Zonnepanelen, nog maar eens!

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door jooph »

Kan me in Paul zijn reactie vinden.
De betere koeling(bij schuinere stand) is ook nog een voordeel

Hoop het t.z.t. te gaan meten.

Joop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Frank.fjph »

Paul, jouw stelling klopt ook wel, maar hangt ook af van waar je zit tov de evenaar en vooral hoe laat het is, want lekker zuidelijk en rond het middaguur kan je hem echt beter plat hebben dan 45 graden, en dan ligt het een par uur later weer geheel andersom........

Je blijft dan wel lekker bezig met zo'n verstelbaar zonnepaneel... :lol: :lol: :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Admin »

Vandaar dat er automatische "tracking" panelen bestaan, al dan niet gecombineerd met een satellietschotel. Tijd (DCF77) en locatie (GPS) en je paneel staat altijd recht op het invallend zonlicht.
Leuk idee. Jammer dat de mechanische uitvoering alleen vrij kleine panelen toelaat.

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Frank.fjph »

Voor jouw maat panelen zijn ze er ook hoor,.....alleen iets groffer van afmeting..

.http://www.valksolarsystems.nl/montages ... ar-tracker

Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door paulv »

In plaats van lekker bezig zijn met het richten van de panelen kun je voor de prijs van een tracker ook wat meer panelen kopen en het verlies voor lief nemen (mijn keus) :mrgreen: .
Maar aangezien ik 's winters in het zuiden verblijf denk ik ook aan een scharniersysteem met tweedehands ziekenhuisbedden liniaire motoren (waterdicht :up: , voor de verstelling van het hoofdeinde).

Maar bij één paneel van iets meer dan 1m²/20kg kun je best wel af en toe dat ding (op de grond of op een satelliet mast) met de hand draaien.
Ergens iets uit het midden van het paneel de satellietmast met een scharnier aan het paneel bevestigen, 2 zwenkwieltjes aan de smalle kant van het paneel en draaien maar op je dak. Het gewicht van het paneel zorgt wel dat de wieltjes op het dak blijven rijden :wink: .
Door de mast hoger of lager te zetten regel je de hoek (de wieltjes blijven op het dak)
'S avonds, bij storm en als je rijdt gewoon de mast laten zakken.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Admin »

Dat vereist wel jouw aanwezigheid. Geen dagtochtjes meer :(
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door paulv »

Voor die € 2800 hoef je er inderdaad niet bij te blijven.
Meer platte panelen is mijn keuze: € 0,62/Wp (http://www.duurzame-energieshop.nl/HC-Solar), hoef ik er ook niet bij te blijven :D .

Keuzes :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Arno Z »

Voor diegenen die overwegen nu overwegen zelf een automatisch richtende panelen te gaan bouwen (wat volgens mij goed mogelijk is), hier een startpunt.

Al sinds 2005 er een open-source computerplatform genaamd Arduino beschikbaar (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Arduino_(computerplatform) , http://en.wikipedia.org/wiki/Arduino en http://www.arduino.cc).

Een arduino is een klein programmeerbaar computertje, met een beetje geheugen waarin je programma's kan laden. Eenmaal geladen blijft het programma draaien totdat het crashed of de Arduino wordt uitgezet. Een moderne Arduino heeft een USB poort waarmee je hem kan programmeren, daarnaast zijn er een heleboel analoge en digitale aansluitingen waarmee je dingen kan uitlezen (weerstand, circuit gesloten, opbrengst van een fotocel etc).

Bijvoorbeeld kan de tijd en je locatie uitlezen (http://arduino.cc/playground/Tutorials/GPS) door een GPS aan te sluiten. Vervolgens kan je berekenen waar, gezien de tijd en locatie de zon zou moeten zijn (http://wiki.happylab.at/w/Solar_Arduino_tracker). Met die gegevens kan je een stappenmotor aansturen (http://arduino.cc/en/Tutorial/StepperUnipolar). Waardoor je iets krijgt wat lijkt op http://www.cerebralmeltdown.com/2011/07 ... g-machine/.

Voor diegenen zonder electronica en/of programmeerervaring zit er een steile leercurve aan vast. Eenmaal daar doorheen gaat er een wereld voor je open. In de camperinbouw die ik nu aan het doen ben maak ik zelf -op basis van een arduino- mijn tankniveau sensoren, de thermostaat (met klok) en de warmwaterregeling. De motor van de instaptrap gaat door de Arduino worden aangestuurd (en beveiligd), net als het dimmen van de led-verlichting... (grote plannen allemaal weer).
Mocht iemand dit willen gaan bouwen wil ik zeker wel wat bijstaan met het programmeren.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Frank.fjph »

Hoim Paul,

hoewel ik het met je eens ben: beter meer panelen bij de huidige prijs.........is daar bij mijn busje al snel de grens bereikt, en een aanhanger met panelen meenemen en die uitstallen bij aankomst...... daar ben ik nog te veel reiziger voor, misschien als ik ooit ga overwinteren :roll:

Frank

PS
Voor de "residental"toepassing heb ik ook al eens doorgerekend dat je beter extra panelen kan kopen die je allemaal plat legt ( bijna dan anders watert het niet af) dan mooie aluminium montagesystemen voor op een plat dak, want die kosten per Wp ongeveer de helft dan de paneelprijs terwijl het jaarlijks opbrengstverschil slechts 10,5 % is.
Rekensommetje: Met 150% meer panelen wek je dus ( 1,5 x 0,9 = 1.35) 35% meer energie op met dezelfde investering op een kleiner oppervlak. :lol: :lol: :idea:
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door paulv »

Hoi Frank,

Ik ben blij dat je tenminste (hierover) met me eens bent, dat gebeurt me niet vaak :roll: .

Over het gebrek aan ruimte op je dak, dit komt waarschijnlijk doordat die ruimte ingenomen wordt door dakluiken, schoorsteentjes, satellietmast, enz.

Eigenlijk zijn dat dingen die destijds daar geplaatst zijn omdat dat daar toch leeg was, en dat is door conservatief denken maar zo gebleven.

Zoiets als een dakluik is eigenlijk overbodig, in een gewoon plafond zit dat er ook niet. De frisse lucht kun je van onder de camper aanzuigen, lekker fris in de zomer :D en voor licht doe je maar een extra ledje aan. De aansluiting van de eventuele afzuigkap kan ook aan de zijkant, enz, enz. Het maakt het er allemaal veel makkelijker op, eenvoudiger te isoleren, minder kans op lekkages en veel meer ruimte voor panelen :up: .
Het enige (behalve de panelen dan) wat je echt op je dak nodig hebt, is je schotelontvanger (schaduw :evil: ), meer kan ik zo gauw niet bedenken, hoewel ik ook campers gezien heb die zelfs dat ding ergens achterop gemonteerd hebben.

Eigenlijk zouden diegene die nu een busje ombouwen tot camper meer met panelen rekening moeten houden. Nu is het vaak nog een stiefkindje die het maar met de restruimte moet doen :cry: .
Hoewel ik daar weinig hoop op heb, bij stroomtekort kopen ze liever een generator (of nog erger een brandstofcel :oops: )

Times are changing.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Frank.fjph »

Paul,

jouw slotzin geeft precies aan waar voor mij de krux zit:
a. ten tijde van de camperbouw (niet door mij, had geen inspraak) was de LED verlichting nog alleen voor de rosse buurt...
b. Ieder weldenkend mens wilde een dakluikje vor lichtinval en ventilatie...........
c. Het pijpje op de WC heeft nadat ik er een oude PC ventilator in heb geprutst, al veel aan het aangename binnenklimaat gedaan

Hiermee zijn al mijn belemmeringen benoemd, naast het visuele aspect maar daarover later.

De overige zaken als de genoemde satelietschotel (moelijk/vies woord...) de TV antenne of andere sprieten heb ik nooit in mijn vakanties mee willen hebben en kunnen me dan niet in de weg zitten.

Maar het andere punt is dat ik op mijn MB 508D DAK, dat een buscamper is met een fabriekshoogdak, niet makkelijk en niet mooi een paneel kan plaatsen wegens de rustieke vormen van bovengenoemd dak..............het is nl maar over een breedte van minder dan een meter ietswat vlak.... :roll: :roll: :roll:

Maw volleggen zou, zonder al mijn 2 dakluiikjes van 40 x 40 cm , betekenen dat ik met een redelijk paneel van 250Wp mono, er maximaal 3 kwijt zou kunnen.........


Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door paulv »

Hoi Frank,

Ik zit ook met de erfenis van de vorige eigenaar vaqn mijn camper :roll: , en heb geen zin dat allemaal maar weer te veranderen, hij :up: is dus volgend jaar te koop :bye: .

Nu ben ik bezig met een nieuwe (ook met 2 dakluiken) maar met een groter dak (8m). Voorlopig voldoende voor 900Wp. Mocht dat te weinig blijken dan worden één of twee van die dakluiken "gesuprimeerd", trek ik de rails door en plaats daar het extra paneel.

Het nieuwe dak is ook iets bol. De panelen zet ik er op vast op een aluminium rail, (iets van 6cm hoog) en 1m uit elkaar (in de lengte). In het midden hebben de zonnepanlen helaas iets minder koeling :D maar dat moet kunnen. Een bijkomend voordeel van grote panelen op je dak is de extra koeling binnen, zoiets als het tropendak van de Landrover.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door jooph »

Zoals beloofd alvast wat eerste metingen:

Gisteren was een rustige dag met volop zon en een lichtblauwe hemel, wel ietsje heiig.
Gemeten rond een uur of 1 met MPPT regelaar.

Mijn paneel van 195W gaf bij horizontale ligging ongeveer 80W.
Bij een hoek van 70 graden, {ongeveer loodrecht op de zon} was de waarde 160W.

Metingen een aantal keren herhaald. Voorzichtige conclusie is dat de opbrengst in voorjaar en najaar ongeveer verdubbeld.
In de winter kan het zelfs nog iets meer worden, denk ik.

Voor mij reden om zeker de constructie/bevestiging zo te maken dat ik het paneel onder een hoek kan zetten.

grtz

Joop
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Gerard Exis »

Misschien ook interessant om te weten, ik heb Backcontact panelen in mijn assortiment, dwz de panelen zijn een stuk kleiner en lichter ten opzichte van de "normale" daglichtpanelen.
Ik bedoel dit dus alleen informatief, gezien deze op zeker overal in Belgie en Nederland te koop zijn.
zie mijn link: http://www.exis.ro/accesoriu_rulota/Pan ... -3390.html
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Gerard,

Heb even de specs nagegaan, en een eerste snelle rekensom levert op dat er andere panelen zijn die een grotere opbrengst per m2 hebben:
Ik vergelijk jouw link met het volgende paneel: Canadian Solar type: ELPS-265MM:

Het aantal Wp/m2 is bij jou : 153,4 Wp/m2 en bij bovengenoemd paneel: 164,6 Wp/m2.

Het lichtere gewicht laat zich verklaren uit de afmeting en vermogen van het paneel: 110 tegenover 265 Wp.

Een prijsvergelijk heb ik nu niet, wat echter wel een punt is bij het Canadian paneel is de breedte van 1 meter, dat bezwaar heb ik al eerder voor mijn bus aangegeven.
PRIJSVERGELIJK: De Canadians kan ik voor 1/3 van de Wp prijs kopen... :roll: :roll: :wink:
Frank

PS: Ik verkoop ze niet, maar wet toevallig de prijs, dus dit is geen reklame
Johannes

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Johannes »

Op 1 juni 2012 heb ik dit topic een tekening geplaatst van een constructie om een zonnepaneel naar de zon te kunnen draaien ( op de camper gemonteerd).
Door omstandigheden heeft het even geduurd maar het begint er nu dan toch wat op te lijken.

Afbeelding

Pieter
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Yoni »

Niet om je project af te zeuren,
maar idee met zo een draaiding op het dak en 80-90 kilometer per uur rijden zelfs met paneel neer geklapt geeft me toch niet een zo heel lekker gevoel.

Zet je het nog vast tegen ongewenst draaien of kantelen?
Het blijft natuurlijk +- 1,5m2 gefixeerd op een best klein oppervlak.
klap je het neer als je je bus verlaat?

Bij windkracht 5 (9mtr/sec +- 40km)zal al ongeveer 55kg per meter2 druk genereren bij een gunstige wind inval

Als je de plek hebt blijft een extra paneel toch veiliger (voor anderen) en bedrijf zekerder naar mijn idee, ze kosten vandaag de dag de wereld niet meer gelukkig
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door paulv »

@Yoni, Ik weet niet hoe je bij die 55kg/m² komt maar gezien het geringe oppervlak aan de zijkant van het paneel is dat niet iets om je zorgen over te maken.

Ik denk dat de "zog" (de luchtweerstand veroorzaakt door het vacuüm achter de bus, deze trekt als het ware de bus naar achteren) een veel grotere invloed heeft en het paneel naar beneden drukt(=zuigt).
Maar je kunt hiervan ook een deugd maken door het paneel iets teveel naar achteren te kantelen zodat de zog veminderd wordt. Voor de oudere lezertjes :lol:, net als destijds de Renault 16 TX.
Uit het hoofd :crazy: dacht ik dat de zog 20%-25% invloed heeft op de Cw. Minder zog = lager verbruik :up:

http://www.tudelft.nl/actueel/universit ... e-lichaam/

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Johannes »

Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door De Rooie Reus »

Complimenten Pieter!

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door paulv »

Mooi staaltje knutselwerk :clap: .
Het is zeker een uitkomst voor diegene met weinig ruimte :up:
Maar voor mij blijft de vraag of je niet goedkoper/eenvoudiger uit bent met een tweede paneeltje als je de ruimte hebt.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Arno Z »

Hoe stuur je het aan Pieter?
Johannes

Re: Zonnepanelen, nog maar eens!

Bericht door Johannes »

Hallo Arno

Ik heb een bedieningskastje gemaakt wat in een buitenbergvak is opgeborgen. Deze vakantie heb ik het paneel dus handmatig bestuurd.
Eigenlijk bevalt dat wel goed. Ik heb nog geen tijd gehad om mijn ideeën over een automatische besturing verder uit te werken.
In beginsel denk ik eraan om de draaiing van oost naar west via een intervaltimer te regelen. Het is immers een vast gegeven dat de zon, met een constante snelheid, van oost naar west draait. Als de hemel bewolkt is zoals vandaag hier bij ons, dan brengt het paneel meer op als het plat ligt. Ik zit er nog over na te denken hoe het te regelen zou zijn dat als het bewolkt is het paneel dan plat gaat liggen. De schuine stand zou wel met een elektronisch circuitje geregeld kunnen worden, de hoogte van de zon verandert immers het hele jaar door.
Ik heb er ook niet zo'n haast mee, het systeem werkt zelfs beter dan ik berekend heb en de handmatige bediening vergt nu ook weer niet zoveel. Overigens is de schuine stand van het paneel belangrijker dan de hoekverdraaiing, dat het paneel niet constant op de juiste graden staat is geen ramp.
Een mooie winterklus.

Ter info
Wij hebben een Equisit compressor koelkast op een Skytronic 1000 Watt gemodificeerde sinus omvormer ( meer dan 8 jaar in gebruik)
Dit word gevoed door 5 x 80Ah NRG semitractie centurion accu's en tijdens het rijden geladen door een 70 Ampère Yskra dynamo.
Er is een Seipner 20 Ampère elektronische acculader aan boord.
Verder zetten wij koffie met een elektrische koffiezetter en heeft Ria de vakantie al het nodige water elektrisch gekookt.
Ik heb behalve de hydrofoor, de kachel en het gas alarm niets op 12 volt. Binnen in het woondeel is alleen 230 volt aanwezig.
De verlichting komt bij Ikea vandaan en er zitten spaarlampen in.
Het Mage Solar paneel is gegarandeerd 195 Wp of meer (zie de wattmeter, een piek van 238Wp). Ik heb de wattmeter geijkt met een fluke multimeter.
De zonnestroom wordt geregeld door een Mppt omvormer van Victron, de BlueSolar 70/15.
De draden van paneel tot accu zijn 10mm2

Paul, ergens heb je wel gelijk, een tweede paneel is eenvoudiger. In mijn geval niet gunstiger, de hele constructie heeft aan materiaal niet zoveel gekost als een tweede paneel. Als je de uren in rekening gaat brengen wordt het lichtelijk anders.
Ik heb niet de ruimte om een groter, een tweede of meerdere kleinere panelen te monteren om in onze energie behoefte te kunnen voorzien. Wij willen met de bus wat vaker en langer op dezelfde plek blijven. Als ik dan vanwege de stroom op een camping moet gaan staan voor tussen de 15 tot 35 euro per dag/nacht, soms ook nog exclusief elektra, dan hebben wij de kosten van de installatie er met vakanties van 4 weken snel uit. De bus staat de hele week achter ons huis in vol bedrijf en de accu's stonden vanmorgen om negen uur op 12,8 volt. De paar uur zon vanmorgen was voldoende. We kunnen nu dus weken (het werkt al 4 weken) ergens in de wildernis staan zonder een tekort aan stroom te krijgen. Ik heb nog een mooi WTA generator staan voor onder de bus, ik vraag mij nog steeds af of het wel nodig is om die er nog onder te prutsen.

Maar het was daarnaast een prachtig project waar ik met veel plezier en voldoening twee jaar mee bezig ben geweest.

Groeten Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten