Serie parallel schakeling PV panelen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door DVIII »

dan ga je weer uit van de volle zon en maximale opbrengst, maar als ze optimaal staan is de opbrengst duur toch ook iets langer, en cijfers achter de komma , die spelen toch weer een rol omdat je ook cijfers achter de komma hebt die je verlies noemt , dat heft elkaar dan mooi op .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Admin »

Nee, 5% is 5%. Maar het optimum is uiteraard recht op de zon...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Frank.fjph »

Ja hoor ik wist het......

Neem wel aan dat je die 30 graden bedoeltals azimuth, en niet als afwijking in de dakhelling...... want dan ben je 3 xzoveel kwijt


Frank

PS Wat krijg je daar per KWh terug ???
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door vanhooltje »

Dit is een lastig iets, Victron zegt dat ik mijn 2x110wp panelen in serie moet zetten op een mppt regelaar van hun 70/15.
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... -%20NL.pdf
Beaut zegt nee dan hou je maar 5 amp over in plaats van 10amp (hier in Nederland), omdat ze dan 24v afgeven ipv 12v.
http://www.beautsolar.nl/zonnepanelen/S ... k-contact/

Want zo als ze zeggen hier in Nederland geeft een plat liggend paneel 60 watt af.
Dus op 12 volt 2x 60 watt = 120 = 10amp
op 24 volt 2x 60 watt =120 = ook 10 amp, of is het 24volt 1x 60watt = 5 amp??

Ik heb er nu een steca pr2020 tussen zitten, maar men zegt dat een mppt beter laad?
Wie weet hier het antwoord op?
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door paulv »

Die panelen geven meer spanning af. Kijk even in de gegevens van je panelen hoeveel spanning ze afgeven, in ieder geval meer 12V.

Die regelaars van Victron kunnen 70V hebben, daar moet je onder blijven.

De uitgang van die regelaars is bij jou waarschijnlijk 24V, teminste als je een 24V systeem hebt. Om 24V in je accu's te krijgen moeten je panelen zo lang mogelijk meer dan 28V afgeven.
Voor 12V geldt hetzelfde (alles door 2 delen).
Door ze in serie te zetten heb je er het maximum profijt van, je verdubbelt de spanning.
Stel dat ze normaal 20V afgeven, in serie wordt dat dus 40V.

In theorie heb je met een 12V systeem een iets hoger rendement omdat het iets langer duurt voordat je panelen uitgeschakeld worden door de regelaars. Bij een 24V systeem schakelen ze bij zeg maar 30V af, bij een 12V systeem bij 15V. Als je panelen nog maar 15V afgeven is het een stuk donkerder dan toen ze nog 30V afgaven.

Die Amperes zeggen niets, 12V met 10A is net zoveel Watt als 24V met 5A, het gaat uitsluitend om het afgegeven vermogen in Watt.

Het maximum rendement heb je 's middags loodrecht op de zon, alle andere oplossingen geven een minder rendement, 's nachts is het 0.

Eigenlijk is het simpel, schakel je panelen altijd in serie (zolang je onder de 70V blijft) en probeer je panelen zoveel mogelijk loodrecht op de zon te krijgen.
Dat laatste is in de praktijk niet altijd mogelijk, maar in Nederland is dat niet zo erg omdat het licht hier meestal toch diffuuus is.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten