hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
jorisv
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2012, 16:57

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door jorisv »

Mannen fantastisch, duidelijk plaatje ook Ernst, dank daarvoor. Ik hoop dat ik nog iemand kan vinden die met behulp van dit plaatje de boel kan aansluiten. Deze week wil ik gaan bestellen, liefst zoveel mogelijk in 1 keer.

Na alle accu ellende voor/nadelen afwegen heb ik besloten toch voor AGM accu`s te gaan. Voordeel is ook nog eens dat ze sneller opladen dan de “gewone” deep cycle semi tractie.
AGM cellpower CPC 110aH à 195 EUR p/stuk.

Leo, zoals jij schrijft zul je n.a.v. mijn posts ook begrijpen dat ik ook nogal een aanhanger van “wat er niet aanzit kan niet kapot” (Afrika!+budget), vandaar alle vragen hier en kritische afwegingen bij mij. Bij mede-overlanders zag ik namelijk een volt meter staan (goedkoper, aha!), maar met mijn middelbare school natuurkunde dacht ik dat je niet naar de spanning moest kijken maar naar de stroomsterkte. Het gaat mij erom dat ik na 1 dag stilstaan een idee krijg hoe lang ik nog zonder input gebruik kan maken van het boordnet.
Dit heb ik ook een medewerker van advitek voorgelegd (beveelde bovengenoemde accu aan). Hij gaf aan dat het voltage niet zoveel zegt over de accculaadtoestand, bij de ene dit, ander dat verhaal…. Hij beveelde ook de NASA BM-1 aan (120EUR).

Ook was hij het eens met de cyrix 100A relais, prima qua amperage.

Verder nog de volgende vragen:

(1). Ernst, zoals je aangaf, heb jij misschien een adres/website van een bedrijf uit Frankrijk zodat ik kan kijken wat ik daar kan halen?

(2). Ernst, waarom de voltmeter toevoeging tussen de accu en apparaten?

(3). Aangezien ik qua budget krap kom te zitten met de keus voor AGM, wil ik (her) overwegen of ik 230V campingnet input echt wil inbouwen. Daarom wil ik weten hoe duur deze toevoeging wordt, daarvoor moet ik weten wat ik allemaal nodig heb:
- acculader: Advitek advies: C tek M 200, maar ik zie dat die op 12V gaan en bovendien 175EUR zijn. 15 ampere moest genoeg zijn. Dus wat het beste te doen en tegen welke prijs?
- groepenkast (vraag1)
- aardlek (ik durf het bijna niet te vragen ;)

(4) Hoe zit het de combi lader omvormer, zou dit ook wat voor mijn systeem zijn? Zo niet, welke omvormer het beste te doen? Ik gebruik allemaal maar opladers dus 350Watt moet voldoende zijn begreep ik.

(5). Advitek medewerker gaf aan dat ik mijn compressor beter op de startaccu`s kon bevestigen (net als de lier). Dit doe ik liever niet qua draden etc, maar wat denken jullie? Gebruik ik dus evt in de woestijn en ga dan ook weer rijden (dynamo). Het is een 24 volt super air. Max 30Amp.


Wederom dank voor het meedenken!
BigBro
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 apr 2011, 21:21

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door BigBro »

Leo,

Ben het helemaal eens met je mening over accumonitoren. In een ander topic heb ik ook al eens vermeld dat het prullen zijn. Ben ze ook nog nóóit tegengekomen in de beroepsvaart (wél van die lekker ouderwetse maar o zo duidelijke zuurwegers). In de pleziervaart en campers heb ik ze wel gezien maar nog nóóit één die op termijn een juiste indicatie gaf. Regelmatig (lees: váák) ijken is een remedie om wat nut uit die ondingen te halen maar de tijd die je daar telkens voor nodig hebt had je ook kunnen gebruiken om ff de zuurweger ter hand te nemen. En ja, ik heb nog gewoon onderhoudsVRIENDELIJKE batterijen met schroefdoppies...

Groet,

BigBro
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Admin »

Bij mede-overlanders zag ik namelijk een volt meter staan (goedkoper, aha!), maar met mijn middelbare school natuurkunde dacht ik dat je niet naar de spanning moest kijken maar naar de stroomsterkte.

Allebei wat kort door de bocht. De parameters die er toe doen, zijn spanning, stroomsterkte, tijd en capaciteit. Met alleen spanning moet je dus de andere variabelen in je bol hebben. Kan, maar vereist inzicht en ervaring. Na 10 jaar alleen een spanningsmeter te hebben gebruikt, vind ik de BM erg makkelijk. Maar ja, ik ben nogal lui uitgevallen.

Het gaat mij erom dat ik na 1 dag stilstaan een idee krijg hoe lang ik nog zonder input gebruik kan maken van het boordnet.

Dat lees je inderdaad in één oogopslag af op de BM-1.

Ernst, zoals je aangaf, heb jij misschien een adres/website van een bedrijf uit Frankrijk zodat ik kan kijken wat ik daar kan halen?

In België heeft de Brico veel liggen. Het kastje in je tekening kostte € 42. In Frankrijk zitten net buiten elke stad grote DHZ-markten. [FYI Achtergrond van het prijsverschil is het feit dat Nederland veel huurdwoningen kent en Frankrijk en België meer koopwoningen, waardoor DHZ woningonderhoud veel populairder is.]

Ernst, waarom de voltmeter toevoeging tussen de accu en apparaten?

Dat is een mogelijk alternatief voor de batterijmonitor. Vandaar de gestippelde verbinding.

acculader: Advitek advies: C tek M 200, maar ik zie dat die op 12V gaan en bovendien 175EUR zijn. 15 ampere moest genoeg zijn. Dus wat het beste te doen en tegen welke prijs?

Voor de helft van dat bedrag moet je ook klaar zijn. Zoek op Marktplaats.

groepenkast (vraag1)

Zie hierboven.

aardlek (ik durf het bijna niet te vragen ;)

Zit er al in.

Hoe zit het de combi lader omvormer, zou dit ook wat voor mijn systeem zijn? Zo niet, welke omvormer het beste te doen? Ik gebruik allemaal maar opladers dus 350Watt moet voldoende zijn begreep ik.

Een combi is een mooi apparaat, maar duurder dan de twee componenten los. Zit ook wat meer in. Zie omvormers van 350 W op Marktplaats (nieuw) vanaf € 89. Zoek op "sinusomvormer 24".

Advitek medewerker gaf aan dat ik mijn compressor beter op de startaccu`s kon bevestigen (net als de lier). Dit doe ik liever niet qua draden etc, maar wat denken jullie? Gebruik ik dus evt in de woestijn en ga dan ook weer rijden (dynamo). Het is een 24 volt super air. Max 30Amp.

Lijkt me voornamelijk een kwestie van plaats. Zit die compressor onder de motorkap? Ook als je een grote belasting op de huishoudaccu zet, is het niet onhandig de motor te laten draaien. Uiteraard afhankelijk van de tijdsduur... Ik neem aan dat je 'm alleen nodig hebt nadat je uit het losse zand weer op de weg terecht komt?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Archie »

Over zwevende uitgang van omvormers


Ik blijf erbij dat een aardlekschakelaar noodzakelijk in de uitgang van omvormer.
Bij professionele omvoremers is er inwendig een verbinding GEMAAKT tussen één van de fazen en de chassisaard. De reden is dezelfde als bij huishoudelijke verdeelnetten: ongevallen met personen kunnen dan worden vermeden door een vrij goedkope differentieelschakelaar, anders zit je vast aan een duurdere isolatiebewakingsprint. Op oudere scheepsinstallantie met een boordwerktuigkundige wordt het onstaan van isolatiefouten bewaakt door een stel lampjes; zogauw één van de fazen een isolatiefout onwikkeld gaat het overeenkomstig lampje minder fel branden... en gaat de boordwerktuigkundige aan de slag om de fout op te sporen. Nu wordt daar ook een isolatiemeettoestel toegepast. Soms wordt op metalen schepen het net zwevend gehouden met het oog op corrosiebescherming.

Zie hieronder wat lektuur
b)

Phoenix Multi / MultiPlus: the output neutral wire will automatically be
bonded to the chassis (with the output ground relay, see appendix) when no
external AC source is available (backfeed / safety relay open and product
runnig in inverter mode, see appendix). When an external AC source is
provided, the ground relay opens before closure of the backfeed / safety relay
.
Once closed, the backfeed / safety relay ensures that the neutral to ground bond
is provided by the external AC source. This is to ensure proper functioning of a
GFCI to be installed in the AC output of the Multi/MultiPlus.


- In a fixed (for example terrestrial) installation an uninterrupted chassis ground
may be provided by the AC input ground wire.
- In case of a mobile installation (connection to input AC with a shore power
cord), the ground connection is lost when the shore power cord is unplugged. In
this case the chassis of the product or the on - board section of the input ground
wire must be connected to the frame (of the vehicle) or the ground plate or hull
(of a boat).
- Marine applications: due to the potential for galvanic corrosion it is in general
not acceptable to connect the shore side ground to the ground plate or hull of
the boat. The proper and safe solution is to install an isolation transforme
De reden is dat als je niet een van de fazen aardt er een gevaar situatie ontstaat wanneer onwenst één van de fazen contact maat met de metalen massa van het voertuig of het schip

In de pleziervaart en in mobiele voertuigisolaties - als er een reden bestaat om het 220 net zwevend te houden dient er een isolatiebewaker geplaatst

http://www.techneo.nl/fileupload/IMD1_i ... sie_3_.pdf


Je zit daar in de omstandigheden van een IT Net

Als je twijfelt over de noodzaak van het deze maatregelen - probeer dan een een installatie zonder gekeurd te krijgen door bv Technisch bureau Verbruggen .

Grts
Archie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Admin »

Archie,

- Deze nogal theoretische discussie is niet langer relevant voor Joris' vragen m.b.t. zijn LandCruiser. Zeker niet als hij zich afvraagt of hij überhaupt wel een omvormer gaat toepassen...

- Noch in Nederland, noch in Vlaanderen behoeft de elektrische installatie van een recreatievoertuig gekeurd te worden. Als jij je geroepen voelt je installatie door TBV te laten keuren, be my guest!

- 80 % van alle campers die op een camping of Stellplatz een blauwe contactstop in een contactdoos prikt, heeft geen verliesstroomschakelaar (vroeger ook in Nederland bekend als differentiaalschakelaar) aan boord. Gelukkig overleeft meer dan de helft van alle camperaars dat!

Ik stel voor dat we ons in deze thread nu weer wat meer op de praktische toepassingen gaan richten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Archie »

Ernst


Soms doen techniekers mij denken aan beroepsacrobaten.... die vinden ook zich in hun eer getast als ze niet zonder net mogen werken.....
Omdat ze zeker zijn (denken te zijn) van hun kunnen en van de materialen waarmee zij werken vinden zij alles wat met veiligheid heeft te maken overbodig.

Ben het met je eens dat wanneer Joris geen omvormer inbouwt voor hem de discussie met of zonder differentiaalschakelaar zonder zin wordt.... maar posting hier hebben de neiging als referentie op te duiken jaren na de eerste vraag - dus gaat het niet op de discussie uit de weg te gaan. Omdat iets niet moet gekeurd te worden is misschien een reden te meer om de noodzaak van beveiliging te onderlijnen.


Om het even heel praktisch te houden
Een zwevend 220V net op een voertuig of een boot is onveilig
het hoeft minstens één beveiliging
de twee makkelijkst te implementeren zijn
- een isolatiewachter
- een differentiaalstroomschakelaar met aarding van één van de fazen

Kan je een omvormer gebruiken zonder dat?

Zeker
- Binnen de veiligheidsnomen als je een omvormer rechtstreeks aansluit op een toestel
- Verder net zoals je met een brandende lont op zoek kan gaan naar een gasontsnapping:
de cake bij de crematie is toch niet meer voor jouw rekening
Dat de instalatie zowel electrisch als as in vele fabriekscampers en voor een groot deel van de pleziervaart een mager beestje is zowel wat kwaliteit als veiligheid betreft moet je mij niet bewijzen

Vraag is of we op een forum als dit onveilige toestanden moeten promoten - noblesse oblige - nogal wat fora verwijzen naar hier als het wat te technisch wordt..

Grts
Archie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Leo »

De vraag is eerder hoeveel doden er onder camperaars zijn gevallen door elektrocutie.
Als je dan uitkomt op een idioot laag cijfer, kun je jezelf afvragen of zo'n apparaat nuttig is, of dat je beter kunt stoppen met camperen omdat de kans op een dodelijke aanrijding vele malen groter is.

De kwaliteit van dit forum heeft nou juist niets te maken met onnodige angstzaaierij.
We gillen hier niet zo snel "LEVENSGEVAARLIJK!!!". Waarschijnlijk omdat we hier wat meer verstand van zaken hebben.
Daarom vind je hier ook geen paniekverhalen over legionella, of over gasflessen..



Ernst, misschien dit onderwerp even splitsen?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door geraldo »

Leuk topic zeg :mrgreen:

Overspanningsbeveiliging, differentiaalschakelaar, verbruiksmeter, massaschakelaar, accu,s, cyrix, groepenkast, voltmeter, omvormer, lader, batterijmonitor......enz...enz.. :?

Als je nie oppast dan duurt het fatsoenlijk inbouwen van al dat spul nog langer dan je uiteindelijke reisje.

En waar moet je op den duur zelf nog slapen in zo'n landcruiser met al dat spul aan boord.??

Persoonlijk vraag ik mijn eigen af, of je voor een trip naar afrika niet genoeg hebt aan een goede zaklamp en een primusbrander.?
Oke' ook een paar reserve batterijen dan. :wink:
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Anton »

Hoi,

Of gewoon een scheidingstravo monteren....

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
jorisv
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2012, 16:57

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door jorisv »

Ja om het niet te ingewikkeld en duur te maken ga ik een nachtje slapen over de evt extra 230V input.

Verder, kan ik AGM accu zonder probleem bestellen? ik lees nl iets over 14.8V laden "wat de dynamo niet zo halen"? (huishoudaccu topic start)

Omvormer, zuivere of gemodificeerde? Ik sluit aan: laders tel/laptop/elek tandenborstel(?)/accu boormachine(?)/led boordverlichting.

Dank!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Admin »

Hi Joris,

Als die elektrische tandenborstel een Braun Oral B is, moet je een sinus hebben. Anders overlijdt het spoeltje in de voet gedurende de eerste nacht.

Voor de laadspanning van de accu's: kijk in de specificaties van de fabrikant. Meestal is 14.4 genoeg. Dat is ook de spanning voor de startaccu's.

Of je aan jouw capaciteit voldoende hebt, hangt af van de verbruikers en van de tijd dat je stil wilt staan.
Compressorkoelkast ca. 50 W, dus ca. 2 A (klopt dat met jouw gegevens?). In een warm land slaat hij minder vaak af dan in een koel klimaat.
Van de 110 Ah mag je 55 Ah verbruiken (veilig scenario). Worst case: zo warm dat-ie helemaal niet afslaat. Etmaal: 24 x 2 = 48 Ah. Dat kan dus net, maar er zit dan niet zoveel rek meer in.

Het bovenstaande is wel vrij negatief berekend, in praktijk koelt het 's nachts - zelfs in Afrika - wel een beetje af, dus wordt de duty cycle ook gunstiger dan 1:1.
Aan de andere kant: een dag stilstaan betekent in werkelijkheid natuurlijk 36 h (2 nachten + 1 dag). En ik heb niets meegerekend naast de koelkast.

Dus als het even kan (v.w.b. budget en gewicht), zou je toch een iets zwaardere batterij moeten kiezen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Archie »

Joris


Zodra je een aansluiting voorziet voor 220 vanuit het net zou ik voorzien
- een overspanningsbeveiliging - zeker voor afrika waar je te maken krijgt met luchtleiding voor de toevoer... een blekseminslag kilometers ver zet heel je electra buiten strijd - zelf opteer voor een van die die in een tussenstekker gemonteerd zijn : als het eenmaal werkt moet je die vervangen - maar in nood werkt ook alles zonder
- een differentieelschakelaar ook die heb je als tussenstekker, zelf verkies ik die gemonteerd met de zekeringsautomaat in een aansluitkastje...

Of je de omvormer op 220 nodig hebt dat hangt af van wat je meeneemt, alles wat je opsomt kan gewoon vanuit DC voeden via DC/DC omvormers die heel dikwijls specifiek voor de opgesomde apparaten te koop zijn en peanuts kosten. Voor huishoudelijk gebruik op een trip to the outbound kan ik alleen inbeelden dat iemand een 220V haardroger zou meenemen, in 12 volt ken ik geen enkele die ook werkt. Maar in wond en zon drogen de haren van vrouwlief ook wel zonder. Dus mijn advies denk drie keer na of je een omvormer nodig hebt.

Als je toch ergens de noodzaak daarvan zou vinden ga dan voor een combi lader-omvormer. KOes hem zo dat als je stroom vanuit het net tapt dat de combi dan ook de omschakeling van de 220V stopcontacten. Verzorgt. Ga je die kant uit dan zetten we wel een boom daarover op - vergeet intussen die omvormer maar - er is veel meer te kiezen dan sinus of niet-sinus.

Wat de AGMs betreft.... den er niet zo direct een voorstander van. Je hebt gelijk wat de laadspanning betreft, moderne alternatoren geven wel die spanning af, die op oudere modellen niet die regelen op een lagere spanning.

Zelf ben ik niet direct een voorstander van AGMs. Er zijn zoals de OPTIMAs die inderdaad veel sneller laden dan een klassieke batterij, bovendien hebben die het voordeel dat ze ook nogal wat "cranking power " kunnen leveren en in geval van nood de startmotor kunnen aandrijven. Ze hebben een levensgroot nadeel: diepontladen één koude nacht en je kan ze weggooien. En de nachten kunnen ook in de magreb koud uitvallen. Zeggen dat alle AGMs sneller laden - denk het niet. Dus daar denk ik ook dat wat meer nadenken en napluizen voor je lieve centen over de toonbank schuift id de raad van tante Kaat.

Grts
Archie
jorisv
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2012, 16:57

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door jorisv »

Ja netwerk in Afrika is instabiel en vaak hoog, keep it simple denk ik steeds meer dus systeem beperkt tot alleen de auto (maar ik ga er nog over slapen ;-)
Lader omvormer dan ook niet nodig, alleen een zuivere sinus à 120eur ongeveer.
Koelkast is een waeco cf40, berekent bij +32• 0.83ah dus de rekensom is gunstiger zeker gezien de nachten (bier en wijn is dan toch op ;-)
Accu soort is een hoofdbreker...
Archie

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Archie »

Joris,

Als je je batterijen lang wil laten leven heb je sowieso een lader nodig - met de alternator krijg je geen enkel batteritype vol. EEN alternatief is een zonnepaneel. Probleem is dat we zelden de 10 uur rijden die je nodig hebt om een batterij vol te laden. Al kan je bv OPTIMA batterijen sneller voor ca 80 % opladen dan een klassieke batterij je moet om ze happy te houden ze nu en dan zeg maar eens in de week of eens in de maand volledig laden. Door de chemie in de lood-zwavelzuurbatterij vraagt dat tijd. Een zonnepaneel ook al geeft het maar een paar Ah volstaat om de batterij die top-up te geven die ze van de alternator niet krijgen.

Wat die batterijen betreft moet je er rekening van houden dat alle batterijen ook AGM als je ze snel gaat laden gaan gassen. AGMs kunnen voor een stukje dat "knalgas" terug omzetten in water. De grens wordt daarbij gevomd doo de maximale temperatuur die de batterij weerstaat - die gaat natuurlijk in Afrika sneller bereikt worden dan in zweden.

Zelf houd ik het behoudens voor op zee op open batterijen omdat die ook water verliezen maar dat je dat gewoon kunt aanvullen. Voor de magreb moet je natturlijk rekening houden met zand.... niet direct iets dat je in je batterijen wil. Houd er wel rekening van ook deepcycle batterijen sneller slijten als je ze regelmatig voor vijftig of meer % ontlaadt. Houd er voor een reele situtatie rekening van dat je werkelijke capaciteit niet vijftig maar zowat 40 a 45 % is van de nominale en dat een compressorkoelkast meer vermogen opneemt dan wat uit het vermogen op het plaatje volgt.
Reden ligt in de startstroompiek van de compressor en in het peukert effect van de batterijen.

Ik begrijp je voorkeur voor een compressorkoelkast maar de vraag dient toch gesteld of je niet beter met een adsorptiekoelkast af bent...

Ik heb ook vraagtekens bij een zuivere sinus voor 120 € wat heb je daar precies op het oog?

Grts
Archie
jorisv
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2012, 16:57

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door jorisv »

Keep it simple :mrgreen:

- geen 220 input
- al helemaal geen zonne-energie oid
- theoretische keuze AGM: 70% ontlaadbaar zonder schade te berokkenen aan de accu, dit kan je met de BM-1 in te gaten houden. Ik me nog even verdiepen in de soorten AGM, ik zag een 100aH bij de pittenspecialist hier in A`dam voor 169EUR, of toch een CPC (a 190 EUR en niet in A`dam, opsturen ...). Doordat we de accu`s niet op kunnen laden extern is de kortere ladingstijd fijn.
- Volgens advitek is er met de cyrix relais geen probleem om de AGM`s op te laden (14.8V verhaal), dit wordt gehaald. Dit risico neem ik dan maar met in mijn achterhoofd slippersopreis.nl en 2xperience.nl die ook AGM hebben en dezelfde auto.
- omvormer zuivere sinus, 350W, kost 120EUR, gemodificeerde 90 EUR. Verhaal tandenborstel/acculader boormachine doen besluiten om de 1e te nemen.
- compressor gewoon aan de AGM`s ivm de ruimte (onder motorkap geen ruimte). Motor zal inderdaad gewoon draaien bij oppompen.
Archie

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Archie »

Joris


Vraag aan slippers op reis en 2X experience welk type AGMs ze gebruiken: dan heb je het enige waar je op kunt bouwen - ondervinding van gebruikers.
Vraag ook even naar de alternator die zij hebben en naar hun rijgedrag, dat bepaalt in hoeverre je safe zit bij het gebruik van hun ondervinding. Het is de alternator (en daar zijn voor elke wagen verschillende types leverbaar) die bepaalt of je een batterij volledig kunt laden in een gegeven tijd - de Cyrix heeft daar niets mee te maken die bepaalt alleen beneden welke ontlading de "andere" batterij mee gaat laden. Er zijn wat details die je daar moet gaan bekijken.
Als je de AGM diep ontlaadt wat doet dan de Startbatterij
Koppelt de Cyriix ergens af - bij welke spanning
Ook daat kan je keep ti simple kieren voor een gewoon relais voor de batterijscheiding en een batterijwachter met regelbare spanning op de HH batterijen. Keep control when going to the outback

Wat ontladen van AGMs betreft- elke Batterij kan je 70 procent ontladen
twee punten : de levensduur wordt bepaald in aantal cycli en door de diepte van de ontlading per cyclus. De kurven die dat weergegen kan je opvragen/terugvinden op het web.
Een batterij diep ontladen laten staan in nooit goed.

Succes
Archie
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door winand »

Een optie om de netspanning te zuiveren is zo'n ding:

http://www.feedback.nl/shop/product/git ... 536/114794

Er zit een stroom limiter op en een filter.
Bij een overspanning schakelt ie de verbruiker dus niet uit, maar laat 'm wel veilig
doorwerken :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Archie

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Archie »

Nit direct goedkoop
Archie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Admin »

In Indonesië gebruikten we een variac, want - in tegenstelling tot Afrika, waar de spanning kennelijk altijd te hoog is - hadden we daar meer last van een te lage spanning...

Afbeelding

Maar we zijn langzamerhand Joris echt niet meer aan het helpen met z'n inbouw!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door Archie »

Ernst

Denk wel dat we gedaan hebben wat we konden om Joris te helpen met het vraagstuk inbouw electra... al is het dan maar dat 220V aan boord minder eenvoudig is dan dat het soms lijkt.

Daar hij afgezien heeft van 220 V van het lichtnet te halen kunnen we dat hoofdstukje wel sluiten.
Het probleem in Africa is vooral in dunbezaaid gebied - afhankelijk van waar je ergens intapt heb ofwel gemiddelde over of onderspanning, en in beide gevallen kom je er met een liefst bovenmaatse variac (heb er nog een paar staan - altijd handig als je wat wil testen) maar daarboven over storingen ten gevolge van blikseminslag.... die je trouwens ook in de states hebt.

Grts
Archie
jorisv
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2012, 16:57

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door jorisv »

Zeker mannen dat jullie hebben geholpen! Met de tekening van Ernst zal ik naar de camperinbouw man gaan. Ik zal hem ook nog eens vragen naar het inbouwen van 220 input.
Inmiddels heb ik de cyrix en BM-1 en schakelaars besteld en zal ik ergens anders de AGM accu`s en omvormer
aan gaan schaffen (AGM beaut 100A kost 170EUR).
jorisv
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jan 2012, 16:57

Re: hulp aanleggen elektra woondeel Landcruiser

Bericht door jorisv »

Nog even 1 vraagje dan; kan ik op een camping niet gewoon de elektra op de koelkast aansluiten met 1 snoer? Ja dat kan natuurlijk, maar is er iets simpels te maken qua bescherming voor overvoltage of ondervoltage? Ten alle tijden wil ik natuurlijk mijn koelkast sparen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten