Cyrix i 120 aansluiten

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
djuke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 aug 2012, 08:42
Locatie: Heiloo

Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door djuke »

Hallo beste medecampeerders,

Ik heb nu eindelijk de accuscheider van Cyrics aangeschafd, keurig met beschrijving en schema erbij, echter geen setup is hetzelfde. Nu zit ik toch te denken wat wijsheid is, want ik heb er drie accus in, nl: twee startaccus in mijn MB 508 die in serie gaan middels startrelais voor 24 volts. 1 x 95 Ah en 1 x 225 Ah. Daarnaast heb ik nog een startaccu 225 Ah (helaas ik moet het ermee doen) voor de huishouding. Hoe nu het gunstigst aan te sluiten? :cry:

Ik voeg nog even link foto toe van de motordrager die ik kocht van Ernst de forumbeheerder en die ik heb omgebouwd. :lol:

Afbeelding


Dank voor uw medewerking en succes!

Hugo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door Admin »

Hallo Hugo,

Leuk de motordrager weer te zien!

V.w.b. de Cyrix: let op welke van de twee startaccu's je aansluit. Je zegt terecht dat tijdens het starten de twee accu's in serie worden geschakeld ( 2 * 12 = 24!) Die 24 V-kant moet je niet hebben.
Zoek naar de accu die met de min aan massa ligt (dus niet aan het serie/parallel-relais) en pak de plus van die accu, dan heb je de 12 V te pakken.

Draadje (nou ja, graag beetje dik, maar geen massief koper!) van die plus-startaccu naar een van de aansluitschroeven van de Cyrix. Van andere aansluitschroef Cyrix naar plus-"huishoudaccu". Om het helemaal mooi te maken, zou je een zekering van 75 of 100 A kunnen opnemen, zo dicht mogelijk bij de accu's.
Draadje (mag dun zijn) van de minaansluiting van de Cyrix naar massa en je bent klaar.

Als dat je nuttig lijkt, kun je ook nog een schakelaartje met een draadje aansluiten tussen een van de plus-aansluitingen en het overgebleven stekertje om een "override" functie te creëren (startaccu laden uit de huishoudaccu als je hebt vergeten je voertuiglichten uit te doen...), maar het kan ook prima zònder.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
djuke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 aug 2012, 08:42
Locatie: Heiloo

Re: Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door djuke »

Hoi Ernst,

Dank voor je nuttige uitleg! Dat betekent dan dat de twee grote 225Ah accus dan met elkaar gaan samen werken, hetgeen mij een goede oplossing lijkt, aangezien die met min op massa ligt (en ze samen in de onderbak liggen en gelijksoortig zijn) en de kleinere 95 Ah accu achter mijn bestuurdersstoel met het startrelais is gekoppeld.

graag nog reactie op vragen:

1. de override functie koppelt toch samen de accus voor extra startpower? jij spreekt over laden.. Simpel monostabiel veerretour drukknopje monteren voor 30 sec koppeling
2. kunnen de grote startaccu en de kleine startaccu elkaar beinvloeden? maw hoe heeft Mercedes dat gescheiden?
3. de acculader gaat op de grote startaccu, right? Ik hoef daarin niet te schakelen, dat doet de Cyrics, right?

drama trouwens dat MRB voorstel..

dank en de hartelijke groeten aan je gastvrije vrouw.

mvg Hugo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door Admin »

Ad 1 Startpower lijkt me niet zo'n goed idee. Je krijgt dan tijdens het starten een stroom van b.v. 400 A (ken de waarden voor een 12/24 508 niet precies) door een draad van b.v. 16 ㎟. Maar gedurende 30 s (of langer bij toepassing van een omschakelaar) laad je de startaccu uit de huishoudaccu en hoop je dan maar dat je genoeg energie in de startaccu hebt om te starten.
Ad 2 Het is nooit de bedoeling van MB geweest twee verschillende startaccu's toe te passen! Is ook beslist niet de ideale situatie met het oog op de levensduur van de accu's. Normaal staan ze keihard parallel, ++ en --. Alleen tijdens het starten staan ze in serie, -+ en +-.
Ad 3 Klopt. Het maakt niet uit op welke accu('s) de lader staat. Zelf heb ik zonnepanelen en een Victron Quattro op de huishoudaccu's en de voertuiggenerator (uiteraard) op de startaccu's. Bij voldoende hoge laadspanning wordt de andere groep automatisch meegeladen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door Johannes »

Afbeelding
Groet Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 18 mei 2013, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door Admin »

Alweer een verhelderend plaatje van Pieter!

Wel (natuurlijk :mrgreen: ) mijn opmerkingen:
- de aansluitingen van de linker-massasleutel maken het geheel eerder onduidelijker dan dat ze verhelderen.
- waarom het laadcircuit aan de kant van de startaccu afgezekerd en niet bij de huishoudaccu?
- ik zou de zekering vlak bij de accu zetten en niet vlak bij de Cyrix.

Maar al met al is het een heel mooie tekening!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door Johannes »

Hallo Ernst
Die massa schakelaar is de standaard schakelaar in de dusseldorfers en is alleen voor de startaccu's. is het misschien de hoek vanwaar ik de foto genomen heb die het wat onduidelijk maakt?
Het is een schema ernst, als er maar een zekering voor of na de cyrix zit voor de werking maakt het immers geen verschil .

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door Admin »

Die schakelaar zit niet in àlle Düdo's, brandweerbusjes en ambu's zijn SA.

Zo ziet er nog beter uit.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
djuke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 aug 2012, 08:42
Locatie: Heiloo

Re: Cyrix i 120 aansluiten

Bericht door djuke »

Echt geniaal dit! Beter wordt het niet

thanks
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten