Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door vanhooltje »

Hallo allemaal,

Het volgende doet zich voor :shock:
Ik heb aan HH accu,s 3 gel accu,s staan bij elkaar 240amp. een start accu (lood) tractie 120amp.
Daar tussen zit een Cyrix 120amp scheidings relai.
Ook heb is een Victron multiplus er achter hangen een 12/1600/70, ingesteld op de HH accu,s daar het gel accu,s zijn en dus een hogerre voltage nodig hebben.
Daar door sluit het Cyrix relai zich daar het parrallel schakelspanning op 13,2 volt ligt.
Hierdoor word de start accu ook geladen, nix mis mee zou je zeggen MAAAAAR, door de hoge voltage begint deze accu te koken :(
De eenvoudigste oplossing is natuurlijk een anderre start accu :idea:
Maar welke is daar geschikt voor, er zijn zoveel verschillende soorten accu,s dat ik door het bos de bomen niet meer zie :mrgreen:

grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Yoni »

optima red top kunnen 15v hebben
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Anton »

Hoi,

Kun je er niet een dikke diode of een oud diodeblok tussen zetten,dan ben je 0.7 volt kwijt?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Johannes »

Hallo Peter,

Je zou ook de Cyrix uit kunnen zetten als de victron aan staat. Het komt het laadproces van je gel accu's ook ten goede. 3 x 80 Ah gel parallel schakelen met 1 x 120 Ah lood is niet een optimale combinatie. Een diode in de draad van de Cyrix naar de startaccu verlaagt wel de spanning die van de victron komt, maar blokkeert ( omgekeerde richting) ook de laadstroom vanaf de dynamo.
Kies je voor een andere startaccu overweeg dan om 1 of 2 x 80 AH (bv redtop)te nemen dan heb je een wat gebalanceerder geheel. Je zou dan ook de laadspanning van de dynamo naar de gewenste laadspanning kunnen verhogen.
Zoals je weet moeten parallel geschakelde accu's altijd van hetzelfde soort, type en capaciteit zijn om ze optimaal te kunnen laden en ontladen.

Groet Pieter.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Berthil »

Peter,

Als je de massa onderbreekt van de Cyrix schakel je de cyrix uit, want dan kan ie niet meten of de spanning hoog genoeg is.
Als je een 220V relaitje zet op de 220V die van de paal komt die de massa cytix uitschakelt, worden de accu's automatiscch van elkaar gescheiden.

Als ik het goed heb dit op de multiplus ook een aansluiting voor het apart laden van de start accus (in iedergeval wel op mijn 12/1200/50 multiplus) van max 8A. Deze aansluiting zit binnen in op de print plaat, maar staat wel in de handleiding. Dus dan wordt je startaccu afzondelijk geladen zodra je aan de paal staat zonder spanningsverlies.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Admin »

Hi Berthil,

Dan nog zou Peter de Cyrix nodig hebben om de huishoudaccu te laden tijdens het rijden (waarbij ze nooit vol komen).
Het probleem is dat de laadkarakteristieken van vloeistof- en gel-accu's nu eenmaal niet overeenkomen.

De optimale oplossing is een nogal omslachtige (vandaar dat het leger die ook toepast): tijdens het rijden draait er een omvormer op de startaccu's. De 230 V-uitgang van die omvormer voedt de lader van de gel-accu's (bij Peter dus de Multiplus). Uiteraard heb je een of twee relais nodig om de omvormer af te schakelen als je de motor stopt. Max Granaat heeft hier al eens een artikeltje over geschreven in het blad van de Mercedes- en Hanomag-club.

Wel nog nodig: een omvormer (moet sinus zijn, anders start de Multiplus niet). De Cyrix kan dan op Marktplaats.
Voordeel is dat je geen andere accu's hoeft te kopen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik houd mij aanbevolen voor een Cyrix, ik ben nog met een projectje bezig.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Anton »

Hoi,

Als ik de vraag na lees gaat het er om dat de startaccu te veel spanning krijgt bij het aan de paal staan.
Dan kun je er een gewoon relais tussen zetten aan gestuurd door D+.
Voor het overwinteren zou je dan nog kunnen overwegen om een klein druppelladertje voor de startaccu te plaatsen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Admin »

startaccu te veel spanning krijgt bij het aan de paal staan.

Klopt. Maar dus ook hhaccu te weinig spanning krijgt bij het rijden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je af en toe aan de paal staat en dan de accu's normaal oplaad, is er volgens mij niets aan de hand.
Waar je ook rekening mee moet houden is het feit dat de gel-accu's niet zo'n hele grote stroom mogen hebben.
Ze zijn namelijk gesloten en hebben een (veiligheids) overdruk ventiel.
Gaat er nu te veel stroom door dan verdampt de gel: accu overleden.

In mijn camper staat ongeveer 400 ah aan gel-accu's die worden geladen met maximaal 50 ampère tijdens het rijden.
De spanning bedraagt 14.4 volt.
Het bijschakelen gebeurt via een een relais met D+
Sta ik ergens waar stroom is dan verwen ik het spul met een iets hogere spanning 14.9 volt.
Dat gebeurt 2 a 3 keer per jaar, daarbij aangetekend dat ik veel onderweg ben.

Deze set accu's heb ik al een tijdje zaten eerst in de 608 en nu alweer 3 jaar in de Italiaan.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Leo »

Dynamoregelaar-voltage opkrikken met diodes, en dan de laadspanning voor startaccu's verlagen met diodeblokje.
Zet je het diodeblok vlak voor de accupool, dan werkt het ook meteen voor de lader.
Simpeler en goedkoper kan het m.i. niet, zéker omdat Peter een schuur vol rotzooi heeft waar vast wel iets bruikbaars tussen ligt. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door vanhooltje »

Bedank voor de mooie tips :D

Even een paar exstra info betreft laadspaningen.
Mijn dinamo levert 13.8 volt met een max van 100amp
De victron is een 12/1600/70 in float levert hij 13.8v (dus net als mn dinamo) in absorption 14.4v, de victron staat op de gel modes (fabrieks instelling) te verlagen in absorpion naar 14.1 of hoher als de 14.4.

De dinamo staat aangesloten op de start accu, en de victron op de hh accu,s daar tussen zit de syrix 150 amp relai.

Berthil:
Ik weet van de aansluiting in de victron, voor het laden van de start accu, echter ik kan deze aansluiting niet vinden in mn victron (staat wel iets in het maneul, maar aanweizingen ho maar). En ik vind hem te duur om er mee te gaan expirimenteren.
Maar je tip neem ik zeker mee in mn overdenkingen.

Ernst:
Ik vind het een mooie oplossing, maar een dure :( daar mn victron nogal wat vraagt mag het wel een zware omvormer zijn.
Des te meer omdat ik onderweg mn airco wil laten kunnen draaien en deze nogal wat vraagt.
Maar het overwegen waard :D

Anton:
Ik zou inderdaad een relai tussen de min draad van mn syrex kunnen zetten, motor uit valt de syrex ook uit en word buiten het laad serqui gezzet. druppellader heb ik toch voor de motorfiets achterop :D
Wel een simpelle en doeltreffende metode :D

Leo:
Daar had ik zelf ook al aan zitten denken, maar dan zou de dinamo rechstreeks op de hh moeten zitten (is te doen) zit nu op de start accu (via de start motor).
Nu lijkt de 13.8 mij hoog genoeg, daar de victron in float ook 13.8 levert (of heb ik dit mis).
Zoals anton al schreef spanning aan de start accu kant verlagen met een diode, nadeel is dat deze dan ook van de dinamo spaning af gaat en met twee diodes 1,4 volt zakt. Waardoor je dus een overbrugging moet maken om tijdens het rijden de 13.8 te berijken. Het verhogen van de spanning kan ook natuurlijk.

grt peter en alle bedankt
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Die 13.8 volt is wel mager voor gel-accu, zelf ga ik tot 14.4 in mijn camper.
Dan zou je je dynamo kunnen foppen met en diode, je hebt dan 0.7 volt erbij en das dikke winst.
Bij 13.8 volt zijn je gel accu's ongeveer 75 a 80 % geladen.
!00 ampere is wel een beetje veel, de accu's zullen warm worden dus wel goed ventileren ivm de warmte die moet weg kunnen.
Daarbij moet je nogal wat rijden om op 14.4 volt uit komen, zo gauw je het gas loslaat zakt de spanning.
Als ie bij stationeer draaien ook 14.4 aangeeft heb je ze pas echt vol, en geloof me dat duurt even.
Ik heb een en ander proefondervindelijk gemeten.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door vanhooltje »

Hoi anton:

Ok 13.8 is dus te weinig, hummm dat word weer braie werk, ik kom niet zo makkelijk bij mn dinamo maar het kan. Ik hoef toch enkel het blokje achterop de dinamo er af te halen? en daar dan de diode bij te plaatsen?
Ja de accu,s staan in een geventileerde ruimte, dus dat is geen probleem.
Die 100 amp heb ik nodig om mn airco te voeden tijdens het rijden.
Ik neem direct van je aan dat het niet met een uurtje vol zit, een dikke acculader heeft ook tijd nodig :lol:

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

In een ander topic had ik zoiets al eens beschreven:

viewtopic.php?f=13&t=927&p=15381&hilit= ... aar#p15381

Er moet nog ergens wat op het forum staan over andere dan Bosch dynamo's maar helaas ik kan het niet vinden.

Een andere optie is de regelaar vervangen door een exemplaar met een hogere spanning.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door vanhooltje »

Hoi anton,

gevonden met plaatje er bij tnx :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Berthil »

Peter,

Om de spanning in je victron te wijzigen moet je 'm aan sluiten op de pc.
Heb jij zelfde interface om de victron op je PC aan te sluiten of laat je dat doen?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door vanhooltje »

Berthil,

De spanning kan je ook met de dip switjes regelen, je kan um verlagen naar 14.1 v.
Er zit een aansluiting aan voor een pc, daar zit nu een exstern bedieningspaneel op.
Maar ik zou niet weten hoe je dat op een pc moet doen.

Anton:
Vandaag toch nog maar ff meten, bij half gas geeft de dinamo 14.2 af (ik had um met stationair gemeten de vorrigge keer).
Is dit genoeg voor mn gel accu,s?

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Waarschijnlijk komt ie dan wel op 14.4 als ie wat langer gelopen heeft.
Je rijd nu niet veel staat veel stil dus de startaccu word ook niet veel bij geladen.
Ik zou het eerst maar eens zo laten, bevalt het niet kun je altijd nog zien wat er gebeuren moet.
Zou de spanning iets lager zijn dan is dat niet slecht voor de levensduur.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door vanhooltje »

Na veel wikken en wegen kom ik tot het volgende schema,

Afbeelding
By vanhooltje at 2011-01-11

Er zit op de Victron een apparte exstra laad aansluiting die 4 amp afgeeft, deze sluit ik aan op de start accu.
Het cyrix relai ga ik schakelen met een N.O. relai op de D+, die tijdens het rijden sluit, en motor uit, valt het syrix uit.

Als de victron nu gaat laden krijgen de gel accu,s 14.4 volt en de start accu 4 amp (hoeveel dit is zal ik moeten meten, dit word niet opgegeven)
Naar aanleiding van anton zijn antwoord op 11 jan, laad ik de dinamo zo, dus geen diode er tussen.
Diodes bij de start accu geeft te veel poespas, en is behoorlijk prijzig daar er veel vermogen door gaat.

Ik denk dat (buiten het idee van ernst) dit de beste oplossing is.
Maar aanvullende ideeen zijn uitaard welkom :D
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door humenjan »

Peter,

De info die je nodig hebt voor het aanpassen van je omvormer/lader staat bij stroomwinkel.nl, omvormers/laders en extra info.

Michael de Ridder
MB613
Michael de Ridder
MB613
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door vanhooltje »

Hoi Michael de Ridder

Ja de manuels van Victron ken ik, maar niet in een wordt het voltage van de laadspaning van de exstra aansluiting voor de start accu gegeven?

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Leo »

peter58 schreef:een start accu (lood) tractie 120amp.
Als het een echte tractie zou zijn, dan was er niets aan de hand, want die moeten 14,5V hebben.
Schrijffoutje?


Hierdoor word de start accu ook geladen, nix mis mee zou je zeggen MAAAAAR, door de hoge voltage begint deze accu te koken :(
Daar verandert nu dus niets aan, even aangenomen dat je dynamospanning +14,2 is?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door vanhooltje »

Humm Leo,

Altijd gedacht dat een tractie accu een start accu is, blijkt dus fout te zijn :oops:
Ik weet eigenlijk niet wat voor accu het is :oops: Hij moet toch vervangen worden :mrgreen:
En uhh wat voor accu raad jij aan als start accu? ik word gek van al die codes die per accu merk verschillen.


En ja daar heb je gelijk in, maar de laad sicles van die victron is 8 uur, enne zolang rij ik nooit :mrgreen:
Maar kan een start accu tegen die 14.4 zo lang?
Kom maar op met je ideeen :P

grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gel accu,s, Cyrix en lood accu

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

In mijn Caddy en Italiaan gaat de spanning al jaren op 14.4 volt.
Dit zijn gesloten batterijen, ze worden niet warm ofzo, deze spanning schijnt tegenwoordig heel gebruikelijk te zijn.
ook mijn Renault bestellers hadden 14.4 volt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten