schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais?

Bericht door fuzzyduck »

Omdat ik maar 2 van de 5 bruikbare knoppen boven de zijdeur van mn 508d ex ambu gebruik en het verlichting met dimbare leds wil uitvoeren, wil ik de overige knoppen inzetten om omvormers en de acculader in de accubak te schakelen.

1.de CTEK acculader heeft een relais nodig die 230v schakelt bij een spanning van 24v.
2. De 24v-->12v heeft een relais nodig die 24v schakelt bij een spanning van 24v.
3. De 24v-->230v heeft een remote dus gebruik ik die aansluiting

Waar kan ik dit soort relais het beste kopen? Moet ik nog rekening houden met het te schakelen ampere?
Hoeveel draden moet ik trekken naar de knoppen boven de deur? een enkele en dan de massa van de bus gebruiken? of moeten het er 2 zijn? (ik weet nog niet precies hoe een relais werkt).

Uiteindelijk zoek ik dus denk ik:
1. een relais die bij 24v schakelstroom een 24v apparaat schakelt.(24v-->12v)
2. een relais die bij 24 schakelstroom een 230v apparaat schakelt.(CTEK lader)

Daarnaast hoor ik nog graag ideeen waarvoor ik de knoppen anders kan gebruiken :mrgreen:

gr.

Harro
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door Admin »

Harro,

Als je nou je woonplaats had ingevuld, had ik wat gerichter kunnen reageren...

Allerhande relais koop je bij wat we vroeger "radiozaak", noemden, waar je ook je weerstandjes en transistortjes koopt. Een installatiebedrijf rekent een veelvoud. Als je niets in de buurt hebt, kijk dan eens op Conrad.nl/be/de...

Op de Conrad-site vind je verschillende uitvoeringen en staan ook voorbeelden van de pinning.

En een of twee echte dummie-schakelaars boven de deur verhogen de dagwaarde van je camper ook in hoge mate.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door Frank.fjph »

Kleine tip:

Als je een relais plaatst gebruikt dat altijd stroom, een soort meer dan een ander, zolang je een acculader schakeld is het geen punt, verbruik wordt wel aangevuld, bij andere functies vreet het relais mee aan je accucapaciteit.

Ik ervoer dat toen ik dit deed met een elek afsluiter bedienen voorde LPG...... :cry: accu ging wat al te snel leeg als we in het wild stonden.

Frank
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

Admin schreef:Harro,

Als je nou je woonplaats had ingevuld, had ik wat gerichter kunnen reageren...

Allerhande relais koop je bij wat we vroeger "radiozaak", noemden, waar je ook je weerstandjes en transistortjes koopt. Een installatiebedrijf rekent een veelvoud. Als je niets in de buurt hebt, kijk dan eens op Conrad.nl/be/de...

Op de Conrad-site vind je verschillende uitvoeringen en staan ook voorbeelden van de pinning.

En een of twee echte dummie-schakelaars boven de deur verhogen de dagwaarde van je camper ook in hoge mate.
Serieus? Dummie schakelaars verhogen de dagwaarde? Lol? :shock: Omdat kopers dan nog potentie zien in het verbouwen en gebruiken van die schakelaars? Daarnaast is de woonplaats Amersfoort. Zal het nog invullen als dat ergens kan.

Dus een geactiveerde relais verbruikt stroom doordat er stroom staat op de spoel lijkt me? Heb je ook relais die passief zijn? Of heet dat dan geen relais meer? iets met spoel+veertje die hem aangetrokken houdt ? Geen idee :wink:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door vanhooltje »

fuzzyduck schreef:
Dus een geactiveerde relais verbruikt stroom doordat er stroom staat op de spoel lijkt me? Heb je ook relais die passief zijn? Of heet dat dan geen relais meer? iets met spoel+veertje die hem aangetrokken houdt ? Geen idee :wink:
Ja die zijn er, dat zijn relais die 5 pootjes hebben. Dan heb je de keus tussen NO (norm open, contact open, zonder dat de spoel geactiveerd is) en NC (normali close, contact verbonden, zonder dat de spoel geactiveerd is)
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 22 aug 2012, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

Maar als er geschakelt wordt dan moet er toch nog steeds een spoel geactiveerd worden? Allen heb je de keuze of dat bij aan of uit is...? Dus is dat nog steeds niet een passief relais :wink:

EDIT: geschakelt is met een D :mrgreen:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door Admin »

Het punt van Frank, met toelichting van Peter, is dat je je contacten zo moet organiseren, dat de spoel in rust geen spanning voert, dus dat er ook geen stroom loopt.

Als je je circuit in rust gemaakt wilt hebben, kies je C-NC (common - normally closed) als aansluitingen.
Als je C-NO aansluit, wordt je circuit gemaakt zodra je de spoel bekrachtigt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door Admin »

In Amersfoort weet ik zo 1-2-3 geen radiozaak meer. In Utrecht had je altijd Radio Centrum in de Vinkenburgstraat.

NB Als je kiest voor een relais in een voetje, zorg dan dat het relais met een borgveertje wordt vastgehouden. Het staat zo slordig als je over een hobbel rijdt en je relais verdwijnt ergens in een hol deel van je opbouw :ooo
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

Het is me nu duidelijk. Ik wil dus inderdaad een apparaat AAN hebben als ik de spoel ACTIVEER. Dus het kost dan iets stroom om het apparaat AAN te kunnen hebben staan.

Wat ik NIET wil is een apparaat AANZETTEN door de spoel te DEACTIVEREN. Dat betekent dat bij een uitstand van het apparaat de spoel stroom kost.

Even terugkoppelend op wat ik wil schakelen:

1. Ik wil de 24 naar 12 volt omvormer eigenlijk altijd aan hebben. Tijdens het rijden voor autoradio en koelkast, en bij stilstand de autoradio en waterpomp. De koelkast gaat dan naar 220v. Met een knop kan ik dan hem uitzetten als we hem stallen o.i.d na vakantie. Hiervoor ga ik geen mooie knop gebruiken van het schakelpaneel boven de deur maar een normale aan/uit naast het apparaat.

2. De CTEK acculader kan ik bij elke camping aan en uit zetten met een knop van het schakelpaneel boven de deur via een relais. Ik kan er ook voor kiezen dat hij sowieso aanslaat bij het koppelen aan de paal van de camping. Heeft iemand dit zo of is het handig dit toch te kunnen schakelen. Dat ding heeft geen aan/uit knop. Dus stekker erin is aan.

3. De 24-->220volt wil ik zeker schakel met een knop boven de zijdeur. Dat ding verbruikt stroom in rust, dus tijdens het rijden gaat hij aan, en op de camping met stroom gaat hij uit. Staan we niet op de camping maar zijn we onderweg en we willen 220 dan zetten we hem aan.

Heeft iemand hier nog andere slimmere zienswijze op?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door Admin »

Ik wil de 24 naar 12 volt omvormer eigenlijk altijd aan hebben. Tijdens het rijden voor autoradio en koelkast, en bij stilstand de autoradio en waterpomp.

Als die omvormer een "ouderwetse" seriële (dus niet een "schakelende") omvormer is, heb je geen relais of schakelaar nodig, maar kun je de omvormer gewoon aan laten staan.
Er speelt echter iets anders: de koelkast (absorptie, toch?) trekt zoveel van de 12 V, dat je die uit wilt zetten zodra je de motor stopt. Daartoe heb je een relais nodig dat door de dynamo wordt aangestuurd.
NB In sommige absorptiekoelkasten is zo'n voorziening geïntegreerd.

De koelkast gaat dan naar 220v.

Daar moet je dus wel wat voor doen.

De CTEK acculader kan ik bij elke camping aan en uit zetten met een knop van het schakelpaneel boven de deur via een relais. Ik kan er ook voor kiezen dat hij sowieso aanslaat bij het koppelen aan de paal van de camping. Heeft iemand dit zo of is het handig dit toch te kunnen schakelen. Dat ding heeft geen aan/uit knop. Dus stekker erin is aan.

Dat is toch precies wat je wilt? Die schakelaar/relais voegt IMHO niets toe.

De 24-->220volt wil ik zeker schakel met een knop boven de zijdeur. Dat ding verbruikt stroom in rust, dus tijdens het rijden gaat hij aan, en op de camping met stroom gaat hij uit. Staan we niet op de camping maar zijn we onderweg en we willen 220 dan zetten we hem aan.

Dat klopt helemaal.

Nog enkele aandachtspunten:
- je moet te allen tijde voorkomen dat de uitgang van de omvormer en de 230 van de paal parallel komen te staan, want dat is vermoedelijk het einde van de omvormer. Daartoe bestaan speciale relaiskastjes (Conrad, Reimo, De Wit, ...) of je kunt iets met een contactstop (stekker) in een van een aantal contactdozen (stopcontacten) doen. Zie ook elders op dit forum.
- de enige echt kritische component is de koelkast. Die bepaalt ook het benodigde vermogen van de omvormer.
- ik neem aan dat je een 24 V huishoudbatterij hebt. Hoe laad je die op? M.a.w. hoe voorkom je dat je startbatterij wordt leeggetrokken?

Maak eens een schematische tekening met alle componenten erin en de onderlinge verbindingen. Als je die hier post, komen er vast wel wat commentaren en suggesties.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... T%20ES.pdf

Ik heb deze 24--12 omvormer. In de handleiding staat niets over schakelend of perma aan. Op de voorkant zie ik wel switchmode dc/dc converter. Dus dit betekent dat hij alleen aan gaat bij stroomvraag? Dat zou mooi zijn maar de autoradio vraagt wel perma stroom om zn geheugen te behouden.

Het schema heb ik redelijk in mn hoofd zitten :roll: :shock:
inmiddels heb ik:
-accus geplaatst
-zekeringen doosjes geplaatst voor de 12v en 24v onderdelen van de bus. de 12v gaan dus via de omvormer
-de ctek zit er in
-4x speakerkabels getrokken naar autoradio positie, alsmede massa en 12v snoer vanaf de 12v zekeringdoos.
-startonderbreker gemaakt (SSSSSST :shock: )
-ledverlichting draden getrokken
-omvormers geplaatst
-nieuw massa punt voor de HH accus gemaakt aan een van de 2 chassisbalken.
-Voedingskabel schakelpaneel boven deur omgelegd van startaccus naar hh-accus.
-al het eberspacher spul gestript incl knop en voeding
-sirene van bumper gehaald incl al het snoer.
-al het spul onder de middenconsole gestript(zekeringendoosje ambulance etc)

nog te doen
-dus bedenken wat ik met de knoppen wil boven de deur
-antenne op dak zetten en naar radio brengen
-koelkast+
-waterpomp+
-al het 220 spul en bedenken hoe ik dit wil gaan gebruiken icm met de 24-->220 omvormer (bedankt voor de tip met het parallel schakelen)
-optionele kachel+ alvast leggen naar de positie waar we hem willen
-ventilator in dak vervangen door een superstille of er een weerstand tussen zetten.
-24v led verlichting zoeken die dimbaar is (Nauticled tot op heden een kanshebber)
-uitzoeken hoe ik een PWM led dimmer aansluit en kan bedienen met een draaiknopje.
-aansluitpunt paal camping ergens maken, Ik denk onder de bus en niet in de wand.
-ventilatoren plaatsen achter koelkast (maar die gaan op dezelfde voeding als de koelkast zelf.

ach ja. Schema? welk schema? Carpe Diem :mrgreen:

EDIT: Een Cyrix is ook geinstalleerd. Er loopt een 35mm2 accukabel naar de HHaccus.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door Admin »

Die omvormer vermeldt "switchmode". Het is dus een schakelende omvormer, d.w.z. dat hij ook in rust (een beetje) stroom trekt. Ergo: uitschakelen.

Om het geheugen van je radio vast te houden, moet je dan een andere truc verzinnen. Het kan met een lithium-batterijtje dat je rechtstreeks op de radio aansluit. Heb je vermoedelijk wel een schema nodig. Of met een mini-omvormertje, bestaande uit één IC, twee condensatoren en een weerstand. Het verbruik loopt in de μA, dus dat houdt een accu héél lang vol...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1567 ... Detail=005

uhm, die? Ze zijn er ook nog iets steviger maar ik moet natuurlijk eerst meten wat het verbruik is in rust. De aanvoer pak ik dan van een 24v snoer die ik over heb achter het dashbord. Dat was een soort zoeklicht aan een draad in de cabine. Die heb ik gestipt uit de bus, maar het snoer gehouden. Geheid dat die op een van de 24 zekeringen zit dit ik links onder bij het stuur heb.

Als dat werkt, dan is by far de makkelijkste manier om geheugen op van de radio te behouden. Die ministroom komt dan wel van de startbatterij, maar dat geloof ik wel eigenlijk. Bij wegzetten van de bus in stalling o.i.d dan gaat de grote rode knop bij de stoel toch om. en valt alles uit.

Goeie tips hier :wink:

EDIT: Ik ben er inmiddels achter dat een autoradio 2 voedingen nodig heeft. Eentje schakelend en eentje continue. Doorgaans een rode en een gele draad. Die mini conrad omvormer met minivermogen gaat dan op de continue aansluiting voor behoud geheugen.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door Admin »

83 mA is zat om het geheugen te behouden. Dus de permanente +12, meestal de gele.
Maar zorg dat je dat eerst zeker weet: bij b.v. VAG-auto's zijn die kleuren net omgedraaid. Daar heeft de auto een schakeling die de radio een uur laat doorspelen nadat je het contact hebt afgezet. En Japanse radio's hebben meestal een stekertje om de twee plus-aansluitingen te kunnen kiezen of doorverbinden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

Gaan we proberen! Ik ga dat dingetje(mini omvormer) bestellen en op die bungelende 24v kabel aansluiten. Dan houd ik dus het geheugen in stand op de startaccu's en de autoradio zelf ligt dan via de omvormer achterin de bus aan de HH-accu's. Moet ik er aan denk niet steeds de grote rode knop om te draaien aan de stoel. Dat doe ik namelijk uit gewoonte geloof ik :? :oops:

Ik kan nog ergens een testradio bij iemand regelen dus binnen een weekje ofzo hoop ik in dit topic een resultaat te kunnen geven.

Weer terugkomend op de relais-verhaal. De grote omvormer gaat dus ook met een relais geschakeld worden.

Tot mijn schrik kan een autoradio tot 10A vragen. Doe koelkast doet volgens mij 8A. Dat maakt 18 tijdens het rijden.... Die Victron gaat tot 17A en max load 25A. Ik had nooit gedacht dat het 10A zou zijn. Ik ga het eerst proberen en dan zien we wel weer. Anders gaat hij marktplaats op en zorg ik voor een iets zwaardere.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

http://www.elektronica-shop.nl/contents ... elais.html

Ga ik deze nodig hebben voor de grote omvormer? 24volt schakelspanning en 24v spoelspanning
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door GerardM »

Over welk type CTEK acculader hebben we het hier ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

we hebben het om een victron orion omvormer van 24 naar 12v die ik met een relais wil schakelen.
Maar de CTEK is de MXT 14 (24v/14A)

vanwaar de interesse voor de ctek?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door GerardM »

Mijn vraag over de CTEK had 2 redenen.

1. Je schreef dat hij geen Aan/Uit knop heeft (dat klopt) maar hij heeft wel een Mode druktoets die je toch in de juiste stand (opladen) moet zetten ? Of springt die bij jou vanzelf in de goede stand ?

2. CTEK maakt uitstekende laders voor 'standalone' gebruik, dat wil zeggen als er geen belasting op de accu's is aangesloten. Ik ken je electrisch schema niet, maar mijn ervaring met CTEK is dat als je tijdens het laden ook verbruikers aangesloten hebt het laadalgoritme verstoord wordt.

Vandaar.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

GerardM schreef:Mijn vraag over de CTEK had 2 redenen.

1. Je schreef dat hij geen Aan/Uit knop heeft (dat klopt) maar hij heeft wel een Mode druktoets die je toch in de juiste stand (opladen) moet zetten ? Of springt die bij jou vanzelf in de goede stand ?

2. CTEK maakt uitstekende laders voor 'standalone' gebruik, dat wil zeggen als er geen belasting op de accu's is aangesloten. Ik ken je electrisch schema niet, maar mijn ervaring met CTEK is dat als je tijdens het laden ook verbruikers aangesloten hebt het laadalgoritme verstoord wordt.

Vandaar.

Groet,

Gerard
Hoi Gerard, bedankt voor de info.

1. Hij gaat inderdaad in de 'normale' laad modus als ik de stekker er in stop. Dus dat is lekker. Als ik hem inschakel (relais, of gewoon zodra aan de paal) begint hij gewoon.

2. Dat is me nieuw en klinkt vervelend. Is dat iets wat Ctek betreft of is dit niet gewoon de regel voor laders? Mocht inderdaad het geval zijn kan ik we voorstellen dat het belangrijk is om alles uit te kunnen schakelen alvorens de lader te starten. Dit betekent relais plaatsen op de CTEK en de 2 omvormers en 24v afnemers uitzetten alvorens te laden. Dat zou dan 'snachts kunnen en overdag als we niet bij de bus zijn.....

iemand anders nog een ander idee/visie hierover?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door Frank.fjph »

Nog even de opmerking over vewrbruik relais: de getoonde 24/24 V relais geven een weerstand op van 72 ohm, dat komt ongeveer neer op 1/6 Amp, wat betekent dat ze 1 Ah per 6 uur trekken, ofwel 4 Ah /dag.

Frank
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

Frank.fjph schreef:Nog even de opmerking over vewrbruik relais: de getoonde 24/24 V relais geven een weerstand op van 72 ohm, dat komt ongeveer neer op 1/6 Amp, wat betekent dat ze 1 Ah per 6 uur trekken, ofwel 4 Ah /dag.

Frank
Volgens mij is R = U / I ?
Dus I = R / U ?

Dat zou het nog wat erger maken dan 1/6A. Namelijk 24/72 = 1/3A

Dus 3Ah in 3 uur, dus 8Ah per dag?

Correct me if im wrong

Als ik vergeet de relais uit te zetten bij stilstand zonder verbruik op de omvormer (die trouwens ook een beetje stroom pakt) is mijn 105Ah voorraad dus net niet 2weken op. Daarnaast wil je hem nooit dieper ontladen dan 40% anders gaan ze naar de kl*te.

Even weer ontopic:

Verhaal is dus dat ik achter onder vloer(met klep, zie blog) de omvormers heb liggen, als mede de ctek. Ik wil enige luxe hebben betreft aan/uit zetten van die dingen zonder tussen de kabels te moeten grabbelen elke keer. Mooiste is het schakelpaneel boven de deur en dan relais tussen de onderdelen. Dat kost dus iets stroom.

1. Een actief relais bij omvormer aan kan ik mee leven. De omvormer is aan onderweg voor autoradio en koelkast. het relais is dan dus ook aan. De accus worden bijgeladen door de cyrix. Bij een korte stop langs de snelweg o.a ga ik hem aanhouden, want omgerekend trekt een 8A koelkast op 12v, 4A op 24v. met rendementsvelies is dit 4,4A, met een beetje extra van het relais. Dat is in het slechtste geval dus 1/3 en dat maakt 4,7A. Een paar uurtjes zonder laden kan de koelkast dus wel aan.

2. Op de camping zal ik hem ook gebruiken, maar dan alleen voor de waterpomp en autoradio. Hiervoor kan ik hem aan en uit zetten indien de CTEK dit dus vereist voor het algoritme?

3. De 24-220 omvormer heeft een remote knop aansluiting. Die gaat sowieso alleen aan onderweg indien nodig. Anders gewoon uit.

4. De Ctek lijkt misschien nu ook een relais nodig te hebben omdat ik deze wellicht dus niet zomaar altijd aan kan hebben met verbruikers actief.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: schakelpaneel boven deur gebruiken voor inschakel-relais

Bericht door fuzzyduck »

GerardM schreef:CTEK maakt uitstekende laders voor 'standalone' gebruik, dat wil zeggen als er geen belasting op de accu's is aangesloten. Ik ken je electrisch schema niet, maar mijn ervaring met CTEK is dat als je tijdens het laden ook verbruikers aangesloten hebt het laadalgoritme verstoord wordt.
ik heb Ctek gebeld (van de acculader).
In de laadfases 1 tm 4 laad hij door tot zeg 100% vol. Indien er gebruikers zijn laadt hij gewoon door alleen minder snel. Dus stel koelkast van 8A 12v), dus 4A op 24v, dan laadt mijn versie niet met 14A maar met 10A, maar laden doet hij, tot 100%)

In fase 5 van het laadalgoritme peilt de Ctek of en een snelle spanningsval is op de accus. Dit duurt enkele minuten. Als er in die fase iets zwaars geschakeld wordt(hoe zwaar weet ik niet), kan de Ctek dat zien als een snelle spanningsval en geeft hij een waarschuwing middels een !-teken lampje en houdt hij er mee op. Dat is feitelijk de melding dat hij denkt dat de accus kapot zijn. Dan moet hij even uit en weer aangezet worden.

Hopelijk hebben de toekomstige ctek eigenaren hier wat aan.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten