraag hier stelt!

De aardlekschakelaar die je gaat toepassen in je bus kan een normaal type voor woonhuismontage zijn. Afschakelstroom 30 mA. Netjes monteren in een kunstof kastje met een DIN-railtje of schroefgaten op de bodem. In datzelfde kastje kun je ook een of meer zekeringen vastzetten.

Anders dan thuis moet je de bekabeling in je bus uitvoeren in flexibele ('litze") kabel. Dit vanwege het trillen en schokken, waarbij massief koper op den duur breekt. Dikte 2.5 qmm en goede isolatie.
De aarddraad (geel/groen) zet je met een stevig kabeloog, tandring en een bout met twee moeren vast aan een blank gemaakte plek van de carrosserie of ergens aan het chassis.

Er bestaan speciale kampeeraardlekschakelaars die in het aanvoersnoer zitten (ANWB) maar die zijn duurder en kwetsbaarder dan vast gemonteerde en ze voegen niets méér toe aan de veiligheid.

NB Ik heb gemerkt dat installatiemateriaal in België aanzienlijk minder duur is dan in Nederland. Ik ben ook onder de indruk geraakt van het assortiment van de grote doe-het-zelf-markten, vooral de Brico... Vanuit Eindhoven moet dat te doen zijn.

Succes!
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

aardlekschakelaar en oude forum

Bericht door Eduard »

Ik heb eerst in het oude forum gezocht naar "aardlekschakelaar" maar niets gevonden dat een antwoord gaf zoals jouw antwoord dat wel deed, waarvoor dank.

Ik moest wel even denken over Litzedraad, ik kende het van vroeger in mijn kinderjaren dat je dat gebruikte bij spoelen voor kristalontvangers of eerst transister bouwdozen. Maar je bedoelt draad dat opgeboudw is uit hele kleine koperdraadjes in tegenstelling tot die massief koperen draden die je voor leidingen die je in het huis gebruikt.

Ondanks dat ik "nieuwe" forum gebruik, blijf ik voorstander van de openheid van het oude forum.
Het is net als de politiek, je denkt dat erover is nagedacht bij het maken, maar je kan je twijfels erover hebben of tegen zijn, je wordt er mee geconfronteerd en je moet het er maar mee doen.

Met vriendelijke groet,
Eduard

Hoe voorzie je een bericht van een smily? ik krijg alleen maar lettertjes te zien.
Unknown User

aardfoutschakelaar

Bericht door Unknown User »

Je hebt gelijk: de oude thread heet "differtiaalschakelaar". Dat is de oude naam, maar die geeft wel aan wat-ie doet: hij meet het verschil tussen de stroom in en de stroom uit. Het verschil (differentie) moet naar aarde zijn weggelekt.

Litze is de verzamelnaam voor draad dat opgeboud is uit hele kleine koperdraadjes in tegenstelling tot die massief koperen draden die je voor leidingen in het huis gebruikt. Ik zou voor de bedrading van je groepenkast wel een dikkere variant gebruiken dan voor het bewikkelen van je ferrietstaafje...

:) :( :o :shock: 8) :lol: geven in eerste instantie alleen maar letters, maar als je op "voorbeeld" klikt, kun je in het venster boven alvast zien wat het resultaat gaat worden :D
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Help de smilies zijn terug
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten