automaat of toch niet

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
gerrit v
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 okt 2008, 22:58
Locatie: zevenaar
Contacteer:

automaat of toch niet

Bericht door gerrit v »

Wij kijken -jaja, ook in onze vrije tijd- graag even het nieuws.

Een goede antenne is dus belangrijk, zeker om je relatie niet al te zeer op de proef te stellen.

Een standaard schotel is dus voor ons geen optie, zo'n ding afstellen vind ik je reinste ellende.

Er zijn volautomatische schotels a raison van veel, halfautomaten die de hellingshoek opzoeken en waarbij je zelfs dan nog moet ronddraaien en systemen die helemaal handbediend zijn, maar allerlei slimmigheden en overbrengingen hebben om het afstellen te vereenvoudigen.

Kortom, een oerwoud van mogelijkheden...

Wat is de gulden middenweg? een goedkope automatische (Alden van pakweg 1400) of een betere halfautomaat.. of toch een slimme handbediende?

Graag jullie adviezen.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: automaat of toch niet

Bericht door paulv »

Ik gebruik een gewone handbediende schotel en kijk meestal binnen de 10-20s TV. Sneller dan een automaat. Mijn vriendin wilde ook een automaat, maar nadat ik haar het trucje had uitgelegd (zij kent het nu ook) wilde zij dat geld liever aan iets anders uitgeven.

Het niet kunnen vinden van de satelliet lig er vaak aan dat alles tegelijk versteld wordt. Nou de truc: De hellingshoek van de schotel is in Europa bijna overal gelijk, dus als je thuis rustig die hoek bepaald hebt ben je al bijna klaar.

Zorg dat je thuis beeld krijgt in je camper, rustig met wat vrienden. Noteer nu de helling van de schotel, met een draaihandeltje in de mast is dat bijvoorbeeld het het aantal slagen draaien, soms is er een wijzertje. Dit is het belangrijkste.

Download de kaart met de verschillende hoeken in Europa. De hellingshoek varieert namelijk een klein beetje met de standplek. Op die kaart noteer je je eigen hoek (aantal slagen) op jouw standplaats. Na een paar notaties kun je min of meer afleiden wat de juiste hoek is op je een nieuwe lokatie door de evenwijdige strepen te volgen. http://home.wanadoo.nl/thorbeckesat/Web ... altilt.gif

Als je op een nieuwe standplek staat zorg dat je een vrij uitzicht op het zuiden hebt. Draai de schotel op de juiste hoek, nu afblijven van die hoek. De mast langzaam van west naar zuid draaien en daar is het beeld. Netjes uitrichten met je pieper en de nieuwe hellingshoek met standplaats op je kaart noteren.

Als er moeilijk beeld gevonden wordt(slecht weer), dan op Hotbird zoeken (bv. BVN) wel eerst instellen thuis. De hellingshoek is nagenoeg dezelfde als voor Astra maar Hotbird heeft een sterkere zender. Als je beeld hebt, overschakelen naar bv. RTL4 en een paar graden meer naar het westen zoeken. Altijd Bingo. Je herkent Hotbird aan de twee signaalpieken vlak bij elkaar in het zuiden, de zuiderlijkste is Hotbird, de andere is Astra.

Als je dit thuis een paar keer oefent heb je die automatische schotel niet nodig. Zorg wel voor een voldoende grote schotel van 80cm.

mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 08 jun 2010, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: automaat of toch niet

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik gebruik een Bas 60 vlakschotel, na enige oefening heb ik net als Paul binnen 30 seconden beeld.
Ik draai 5,5 x aan het slingertje (in Duitsland en in Nederland 5.25) en krijg dan meestal beeld .
Zet hem dan zo op best mogelijke ontvangst en draai dan het slingertje (shepa mast) iets bij.
Ben dus sneller als een automaat, die ik ook al had overwogen.
De prijs hield mij tegen en nu ik er wat handiger in ben mis ik het ook niet echt.

Hou wel rekening of de wagen waterpas staat, doet ie dat niet zet hem dan waterpas, later als je ge-oefend bent kun je met het slingertje wel corrigeren.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Magda
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:21
Locatie: Sleeuwijk
Contacteer:

Re: automaat of toch niet

Bericht door Magda »

Wij hebben de vol automaat van Oyster met skev , en wij willen niets anders, het kost misschien ietsje meer maar het werkt subliem.
gerrit v
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 okt 2008, 22:58
Locatie: zevenaar
Contacteer:

Re: automaat of toch niet

Bericht door gerrit v »

we hebben inmiddels een volautomaat aangeschaft.
wel een mooi stuk duurder.
maar gemak dient de mens tenslotte.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: automaat of toch niet

Bericht door nawm »

hierop voort bordurend: Gebruiken de "handige harries"de mannen die de satelliet met de hand zoeken, een schotel op een driepoot?
Ik zou wel met de hand willen zoeken maar dan met de schotel vast tegen de voorkant of achterkant van het woongedeelte, (zie avatar) Bestaat zo'n systeem?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: automaat of toch niet

Bericht door Admin »

Ik had de schotel bij onze vorige op het cabinedak. Alleen recht naar achteren zat de koffer soms in de weg, dus je moest een beetje met je neus naar het Zuiden gaan staan. Dat zou jij ook kunnen doen. We hadden wel wat stekerverbindingen i.v.m. de kantelcabine.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: automaat of toch niet

Bericht door nawm »

Hallo Ernst,

Op het dak van de cabine. En hoe kon je hem dan draaien?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: automaat of toch niet

Bericht door Admin »

Was een automaat. Maar met een handgreep door het dak was dat net zo goed gelukt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten