Ampere meter

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Ampere meter

Bericht door wiwiwes »

Ik heb een ampere meter geplaatst tussen de de + die van de regelaar naar de accu loopt.
Opzich goed denk ik maar nu zit ik nog met de volgende vraag?
De meter gaf om 12 uur tussen de middg 0.5 amp aan zonder zon, is dit aannemelijk?
Er zit tussen de 2 aansluitingen een shunt (dikke draad), moet die blijven zitten?
Het betreft een hopesun analoge meter van 10 amp.

p.s. ik heb 2 panelen van 85 wp en een schaudt LR1214 regelaar met vijf aansluitingen
Laatst gewijzigd door wiwiwes op 07 nov 2011, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ampere meter

Bericht door paulv »

Laten we bij het begin beginnen, over de shunt wordt gemeten dus die moet blijven zitten.

Die waarde van 0.5 A zegt niks, dat is slechts een momentopname. Op zich kan dat best, bijvoorbeeld bij een volle accu wordt er nauwelijks bijgeladen, vol is vol.

Meet eens bij een lege accu (12.2V), dan moet er wel een flinke stroom gaan lopen, 190Wp : 12V = 16A max, maar reken op 10-12A max loodrecht op de volle zon, veel hoger zal je niet komen.
Plat op het dak is 6-8A al mooi.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 07 nov 2011, 23:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ampere meter

Bericht door Frank.fjph »

Mijn reaktie is door Paul weggedrukt denk ik want we reageerden blijkbaar precies gelijk.
Maar wat hij zegt stond er bij mij ook in, alleen had ik nog de kanttekening over de stroomsterkte die paneel leverde: bij dit weer is nl 0,5 A geen gek getal, mijn 175 Wp paneel levert op dit moment ook niet meer dan 0,2 A...

Frank
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ampere meter

Bericht door wiwiwes »

Oke dank jullie voor de reactie dan weet ik in ieder geval dat het allemaal redelijk klopt en wat betreft die accuspanning die is na 3 avonden klussen met alle verlichting aan nog 12.55 volt dus zal ik nog even moeten wachten tot de HH accu wat leger is en er weer eens een beetje zon komt zodat ik mn ingebouwde metertjes goed kan zien werken
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten