Zonne panelen verus agregaat.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door vanhooltje »

Zoals julie wel gelezen hebt, zit ik te dubben over hoe ik mijn stroom tekort kan op te lossen.

Zonnen panelen.
Is het niet zo dat zonnen panelen je accu's (gel 320 amp/u) steeds een beetje bij laden?
Wat ik op mijn dak kan/wil kwijt kan is 400wp panelen.
Dit zou slecht zijn voor je accu's i.v.m. de cyles van de accu,s
Wat ik begrepen heb is dat je je accu beter tot de aangegeven waarde van de gel accu, leeg kan trekken en in een keer weer op te laden.
Dit is wat een aggregaat doet.

Aggregaat:
Laad de accu's sneller op (12v aggregaat met 100amp dynamo) in een bepaalde tijd.
En ik weet niet hoe lang dit duurt? (dit gaat net boven mijn pet)
Nadeel waar ik moeite mee heb is het geluid.

wie weet hier antwoord op?
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 09 nov 2012, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Das dan een cyclus, waar de accu afhankelijk van de prijs 300 of meer beschikken, dan is ie "op".
In je auto word de accu ook telkens een beetje bijgeladen en dat houd 'm gezond.
Elke cyclus is er een teveel!
Laden via de panelen geniet echt de voorkeur boven leegtrekken en weer opladen.
Bovendien zijn de meeste regelaars voorzien van een instelling die 'm bij geen gebruik, 100 % opladen en dan over gaan op een onderhoudslading.

Wat de aggregaat betreft met die 100 ampère gooit ie de "bulk' erin word de 14 volt bereikt dan loopt de laadstroom terug weg effect van dikke aggregaat.
Met een van bv 50 ampère duurt de bulk wat langer maar werkt verder hetzelfde.
Ik zelf sjouw een 760 watt dingetje mee maar gebruik ik nooit, indien nodig kan ik er via de laders toch een 35 ampère uithalen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door vanhooltje »

Oeps zie nu dat er een foutje in mijn schrijven zit/zat, ipv 230 amp/u heb ik 320 amp/u er in staan. Daar hou ik het er net 2 a 3 dagen mee uit, de berekeningen lagen langer maar in de praktijk pakt dat altijd ander uit.
Nu heb ik voor 4 a5 dagen water aan boord, en dus 1 a 2 dagen te kort aan stroom. Dit zou ik door meer stroom te kunnen genereren gelijk willen trekken.

Wat ik wel een vervelende bijeenkomt vind is dit. mijn start accu is loodzuur accu, deze heeft een ander laad karakteristiek als gel accu's.
Loodzuur accu,s 13,8v bij laden en gel 14,4 bij laden, en maar een dynamo 13,8. met 55 amp. dus je krijgt je gel accu,s nooit echt vol.
Dit kan ik wel met mijn Victron multiplus die kan je zo in stellen dat de sart 13,8 krijgt en de gel de 14,4.
Nadeel is dat je dan aan de paal moet gaan staan, en dat is soms niet eenvoudig op cp's, zo moet je soms ver rijden om een paal te vinden en sla je mooie stukken over. Wij rijden graag mooie stukken op de motor, en soms verplaats ik de camper maar een 75 km, en dan heeft de dynamo te weinig tijd om de accu,s weer op te vullen.
Ik heb er een zwaardere dynamo op gehad (100 amp), maar die vrat mijn V riem op, helaas gaat het plaatsen van een dubbele of andere soort riemen niet op bij deze motor. Daar is gewoon weg de ruimte niet voor of de juiste onderdelen niet te krijgen. :x
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Maxer »

Klopt, een enkele riem gaat dat niet trekken. De enig goede oplossing is dus een mooi compact machientje bouwen wat wel een 100 A dynamo kan trekken. Zoals je aan dat v-snaar verhaal al kunt zien is 5 pk hopeloos te weinig, alle theorie ten spijt. Als je slechts 5 pk nodig zou hebben heb je echt wel genoeg aan één enkele v-snaar! In een dynamo kun je een spanningsregelaar naar keuze plaatsen, die van mij zijn 29 volt (de extra dynamo op de motor en die op de laadmachine) voor de semitractie. Jij kunt voor je 12 volt gel accu volstaan met de helft. Zo'n dynamo moet 3000 tpm draaien om optimaal te laden dus je kunt de overbrenging daarop aanpassen. Denk er ook aan de D+ te onderbreken met een schakelaar en eerst de motor wat warm te laten draaien alvorens de dynamo in te schakelen. Doe je dat niet begint ie meteen met laden, die koude motor zal dat niet echt prettig vinden. Vergelijk het maar met het meteen flink belasten van je automotor na een koude start. Voor vragen kun je altijd bij mij terecht.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door paulv »

Allebei kan ook, dan hou je dat aggregaat(tje) erbij voor nood.
Het is nooit zwart-wit, zelfs Nico heeft zonnepanelen.
Een aggregaat blijft een onding, ik zou er nooit voor kiezen, maar soms......

En ik zou me ook niet druk maken over het helemaal vol laden van die accu's. Dat lukt je tijdens gebruik normaal nooit, dat duurt veel te lang. Tegen die tijd dat ze bijna vol beginnen te raken nemen ze amper meer stroom op, vandaar :roll: .

Groeten, Paul

PV panelen houden je accu's (in de winter?) altijd op spanning, dit bevordert enorm de levensduur.
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Johannes »

De afregelspanning voor loodzuuraccu's is 14,4 volt. de onderhoudsspanning is 13,8 volt.
gelaccu's hebben soms een hogere spanning nodig dan 14,4 volt.

De Bosch K1 14 volt 55 Ampére dynamo met aangebouwde regelaar waarover jij het vermoedelijk hebt is afgesteld op 14,4 volt bij 20 graden celsius. Wordt het warmer dan zal de spanning teruglopen.

Je kunt dus overwegen er een nieuwe regelaar op te schroeven.
Na een paar proeven genomen te hebben met motortjes en dynamo's om een 12 volt laadaggregaat te bouwen en een studie solartechniek ben ik voor mijzelf toch tot de conclusie gekomen dat zonnepanelen de beste optie voor ons is.
Om een redelijk robuust en stil machientje te bouwen heb je een flinke motor nodig en die ruimte heb ik nu eenmaal niet. Daarbij komt dat zo'n motor de nodige kilo's meebrengt.
ik heb voor jachten zulke aggregaten gebouwd die zeer succesvol werken. Vaak ook nog aangesloten op de centrale verwarming.
Het wil overigens niet zeggen dat het generator project gestopt is.

Groet Pieter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik persoonlijk zou voor een paneel gaan wat de boel een beetje op peil houd/ bij laadt en voor het echte gebruik en laden het agegraat!

Enkel zonnepanelen zou ik niet doen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door GerardM »

Nog over het feit dat de startaccu loodzuur is en de HH gel en dus verschillende laadspanning nodig hebben, waarom wil je eigenlijk je startaccu ook laden tijdens stilstand, heb je daar gebruikers op zitten dan ? Als niet, dan kan die het toch prima vijf dagen uithouden zonder lading ? Als wel, die gebruikers omzetten naar de HH accu.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door vanhooltje »

Allen dank voor het meedenken en raad.

De aggregaat gaat het dus niet worden, neemt veel ruimte in (die ik goed voor anderre dingen kan gebruiken) en wat ons het meest tegen houd is het lawaai. Daar komen ook nog de onkosten bij van onderhoud en verbruik (diesel is niet echt goedkoop).

Dan houden we dus de paal en de zonnen panelen over.
Na me gek te hebben gelezen op internet, kwam ik tot de slotsom dat ook de zonnen panelen het niet gaan worden.
Dit omdat je altijd met de stand van de zon te maken hebt, en dan ingewikkelde dingen op je dak moet gaan maken om dit te optimaliseren. Bij bewolkt weer (en die hebben we nogal eens) weinig opbrengst.

Bij al het lezen op het internet viel mij op dat daglicht panelen een beter rendement hebben boven de zonnepanelen.
Bij licht gaan ze al leveren en die meer waarde aan stroom heb je smorgens en tegen de avond.

Na veel gereken ben ik gegaan voor deze panelen, het worden dus 2 panelen van 110w die ik voor en achter mijn dakluik ga monteren. Het aluminium profiel wat er aan zit maak ik de zelfde kleur als mijn bus.

De paal hou ik er wel in als ik er een toevallig tegen kom.
Ik ga jullie op de hoogte houden van het resultaat met sijvers van mijn nasa marine :up: :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Johannes

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Johannes »

Peter,
laat je nou niet voor de gek houden, er is geen verschil . Daglicht- of zonnepaneel zijn verschillende namen voor hetzelfde ding.

Het praatje over daglicht verkoopt een stuk beter toch??? En je kunt natuurlijk voor zulke hooggevoelige panelen veel meer geld vragen :)

Daglicht of niet bij bewolkte hemel doet ie het mooi niet. :(

Groet Pieter

100 Wp daglichtpaneel of 100Wp zonnepaneel is beide keren 100 Wp
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door paulv »

Kijk ook eens naar de prijs, ik betaalde vorige maand € 133,- per 220Wp paneel en reken maar dat die gozer er aan verdiende. Ik kon ze per pallet krijgen voor € 0,45 ex. per Wp, dus voor € 119,-/st incl. en dan verdiende hij er nog aan. Voor zo'n prijs moet je wel even met de baas praten, wat je eigenlijk altijd al moet doen :mrgreen: .

Alles wat je meer betaald is EXTRA winst voor de verkoper die dat bereikt met mooie praatjes en bangmakerij, (ook bekend bij bankproducten :mrgreen: ).
Bekend zijn: daglicht panelen tegen over zonnepanelen, poly-cristalijn to mono-cristalijn, zwart t.o. grijs kader, Europees t.o. Chinees, hoog rendement t.o. laag rendement, 12V t.o. 24V panelen enz.
Allemaal gelul, een Wp is een Wp en je hebt er de ruimte voor of niet.

Ook dat richten is een keuze, ik doe dat niet, ik koop wel een paneeltje extra. Veel goedkoper en gemakkelijker dan moeilijk richten. Dat richten stamt nog uit de tijd (en bij sommige verkopers nog steeds) dat die panelen stervens duur waren 8) .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Gerard Exis »

Johannes schreef: Daglicht of niet bij bewolkte hemel doet ie het mooi niet. :(

Beste Pieter,
mag je mij toch even uitleggen hoe het komt dat de panelen die ik opbouw wel degelijk laden bij gebrek aan zon, bewolkt weer.
Ik heb er zelfs een filmpje van gemaakt en op mijn site staan, zie link

http://www.exis.ro/accesoriu_rulota/Pan ... -2553.html

natuurlijk is het in het Roemeens, maar volgens mij is het duidelijk genoeg zo.

Een ieder heeft zijn ideeen en theorie over panelen, hier kunnen we eindeloze discussies over gaan voeren, heeft geen zin.
Ik breng mijn ervaring over, vaak onderbouwd met foto's of films, wat mijn klanten en of kennissen daarmee doen is aan hun.

kwaliteitverschil bestaat niet zoals ik kan begrijpen uit jouw reactie, nou dan wordt het toch eens tijd dat je eens even verder kijk als het theorie boekje, ik heb meerdere malen ervaren dat er mensen met hun paneeltje zonder stroom staan, mijn 508 is voorzien van een 190L koelkast met vriesvak (dubbeldeurs) draait het hele jaar door op de : jawel panelen op het dak, geen 230V, en het is echt het hele jaar geen zomer hier in Roemenie :wink:

Groeten van Gerard die in zijn Mercedes 1017 in aanbouw niet eens meer een 230V lader gaat inbouwen.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Admin »

Dit is weer zo'n geval van "Iedereen heeft gelijk". Ook bij een bedekte lucht zit het hele spectrum - van UV via zichtbaar licht tot en met IR - in de lucht. Vandaar dat alle panelen elektrische energie afgeven als ze aan licht worden blootgesteld. Uiteraard is de hoeveelheid evenredig met de lichtintensiteit.
Dat de marketingafdelingen mooie verhalen kunnen schrijven wisten we al...

En Peter, die moeilijke constructie op je dak kun je gewoon overslaan. Mijn beide panelen (à 175 Wp) liggen gewoon horizontaal en zowel 's zomers als 's winters staan elke middag de accu's (460 Ah HH en 460 Ah start) tussen de 100 en 104 % ('s zomers inclusief koelkast).

NB Die 104 % maakt de batterijconditiemeter ervan. nadat ik 460 Ah als nominale capaciteit had ingevuld.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door paulv »

Hi Gerard, natuurlijk laden jouw panelen bij bewolkt weer, dat doen TEGENWOORDIG alle anderen ook.
Vroeguh had je wel verschillen, maar tegenwoordig zijn die minimaal. De zogenoemde polycristallijne panelen die het vroeger slechter deden dan monocristallijne panelen doen het tegenwoordig zelfs beter bij bewolkt weer.

Gemiddeld, warm/koud/zon/bewolkt genomen zijn er geen verschillen meer.

Zoek hier maar eens op, ook veel Youtube filmpjes: Monocrystalline vs Polycrystalline

Wat zeker ook heel belangrijk voor de opbrengst is, welk typt omvormer je gebruikt. In mijn ogen zit nu de nieuwste van Victron MPPT 70/15 hoog in de top 10.

Trouwens, wat anders, bij bewolkt weer is het licht diffuus en maakt ook de stand weinig uit, net zoals Ernst, ik en vele anderen al gemerkt hebben. Ook over de levensduur hoeft niemand zorgen te maken, mijn panelen zijn 20 jaar oud en nog prima.

Maar de ontwikkelingen gaan razend snel (vraag maar aan Frank over zijn twijfels over mijn voorspelling dat de Wp zou gaan dalen onder de € 1,-), over 10 jaar zijn onze panelen (zeker economisch) sterk verouderd.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Frank.fjph »

@ Paul....... :roll: :wink:
Maar de ontwikkelingen gaan razend snel (vraag maar aan Frank over zijn twijfels over mijn voorspelling dat de Wp zou gaan dalen onder de € 1,-), over 10 jaar zijn onze panelen (zeker economisch) sterk verouderd
Ik heb er een hekel aan als ik geen gelijk heb, maar ik moet Paul toch gelijk geven: zijn vorspelling is veel sneller uitgekomen dan ik kon denken, dat de prijs die ik voor mijn eerste panelen betaalde na 6 jaar op slechts 10 a 15 % daarvan ligt geloofde je toen niet.

PS heb al aanbiedingen van onder de 0,50 ex, maar voor kwaliteit moet ik nu met 0,54 /Wp rekenen.
Ik heb het dan over panelen van 240/250 Wp.

En dat de recratiebranche graag kleine paneeltjes verkoopt lijkt me mede gebaseert op de grote winstmarge die dan niet opvalt; een 100 Wp paneeltje voor 150,= valt niet echt uit de toon als je het vergelijkt met een thuispaneel van 250 Wp voor dezelfde prijs.... :shock:

Frank
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door vanhooltje »

Wel of niet waar, ik ga het proef ondervindelijk uit testen :P
Ik weet mijn verbruik per dag na twee jaar zo gecampert te hebben.
Dit ligt rond de 600 w per dag, dus ga ik kijken wat die twee panelen van 2 x 110 w per dag gaan doen.
Zoals gezegt zal ik jullie op de hoogte houden, daar ik zelf ook benieuwd ben naar de uitslag :mrgreen:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Gerard Exis »

Frank.fjph schreef:@ Paul....... :roll: :wink:
Maar de ontwikkelingen gaan razend snel (vraag maar aan Frank over zijn twijfels over mijn voorspelling dat de Wp zou gaan dalen onder de € 1,-), over 10 jaar zijn onze panelen (zeker economisch) sterk verouderd
Ik heb er een hekel aan als ik geen gelijk heb, maar ik moet Paul toch gelijk geven: zijn vorspelling is veel sneller uitgekomen dan ik kon denken, dat de prijs die ik voor mijn eerste panelen betaalde na 6 jaar op slechts 10 a 15 % daarvan ligt geloofde je toen niet.

PS heb al aanbiedingen van onder de 0,50 ex, maar voor kwaliteit moet ik nu met 0,54 /Wp rekenen.
Ik heb het dan over panelen van 240/250 Wp.

En dat de recratiebranche graag kleine paneeltjes verkoopt lijkt me mede gebaseert op de grote winstmarge die dan niet opvalt; een 100 Wp paneeltje voor 150,= valt niet echt uit de toon als je het vergelijkt met een thuispaneel van 250 Wp voor dezelfde prijs.... :shock:

Frank
Heren,

laten we even voor op stellen dat het voor mij geen verkoop praatje of iets dergelijks is, ik verkoop in Hongarije en Roemenie, in Nederland verkoop ik normaal niks (heb ook geen Nederlandse website, verkooppunt e.d). Ik wil absoluut niemand overtuigen, absoluut niet beter weten, echter als een forumlid interesse heeft in iets voor zijn camper probeer ik te helpen, in dit geval gaat het om de panelen, ik heb zelfs vermeld waar men dezelfde panelen in Nederland kan kopen. Echter voor forumleden vind ik het leuk als ik iets kan betekenen om onze zo geliefde hobby "draaiende" te houden dus maak ik speciale prijsjes. Daarna is het voor mij prima als men elders makkelijker, beter of goedkoper kan vinden.

Natuurlijk staan panelen op je dak niet garant voor het voldoende hebben van stroom, de juiste hoeveelheid panelen is afhankelijk van je verbruikers en opslagcapiciteit en manier van reizen, we zijn slim genoeg hier om dat allemaal te begrijpen. :wink: Dat de technologie niet stil staat weten we ook allemaal, juist daarom is het verstandig de markt goed te verkennen voor dat je zulke zaken aanschaf. De prijzen van panelen zijn enorm naar beneden gedonderd, grotendeels door een enorme overschot aan fabricage (in China) van de "huis panelen" , de afname is namelijk in elkaar gedonderd door het verminderen of wegvallen van de subsidies(volgens diverse leveranciers). Nu worden deze op de markt gedumpt, echter ik zie hier prijzen van 0,54 c per Watt, is dit per paneel of per pallet ? Ik zou graag de prijs per paneel weten omdat ik hier thuis een zooitje panelen wil gaan installeren. Ook wil ik graag even recht zetten dat de recreatiepanelen niet kleiner zijn om een grotere winstmarge te maken (misschien de fabrikant :D ) maar meer om het feit dat het zo moeilijk is om een grote "huis paneel" in een S bocht te wringen, zodat ie net tussen die 2 dakluikjes in past, of net even ruimte overblijft voor de antenne.

Voor mij is de reden om te reageren omdat ik het gevoel heb dat men mij hier nu als een "slimme verkoper" ziet met mooie "verkooppraatjes" , in dit geval is voor mij de lol eraf. Ik wil met nadruk duidelijk maken dat ik op dit forum aanwezig ben puur prive, omdat mijn hobby hetzelfde is als velen hier, genieten met mensen om wie ik geef van het geluk, het geluk om te kunnen gaan en staan met onze camper waar we willen.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Admin »

Gerard,

Waar ik schreef Dat de marketingafdelingen mooie verhalen kunnen schrijven wisten we al... had ik beslist niet de firma Exis voor ogen.
We weten allebei dat sommige fabrikanten dezelfde producten een andere sticker en een andere verpakking geven en er dan heel andere eigenschappen aan toedichten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door paulv »

Hi Gerard, niks persoonlijks, ik stuur je een PB met mijn inkoop adres, misschien kun je er wat mee.

Ik erger me alleen aan de veel te hoge prijzen die met een verzonnen lulverhaal recht getrokken worden door gladde verkopers aan onnozele kopers.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Johannes »

Beste Gerard,

Wat ik stel is dat er niet zoiets is als een daglichtpaneel wat , volgens de handel, gevoeliger zou zijn dan een zonnepaneel. Om de simpele reden dat een gevoelig daglichtpaneel ook een gevoelig zonnepaneel is . En dat een gevoelig daglichtpaneel precies zoveel Wp bij een instraling van 1000 W/m2 opbrengt als een zonnepaneel van dezelfde kwaliteit en afmetingen.
Als er verschillen zijn dan is het omdat er andere materialen voor de cellen is toegepast. Maar al die materialen hebben één ding gemeen dat ze elektronen in beweging zetten als er licht invalt met voldoende energie om die elektron te verplaatsen. En het ene materiaal doet dat met een beter rendement dan het andere.

En of jij het een daglicht of nachtlicht of zonlicht paneel wilt noemen , make your choice.
Maar als iemand gaat beweren dat een daglichtpaneel iets anders is dan een zonnepaneel en daar mee aan de haal gaat om mij meer geld uit mijn zak te kloppen begint er iets te kriebelen.

Ik heb nergens gezegd dat er geen verschil in kwaliteit zou zitten tussen zonnepanelen. En dat jij toevallig zonnepanelen verkoopt stond mij niet voor de geest.

Daarnaast is het gewoon zo dat het rendement van zonnecellen door de doorlopende research en ontwikkeling steeds een beetje toeneemt.

En zoals je wellicht wel weet loop je met een zonnepaneel met een max spanning van 17 Volt veel eerder het risico onder de installatiespanning te komen dan met een paneel met een max spanning van 36 Volt. Zeker in combinatie met een eenvoudige spanningsregelaar.

Je zult gelijk hebben dat de panelen die jij levert zelfs bij bewolkt weer nog stroom leveren dat doet elk goed zonnepaneel.

Geeft mijn reactie of mijn mening jou een onbehaagelijk gevoel dan vind ik dat jammer.

Groet pieter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Frank.fjph »

Gerard,

Omdat je mij quote reageer ik maar even:

Allereerst heb ik geen moment aan jou gedacht toen ik dat stukje schreef, maar eerder aan de Vetus catalogus voor de watersport, die ooit 10,= per wattpiek vroeg terwijl de gewone panelen 4,= kostte. Nu staat watersport ook nogg eens bekend omdat het t.ov. de caravanbranche veel duurder is voor hetzelfde produkt maar dan in verpakking met ankertje erop.

Lees ook de reaktie van Paul maar, die noemt ook prijzen.

Ik heb de prijzen van een vriend van mij die PV installaties levert en Installeert. Ik mail je wel een prijsindicatie voor een pakket dat je ook zelf kan installeren.

Frank
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Zonne panelen verus agregaat.

Bericht door Gerard Exis »

Hee mannen, geen boze toestanden of zo, voor mij was het een domper omdat ik het gevoel had dat men dacht dat ik hier op het forum bezig was met zaken, dit en andere forums zijn voor mij een stukje prive. En dat wil ik houden zo. Neemt niet weg als ik iemand ergens mee kan helpen ik dat graag doe. Daarnaast las ik een aantal zaken die in druist tegen mijn ervaring, zoals het al laden zonder zonlicht, wellicht minder sterk als met maar dat is niet hetzelfde als totaal niet. Ook heb ik nooit iets vermeld over andere panelen, ik noem het daglichtpanelen omdat zij al bij daglicht werken, dit lijkt mij veel duidelijker voor de klant en niet om de prijs op te schroeven.
Het antwoord op de vraag of het plaatsen van daglichtpanelen zin heeft of niet, zal nooit een passend standaard antwoord op gegeven kunnen worden, en daarom hebben wij hier elle lange discussie met welles en nietes, en dat houd het forum levend :mrgreen:

Prijzen. Mijn reactie op de prijzen was niet negatief bedoeld, ik weet dat de "grote panelen" spotgoedkoop zijn, echter deze heb ik niet in mijn assortiment omdat de meeste dakjes van de campers en caravans veeeeeels te klein zijn, maar ik wil er wel een aantal na de winter kopen voor mijn huis hier. Daarom mijn vraag over deze panelen.
Helaas zijn de "recreatie panelen" tot verhouding van de grote panelen verdomde duur, en dan ben ik echt nog een van de goedkoopste in deze categorie, wie weet komen ook deze panelen ooit op een eerlijk prijsniveau, helaas is dit in de handen van de fabrikant.

Ik denk dat het verder discuseren over dit niets meer bijdraagt aan dit forum, dus het is tijd voor een nieuw onderwerp , wat dachten jullie van een "torsievrije bevestiging van je wooncel" op het chassis :roll: :mrgreen:
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten