Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Anton »

Hoi,

Let wel op het vermogen wat D+ kan leveren, dat is niet zoveel.
Let dus op de weerstand (impedantie) van het te gebruiken relais op D+
Met een relais op D+ kun je er wel tientallen bijschakelen zonder problemen

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Johannes »

vanwege voort schrijdend inzicht heb ik het volgende regeltje veranderd in mijn berekening voor het toe te passen vermogen van een zonnepaneel.
Een handig regeltje om de waarde van je zonnepaneel te bepalen is het dagelijks gebruik in Wh te delen door vier.
Dat wordt dan 50 x 12 = 600Wh / 4= 150 Wp


dat is geworden,
Een handig regeltje om de waarde van je zonnepaneel te bepalen is het dagelijks gebruik in Wh te delen door drie.

Ik ga ervan uit dat de maanden juli en augustus onze gangbare vakantiemaanden zijn. Deze twee maanden brengen 22% van de jaaropbrengst op.
Het blijft natuurlijk een vuistregeltje. Afhankelijk van het rendement van het toegepaste paneel en de stand en hellingshoek, en de locatie kunnen er verschillen onstaan.
Voor mijn berekeningen is de locatie midden Zweden. Ga je alleen maar naar het zuiden dan zou je ook kunnen delen door 4.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Frank.fjph »

En dan heb ik nog de laatste prijsontwikeling op PV gebied: een mono of polycristallijn paneel van 200 a 250 Wp kost nu inkoop ex BTW 0,80 Eu, Dus Paul heeft toch (sneller dan ik heb gedacht) gelijk gekregen... :roll: :idea: :D
Dit om even aan te geven dat de prijzen die op de recreatiemarkt gevraagd worden wat aan de ruime kant zijn.. :evil: :wink:


Frank
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Ruud Adam »

Heb je daar een linkje van, Frank?
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door wildboy »

Hoi allemaal
Update!
Heb dan toch wat euris bij elkaar weten te krabben en de goede raad van Ernst en Johannes opgevolgd.
Na een zwaardere(55Ah)dynamo geplaatst te hebben nu 2x 230Ah HH accu's geplaatst,om te laden onder het rijden een cyrix i(Ernst) erbij en het schijnt te werken!
Vraagje:om mijn koelkast automaties te laten werken heb ik weer een cyrix nodig of kan dit met een(goedkoper) 24volt relais?
Bedankt voor alle hulp en advice
Hoop ergens in juni met mijn Daimler te gaan rijden
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Admin »

Mooi dat je al zo ver bent.

Er schijnt ergens nog een spraakverwarring te zijn opgetreden.

1 Je koelkast draait op 24 V.
2 In navolging van Pieter heb je het over een relais om je koelkast te automatiseren.

Ad 1
De enige koelkasten die ik ken die op 24 V draaien zijn compressorkasten met een Danfoss binnenwerk.
Een compressorkoelkast draait gewoon op de huishoudbatterij tot de spanning zo ver is gezakt dat je accu net niet beschadigt en schakelt dan automatisch af door de ingebouwde elektronica.

Ad 2
Zo'n relais is met name van belang voor absorptiekasten, te herkennen aan de "12-230-gas" keuzemogelijkheid.

Dus, vóór je een relais koopt, beantwoord even de vraag: wat voor koelkast heb je (merk, typenummer...)?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Frank.fjph »

Ernst,

Even een reaktie op jouw opmerking van de koelkast op 24 V : Mijn Electrolux absorptiekastje heeft ook een 24 V voeding, weliswaar zelf omgebouwd met bij Elux besteld 24V element, maar ze worden ook gewoon geleverd met 24 V.

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Admin »

OK, dat kan natuurlijk ook.
Laat de Wildpeople maar komen met de details van hun frigo, dan weten we het zeker.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten