12V ventilator op 24V

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

12V ventilator op 24V

Bericht door paulv »

Hallo,

Ik wil de zeer luidruchtige ventilatoren van mijn Webasto binnen verwarming (aangesloten op de radiator van mijn bus) vervangen door "low noise" computer ventilatoren.

Helaas zijn die ventlatoren 12V en nou weet ik wel oplossingen om daar ook 12V te krijgen, maar zou het niet gewoon met een weerstandje lukken. Ik hoef dan niks om te bouwen, weerstandje in het draadje klaar.

De ventilator (b.v. de cooler master turbine master) is ongeveer max 2.4W, I = 0.2A, R = 60 Ohm
Een weerstandje van 60 Ohm in het 24V draadje geeft dan toch ook 12V?.

Misschien zie ik iets over het hoofd, het is zooooo lang geleden :wink: ?

Mocht ik toch blaasvermogen tekort komen zou ik dan twee van die ventilatoren op elkaar kunnen monteren? (gelijk in serie :mrgreen: )

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 12V ventilator op 24V

Bericht door Maxer »

Er bestaan ook 24 volt low noise ventilatoren. Deze zitten vaak in kopieermachines ingebouwd. Ik weet het want ik heb er zelf een in gebruik.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12V ventilator op 24V

Bericht door Admin »

Hi Paul,

Geen enkel probleem. Zelfs de berekening klopt :roll:

Ik had in Dr. Wolff iets vergelijkbaars, alleen had ik 24 V blazers die ik op 12 V liet draaien (mer een gelijke voorschakelweerstand) voor het "low noise effect". Alleen als het snel moest, liet ik ze via een schakelaar op 24 V draaien.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten