Nasa Clipper BM-1

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Nasa Clipper BM-1

Bericht door paulv »

Deze monitor staat op mijn verlanglijstje, € 129,- bij Advitec.
http://www.advitek.nl/stroom/stroom-toe ... r-24v.html

De vraag is, heeft iemand er iets over te vertellen, ik weet dat Ernst er een heeft (dacht ik te zien op zijn foto's)
Hij lijkt mij ruim voldoende, dat hij zich niet automatisch calibreerd op veroudering van de accu's neem ik voor lief, of is dit onverstandig?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Nasa Clipper BM-1

Bericht door GerardM »

Ik heb er geen ervaring mee, maar vind het een hoop geld om een simpel doel te bereiken; namelijk om te weten hoe vol je accu's nog zijn (dat neem ik tenminste aan).

Ik heb een veel meer ambachtelijke oplossing; op de controller van de zonnepanelen lees ik digitaal ook de accuspanning af. Is die boven de 25.4 V, dan weet ik dat er geladen wordt. Is die eronder, check ik even of de koelkast draait (dat kan ik horen) en wacht tot die afgeslagen is, nog even een minuutje wachten tot de rustspanning terug is. Naast de controller heb ik een handgeschreven tabelletje met daarop:

25,4 - 100%
24,6 - 60%
24,2 - 40%
LADEN

Dat onderste punt bereik ik zelden - dan gaan we weer een stukje rijden of wachten tot de zon komt :D .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nasa Clipper BM-1

Bericht door Admin »

Hi Gerard,