Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Nee, in een bus op rubberbanden heb je geen "echte aarde". Je hebt wat in de elektrotechniek wel "gestelaarde" wordt genoemd.

Maakt voor je boordelektra niets uit. Als je maar in de gaten houdt dat elke leverancier en elke verbruiker met z'n min stevig met massa wordt verbonden. Voor een 1 W LEDje is dt minder kritisch dan voor een omvormer (voor later...) die 100 A trekt (blank metaal, tandringetje, aangeknepen oog, bout, borgmoer, stevig aangedraaid).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Duidelijk Ernst.

De min... je mag dus meerdere "minnen" maken in de bus, op willekeurige plaatsen (maar deugdelijk!)?
Ik bedoel... de kleine verbruikers kunnen nog wel via een verdeel rail.... een dikke draad van massa naar de rail, daarna vertakking naar de verbruikers (led lampje etc). Voor bijvoorbeeld de omvormer... die hoef ik niet naar een "centraal" aardpunt te trekken, bv naar de min van de start accu's? Kan zn "eigen" massa hebben?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Die omvormer is t.z.t. als enige direct op de accu aan te sluiten, b.v. met twee even lange stukken 35 qmm.
Natuurlijk kun je, als er geen massapunt in de buurt is, een lampje ook met een 2-aderig snoer aansluiten. Maar voor de tekening hoeft dat niet.
Een centraal aardpunt is niet nodig (het is geen audio-installatie), de min van de hh-accu kun je wel als zodanig beschouwen. Voor de startaccu heeft MB dat al geregeld.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Het word me duidelijk!
Wederom dank!!!
Johannes

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Johannes »

zo ongeveer,
Afbeelding

groet Pieter
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door beatrix18 »

Ziet er mooi uit Pieter!
Zelf zou ik alleen de (12-230V) omvormer zo kort en direct mogelijk (niet via een central punt) op de accu aansluiten.

Peter
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Super Pieter!!
Heb je 'em misschien op een hogere resolutie?
En wat zie ik naast de 230-12v lader, en de laadomvormer; het derde apparaat?
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door beatrix18 »

Dat is je 12-230V omvormer.

Peter
Johannes

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Johannes »

ja die heb ik wel in een hogere resolutie, alleen met het exporteren naar het forum worden ze om een mij onbekende reden altijd wat korrelig.
Ik kan ook een proberen of ik je het in een PDF bestand kan sturen. En dan heb ik ook nog iets waarmee je het kunt draaien en inzoomen.
het is iets nieuws maar wellicht leuk om uit te proberen.

Peter,
Daar heb je ook helemaal gelijk in, maar houd in gedachten dat deze schema's een bedoeld zijn om te laten zien hoe je dingen in principe aansluit. Niet waar je de spullen plaatst.
Daarbij ben ik er een voorstander van om niet alles op de accupoolklemmen aan te sluiten maar inplaats daarvan in de nabijheid van de accu's een aansluitpunt te maken. Dat voorkomt een wirwar van kabels over de accu's en kun je de boel , naar mijn idee, een beetje overzichtelijker maken.
maar inderdaad kort en dik voor zware gebruikers.

Groet Pieter
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Pieter, een pdf en 'iets' om te draaien en zoomen klinkt goed. Graag dus!!!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Vraagje over de "minnen"....

Ik heb straks mn huishoud accus fysiek een stuk van het "start gebeuren" staan. Zit zo'n 2,5 meter tussen.
Om de kabels zo kort mogelijk te houden, is het een probleem om een "min" achter in het voertuig te maken voor de huishoudaccu/laadomvormer/acculader??
Eea gebaseerd op het schema van Pieter.
Heb voldoende dikke kabel beschikbaar (laskabel), maar wil de kabels van voor naar achter minimaliseren.
Dus de HH / laadomvormer / acculader / 12v verdeel relais komen onder het bed achter in de bus.

Ik houd dan 2 kabels over naar voren, 1 voor de D+ en 1 voor de plus van de laadomvormer, ipv nog eens 3 minnen naar voren.

gr
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Als je een stevig aardpunt achterin hebt, geen enkel probleem.

Zo nodig de kabel door de bodem tot naast een chassisbalk. Bij een bestaand gat een stukje blootkrabbelen, een bout door dat gat, passend oog stevig aan de kabel, borgmoer en stevig aandraaien. Achteraf corrosiebescherming eroverheen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Hoop dat er nog "iemand" online is... of dit topic volgt.
Ik heb nu ook een batterijmonitor van victron bmv 600, met shunt!
Met die shunt zit ik nu ff te "pielen".... waar komt deze nu, volgens victron tussen de accu-min en de chassis-min.
Maar hoe zie ik dat ten aan zien tot een hoofdschakelaar?
min-accu naar hoofdschakelaar, hoofdschakelaar naar shunt, shunt naar chassi-min (via terminal)
of moet de shunt dan tussen de terminal (verzamelpunt min) en chassis-min??

gr
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

min-accu naar hoofdschakelaar, hoofdschakelaar naar shunt, shunt naar chasssis-min is de juiste volgorde. Als je dan de hoofdschakelaar uit zet, weet je tenminste zeker dat er geen stromen meer kunnen lopen (behalve de dikke draden zitten er op de shunt ook de dunne draden naar het aanwijsinstrument).

Ik weet niet wat je met "via terminal" bedoelt, maar ik zou deze "hoofdkabel" nergens onderbreken als dat niet absoluut nodig is.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten