Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Arno Z »

Met een weerstand aan de slag gaan is toch niet echt de weg die ik in zou gaan slaan. Uiteindelijk ga je een forse verbruiker toevoegen, wat nogal wat negatieve uitwerking kan hebben op je accu's.

Uiteraard zijn er meerdere doe-het-zelvers die met dit soort issues zitten, ik heb ook een ventilator in het dak zitten en speel met hetzelfde vraagstuk, mijn aanpak is echter anders.

Met behulp van een mosfet schakeling kan je een DC motor eenvoudig van toerental laten veranderen. Een mosfet is een soort electronisch relais (dat geen geluid maakt, niet slijt en heel snel reageert). Door mosfet heel snel in-en uit te schakelen (zeg 1000x per seconde) zal de ventilator maar de helft van de tijd stroom krijgen, en dus langzamer gaan draaien.
In essentie doet een led-dimmer hetzelfde, echter is die niet bestand tegen de hogere stroomsterkten die een electromotor nodig heeft.

Dit lijkt complex, maar dat is het niet. De componenten die je nodig hebt zijn voor een schappelijke prijs online te koop (ebay/dealextreme):
Motor Shield: (http://dx.com/p/arduino-compatible-2-ch ... 600?item=1) €8,90
Arduino controller board: (http://dx.com/p/arduino-uno-rev3-develo ... 464?item=1) €13,00

Het motor shield bevat de mosfet en een omkeer-inrichting. Hierop sluit je de ventilator aan. Dit motor shield druk je op het controller board (als een stukje lego). Het controller board moet stroom krijgen (tussen de 5 en 12 v), als je alleen 24v hebt dan kan je voor €8,- dit er tussen zetten: http://dx.com/p/universal-dc-24v-to-12v ... 230?item=3.

Alles wat nu nog moet gebeuren is het controller board vertellen wat je wil. Hier vind je de uitleg hoe je de ventilator kan gaan aansturen: (http://www.instructables.com/id/Arduino ... -Tutorial/) In dat voorbeeld wordt goed aangegeven hoe de motor aan te sturen en van richting te veranderen. Hiervoor gebruik je wat software op een PC. Nadat deze software in de Arduino is geladen is de PC niet meer nodig.

Andere aansluitingen van de Arduino gebruik je voor je schakelaar(s), om te bepalen of de ventilator inblaast of uitblaast, de essentie hiervan is hier (http://www.ladyada.net/learn/arduino/lesson5.html) beschreven.

Dit alles kan dus zonder verdere kennis te hebben van micro-electronica. Een paar eenvoudige regels programmeercode zijn voldoende. Eventueel kan je het uitbreiden met een sensor voor temperatuur en luchtvochtigheid (http://dx.com/p/arduino-digital-tempera ... 350?item=3) € 2,70 zodat de ventilator uit gaat als het te koud wordt in de bus (of aangaat als het te warm wordt). De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos.

Arno
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Detlev »

Erg leuke links! Ze zijn alleen wel beetje kleuren blind :mrgreen:
Heb je 'm al uitgeprobeerd?
Mercedes 406 uit 1969
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Hugo »

Doe niet zo ingewikkeld, gewoon een weerstand in serie met je ventilator, even experimenteren met het aantal ohms en het vermogen.
Kan niet stuk!
Wel zorgen dat de weerstand zijn warmte kwijt kan.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Admin »

Misverstandje Arno! Je voegt geen "forse gebruiker" toe. De totale dissipatie verandert bij serieschakeling geen steek, er komt alleen minder vermogen in de ventilator terecht. En dat is precies wat je wilt.
Maar als jouw uitgangspunt is "Waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan", zal niemand je tegenhouden. Maar weet wel, dat al die oude Mercedes-busjes zo lang meegaan, juist door hun simpelheid.
En een printje dat 1000 keer per seconde schakelt, produceert vast wel ergens een mooie 1 kHz fluittoon...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Hugo »

Als je over de weerstand een schakelaar zet om deze kort te sluiten heb je je 2 standen.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Arno Z »

@Detlev,

Jazeker, ik gebruik Arduino's voor meerdere dingen. In de bus nu even helemaal nergens voor (ivm een complete nieuwe inbouw). Voorheen gebruikte ik in de bus een arduino voor het in-en uittrekken van het trapje. Volgens Truma moet de motor van dat ding 5 seconden doorgaan nadat de limit switch is bediend (bij intrekken) om zo zeker te zijn dat de trap volledig is ingeklapt.

Dat kan je doen met een tijd-relais van Truma (twv 80 euro) of een simpele Arduino met motor-shield. Bij mijn nieuwe inbouw (die moet volgend jaar zomer er eindelijk inzitten) komt dit weer terug. Dan gaat ook de ventilatie, verwarming en warm water en tankniveau's door de Arduino. Ik overweeg nog om ook de shut-off valve van de LPG tank er op aan te sluiten, eventueel icm een brand- en/of vlamdetector.

Ik ben zelf min-of meer toevallig met Arduino's in contact gekomen, en ja, in eerste instantie lijkt het allemaal heel ingewikkeld. Mijn tip is: bestel wat dingen die je leuk lijken en ga er een winter mee spelen. De programmeertaal is erg eenvoudig en er zijn veel tutorials beschikbaar. (En indien gewenst heb ik wel wat e-books om te delen).
Niet vergeten dat een Arduino ongeveer zoveel rekenkracht heeft als een Intel 486, dat is behoorlijk wat, als er alleen maar wat hardware hoeft te worden geregeld. Met 1 zo'n ding kan je dus bijna alles electronica in een camper aansturen, zonder relais-schakelingen en bundels met kabels (al kan dat natuurlijk wel). En het lage verbruik maakt werkt ook mee (er ligt er hier 1 die al 2 maanden op een 9 volt batterij de huidige temperatuur en luchtvochtigheid op een LCD scherm toont).

@Ernst, daar heb je dan weer gelijk in. Echter zie ik het gebruik van een 'programmeerbare' relais-bak als een uibreiding die past in de eenvoud van het ontwerp van de bus. Als ik het moeilijk wilde maken had ik wel gekozen voor een ding op basis van Android of Raspberry PI.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door winand »

Arduino enkel voor een ventilator regelbaar te maken is wellicht wat overkill, maar het gehele Arduino concept vind ik (al langer) interessant.
Arno, mocht je aan de slag gaan met Arduino toepassingen in je bus, mogen we daar dan getuigen van zijn door tekst en uitleg (en fotootjes)? Lijkt me wel interessant !
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door De Rooie Reus »

Ik vind het interessant, niet alleen voor een oude bus. Ik lees er graag meer over.

Groet,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Arno Z »

Mijn bus ziet er nu van binnen zo uit:

Afbeelding

Mijn aandacht ligt dus voorlopig even op 'weer gaan rijden', en mijn vrouw overtuigen dat wegenbelasting voor dat oude ding wel de moeite waard is (pffff, waarvoor dank.
Deze winter het huis verbouwen en in Maart weer met de bus verder. Dan zal ik ook wat topics schrijven over de Arduino. Tot die tijd, stuur even een PB of start even een topic als ik iets voor je kan betekenen (of als je wat digitale boeken over Aduino's wil 'lenen')
Als ik de tijd kan vinden zal ik een introductie schrijven.

Arno
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door De Rooie Reus »

Vandaag de Arduino met randapparatuur gekocht: er komen lange winteravonden aan.

http://www.ebay.com/itm/Mega2560-Atmega ... 417547f145

Groet,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door fuzzyduck »

Ik heb een pwm aan de dak ventilator gehangen en toen ging de fan een beetje van gillen. Ik zoek dus een klassieke regelbare weerstand met draaiknop aka potmeter.

Nu mn oude natuurkunde weer ophoesten: R = V/A ?

Ik heb de 24v dakvent. gemeten op 0,8A dus 30ohm?

Dus stel ik wil hem op halve kracht laten draaien(al dat hij op 12v nog draait), dan zet ik er een 30ohm potmeter tussen?

Dan kan ik hem variëren van 24v tot 12v?

Dus als ik http://www.sinolec.co.uk/potentiometers/377-pw40-1.html zou pakken dan zou met volle weerstand de totale weerstand 30+50 = 80 ohm zijn?

Dus de ventilator draait dan op 24 / 80 * 30 = 9 volt.

Ik denk niet dat hij dan nog draait maar dan valt hij wel te stellen van 9 tot 24v.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Patrick1647 »

Ik heb bij ons thuis een patchkast staan die gekoeld wordt door een viertal ventilatoren.

Deze draaiden ook te hard en maakten veel lawaai. Ze gebruikten ongeveer 75 watt op 230V.

Ik heb in alle eenvoud gewoon een gloeilamp van 60 watt in serie met t hele spul gezet. Werkt perfect.

Fans draaien nu op ongeveer 60% capaciteit, fluisterstil, en de lamp brandt ondertussen op halve kracht ongeveer, dus die gaat eeuwen mee :-)

Je zou in de camper op dezelfde manier een 12V lamp kunnen gebruiken. Even checken wat de ventilator aan watts verbruikt op volle kracht, en dan een lamp in serie van ongeveer t zelfde wattage. Kost ook nog ns bijna niks.

Wellicht het overwegen waard.
Gr,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Detlev »

Er is hier vast wel iemand die even voorrekent hoeveel stroom dat gaat kosten via de accu's, ook thuis trouwens, maar dan in euro's...... :shock:
En dan slapen met een zonnebril op? :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Patrick1647 »

@Detlev,

Stroomkosten zijn hetzelfde als ze al waren. Het vermogen wordt nu alleen verdeeld over de fans en de lamp.

Zonnebril? Verf je de lamp zwart :mrgreen:
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door fuzzyduck »

Klopt wel, of je nou een gloeidraad er tussen doet als weerstand (lees: lamp) of een draad die alleen warm wordt (lees: potmeter o.g.), resultaat is hetzelfde.

Klopt dat je dan Ah van je accu's weggooit maar ik doe dat ding dan ook alleen even kort aan bij koken of als het op een warme vakantiedag even keihard regent. Reken maar dat je dan condensvorming hebt.

Op 24v volle kracht is het echt een orkaan! klazen OF zuigen. Daarom een potmetertje gewenst. Ik zal hem eerst eens met twee stukken snoer even op een enkele accu aansluiten om te kijken of hij op 12v überhaupt wil draaien. Als dat een langzame mooie snelheid is dan kies ik voor een 30ohm potmeter (dat is de fan ook). Dan kan ik variëren tussen de 12 en 24v.
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Admin »

Uit ervaring (zowel dakventilator als kachelaanjagers) weet ik dat de halve stroom resulteert in een stuk rustiger, maar nog best effectieve ventilator. Ergo: weerstand, gelijk aan ohmse weerstand van de ventilatormotor in serie. Voor als je extra wind nodig hebt kun een schakelaar over de weerstand heen aansluiten. Klaar.

Berekeningen bij 24 V, 800 mA:
Weerstand ventilator 30 Ω
Dissipatie 19.2 W

Met een extra weerstand van 30 Ω in serie:
Vermogen van de weerstand: 9.6 W (maar een draadgewonden weerstand - ik zou geen potmeter nemen i.v.m. de mechanische uitvoering - van 20 W of 50 W wordt minder warm.
Verbruik/kosten: 9.6 W, dus wel degelijk minder!

Tooltje (er zijn er talloze te vinden): http://www.eclecticsite.be/elec/ohm.htm
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Patrick1647 »

@admin

Standaard 24V/21W lampje does the trick 8)
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Admin »

Met dat lampje kom je inderdaad in dezelfde orde van grootte uit.
Grootste nadeel is dat ze de balonnetjes van glas blazen en dat glas nogal kwetsbaar is...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door paulv »

Maak er een controlelampje van, achter een knipperlichtglaasje of zo :P .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Patrick1647 »

@admin

Dat gloeilampen kwetsbaar zijn weten we al wat langer :mrgreen:

Desondanks worden ze toch regelmatig gebruikt op meerdere plaatsen in de wereld, hoe gek ook...
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dakventilator stiller maken / vervangen voor stillere

Bericht door Admin »

Zekers. Vooral om licht te brengen in de duisternis.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten