Koelkast op 230 wal en omvormer

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Admin »

Ben ooit begonnen met zo'n zelfde omschakelautomaatje (Conrad, zelfde prijs). Maar dat verbrandde door een (kleine!) inductieve belasting :evil: Sindsdien tot volle tevredenheid overgegaan op de "stopcontactenoplossing".

Op mijn foto hierboven in dit draadje zie je het kastje nog zitten, maar nu in zijn rol van lasdoos :|
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door fuzzyduck »

Misschien meld ik me na de zomervakantie hier weer met precies hetzelfde verhaal. Dan lus ik de boel anders door en heb ik straks ook 1 stopcontact op omvormer en de rest alleen walstroom :mrgreen:
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Admin »

Ik hoop voor jou dat dat niet nodig is :P

De lol van een MultiiPlus is (o.a.!) dat je aan de "binnenkant" alles gewoon aangesloten kunt laten. Alleen bij omschakelen van "paal" naar "aggregaat" moet je nog wat doen.
Dus de blauwe kast combineert de functies van
- lader;
- wisselrichter;
- Umschaltstation;
- Watt Controller (maar dan met behoud van vermogen).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Pace Arrow »

Het automatisch omschakelrelais ging afgelopen weekend kapot, waardoor toen ik de camper aansloot op het elektriciteitscircuit van de camping er ook 220 volt de verkeerde kant van de omvormer binnen ging. Resultaat: 4 wisselspannings spoelen uitgefikt en enkele printsporen samen gesmolten. Zit er nu sterk aan te denken om de boel maar "automatisch handbediend" te maken dmv het eerder genoemde stopcontacten principe!

Gr. Berco
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Admin »

Da's vette pech! (l'Histoire se repète...)
Voor wat betreft die stopcontacten: als je alle draden juist en stevig vastschroeft, kan er eigenlijk helemaal niets misgaan.

Trouwens leuk dat we het afgelopen weekend jouw bus ook in het echt hebben kunnen zien. Het wordt heel fraai!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Pace Arrow »

Admin schreef:Da's vette pech! (l'Histoire se repète...)
Voor wat betreft die stopcontacten: als je alle draden juist en stevig vastschroeft, kan er eigenlijk helemaal niets misgaan.

Trouwens leuk dat we het afgelopen weekend jouw bus ook in het echt hebben kunnen zien. Het wordt heel fraai!
Ik vond het ook leuk om dit allemaal zo mee te maken. Vind jullie bus ook heel apart, jammer dat het er niet van gekomen is maar had er graag een kijkje in willen nemen.
Misschien een volgende keer (als dat mag?)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Admin »

Misschien een volgende keer (als dat mag?)

'Tuurlijk!

Het is wel heel duidelijk dat jouw concept heel anders is dan het onze: of je voor 2 of voor 10 personen ontwerpt brengt nu eenmaal een verschil mee :!:
Op verschillende Amerikaanse fora zie je trouwens dat ze met name schoolbussen soms inrichten met zo'n 16 bunk beds (en een bijpassend aantal zitplaatsen), meestal voor (kerkelijke) clubs.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Pace Arrow »

Ja klopt, maar ik wil het eigenlijk zo hebben dat je er met een aantal personen in kan slapen (nu 8, 4 volwassenen en 4 kinderen) maar ook als we met z'n tweeën zouden gaan het toch ook een gezellige camper is met niet alleen maar bedden. Op het treffen ook nog wat ideetjes gezien die ook toe ga passen en zo blijven we een beetje bezig met onze hobby!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Pace Arrow »

De verkoper was zeer verbaasd dat er sluiting was ontstaan door het omschakelrelais, had dit nog nooit gehoord.
Maar omdat ik nog garantie op het apparaat heb en men mij een nieuwe wil toezenden, nu gekozen voor een handbediende schakelaar.
Geeft mij ook wel een beter gevoel dat hiermee minder mis kan gaan.

Dus wordt het er zo een:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Admin »

Als-ie maar dubbelpolig, twee (of drie) standen is. En break-before-make. Dan heb je dezelfde zekerheid als met de stekker-stopcontact-optie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door paulv »

Veel duurder, niet uitbreidbaar en veel minder idiot-proof :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Admin »

paulv schreef:Veel duurder, niet uitbreidbaar en veel minder idiot-proof :mrgreen: .
Kom, kom, Paul!
Duurder, OK. Maar wel strakker om te zien en op de totale kosten van een camper te verwaarlozen. En met de huidige rentestand op de bank laten staan is ook zinloos....
Uitbreidbaar? Daarom suggereerde ik een 3-standen schakelaar: omvormer- wal - aggregaat. Wat wil je nog meer?
Idiot-proof? Als een en ander eenmaal is vastgeschroefd (uiteraard met flexibele kabel en gebruikmakend van kabeleindhulsjes), wat kan er dan nog misgaan?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door paulv »

@ Ernst, Als je een drie standen schakelaar neemt is het uitbreidingsprobleem inderdaad opgelost.
Het idiot-proof gedeelte. Je moet ergens heel goed duidelijk maken wat stand 1-2-3 is.
Rest het prijs gedeelte, drie wandcontactdozen en een stek(k)er heb je voor € 5,-, een betaalbare 20A (hoewel is dat wel nodig) drie standen schakelaar(break before make) heb ik nog niet kunnen vinden.

Met een 2 standen schakelaar heb je minder problemen en als je het aggregaat op de paalaansluiting zet, heb je die derde stand ook niet nodig.

Maar mijn keus blijft het wandcontactdozen systeem :P

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Pace Arrow »

Admin schreef:Ben ooit begonnen met zo'n zelfde omschakelautomaatje (Conrad, zelfde prijs). Maar dat verbrandde door een (kleine!) inductieve belasting :evil: Sindsdien tot volle tevredenheid overgegaan op de "stopcontactenoplossing".

Op mijn foto hierboven in dit draadje zie je het kastje nog zitten, maar nu in zijn rol van lasdoos :|
Ik was het draadje even kwijt toen ik die foto zag, maar nu is het duidelijk.
Inmiddels een nieuwe schakelaar binnen (garantie) had om een handbediende gevraagd maar weer een automatische gektegen, ik ga mij er nog een keer aan wagen (er zullen er toch ook wel zijn waarbij het wel goed(blijft gaan)).
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Yoni »

Je kan ook gewoon heel simpel een echt 230V 20A NC/NO relais nemen.
En de stuurstroom van de spoel aan de walstroom aansluiten.
dan word het relais alleen bekrachtigd als je aan de paal staat en in rust stand zal de omvormer direct met de wcd's staan

Omvormer aan de NC hangen
Paal aan de NO

en aan de afgaande kant een brug maken tussen 1-3 en 2-4 e voilla

Zelf verkies wcd's direct op omvormer te hebben en altijd stroom van de omvormer te pakken en met de paal mn accu's op te laden.

Altijd schone stroom geen zorgen over piekspanningen die opladers om zeep helpen.
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door deutz »

Ik heb een 2-standen schakelaar zoals Paul bedoeld, paalstroom, neutraal en omvormerstroom.
Gaat dus nooit mis, ook al een omvormer naar de kl....ten gegaan, nog niet eens door mijn schuld.
Kan nu niet meer mis gaan.
gr.Jan.
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Pace Arrow »

Yoni schreef:Zelf verkies wcd's direct op omvormer te hebben en altijd stroom van de omvormer te pakken en met de paal mn accu's op te laden.
Altijd schone stroom geen zorgen over piekspanningen die opladers om zeep helpen.
Zeker het overwegen waard, zijn hier verder geen nadelen aan verbonden?
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Pace Arrow »

vandaag een nieuwe omvormer besteld, nadat een tijdje geleden de oude omvormer om de zeep was geholpen door het automatisch omschakelrelais.
Meteen een wat zwaardere uit voering genomen, zonder lader.
Afbeelding
1500/3000 watt
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Koelkast op 230 wal en omvormer

Bericht door Pace Arrow »

fuzzyduck schreef:Al mijn 230v stopcontacten staan standaard op omvormer (slechts 350w voor opladen onderweg). Als ik rijd hoef ik alleen maar de omvormer daadwerkelijk aan te zetten met een schakelaar op een schakelpaneel. Zodra ik de bus aan de walstroom plug schakelen alle stopcontacten automatisch om op walstroom en kan ik mn omvormer weer uitzetten.
De relais die dit doet is deze: http://www.wvopzeeland.nl/contents/medi ... tation.jpg.
Die had ik ook een, werkte perfect tot ik een keer de stekker in de paal deed op de camping en plof omschakelrelais en omvormer totaal in de vernieling. Via het omschakelrelais was er 220 volt naar de omvormer getransporteerd. Ik kreeg meteen een nieuw omschakelapparaat, maar moest ook een nieuwe omvormer aanschaffen.
Dus werk ik nu ook met stopcontacten, dan kan het gegarandeerd niet verkeerd gaan. (Heb hier dus nog een omschakelrelais liggen voor de liefhebber).
AfbeeldingAfbeelding

Het is eigenlijk alleen de koelkast die er continu op draait, op de momenten dat deze voluit zou moeten koelen/vriezen trekt hij max. 7 Amp.
Op een accu van 74 Amp. is dat niet lang +/- 5 uur. Dus op jacht naar ook een zwaardere accu.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten