Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Na hoop gepuzzel, veeeeel lezen op fora en www, begin ik licht in de duisternis te zien.

Zie bijgevoegd schema

Betreft een bus (bijna camper) MB 609D
-boordnet is 24v (blijft ook zo; vooralsnog)
-toevoegen 230v (walspanning)
-toevoegen 12v (voor de gebruikelijke verbruikers)

Blijf echter met 2 vragen zitten:

1) Welke Laad Omvormer ga ik gebruiken?
Ben zelf gecharmeerd van de Victron Multiplus, maar nogal prijzig en misschien overkill??
Kan het ook met een "simpele" oplossing. Zouden jullie dan eens merken/typen kunnen roepen... er is veel aanbod, dat weet ik wel.

2) Waar plaats ik de omvormer 24-12v?
Voor mn gevoel zit ie goed... maar niet helemaal zeker van mezelf.

ik hoor het graag!

gr
erik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Johannes

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Johannes »

je moet er nog eens goed naar kijken. Je hebt 24 volt op de 12 volt accu staan.
En een 24 naar 12 volt omvormer op de 12 volt accu. Beetje verwarrend .
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Maxer »

Een multiplus is geen overkill, kies het model wat bij jou past. Waarom je ook 12 volt wilt ontgaat mij. Beter is het om alles op 230 volt te laten werken. Alle apparaten op 230 volt zijn en beter en goedkoper.
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

@ Pieter
De HH accu's zijn er 2 (worden er 2) en in serie voor de 24 volt.

Dus dan klopt het. (toch?)
@Maxer
Begrijp wat je zegt. Maar ik heb nu eenmaal al een koelbox / fornuis en waterpomp op 12v....

gr
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Hi Erik,

Nog even... je komt er wel!

Met de inkoop ben je een beetje voorbarig geweest. Ik ben mèt Nico van mening dat je "de gebruikelijke verbruikers" beter in 24 V had kunnen kopen. Dan had je de hele omvormer 24>12 kunnen overslaan.
Een MultiPlus is beslist geen overkill, ze zijn er in verschillende capaciteiten, je hoeft geen nieuwe te kopen en je spaart er ook weer een aantal componenten mee uit.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Helemaal gelijk, de 12v had anders gekunt.
Maar goed, velen van "ons" zijn uitgerust met combi's van voltages, dus zou moeten werken toch?

Kan iemand nog wat zinnigs zeggen of mn schematje klopt, en of de 24-12v omvormer op de juiste plaats zit, of dat er een betere plaats bestaat?

Wil het graag zelf allemaal onderzoeken, begrijpen en doen, het makkelijkste is om naar een "stroom-boer" te gaan, dan is het zo klaar..... Das niet mijn manier.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

In grote lijnen klopt het schema IMHO wel.

Ik heb de volgende opmerkingen:
De term "laadomvormer" is wat misleidend: een laadomvormer is IHA een 24>12 omvormer, die geen 13.8, maar 14.4 V afgeeft en waarmee je dus een 12 V hh-accu kunt laden.
Wat je hier bedoelt is eigenlijk een sinusomvormer, acculader en omschakelautomaat in één.
In de tekening zou ik duidelijker maken dat de sinusomvormer, acculader en omschakelautomaat in één zo kort mogelijk, met dikke kabels, op de huishoudaccu wordt gekoppeld, zònder verdeelrail. Vergeet niet dat stromen tussen de 50 en 100 A geen uitzondering zijn (uiteraard afhankelijk van de gekozen apparatuur).

Wat ga je aansluiten achter je 24 V zekeringkast? Als je de vitale gebruikers toch al op 12 V in huis hebt, kun je natuurlijk net zo goed een 12 V interieur bouwen. Je hh-batterij wordt er één i.p.v. twee en je "omvormer" wordt een "laad-omvormer". De Cyrix wordt een "gewoon" relais. De laad-omvormer wordt gedimensioneerd op het laden van de 12 V accu en pieken van de gebruikers zijn geen probleem meer.
Maar voor het bepalen van het vermogen van de nu geplande 24>12 omvormer moet je nog bepalen wat je in extreem geval tegelijk aan 12 V verbruikers gaat inschakelen.

Wat voor koelbox heb je? Absorptie of compressor? Voor een absorptiekast zou ik nog een beveiliging opnemen om te voorkomen dat je hh-accu wordt leeggetrokken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door beatrix18 »

Hallo Erik,
(zie net dat Ernst me voor is maar plaats het toch nog even)
Op de plaats van de Cyrix zou ik een, door de D+ gestuurde, 24-14V laadomvormer plaatsen.
http://www.omvormer.nu/content/laadomvo ... 4%2C2_volt

Dan kan er een Cyrix, een accu en een 24-12V omvormer vervallen en heb je direct 12V.
Die 24-12V omvormer heeft rendements-en stilstand verlies.

Peter
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

@ Ernst
de HH accu('s) komen achter in de bus, onder het bed, met de laadomvormer waar ik een victron phoenix multiplus in gedachten had (dus een sinusomvormer, acculader en omschakelautomaat in 1).
Dus die zitten kort op elkaar... echter, had in gedachte dat de start accu's hier ook aangesloten moesten worden, deze staan onder de bestuurders stoel, en dus een meter of 2 van de victron en hh.... maarrrr, dat is dus niet nodig, want de start accu's worden alleen geladen gedurende de reis, en zijn offline gedurende stilstand.... klopt?

Op de 24v zekeringkast staat het standaard boord apparatuur wat in bedrijf is tijdens het rijden. (ventilatie, verlichting etc)... dus aan de paal of autonoom niet. (?)

De koelkast gaat alleen aan de 230 of aan het gas tijdens stilstand, rijdend op de 12v.

Ik leefde in de veronderstelling dat mn HH ook 24v moest worden omdat boordnet ook 24v is... dus zelfde laadomvormer.

Dusssss..... Ik houd over:
2 x 12v serieel Start Accu's
1 (of 2) HH Accu 12 volt (Indien autonoom... 2 led lampjes, waterpompje aanrecht, en de vonkert (piezo) van het fornuis (het is de moeite...))
1 'gewoon' relais voor laden van beide accu's gedurende rijden en aan de paal
1 laadomvormer 12v

Word mn bos echt zo klein???
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Misschien nog wat kleiner...

(ventilatie, verlichting etc)... dus aan de paal of autonoom niet. (?)
Je zult even moeten nadenken: wil ik dat wel? Voor ventilatie en verlichting alleen tijdens het rijden, heb je de startaccu. Maar wil je 's avonds een koek lezen, dan is een lampje op de huishoudaccu op z'n plaats...

Voor de koelkast moet je beslist een beveiliging (afgeleid van de D+-aansluiting) meenemen. Anders is op je eerste reis je hh-accu op.

LED-lampjes kunnen ook op 24 V, eventueel met een weerstand van € 0.10.
Waarschijnlijk kun je je piëzo-ontsteking ook makkelijk ombouwen met een extra weerstand. Even meten wat het geheel trekt op 12 V.

Het "gewone" relais is alleen voor tijdens het rijden. Aan de paal staat het open. Dus je moet dan niets van je startaccu afhalen. Ik heb om die reden m'n radio omgelegd naar voeding uit de huishoudaccu, om zeker te zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Ernst,

mn bedachte ledjes voor oa het lezen komen op de hh.
dus de 24v installatie word niet gebruikt tijdens stilstand.

de koelbox (absorptie) gaat bij walspanning aan de 230, zonder aan het gas. Anders red ik het idd niet op de hh. (150Ah/24u)
alleen bij rijden moet ie aan de 12v.... Zonder de koelbox kan ik dus eigenlijk de 12v wel afschaffen... de rest is idd wel om te bouwen.
De koelbox was ± 150 euri's... Dat verdien ik er wel op terug indien 24v.

wat houd ik dan over... 1 boom??? :-)
2 start accu
1 hh accu
gewoon relais voor laden
en....

wat heb ik nodig om de hh accu op peil te houden tijdens walspanning? Dan toch een victron Multiplus?
(ik voorzie toch wel een enkele keer een week walspanning op een camping)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Toch weer een kritische vraag die me te binnen schiet:

Wat ga je op de 230 aansluiten? Ik bedoel niet de koelbox aan de paal.

Want daarmee samenhangend: heb je wel een MultiPlus nodig? Misschien is een ladertje alleen al genoeg....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Dan zou ik gaan voor de 230v koelkast (als ik die kwijt kan fysiek; we slapen regelmatig met zn 4en in den camper is de planning)
Misschien dan ook wel een ... in de toekomst. Ben nieuw op het camper front... voor je het weet gaat je halve huishouden mee??
Vooralsnog zou een lader genoeg zijn... voor toekomst een multiplus?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Anton »

Hoi,

Daarbij kun je voor je koelkast ook 24 volt elementjes kopen, ik dacht dat oa de Wit in Schijndel ze wel heeft.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Okay... even voor mijn begrip.
Als ik alleen voor 12 volt zou gaan, nog even niet kijkend naar verbruikers/dimensies, en de 230v schrap ik helemaal van de walspanning (betreft in mijn geval alleen een koelbox die ook op 12v draait); klopt dit dan??
Rijdend, dan doet het relais zn werk (en heb ik ook 12 volt).
Walspanning... dan laad de lader de 12volt batterij bij (en heb ik 12 volt).

Dit lijkt me het simpelste maar ook de goedkoopste oplossing, puur alleen een 12volt systeem.
Toch?
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Nu met bestand :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Niet de goedkoopste, want die koelbox trekt op 12 V te veel voor stationair gebruik op je accu.

Dus aan de paal: koelen op 230, want anders heb je een zwaardere lader nodig.
Stilstaand zonder paal: koelen op gas.

Misschien is het, om je ideeën te bepalen, een idee eens een tabel te maken van welke verbruiker in welke omstandigheid. Daaruit rolt dan vanzelf een minimumscenario.
Voor de toekomst kun je een wensenpakket opstellen voor mogelijke uitbreidingen.

Zie net je nieuwe plaatje.
Een laad-omvormer hangt niet aan de 230. Dat is het verwarrende: jij bedoelt een lader (230>12). Die moet je nog toevoegen (aan de rechterhelft van je tekening)
Verder werkt het volgens mij.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

pfff.... het blijft een beetje een bos... ik verdwaal nogal snel blijkbaar
dank voor je geduld ernst!!!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Geen probleem.
Ik kan je geen oplossing geven. Ik kan je alleen een beetje op weg helpen en je behoeden voor verkeerde (als er iets als verkeerd zou zijn) besluiten.
Je doet het zelf.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

23:30...
Nog suggesties voor merk/type laadomvormers en laders??
"Moet" dat hetzelfde merk zijn? Victron heeft geen laadomvormers??
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Kijk even wat er vandaag om 11:11 is gepost in dit draadje.
Maar er zijn er meer.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

bedoelde met de tijd... dat ik al weer een "hele" dag "aan de stroom hing". :up:
maar die site heb ik gezien!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Dan moet dit 'em zijn.
Nu maar eens rekenen aan de kabel diktes en capaciteit.
Dank allemaal, vooral Ernst!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door Admin »

Sorry, je bent er nog niet helemaal.

Om te beginnen: Je laadt de 12 V uit de D+ van de 24 V alternator. Dat gaat niet gaan, want D+ is alleen bedoeld om het rode GEN-lampje in het dashboard aan te sturen. Draadje omleggen naar B+ (battery) en je bent klaar. O ja, in je tekening zit die verbinding er dubbel in.

Maar: Op de site van de laad-omvormers lees ik:
Groot voordeel bij toepassen van deze laadomvormer is dat d.m.v. de D+ draad de omvormer bijvoorbeeld via de dynamo of het contactslot te laten in- of uitschakelen.
Dus bij toepassing van een van die laad-omvormers (die IMHO heel netjes geprijsd zijn; je hebt helemaal niet zo'n zware nodig) kan het scheidingsrelais er ook nog tussenuit.

En voor een nog eenvoudiger tekening: laat gewoon alle lange zwarte lijnen weg. Elk apparaat wordt ter plaatse met z'n min-aansluiting aan massa gelegd. Een massa-symbooltje ( ┷ ) is dan eigenlijk meer op z'n plaats dan een "echte aarde".

En nu ik toch muggen aan het ziften ben: Je tekent buiten een CEE vrouwtje en binnen een CEE mannetje. Maak daar buiten een CEE mannetje en binnen een Schuco vrouwtje van.

Volgens mij heb je nu een goed leesbare, volledig functionele, prent over.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
wheelerik
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2011, 11:22

Re: Yippie!!! Zie het elektrieke bos weer!

Bericht door wheelerik »

Zift jij maar muggen Ernst... helpt mij enorm!

Idd... het relais kan er tussen uit.
Vwb de min-aansluiting, symbool, duidelijk. Maar aan de "massa" leggen, das in de praktijk toch wel een echte aarde? Dus op een verdeel-rail die geaard is op de massa van de bus?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 32 gasten