Aardlekschakelaar aanleggen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

Sjah, dat moet inderdaad eenvoudiger kunnen. Als ik het voor elkaar krijg om bij de bestelde massaschakelaar al mn massaogen aan een pootje ervan de bouten doe ik dat ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Admin »

Bij de bouwmarkt kosten aardstrips ook een fractie van de prijzen op die site. Is natuurlijk wel vernikkeld massief messing en dat is duur vandaag de dag...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

Ik heb ook toch maar de knoop doorgehakt en een IVT omschakelautomaat besteld bij conrad. Over de werking heb ik dit gevonden, voor de gene die niet weten wat het is:
50euries bij conrad. Goedkoopste voor zover ik heb gezocht. Gratis verzenden.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 15PDZOqDDQ
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

Een nieuwe vraag aan jullie

Ik heb een massaschakelaar gekocht. Van Hella met zo'n rode sleutel.

Nu heb ik al flink wat ogen aan de + en - pool gebout en dit wil ik graag houden. Anders kan ik alles opnieuw uitdokteren en nieuwe kabels maken etc. Veel ruimte heb ik inmiddels niet meer. Zie mijn onderstaande blog voor fotos van de bak waar alles gebeurd.

Nu is mijn idee om de massaschakelaar TUSSEN de 2 accu's te plaatsen. Zo kan ik alles aan de polen laten hangen (oa. alle massa's van al het apparatuur en aarde 220v). Daarnaast is dit ook tevens de enige plek in de bak waar ik nog kwijt kan :mrgreen:

Met de schakelaar tussen de accu's onderbreek ik stroomkring ook..... Vindt iemand dit een maf idee? (of simpelweg een stom idee?)

Ps. Het IVT 220v omschakelautomaat doet het prima. Met een duidelijke klikklak wisselt hij van omvormer naar walstroom zodra je die er instopt.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Admin »

Nee hoor, geen stom idee.
Je moet je alleen realiseren dat als je aan de accu's aan het sleutelen bent, er een potentiaalverschil t.o.v. massa kan bestaan. Met een onderbroken min heb je dat niet.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

goeie tip, dank je. Dat potentiaalverschil kan dus alleen komen van de laatste accu die nog met massa is verbonden.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Admin »

Nee, van de minpool van de accu die met z'n plus aan een hele reeks verbruikers ligt, kun je ook vonkjes trekken tegen massa zodra er een van die verbruikers aanstaat.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

Zijn die vonkjes dan restanten lading bij de gebruiker?

Die gebruiker heeft elders zn massa maar komt niet retour naar de min van die accu want daar zit de schakelaar tussen..

:?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Admin »

Als jij sleutelt aan de minpool (of aan de schakelaar of aan de bedrading ertussen) en er staat een verbruiker aan, heeft die minpool een potentiaalverschil t.o.v. massa. Teken maar een blokje.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

Aaa ja, het werkwoord sleutelen moest even tot me doorkomen :wink: (lange werkdag vandaag)

Als ik inderdaad met een een geleider(gereedschap o.g.) de min en massa tegelijk aanraak dan zet ik 12 volt op een gebruiker, maar geen 24v.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door scorpion »

zie dat je schakelaar zwaar genoeg is,
zou niet de eerste zijn die "smelt"
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

Hallo Scorpion,

Heb je de Eberspacher al kunnen aansluiten of is het een project voor later?

Mn Killswitch werkt. Ik heb hem inderdaad tussen de accus geplaatst. Das de enige plek die ik nog had.

Ik heb nog een vraagje mbt de 24--230 omvormer die ik heb geplaatst. Ik wil graag de remote stand gaan gebruiken icm de knoppen boven de zijdeur in mn bus.

Als ik de 2 polen van de remote kortsluit dan gaat hij aan, so far so good.
Nu wil ik slechts 1 draad trekken naar de knop. Kan ik over de massa van de bus deze remote schakelen? Of kan ik hem dan opblazen met de full monty van 24V 105AH mocht ik ergens kortsluiten ofzo?

Ik heb al wel gemerkt dat als ik de linker aansluiting van de remote(de linker, rechter niet) aansluit op de massa van de bus (= minpool van mn accus), dat hij al aangaat. Kan ik dit principe gebruiken voor het schakelen ervan?

dwz dat ik 1 draad van een knop elders naar de remote breng en hem op de linker pool van de remote aansluit. De andere is dan massa tpv van de knop zelf. Dit is dus maar 1 draad. Wel zo fijn....

graag advies en commentaar op bovenstaande :wink:

Ps. Ik wil een relais ook zo schakelen maar dat kan sowieso wel. 1 draad naar de +pool (dicht bij de relais) en de andere helemaal naar de knop en een locale massa.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Admin »

Of je aan één draad genoeg hebt, hangt af van de interne schakeling van de omvormer: schakelt de remote switch de plus of de min. In het laatste geval kan het zonder meer, één kant van de schakelaar aan massa, in het eerste geval kan het als je ergens in de buurt de (juiste) + 24 vandaan kunt halen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

Ik heb zojuist een voltmeter tussen de beide gehangen. Er staat 7.5v potentiaal verschil tussen de linker en de rechter pool van de remote aansluiting. Dus links is denk ik 7,5+ rechts is denk ik massa. Dus of ik nou direct kortsluit tussen beide of dat ik de 7,5+ via een omweg(knop) alsnog aan massa leg maakt niet uit denk ik.... :?:

Ik heb zelfs een ledje van 12v er nog even tussen gehangen (tussen de 2 polen remote) en als die brand gaat ook de omvormer aan. Ik ga die led inbouwen in het schakelpaneel boven de deur. Is dan tevens visuele ondersteuning dat hij aan is.

Dank je.

EDIT: OF kan in de remote aansluiting opblazen met 24v aangezien het 7,5volt is :shock:

Ik zou nog niet weten hoe maar dan moet er achter het schakelpaneel bij deur een 24v tegen de 7.5v draag hangen denk ik?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Admin »

Waar komt die 24 V opeens vandaan? Als het een draadje tegen aarde (= min ingang omvormer) is, kan die aarde net zo goed ergens anders in de bus zitten.
Die 7.5 V is een interne spanning in de omvormer. Zegt verder niets.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

Nou ik dacht dat als ik per ongeluk 24 volt op de 7.5volt weet aan te sluiten ik dan het circuit in de omvormer opblaas. Dit kan natuurlijk alleen als ik ook de massa aansluit en een stroom kring maak.

Maargoed. Wat heb ik nu gedaan:

Een draad getrokken van de 7.5+ remoteaansluiting helemaal naar de knop boven de deur. Daar nog een stukje massa draad gelegd naar een massapuntje wat ik daar al heb. Met die knop kan ik nu de omvormer remote schakelen. Dat werkt.

Feitelijk onderbreek ik dus slechts de stroomkring naar massa.

Nu had ik al een tijdje een ledlampje van 12v liggen met daarbij een weerstandje om hem op 24v te kunnen laten branden. Alleen de grap is dat als de knop uit is ik dus een potentiaalverschil heb van 7.5v. Als ik de knop omzet is het natuurlijk 0v.
Dus als ik met de knop UIT de schoentjes overbrug met de led lamp gaat de led aan en de omvormer ook. Alleen led branden bij knop aan gaat dus niet.

Gelukkig heb ik het anders opgelost: Op het schakelpaneel zitten meerdere punten van 24v op schoentjes. Wat ik doe is 1 pootje van de led op 24v en de andere op de kabel die aankomt vanaf de omvormer. Als ik de knop omgooi dan heb ik zowel massa voor de omvormerremote als voor de led. Dus dan heb ik een visuele ondersteuning als de omvormer aan is.

Dit truukje ga ik ook toepassen voor de omvormer naar 12v. Dit is een relais die 24v schakelt met 24v. Kan 30A aan dus dat is ruim voldoende voor de 17A die de omvormer trekt aan 12v zijde. (8.5A aan 24v zijde).

Resultaat straks zijn 2 knoppen boven de deur met visuele led voor het schakelen van de 2 omvormers in de accubak onder de bus. :up:

Zo.. weer een overbodige gadget toegevoegd ;)
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Vinz »

Ik heb ook een zekeringkast en aardlekschakelaar gekocht. Nu dacht ik dat het twee zekeringen waren maar nu begrijp ik dat er ook dubbel polige zekeringen zijn zo als hierboven geschreven word. Kan je die ook gebruiken als twee of moet je die als een (+ en - tegelijk gezekerd) gebruiken?

Heb het plasticje die de knopjes verbind weggegooid omdat ik aannaam dat het twee zekeringen waren, werkt het ook gewoon zonder?
Mercedes 813
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door fuzzyduck »

mmm uhhh, heb je hier wat aan?

http://1.bp.blogspot.com/-ixUPlT3h16U/U ... usader.jpg

Dit zat bij mn crusader doosje van de Wit in Schijndel.

Vergeet niet massa en aarde met elkaar te verbinden. Dus Geel/groen aan massapunt bus (doorgaans de min pool accu)
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Frank.fjph »

Hoi

Als je het over een aardlekschakelaar hebt, dan gaat er waarscjinlijk een nieuwe wereld voor je open in het 230Volt walstroom systeem.... :roll: :roll:

Allereerst kent die nl geen + en - dat wisselt 50x per minuut om.
Verder had je dat bruggetje er op moeten laten, want vaak is er slechts een zekeringshelft die meet en schakelt die de andere meeneemt, maar ook is het zo dat als beide kunnen uitschakelen er altijd eentje eerder uitgaat en dan blijft de andere kant gewoon onder spanning staan, en dat is nou net nog gevaarlijker dan je denkt: '.............heeee geen licht, even aan mijn draden rommelen en vervolgens hang je aan de 230Volt :oops:

Er zijn ook dubbelpolige zekeringen die geen bruggetje hebben :oops: en dus intrinsiek veilig zijn.

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Admin »

Er zijn ook dubbelpolige zekeringen die geen bruggetje hebben en dus intrinsiek veilig zijn.

Onder intrinsiek veilig verstaan we in de elektrotechniek toch wat anders dan onder dubbelpolig gezekerd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Frank.fjph »

Dat dubbelpolig niet intrinsiek betekent wist ik, maar dat de vast gekoppelde zeker dubbelpolig afschakeld is wat ik bedoelde.
Dat is bij de gekoppelde versie allerminst zeker gezien bovenstaande posts

In jouw link werd ook nog iets over explosieveilig genoemd: er wordt in dat kader vaak over intrinsiek veilige portofoons gesproken terwijl dat niet de lading dekt van de Ex veilige.


Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar aanleggen

Bericht door Admin »

Toch wel: intrinsiek veilig is ook explosieveilig, maar niet omgekeerd. Wij leverden vanuit ITT Mix&Genest telefoontoestellen aan de chemische industrie en die hadden het predikaat Intr. Sicher plus nog een heleboel DIN- en andere nummers :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten