Laadmachine bouwen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

Tijdens onze reis en overwintering in Portugal raakte het aggregaat defect. Na het plaatsen van een nieuwe regelaar deed ie het weer maar het zette mij aan het denken. Immers, zo'n ding maakt 230 volt, dat stuur je naar de Victron die dan de accu's ermee gaat laden. Kan dat niet rechtstreeks dan met een dynamo? Jawel dat kan met een motor + een flinke dynamo en dus heb ik de Kipor diesel verkocht en ben begonnen met de aanschaf van een donor auto, een kleine Subaru. Een 700 cc kleine 4 cilinder. Alles wat bruikbaar was heb ik er uit gesloopt, inclusief de draadboom

Afbeelding

Afbeelding

Frame lassen van wat restmaterialen is niet echt een probleem. Ik ben geen lasser dus mooi zijn ze niet maar het zit wel vast en daar gaat het toch om?

Afbeelding

De motor zit vast in het frame, wat op zijn beurt op trillingsdempers is gelast. Hij staat op zijn plek!

Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg een tip om de aandrijving van de dynamo (24 volts, 100 Ah met 29 volt regelaar) niet met een v-snaar maar met een tandriem te doen. Een prima idee! Ik heb de distributie uit een sloop Fiat gehaald en na een paar kleine aanpassingen zit het er op. Om te spannen heb ik een motorsteuntje uit de Subaru gebruikt. Op de startmotor werkt het prima, hoe het straks gaat op 1500 tpm en als ie moet laden zien we dan wel weer. Een beetje spannend is het wel!

Afbeelding

De radiator is inmiddels aangesloten. Er komt nog een kast omheen met aanvoer van frisse lucht. Ook heb ik een gat geslepen waar de uitlaatpijp door gaat. De demper komt onder de bus te hangen.
Johannes

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Johannes »

Mooi project Maxer,
Ik heb jaren terug voor een klant ook zo iets gebouwd. Als motor heb ik een Z600 Kubota gebruikt, een liggende twee cilinder van 12 pk. Er zit een CAV 24 volt 180 A dynamo aan. De koeling is aangesloten op het cv systeem van het schip. Het toerental is op afstand te regelen , ik heb daarvoor via marktplaats een aantal servomotoren gekocht.
Het werkt perfect, ik heb wel een redelijke voorstudie gedaan, de motor kan het maximum laadvermogen goed hebben. Er zit een enorme tractie bank in die boot. En als de batterijen vol raken kun je het toerental zodanig regelen dat de dynamo niet meer toeren maakt dan nodig waardoor het een heel stil gebeuren wordt, echt heel stil. tijdens het absorptieproces loopt de motor stationair.
De koeling via de verwarming gaat helemaal top, tijdens het testen kwam de schippersvrouw in de machinekamer met de mededeling dat als wij nog langer doorgingen zij een bikini aan ging trekken.
Bij teveel warmte kan de rest afgevoerd worden naar de kielkoeling van een hoofdmotor.
Ik vond het jammer om het aparaat te moeten verkopen ( er ligt ondertussen weer een kubota in de werkplaats).
Een tip voor je, mij is in een vroeg stadium erop gewezen door een autoelektra specialist dat ik een zo groot mogelijke overbrenging voor de dynamo moest kiezen. Volgens hem hebben autodynamo's dat nodig om een goed rendement te halen. Nu is die CAV bedoeld voor laag toeren( schijnt trouwens veel in toeringcars gebruikt te worden) maar achteraf is het wel heel goed uitgepakt. Bij stationair motortoeren heeft de dynamo nog steeds genoeg toeren om goed te laden.
Ik wens je veel succes en straks een hoop plezier met je project

Een paar links waar ik een hoop aan heb gehad,
http://fischerpanda.com/marinegen/dc-generators
http://polarpowerinc.com/products/generators/index.htm
http://www.amplepower.com/index.html
http://www.balmar.net/


Groet Pieter
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door paulv »

Ik vind nog steeds dat er een veel te zwaar middel wordt gebruikt voor een klein probleem.

24V 100A is 2400W en dat komt overeen met zo'n 3.5pk, om daar nou een 40pk motor voor te gebruiken, ondanks alle verliezen en een lager toerental????

En wat doe je er vervolgens mee, genoeg laadvermogen om 20x 100Ah 12V accu's mee te laden, minder accu's aansluiten met zo'n vermogen verkort de levensduur van de accu's drastisch. Bij accu's laden is laadstroom/tijd omgekeerd evenredig aan levensduur (zie de verhalen van Victron, Centurion enz. elders op dit forum).

Het is natuurlijk een keuze, maar mijn inziens economisch gezien geen verstandige.

Om het verhaal compleet te maken zou ik de levensduur van de accu's van Maxer eens willen weten.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door bancras »

De dynamo levert 100 A (niet Ah). De accu's mag je opladen met een stroomsterkte die 10% is van de capaciteit in Ah. Je accu's mogen dan 1000 Ah zijn. Het benodigde motorvermogen is dan ca. 3 kW, er komt nog wat bij in verband met verliezen, maar de motor is wel wat groot, en ook nog een benzinemotor. Een kleine diesel zou toch mijn voorkeur hebben. Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

Zo, eindelijk draait ie. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=WMjAeBZvmd4
het probleem zat in het missen van het hoofdrelais. Dat ga ik nog opzoeken. Helemaal goed loopt het nog niet maar als alle vacuum sensoren er op zitten komt het wel goed. Ook de spanner op de dynamo met rubber is geen goed idee, dat rammelt te veel.
Het is de bedoeling dat hij af en toe een uurtje gaat draaien als het nodig is en dat zal niet te vaak zijn. Sta je er naast is het of er ergens een auto staat te draaien, niet echt storend dus, de uitlaat is mooi stil. Afbouwen en verbeteren dus.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Maxer,

Ik vind het wel een mooi projekt, zeker de naam van ons forum waardig....

Dit is zeker sleutelnivo 3... :D :lol:

De kritische kantekeningen van de andere reakties deel ik niet , hoewel ik ook al snel even 100 A x 29 V / 0,95 had uitgerekend..(3,05 KW), echter weet ik uit ervaring dat als je naar xde opbrenhgst van een voertuigdynamo kijkt, het motorvermogen niet de factor is, want de accu's van onze hoogwerker met 250 KW motor waren mooi leeg na een paar uur werken op verhoogd staionair toerental.....

En hiermee kom ik aan het punt van aandacht:

Als je van di dynamo de laadkaraktreistiek hebt, vermogen - toeren grafiek, en ook de vermogen - toern grafiek van je aandijfmotor, dan moet de motor wel het vermogen kunnen leveren bij het toerental waarbij de dynamo die 100 A kan leveren!!
Het kan dus zijn dat je om toerentalredenen een veel zwaardere motor moet gebruiken.

Maar aannemende dat je bij de keuze van overbrengingsverhouding hier al rekening mee hield, zou het kunnen zijn dat je toch nog wat aanpassingen kan doen ter perfectrionering.

De benzine keuze heeft ook zijn (geluids) voordelen en is ook wel goedkoper en makkelijker te krijgen, dus ook niks mis mee


Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door winand »

Geweldig, zelfs inclusief youtube filmpje hulde!
Hij is wel erg ruim ingebouwd, zeker heel veel ruimte "over"? :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door paulv »

Mooi knutselproject, nou nog kijken of ie goed laadt.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 31 aug 2011, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Detlev »

Mad Max(er) :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

winand schreef:Geweldig, zelfs inclusief youtube filmpje hulde!
Hij is wel erg ruim ingebouwd, zeker heel veel ruimte "over"? :wink:
Dank je wel. Hij is niet zo erg ruim ingebouwd (zie foto).
DSC03071 (1000 x 567).jpg
De tank en de radiateur nemen ook wel wat ruimte weg zoals je ziet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Leo »

:shock:
Van deze laatste foto gaan mij de scheepsharen overeind staan Nico.

a) Waar komt de ontluchting van die benzinetank uit (áls er al een aparte ontluchting op zit)?

b) Zit er een vonkvije afzuiger in dat compartiment die je kunt laten lopen om eventuele benzinedampen af te voeren voordat je start?
-Of boven en onder (bv in je laadklep, maar het best in de vloer) een goede beluchting?
Zo niet: Start dat ding dan nooit voordat je de laadklep even hebt geopend ter ontgassing.

c) Indien er nog open verbindingen zijn naar andere compartimenten: Hermetisch afsluiten.

Ik ben geen paniekzaaier die snel "Levensgevaarlijk!!" roept. Heb het genoeg keer veel rotter gezien dan jouw installatie.
Maar dit doet me denken aan die ouwe bootjes met benzine-ploffertjes waarvan er ieder seizoen wel een paar hemelen gingen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Wim »

Hierin :mrgreen: Moet ik Leo gelijk geven .
Pas op met benzine damp !!!!
Kort geleden , een maand of zo , ging er op het Alkmaarder meer nog eentje de lucht in :roll:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

Ik kan mij deze bezorgde berichten indenken. Maar wat op de foto niet te zien is, is de grote 24 volts ventilator die in de zijwand rechts is ingebouwd en die gaat draaien voordat het contact aan gaat. Want ook heeft de motor een warmte ontwikkeling die moet worden afgevoerd. Daarom zit er ook een ruim gat rond de uitlaat zodat daardoor warmte en eventuele dampen worden afgevoerd. Ik heb nog een 230 volt ventilator liggen en die bouw ik nog extra in, better safe than sorry, zoals de Fransen zeggen, toch? Er komt ook nog een schot tussen de tank en de motor ruimte want dit is nog niet de definitieve uitvoering van het geheel. Ik wilde hem eerst aan het lopen hebben en daarna de details invullen. Een tank ontluchting in de vorm van een slangetje naar buiten zal ook nog worden aangelegd. Het filter daarvoor heb ik van de donor auto bewaard. Door mijn lange ervaring met auto's weet ik wel een beetje waar het over gaat en waar ik op moet letten. Dat neemt niet weg dat ik open sta voor suggesties.
Bedankt voor de goede raad. :up: :D
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

Update
Om geen benzinedampen in de motorruimte te krijgen heb ik de tankontluchting naar buiten gevoerd.

Afbeelding

Vandaag bedieningspaneel gebouwd zodat ie binnen gestart en gestopt kan worden.

Afbeelding

Lampje boven= oliedruk. Daaronder urenteller en motortemperatuur.
vlnr: schakelaar dynamo aan/uit; lampje= dynamo 24 volt; contact schakelaar; start schakelaar.

Binnen aangesloten en het werkt. De ventilator in de motorruimte gaat draaien zodra het contact aan gaat en ik bouw er nog een extra in. Motorisch werkt nu alles perfect, bij 90 graden gaat de fan draaien en de brandstofpomp draait naar behoefte. Alle sensoren zijn aangesloten dus hij is nog milieuvriendelijk ook. Wie had dat gedacht! :mrgreen:
Het project nadert dus zijn voltooing. Nu nog een gaskabel aansluiten dan kan ik binnen ook gas geven. Vorige week filters, olie en bougies vervangen. Dat was nodig want de olie was meer drab, de bougies tot de draad versleten en het luchtfilter was zwart. Hoezo achterstallig onderhoud?
Volvob10m
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jan 2010, 14:31
Locatie: Mariahout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Volvob10m »

ik zie dat de brandstof tank zo wat langs de motor ligt wat dacht je hoe warm het kan worden denk daar niet te ligt over benzinedamp en een vonkje dat wil toch niet meemaken. :ooo _________________
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

Om geen benzinedampen in de motorruimte te krijgen heb ik de tankontluchting naar buiten gevoerd.
Duidelijk toch? wat zou ik verder moeten doen dan? Ook zorgen 2 ventilators dat de warme lucht wordt afgevoerd.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

http://youtu.be/i2rccU4ityQ

Vandaag het dashboard vastgemaakt en de extra ventilator geplaatst. Er zijn er nu 2. Eén van 24 volt en één van 230 volt. Beide aangestuurd door 2x 12 volt relais.
Morgen nog de gaskabel aansluiten en een handel maken binnen. Dan is ie écht klaar!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

Als laatste kan ik nu ook binnen gas geven. De originele gaskabel heb ik verbonden met een kabel welke was bedoelt voor de koudstart van een ouderwetse gas installatie. Ooit gekocht en zeker 25 jaar op de plank gelegen (wie wat bewaart) en nu opeens gebruikt.

Hier de verbinding:
Afbeelding
Een simpel plaatje met 2 slangklemmen en een kroonsteentje. Krachten komen er niet op, sterk genoeg.

Hier de gashandle:
Afbeelding
Uit de bouwmarkt en eigenlijk bedoelt voor een tuinhekje. Simpel en doeltreffend.

Mijn project is hiermee klaar. Het was toch wel een behoorlijk klusje maar de moeite waard en ontzettend leuk om te doen.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door paulv »

Ondanks dat ik twijfel over het nut van dit project heb ik toch vol bewondering gekeken hoe je elk probleem met eenvoudige middelen oploste. En nu starten maar :up:

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door winand »

Prachtig hoor, met veel plezier naar het verslag en de filmpjes gekeken! :up:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Anton »

Hoi,

heb je al een verbruik kunnen meten?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Maxer »

Ik kom er nog even op terug want we zijn terug uit Portugal en de machine heeft een kleine 50 uur gedraaid in 3 maanden. Dat komt omdat in de winter de zon laag staat en de panelen dus te weinig opbrengen. Nou valt die 50 uur wel mee in 3 maanden dus dat is geen probleem. Het werkte prima, het motortje heeft geen valse klap gegeven. Alleen de overbrenging is met 1 op 2 eigenlijk te weinig, dat zou 1 op 3 moeten zijn, dan kan de motor minder toeren draaien om een goed toerental voor de dynamo te krijgen. Dan kan het dus niet meer met een tandriem maar stap ik over naar een dubbele v-snaar. Het verbruik viel me niet tegen, zo'n 1 liter per uur gemiddeld. In ieder geval is hiermee aangetoond dat het project technisch goed in elkaar zit.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Anton »

Hoi Nico,

Ik vind een litertje per uur heel netjes!
Kun je op het WWW net het toertal van de dynamo niet achterhalen?
Dat hoeft niet zo enorm hoog te zijn, een van de prettige eigenschappen van een wisselstroomdynamo is dat ie hoge toerentallen kan verdragen dit in vergelijking met een gelijkstroomtype.
Wat het verbruik betreft zal het niet veel uitmaken, tegenover een bepaalt geleverd vermogen staat ook een relatief vast verbruik aan brandstof.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Update

Bericht door Maxer »

Na ruim anderhalf jaar een update. Het is toch gebleken dat de aandrijving van de dynamo met een tandriem niet ideaal is. Het is te kritisch qua afstelling en de krachten zijn te groot. Ik heb in de totale periode 4 riemen "versleten". Staat ie iets te slap ritsen de tanden over het kleine wiel en staat iets te strak slijt ie erg snel. Ik heb dus besloten om over te stappen op een dubbele v-snaar. Vandaag even de wielen gehaald en meteen maar de overbrenging van 2 op 1 naar 2,5 op 1 gebracht waardoor de motor dus minder tpm kan draaien om dezelfde laadstroom op te wekken. Dit draait perfect.

Afbeelding
Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Laadmachine bouwen

Bericht door Frank.fjph »

Dit was nou net het projekt waar ik Peter naar had willen verwijzen......
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten