nieuwe acculader, tips?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

nieuwe acculader, tips?

Bericht door Hanomaad »

Ik trek de stroom net van mijn Proosten EBC 12-30 acculader af tijdens het laden en sluit deze weer aan. Was nooit eerder een probleem maar deze keer vond ie dat niet zo leuk.

Zekering opgeblazen en nog wat, want ik rook wat. Naar een electronica reparatie zaak gegaan, nieuwe zekering erin, en er klapt een hele rits dure transistors uit met een grote flits. Na wat onderzoek zegt de man dat het risico groot is dat na het vervangen van al die transistoren er toch nog meer stuk zal blijken waaronder onherkenbaar gemaakte ICs, dus waarschijnlijk de moeite en kosten van het repareren niet meer waard. "Hij is echt heel erg stuk".

Wel lullig, net buiten de 2 jaar garantie, en het ding was iets van €280. Ik denk dat ik maar voor een ander merk ga dus.

Iemand een tip voor een nieuwe 30-40A acculader?
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door GerardM »

Ik zou me eerst eens bij Proosten melden met je verhaal, zijn hele geschikte gasten is mijn ervaring.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door paulv »

Ik heb zo'n Victron Multiplus en daar ben ik tot nu toe heel tevreden over.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Grenzgenger »

Wij hebben een 24v lader van Vitron, type blue power. Dit is een automatische lader en kan max 12A laden en heeft ook een druppellaadfunctie. Perfect ding!

Zou inderdaad toch eerst nog eens een telefoontje plegen met Proosten.

Groet Marcel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Maxer »

Volgens de consumenten wet stopt de garantie niet abrubt na de garantieperiode. Je hebt recht op een deugdelijk product en dat is deze lader duidelijk niet! Je hebt dus recht op reparatie of een vervanger met een (kleine) bijbetaling want je hebt hem gebruikt en dus is er wel sprake van waardevermindering. Toen de viscokoppeling van mijn in 1998 gekochte Transit er na 14 maanden de brui aan gaf (2 maanden na het verstrijken van de garantie periode) moest ik (na een poosje bekvechten) 9 tientjes betalen i.p.v. de 380 die ze mij wilden laten betalen. Lees even de artikelen die hier: http://www.nproject.org/nl/diversen/gar ... chten.html staan en maak desnoods een printje ervan, neem dat mee en laat je vooral niet afschepen met spannende verhalen dat de garantie is verlopen want dat kan wettelijk helemaal niet, Succes!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door winand »

Proosten is best kwaliteitsspul naar mijn mening..
Zeker even contact opnemen met deze firma, want ze zijn erg welwillend mee te denken met hun klanten.
Wat ik begrijp stond de lader de accu bij te laden, en toen heb je de stekkker eruit gehaald, en er vervolgens
weer ingestopt?
Dus geen gebruik gemaakt van de aan-/uitknopvan de lader?
lijkt me niet echt een probleem normaal gesproken :shock:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Hanomaad »

De acculader stond aan inderdaad, en toen trok iemand ergens verderop de stekker van het verlengsnoer eruit en stopte die er weer in, binnen een seconde of 5. Daarna gebeurde er even niets, hoorde ik een "plop" en het begon te stinken.

In de electronicazaak is hij pas echt over de kling gejaagd vrees ik, door de zekering te vervangen en weer aan te zetten. Dat was een flinke boem en flits.

Ik heb ze gemailed en ik mag hem opsturen zodat ze kunnen zien wat er stuk is en ze een kostenopgave kunnen geven voor reparatie. Geen toezeggingen over eventueel toch nog garantie dus... Ik ga 'm dan maar opsturen en we zien het wel.

Ondertussen ben ik druk bezig met voorbereidingen voor zonnepanelen plaatsen. Maar het is toch goed accus af en toe even met een 10-15% laadstroom te laden omdat het vrijkomende zuur anders onderin blijft hangen door de zwaartekracht. Zo'n laadstroom krijg je met zonnepanelen niet voor elkaar op 360Ah. Dus ik wil graag wel weer een lader.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Maxer »

Weet je wie die "iemand" is? Want dat is degene die deze schade heeft veroorzaakt. Dat kan dus via de WA verzekering van deze persoon opgelost worden.
Blijkbaar kan deze lader er niet tegen om snel uit- en weer ingeschakeld te worden. Het vervangen van de zekering zou normaal gesproken weer een goed werkende lader opleveren. Ook het feit dat er daardoor nog meer stuk ging pleit niet voor de kwaliteit van het apparaat. Immers, die zekering zit er om schade te voorkomen!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Leo »

Maxer schreef:Weet je wie die "iemand" is? Want dat is degene die deze schade heeft veroorzaakt. Dat kan dus via de WA verzekering van deze persoon opgelost worden.
Beetje erg ver gezocht Nico.
Als je bij iedere beweging van je handen moet gaan nadenken of je geen claim aan je broek krijgt, kun je maar beter meteen in je kist gaan liggen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door paulv »

Nou daar is nou net die WAP voor :mrgreen: .
Voor een paar euro per maand hoef je nooit meer na te denken :lol: , voor sommigen niet zo moeilijk.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 26 jun 2013, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Admin »

Zie het formulier al voor me... "Hebt u de tegenpartij geen toestemming gegeven de contactstop per ongeluk uit de contactdoos te trekken?..."

Ik noem dat geneuzel. Als Proosten zijn productverantwoordelijkheid niet neemt, heb je pech. En wij weten welke acculaders we niet moeten kopen!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Maxer »

Waarom is dat nou geneuzel? Ik heb een keer bij iemand per ongeluk de zonnebril van €90 van zijn neus gestoten, wat door de verzekering is vergoed. En bij een lader van €280 kan dat niet? Dat verschil zie ik ff niet. Schade is schade. Bij een kennis ging de stroom van de camper af. Na een half jaar waren de beide accu's overleden want het alarm stond aan. Via de verzekering van de stalling kreeg hij 2 nieuwe accu's want die had de stroom er per ongeluk afgehaald. Daar is zo'n verzekring voor. Gewoon gebruik van maken, tenzij de lader door de verkoper van het ding vergoed of gerepareerd wordt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Admin »

Omdat een WAP-verzekering pas overgaat tot uitkering als er bewezen kan worden dat je uitdrukkelijk géén toestemming had de schade te veroorzaken. Een open en bloot aanwezige stekker op een kampeerplaats, zonder bordje "laten zitten", is dus al zeer discutabel.

Bij mij heeft ooit een vriend (bij familie kan het sowieso niet) een kleine kleuren-TV over de rand van een boekenrek gedanst. Ik ben zes maanden aan het verklaren geweest dat het dansen een individuele, spontane actie was van die vriend en dat ik geen dansfeestje aan het geven was.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door De Rooie Reus »

Zijn er foto's van het incident?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Hanomaad »

Foto's nee. Valt verder ook weinig aan te zien.

Met Proosten (nu Xenteq) correspondentie gehad. Lader opgestuurd. Mij werd verteld dat hij inderdaad erg stuk is, vooral aan de ingang, alsof er een hoge piekspanning op is geweest. En ook dat ik na het stuk gaan van de zekering de lader op had moeten sturen en niet vervangen door een andere zekering. Hier hebben ze helemaal gelijk in natuurlijk. Ik was eigenwijs en paniekerig want weekend en accus moesten vol.

Reparatie zou normaal gesproken rond de €100 komen, maar omdat het net buiten de garantie is boden ze me aan het voor de helft te doen. Dat ging erg snel. Vandaag een mail dat de lader gerepareerd is en klaar om terug te sturen. Inclusief verzendkosten beide kanten op heb ik voor net geen €80 weer een werkende lader binnenkort. Plus €25 van de zaak waar ik hem in eerste instantie heen bracht en waar de nieuwe zekering voor de grootste schade zorgde. €105 voor het hele akkefietje dus. Maar nog altijd een stuk goedkoper dan een nieuwe.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over de klantenservice van Proosten / Xenteq. En hopelijk over een paar dagen ook over hun technische dienst.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door GerardM »

Da's goed om te horen en bevestigt mijn ervaring met Proosten totnutoe (en nee ik heb er geen aandelen 8) ).

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door DVIII »

vervelend dat een lang snoer zo'n inductie stroom opwekt als je het eruit en erin steekt , maar dat zal wel een rol kunnen spelen in jou gevalletje circuit failure ! , het is te voorkomen met een valrelais . dat je weer zelf moet indrukken als er weer spanning op je voeding staat.

@ ernst, voor een paar tientjes wil ik wel getuigen dat het spontaan dansen was ( ik deed de stekker er in, en jou kennis moest spontaan dansen) , en voor een paar tientjes bel ik de verzekering niet dat jij een dansfeest gaf !! :twisted:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Hanomaad »

Dat zal het geweest zijn. Zat ook nog een stuk snoer opgerold. Mooie spoel!
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Uil »

Dat het snoer opgerold zit maakt niet uit, omdat beide stroomvoerende aders de zelfde rondjes draaien (wikkelingen) maar altijd met een tegengestelde stroomrichting. Het magneetveld in de gevormde spoel is dus nul, en doet niet meer dan een afgerold snoer.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Elly
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2013, 09:48
Locatie: Apeldoorn

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Elly »

Maarja, als dat het niet geweest is, wat dan wel?
De eerlijkheid van de vinder ligt dikwijls in de aard van de vondst.
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: nieuwe acculader, tips?

Bericht door Uil »

Een lang snoer kan nog steeds wel een inductiestroom opwekken. Er is alleen geen verschil tussen een opgerold en een afgerold snoer. Als je de nul en de fasedraad afzonderlijk op zou rollen, dan wel, maar dan ben je ook je dubbele isolatie kwijt, en heb je dus een ondeugdelijke installatie/situatie.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten