De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door vanhooltje »

Ik denk dat dit beter zou zijn, maar dat is mijn idee (even uitleg)
Een camper heb je om in te wonen en als tweede om je eigen te verplaatsen. Om kosten besparende ingrepen te doen aan het voertuig, word de HH accu aan de wagen gehangen. Terwijl het eigenlijk anders om zou moeten zijn, want de HH accu gebruik je meer als je start accu. Het schijdings relais is een cyrix. Mening graag?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 20 jan 2013, 16:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Admin »

Mee eens en toch ook weer niet... Of je veel rijdt of veel stilstaat is je eigen keuze (al wordt die ook wel door de heersende brandstofprijzen beïnvloed).

Als voor jou de huishoudaccu prioriteit heeft, neem ik aan dat je die ook apart wilt kunnen laden (zonnepanelen, acculader "van de paal"). In dat geval zou ik niet voor het scheidingsrelais kiezen, maar voor b.v. een Cyrix. Dan wordt je startaccu meegeladen, ook b.v. gedurende lange stilstand 's winters.

BTW Als jij dat tekeningetje zelf hebt gemaakt (mooi!), dan zou je de verbinding startrelais-startmotor ook dik moeten maken. Verder mis ik het laadstroomcontrolelampje en de blusdiode...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Leo »

Peter, het enige verschil tussen de standaard-tekening en de jouwe: Je wettelijke voertuigverlichting sterft een langzame dood wanneer het scheidingsrelais niet werkt.
Kortom, ik zie er geen enkel voordeel in. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door vanhooltje »

Admin schreef:Mee eens en toch ook weer niet... Of je veel rijdt of veel stilstaat is je eigen keuze (al wordt die ook wel door de heersende brandstofprijzen beïnvloed).

Als voor jou de huishoudaccu prioriteit heeft, neem ik aan dat je die ook apart wilt kunnen laden (zonnepanelen, acculader "van de paal"). In dat geval zou ik niet voor het scheidingsrelais kiezen, maar voor b.v. een Cyrix. Dan wordt je startaccu meegeladen, ook b.v. gedurende lange stilstand 's winters.

BTW Als jij dat tekeningetje zelf hebt gemaakt (mooi!), dan zou je de verbinding startrelais-startmotor ook dik moeten maken. Verder mis ik het laadstroomcontrolelampje en de blusdiode...
Inderdaad een cyrix relais (heb ik er even bij gezet) was ik even vergeten :mrgreen:
Tja, wat betreft het laad lampje en zo, dan blijf ik tekenen (is even een een voudige opstelling)

Even off topic, weet jij of een cyrix in te stellen is op een hogere spanning?
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 20 jan 2013, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door vanhooltje »

Leo schreef:Peter, het enige verschil tussen de standaard-tekening en de jouwe: Je wettelijke voertuigverlichting sterft een langzame dood wanneer het scheidingsrelais niet werkt.
Kortom, ik zie er geen enkel voordeel in. 8)
Tja als de lucht naar omlaag komt hebben we allemaal een blauwe hoed :lol:
Waar het mij om gaat is dat in normale uit voering eerst de start geladen word en is die op een bepaalde spanning is schakelt het cyrix relais de HH pas in. Dus verloren kilometers die je beter kan benutten door de HH nr 1 te maken.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Leo »

Op je tekening staat geen cyrix, maar een gewoon scheidingsrelais die inklikt zodra de dynamo stroom geeft.
Dan maakt het dus geen moer uit waar je de plus van de dynamo neerplant. Tenzij je scheidingsrelais kapot is.
Je vraagt m'n mening en die krijg je: Voordeel=0, eventueel nadeel=1. Heeft niks met een blauw hoedje te maken.

Je hebt met cyrix in jouw nieuwe situatie -bij startaccu's in goede staat- mischien wel een minuut winst.
Zijn je startaccu's daarentegen niet zo best en je HH-accu's vrij leeg, dan rij je al snel met een paar gloeiende spijkers in de rondte. Als in jouw geval je motor al niet stopt (elektrisch stoprelais op je IP?).
Meer nadelen dan voordelen dus.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Admin »

Peter,

Het inschakelen van die Cyrix duurt geen kilometer, hoor. (Zo hard rijd jij niet.)
Het inschakelen van je relais op D+ duurt natuurlijk nòg korter. Daarom is er eigenlijk helemaal geen sprake van "eerst" en "dan pas". Het maakt dus geen moer uit of je die dikke draad laat zitten zoals de fabrikant 'm heeft aangebracht of dat je 'm omlegt naar de huishoudaccu.

Leo's bezwaar is IMHO nogal hypothetisch. Met een Cyrix kun je je verlichting bij een bijna lege startaccu redden door de twee batterijen handmatig parallel te schakelen. Maar, nogmaals... het is allemaal een beetje hypothetisch.
Natuurlijk aannemende dat de bedrading met het nodige vakmanschap wordt aangelegd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Leo »

Hypothetisch of niet, ik ging uit van de tekening. Daar staat een normaal scheidingsrelais wat direct inklikt als de dynamo gaat leveren. En dan heeft dat hele gedoe van Peter 0,0 nut.
Zie voor de rest mijn vorige comment.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door vanhooltje »

Ok ik zit dus te simplistisch te denken dus :mrgreen: :oops:
Ik heb er een cyric tussen zitten, dus mijn idee is dus een gedachte kronkel :lol:
Dus voor de overige lezers. NIET BELANGRIJK :!:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Leo »

Jep, over dit soort basic dingen is allang nagedacht. Afbeelding
Het ronde wiel kan nu eenmaal niet ronder, alleen vierkanter.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Hugo »

Relais??, ik denk dan direct aan overgangsweerstanden, mede door te dunne kabels.
Mijn reactie, gebruik een zwaar relais met dikke, korte kabels.
---------------------
In mijn camper zit er net als de tekening een relais maar ook een overbrugging schakelaar die het relais overbrugd, heel zwaar uitgevoerd, de hh accu laad hierdoor merkbaar beter op.
Heb je een beetje startproblemen dan kan je met mijn uitvoering de hh accu gebruiken om de start accu mee helpen.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Maxer »

Bedenk ook even dat je HH accu met een hogere spanning geladen dient te worden dan je startaccu. Hoe ga je daar dan in voorzien? Niet met een cyrix in ieder geval.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Admin »

Nico,

Dat hangt af van de respectieve types accu. Semi-tractie accu's hebben genoeg aan 14.4/28.8 V en vallen iha niet om bij (een deel van) de laadstroom van een voertuigalternator. Over dit onderwerp is vrij recent het nodige geschreven op dit forum en een herhaling van zetten lijkt me niet zinvol.

Gel- en tractieaccu's zijn chemisch gezien ook lood/zuur-accu's, maar stellen vanwege de constructie bepaalde eisen aan de stroomsterkte (en dus aan de spanning). Li-ion, Li-Po en dergelijke nieuwere ontwikkelingen vragen een dedicated lader.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Emile & Sabine
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mar 2013, 01:02
Locatie: Lebbeke (België)

Re: De betere aansluiting voor een camper? Wel of niet?

Bericht door Emile & Sabine »

peter58 schreef:Ok ik zit dus te simplistisch te denken dus :mrgreen: :oops:
Ik heb er een cyric tussen zitten, dus mijn idee is dus een gedachte kronkel :lol:
Dus voor de overige lezers. NIET BELANGRIJK :!:
:lol: :lol: :lol: :lol:
MvG Emile & Sabine...

FIAT Granduca s14 1.9TD 1998
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten