Omvormer aansluiten op het lichtnet

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Knorkneutel »

Ik heb een eenvoudig 12naar 220 omvormertje en die wil ik aansluiten op het lichtnet van de de camper.... Maar ik wil geen schok of kaboem krijgen :)

Nu heb ik een 25 ampere aardlekschakelaar (andere vraag;Ik heb hier een 30 ampere acculader op aangesloten ,kan dat eigenlijk wel? )
Als ik het 220 omvormertje na de aardlekschakelaar aansluit kan er dan niks kapot gaan als je ook aan de paal staat en vergeet de omvormer los te koppelen?

Maar ik zit ook steeds te bedenken om de de omvormer op het lichtnet aan te sluiten. Het makkelijkst zou gewoon een mannetje mannetje stekker zijn en die aangesloten op het stopcontact van het lichtnet en de omvormer, maar toch een beetje kneuterig als dan per ongeluk de stekker aanraakt en dat je dan een schok krijgt... Is er een betere manier?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Anton »

Hoi,

Maak op de ingang van de paal een stopcontact.
Maak een stopcontact naar de omvormer.
Maak aan je boordnet een stekker.
je kunt nu kiezen tussen paal of je omvormer.

Voor dit doel zijn er ook omschakelautomaten.

Je lader zal 30 ampère zijn bij 12 volt vermoed ik.
Dat is een 360 watt bij 230 volt is dat dan 1.57 ampère, geen probleem lijkt mij.
Komt nog wel wat verlies bij reken op een 400 watt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Camperklus »

Plaats een 220 V dubbelpolig wisselrelais die je laat bekrachtigen door de walstroom. De walstroom zet je ook aan de NO contacten van het relais.
Als je aan de paal staat, trekt het relais aan en koppelt de walstroom naar je circuit en in de ruststand van het relais is het intern circuit aangesloten op de omvormer.
Houd er wel rekening mee dat sommige apparaten niet blij zijn met een niet zuivere sinus. Zelf maak ik daarvoor liefst twee groepen aan. Eentje die wel van de omvormer mag trekken en eentje niet daar niet op kan (ook qua vermogen, zoals bijvoorbeeld oven, koffieapparaat etc.)

Mannetje/Mannetje (hoe vrijdenkend ik ook ben :mrgreen: ) NIET DOEN!!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door DVIII »

voor het gemak de eerste oplossing maar nemen , die is ook al door ernst gebruikt en die weet van wanten dus als iemand een risico kan nemen is hij het, en toch ! is het met twee stopkontacten en één stekker aan het boordnet "idiot proof" ( het ene stopkontact is dan de omvormer en het tweede komt als het ware van buiten) 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Camperklus »

Je hebt gelijk, ik weet niet van wanten!
Ik heb niet gauw koude handen dus kan ik meestal zonder wanten de deur uit. :mrgreen:

Maar zonder gekheid, wat ik omschrijf, heb ik zelf in gebruik en is idiotproofer.
Ik neem dus liever geen risico en doe het goed :P

Wel zetten we de omvormer meestal pas aan als de walstroom er al af is.

Wat een ander gebruikt, is niet altijd goed!
Misschien wel bruikbaar of functioneel, maar soms het gevolg van beperkte inzicht en kennis (zonder te willen beledigen).

Wat kan gebeuren als je moet ompluggen, is dat je dat vergeet en je de accu's leeg trekt.
En zo zijn er nog wel een paar nadelen te benoemen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door DVIII »

onze doelen zijn gelijk alleen leg ik het niet goed uit , misschien kan een ander eens een poging doen ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Anton »

Hoi,

Twee stopcontacten aansluiten en een stekker lukt de meeste mensen de meeste mensen nog wel.
Een relais aansluiten is voor veel mensen een brug te ver.
Daarbij de omschakelautomaten zijn aanzienlijk duurder dan een paar stopcontacten.
Als de contacten een keer blijven hangen heb je ook een probleem.
Als je van paal na paal rijd is het misschien het overwegen waard om een automaat te plaatsen.
En heel belangrijk wat er n iet in zit gaat ook niet stuk...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Camperklus »

'Het gevolg van een beperkt budget.' Die had ik er inderdaad nog niet bij gezet. Hoe dan ook is er een beperking.
Een goed advies mag niet afhankelijk zijn van een aangenomen beperking.
Komt me net even te houtje/touwtje over.

Ik gebruik voor de toepassing een zware magneetschakelaar. Deze worden ook gebruikt in industriële installaties waar complete productieprocessen van afhankelijk zijn. Die blijft niet snel hangen en aangezien hij bekrachtigd wordt door de walstroom is het iets hoger verbruik dan een normaal relais niet zo relevant.

De andere vragen:
Nu heb ik een 25 ampere aardlekschakelaar (andere vraag;Ik heb hier een 30 ampere acculader op aangesloten ,kan dat eigenlijk wel? )
Als ik het 220 omvormertje na de aardlekschakelaar aansluit kan er dan niks kapot gaan als je ook aan de paal staat en vergeet de omvormer los te koppelen?


Deze aardlekschakelaar is geschikt voor 25A. Naar alle waarschijnlijkheid is het geen automaat, oftewel hij gaat schakelt niet af als de stroom boven de 25A komt. Hij is gewoon niet bedoeld voor stromen boven de 25A. Een geschikte automaat voor een camper zal 6, 10 of hooguit 16A zijn. Waarbij 16A een teken van goedbedoelde huisvlijt is.
Die 30A lader kun je prima toepassen. Dat is namelijk de stroomwaarde bij (reken maar) 14 Volt. Bij 220 Volt is dat ca. 2A stroomopname

Tenzij het omvormertje ertegen beveiligd is, gaat hij gegarandeerd naar de kl@ten als je een netspanning op de uitgang zet.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Admin »

Laten we in dit draadje vooral het verschil tussen theorie en praktijk niet uit het oog verliezen.

Camperklus, FYI: ik kwam tot de toepassing van drie wandcontactdozen* (één voor het hier nog niet vermelde aggregaat) in combinatie met één contactstop* nadat een speciaal ter bescherming van de omvormer aangeschaft relais de geest had gegeven ["geschikt voor 2760 W", maar een inductieve belasting van ca. 700 W veranderde het inwendige in een stinkende hoop zwarte kool].

Voordelen:
- op elke straathoek te koop
- door elke Jan Jurk aan te sluiten
- volledig fool proof in gebruik
- kost weinig
- weegt weinig
- uitbreidbaar bij meer bronnen
- verbruikt geen energie

Jij mag het rustig "houtje/touwtje" noemen, maar ik zie de grote nadelen t.o.v. een industriële magneetschakelaar (verbruikt al gauw ca. 1 A permanent, d.w.z. ca. 1 kWh per vier uur) niet zo. Gebruik met ook nog een aggregaat vereist bovendien meer dan één relais.

Mijn camper trekt geen stromen die aanlopen in ster-driehoek nodig maken...

* Voor wie de formele benamingen niet kent:
wandcontactdoos = stopcontact
contactstop = stekker
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Frank.fjph »

Hoewel ik ook van de inventieve oplossingen niet vreemd ben, onderschrijf ik de visie van Ernst volledig.......foolproof en idiotensicher is een goed uitgangspunt, maar ook het KISS principe blijft een sterk punt voor iedere enthousiaste (elektro)techneut.....
fyi: Keep It Stupid Simple
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Knorkneutel »

Ik heb nu ook een stopcontact gemaakt en een stekker aan het camper lichtnet. ( had ik trouwens als zelf verzonnen hoor :P ) Was eerst bang dat het weer een hele verbouwing zou worden maar viel uiteindelijk harstikke mee. Makkelijk systeem zo, 220 stekker omwisselen en stekker van de omvormer in een speciaal gemaakt 12 volt stopcontact.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Yoni »

12 volt stopcontact: in de zin van de voeding van je omvormer op een stopcontact aangesloten?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Admin »

Nee Yoni, we hebben het hier over de 230 V kant. Het aan- en uitschakelen van de omvormer blijft een stuk eigen verantwoordelijkheid!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Camperklus
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
Locatie: Woltersum
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Camperklus »

Admin schreef:
Camperklus, FYI: ik kwam tot de toepassing van drie wandcontactdozen* (één voor het hier nog niet vermelde aggregaat) in combinatie met één contactstop* nadat een speciaal ter bescherming van de omvormer aangeschaft relais de geest had gegeven ["geschikt voor 2760 W", maar een inductieve belasting van ca. 700 W veranderde het inwendige in een stinkende hoop zwarte kool].
Dat lijkt me inderdaad geen bruikbaar relais. Mooi kassie voor veel geld. Daar zal niet veel soeps in gezeten hebben.
Ik neem aan dat je een On Board aggregaat hebt. Anders zou ik namelijk aannemen dat je je buitenaansluiting in de aggregaat plugt en je dus nog steeds slechts één relais nodig hebt. Een situatie die dus niet vaak van toepassing is.


Jij mag het rustig "houtje/touwtje" noemen, maar ik zie de grote nadelen t.o.v. een industriële magneetschakelaar (verbruikt al gauw ca. 1 A permanent, d.w.z. ca. 1 kWh per vier uur) niet zo. Gebruik met ook nog een aggregaat vereist bovendien meer dan één relais.
Een magneetschakelaar die zelf 220 Watt consumeert, gaat bij mij direct de vuilnisbak in. Geen realistische waarde dus. En ja, Er zijn wel magneetschakelaars die zelf 220 Watt consumeren, maar die zijn niet van toepassing
houtje/touwtje = idiot proof dus verder niets op aan te merken
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Ed's508 »

Knorkneutel schreef:Ik heb nu ook een stopcontact gemaakt en een stekker aan het camper lichtnet. ( had ik trouwens als zelf verzonnen hoor :P ) Was eerst bang dat het weer een hele verbouwing zou worden maar viel uiteindelijk harstikke mee. Makkelijk systeem zo, 220 stekker omwisselen en stekker van de omvormer in een speciaal gemaakt 12 volt stopcontact.
Ik heb dit topic nu een aantal keer doorgelezen en moet mij er toch op betrappen af en toe het "draadje" kwijt te raken...

Ed
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Omvormer aansluiten op het lichtnet

Bericht door Ed's508 »

Het lijkt mij handig op per "stroomleveraar" een stekkerblok (vast gemonteerd) te hebben. Je kan dan zelf bepalen welke
verbruiker er aan staat of aan kan staan bij welke leveraar. BV een Senseo alleen in de walstroom. Ik ben niet zo van de
automatische schakelingen die in kastjes verstopt zitten :mrgreen:

Nou heb ik zelf een vrij beperkte installatie in de bus, de verbruikers zijn snel om te pluggen en heb geen Senseo...
maar wel lekkere koffie!

Ed
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten