uitschakelspanning compressor-koelkast

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

uitschakelspanning compressor-koelkast

Bericht door Bert_s »

Hallo forum,
Ik heb een compressorkoelkast in mijn ex ambu en de handleiding vermeldt dat de uitschakelspanning 11.4V is. Ik snap het nut hiervan niet helemaal want bij dit voltage is een accu toch al compleet ontladen?
Bert_s
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: uitschakelspanning koelkast

Bericht door Admin »

Nee, je moet dat uitschakelen zien als veiligheidsmaatregel tegen zekere, onherstelbare beschadiging van de accu.
Uiteraard is het beter om wat hoger te blijven zitten, maar kortdurend ontladen tot die 11.4 V hoeft nog geen schade op te leveren.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

Re: uitschakelspanning koelkast

Bericht door Bert_s »

A ha, ik dacht dat helemaal ontladen ook al tot schade zou leiden....
Wat is dan belangrijker: dat die ontladen toestand niet te lang duurt of dat het aantal keer dat dit voorkomt zo veel mogelijk beperkt moet worden?
b
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: uitschakelspanning koelkast

Bericht door paulv »

Het is echt een noodscenario, het mag eigenlijk nooit gebeuren.
Hoe dieper een accu wordt ontladen hoe korter de levensduur. Nou zal een keertje kort (na afkoppeling zal de accuspanning weer een beetje stijgen) nog niet teveel schade geven, het blijft niet goed.
Een semi-tractieaccu die helemaal ontladen is (onder de 11.89V) is binnen een paar dagen onherstelbaar gesulfateerd (bron Vicvtron "Altijd Stroom").

Verstandig is, om een lange levensduur van een accu te krijgen, nooit onder de 12.24V (50%) te komen.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten