Victron multiplus uitlezen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Victron multiplus uitlezen

Bericht door paulv »

Ik heb nu een Multiplus met een "RJ45 UTP Kabel" voor de "Digital Multi Control 200/200A GX".

Nu wilde ik via dezelfde kabel en de "VE bus software" een en ander aflezen en regelen, maar daar heb je een " VE interface MK2-USB" (€ 58 + € 28 verzendkosten) voor nodig om dat kabeltje aan je computer te koppelen.

Nou kun je op internet "UTP naar USB" omzettertjes kopen voor een paar dollars, weet iemand of dat hier ook werkt?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Victron multiplus uitlezen

Bericht door Admin »

Ja (dat weet ik)
Nee (dat werkt niet)

UTP zegt alleen iets over de kabel (niet afgeschermd en twee aan twee getwist), maar niets over de protocollen.

Wat je nodig hebt is een "USB naar RS485-omzetter".

Ik heb er een voor € 10 uit Hongkong laten komen en die werkt NIET. Ik was al gewaarschuwd op enkele fora: je hebt per se de omzetter van Victron zelf nodig (VE Interface MK.2.2B and VE interface MK2-USB). Kennelijk gebruikt de VE.Bus software niet de "echte" RS485, maar een dialect daarvan. Jammer!

Ook een misser van Victron: VE.Bus configuratiesoftware is er alleen voor Windhoos :twisted:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Victron multiplus uitlezen

Bericht door paulv »

Jammer :( , dat wordt dus sparen, of iemand moet die in een hoek hebben liggen dan heb ik wel belangstelling :wink: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Victron multiplus uitlezen

Bericht door Frank.fjph »

Marktplaats afstruinen....kan helpen

Verder kun je met wat geduld ook die 28,= besparen....En als die 58,= de brutoadviesprijs is nog wel wat meer ...

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten