Nasa Clipper BM-1

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Nasa Clipper BM-1

Bericht door paulv »

Deze monitor staat op mijn verlanglijstje, € 129,- bij Advitec.
http://www.advitek.nl/stroom/stroom-toe ... r-24v.html

De vraag is, heeft iemand er iets over te vertellen, ik weet dat Ernst er een heeft (dacht ik te zien op zijn foto's)
Hij lijkt mij ruim voldoende, dat hij zich niet automatisch calibreerd op veroudering van de accu's neem ik voor lief, of is dit onverstandig?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Nasa Clipper BM-1

Bericht door GerardM »

Ik heb er geen ervaring mee, maar vind het een hoop geld om een simpel doel te bereiken; namelijk om te weten hoe vol je accu's nog zijn (dat neem ik tenminste aan).

Ik heb een veel meer ambachtelijke oplossing; op de controller van de zonnepanelen lees ik digitaal ook de accuspanning af. Is die boven de 25.4 V, dan weet ik dat er geladen wordt. Is die eronder, check ik even of de koelkast draait (dat kan ik horen) en wacht tot die afgeslagen is, nog even een minuutje wachten tot de rustspanning terug is. Naast de controller heb ik een handgeschreven tabelletje met daarop:

25,4 - 100%
24,6 - 60%
24,2 - 40%
LADEN

Dat onderste punt bereik ik zelden - dan gaan we weer een stukje rijden of wachten tot de zon komt :D .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nasa Clipper BM-1

Bericht door Admin »

Hi Gerard,

Over de voltmeter als batterijmonitor is al het nodige op dit forum geschreven. Zoeken!
De spanning is een aardige indicatie, maar een "echte" batterijmonitor (b.v. die van NASA of de kleinere van Victron) calculeert ook de op enig moment lopende laad- en ontlaadstromen, alsmede de tijd, mee.

Je hoeft dus niet je koelkast uit te zetten, kijken of de zon schijnt en te wachten; je ziet in één oogopslag waaraan je toe bent. En ja, dat gemak kost wat.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nasa Clipper BM-1

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb er 2 voor mijn broer in de boot gebouwd, die ieder een 200Ah accu bewaken.
Technich gezien is het een keurig systeem, NASA is wel een low-end fabrikant, maar de ervaring met deze 2 is prima.
Broer is zeer tevreden met de werking en hij schakelt handmatig tussen de beide accu's op basis van de info van de BM1.

Ik heb ze destijds uit de UK gehaald voor ca 80,= pond, toen nog onder de 100,= Euro

Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nasa Clipper BM-1

Bericht door paulv »

Ik vind ze niet in de UK voor onder de 91 pond = € 115
Voor het verschil en thuisbezorgd ga ik geen moeite doen.

Die voltmeter truc gebruik ik nu ook, maar ik wil wat nog meer details zoals het stroomverbruik.
Hij is mooier en beter afleesbaar dan de Victron vandaar de keuze.
Meten is weten.

Bedankt, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Nasa Clipper BM-1

Bericht door GerardM »

Ernst, die stukken over de BM-1 heb ik allemaal gelezen - ik dacht de topicstarter een goedkoper alternatief voor te stellen totdat een dergelijk apparaat voor 9,95 bij de Action ligt :D .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nasa Clipper BM-1

Bericht door Admin »

Dat gaan wij niet meemaken, Gerard....

Wat jij doet met spanning aflezen, schakelen, wachten, op de klok kijken is in wezen hetzelfde als wat een BM doet. En als je er een zakjapanner en kladpapier bijhaalt, kun je vast ook uitrekenen hoelang het duurt bij de nu lopende stroom tot de accu helemaal vol (of helemaal leeg, natuurlijk) is. De BM doet dat ook voor je.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten