Serie parallel schakeling PV panelen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door paulv »

Ik heb op mijn nieuwe camper 4 PV panelen die als het mooi zonnig is en ze loodrecht op de zon staan iets van 36V/ps geven. Ze staan in twee groepen in serie.
Hier heb ik twee MPPT 70-15 regelaars van Victron op staan. Dat kan mooi dacht ik 2x 36V = 70V :mrgreen: .

Maar zoals jullie weten staat de zon niet altijd loodrecht op mijn panelen(vlak op het dak) en schijnt niet altijd de zon. Zo gauw de spanning op de regelaar onder de 26V komt zien ze er vanaf te laden :cry:

Als oud HH eigenaar herinnerde ik me de serieparallel schakelaar.

Ik dacht zo bij me eige (morge bij me zuster :mrgreen: ); als ik die schakelaar nou eens ook gebruikte om alle panelen in serie te schakelen kom ik wel boven de 26V (nl. het dubbele) en kan ik in de winter wat langer van die regelaar profiteren.

Maar de vraag luidt, is dat nou zo gek gedacht? en is de bekachtiging van de PV panelen genoeg voor de omschakeling?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Admin »

Je zou er eens aan moeten meten, maar als ik de heftige klap hoor waarmee dat serie/parallelrelais inkomt, vermoed ik dat er stevige stromen lopen. Dat brengt de volgende vragen mee:
- wat is de resultante van opbrengst PV modules -/- vermogen voor het relais?
- wat betekenen stroom/temperatuur van de spoel voor de levensduur van het relais? (Het is ontworpen om 1 s aangetrokken te worden tijdens het starten...)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door paulv »

Er lopen heel kleine stroompjes denk ik. Als de panelen nog maar een volt of 15 geven is het bijna afgelopen. Maar ja, er zit dan nog iets leven in :P . Kunnen ze nu toch nog even aan het werk :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Ik heb ook een MPPT-regelaar gehad.
Die had eigenschap om bij een bepaalde accuspanning op druppelladen over te gaan zonder de capaciteit van de accubank (400 Ah) te kennen.
Ik heb dat ding vervangen door een simpele regelaar die pas bij 14 volt iets minder gaat laden, bij 14.4 laad ie nog maar een ampère.
Nu krijg ik ze wel weer vol, voor mij dus geen MPPT=regelaar meer.
Ook had dat ding de eigenschap om behoorlijk warm / heet te worden, verlies dus.
De toegeschreven eigenschappen van de MPPT-regelaar vielen mij ook zwaar tegen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door DVIII »

dat serie parrallel relais van de START installatie kun je wel vergeten , dat gaat maar een minuut mee als je het bekrachtigd, tegenwoordig wordt je daarvoor gewaarschuwd , en ik heb er zelden één stuk gezien , maar het kan wel.

maar voor je PV bestaan toch prima schakelingen die de spanning omzetten , dan varieërd de stroom en blijft de spanning gelijk . . .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Uil »

het hoeft ook niet per se het Serie-Parallelrelais van een startinrichting te zijn. In essentie kan het net zo goed een willekeurig dubbelpolig relais zijn met een wisselcontact. (DPDT). Twee enkelpolige relais met wisselcontact werkt overigens ook net zo goed. Als je maar een voldoende zwaar exemplaar kunt vinden, en als de laadregelaar maar niet over zijn nek gaat als je ze omschakeld.

De aansluiting zou dan zoiets worden:
Serie-parallel.png
Dit gaat uit van één regelaar, met twee regelaars is het ook wel te doen.

Waar je het stuursignaal van het relais vandaan haalt staat dan nog open voor discussie. Een 'eenvoudige' comparator met een grote hysterese rondom een op-amp en een transistor+blusdiode zou de klus zeker klaren, maar gezien de oorspronkelijke vraag misschien iets te hoog gegrepen. Kijk eventueel op deze website, daar staat de basis hiervan.

Wat is de opstelling van je accu's eigenlijk? is dat 1x 24 volt, of 2x 12 volt? In dat laatste geval kun je natuurlijk ook één lader per accu aansluiten, dan laad hij door tot 15 volt i.p.v. 30.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door DVIII »

gezien de goede ervaringen met de toch wel gecompliceerde victron apparatuur , is een goede schakeling niet snel te hoog gegrepen, en als je dan toch met halfgeleiders gaat stoeien , maak het dan helemaal solidstate , vermogens transistors zijn niet meer onbetaalbaar.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door paulv »

@ Uil, Zoiets zocht ik nou. Dat bekrachtigen wil ik gewoon met de hand doen, ik kijk op een voltmetertje, zie dat de uitgangspanning onder de 35V volt is en schakelen maar, upgraden naar 70V :lol: .

Het is nu zo geschakeld, ik heb 4 panelen, 2 in serie en weer 2 in serie naar 2x 15/70 regelaars.
De uitgangsspanning van de serieschakeling is hooguit 70V. De maximum stroom is trouwens 15A.
Bij weinig zon wil ik overgaan op 4 in serie, wel minder dan 70V :mrgreen: .

Ik begrijp wel dat er een zeker risico in zit, dus wel op tijd terugschakelen.
Maar misschien kun je een soort veiligheid inbouwen dat de spanning nooit boven de 70V naar de regelaar gaat.

Over de accu's, ik denk dat dat niet zo doet, ik het er 4 in serie parallel.

Zou ik als relais de gewone zwarte kubusvormige autorelais kunnen gebruiken?, dat is wel zo gemakkelijk :P en blijf ik in de automobiel sfeer :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Heb je niet een gewone simpele regelaar liggen die er even als test tussen kan?
De MPPT-regelaars zijn juist op hun best als de zon laag is en de accu spanning ook laag.
Ze gooien de ingangsspanning als die lager is dan de accu spanning juist omhoog.

Mijn ervaring met die dingen is niet zo best, ik zat ook met half lege accu's.
Nu, met de gewone regelaar er tussen krijg ik ze wel weer vol.
Word die regelaar van jou ook zo warm?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door paulv »

@ Anton, Ik heb die 15/70 dingen van Victron, volgens hun folder de beste :mrgreen: .

Maar bij iets van 26V uit de panelen haken ze af, ik dacht ook dat ze juist met weinig licht nog iets meer stroom zouden kunnen produceren dan mijn oude Steca.

Ik heb de camper nu binnen staan maar vroeguh bleven m'n accu's op spanning ondanks het weinige licht. Nu heb ik die nieuwe regelaars en nada bij weing licht.

Echt goed getest heb ik ze nog niet (onder daglicht) en wacht het dus nog even af. Anders stuur ik ze gewoon terug.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Anton »

Hoi Pauls,

Das niet goed, ze moeten bij weinig licht juist de spanning verhogen, zodat er nog (een beetje) geladen word.
Die van mij deed dat ook maar ik vond het resultaat teleurstellend, het geld niet waard.
De folders beloven veel, de praktijk wijst anders uit.
Ik heb de panelen parallel staan (12 v systeem) open spanning is 19 volt
Dat ze van Victron komen zegt niets die van mij kwam ook uit China, en die ik nu heb ook.

Even op de Chinese sites kijken dan kom je genoeg tegen voor weinig.

Groet Anton
I
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Uil »

Als je handmatig om wilt schakelen heb je voldoende aan een zware tweepolige wisselschakelaar. Een 250 VAC 16 of 25A variant zou het prima kunnen doen. Voorbeeld.

Met twee autorelais moet het ook kunnen, maar wees dan wel voorzichtig met de toelaatbare spanning, die zou in de specificatie van het relais moeten staan. Kies wel voldoende zware relais, een 40A uitvoering kost maar een paar euro meer.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Frank.fjph »

Ha die Paul,

Zie dat je de zon nog steeds als oplossing ziet.. :lol:

Ik zal er even naar kijken, maar dan heb ik meer nodig dan de gegevens die je noemt:
Uoc, Umpp, Pmpp, Isc, Impp, en Wp van paneeltje, mooier nog is het precize merk en type, zodat ik mogelijk de specs (inclusief de temperatuur gradienten!!!!!) kan downloaden.

Verder kwam ik op idee om elk paneel een eigen accu te laten laden met een simpel Laadstroomregelaartje, dat is echt foolsafe und idiotensicher.......

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door DVIII »

@ frank , die schoen kan sommigen wel eens heel precies passen ! :mrgreen:
ik begrijp niets van dat geconglomereer met serie en en en , gewoon aparte cellen , dan kan er ook 75 % falen en nog werkt het !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door paulv »

Zoals ik al beschreef zijn die 4 accu's in serie parallel geschakeld, 2 parallel en die in serie met die andere twee.

Het probleem zit hem in de afkoppeling van de panelen door de regelaar bij een te zwakke spanning van die panelen (~26V?).

Als ik nou in plaats van op de 24V accu uitgang, de regelaars op beide 12V accubanken zet, heb ik relatief meer spanning verschil tussen de panelen en de accu's. Dat maximum van 70V geldt ook voor een 12V systeem, gaat automatisch.

Heb ik geen serie parallel schakeling meer nodig :P .

Waar ik wel voor moet uitkijken is het maximum van 15A x 14V = 210W, en dat 2x = totaal 410W max. Het zijn 4x 225Wp panelen, maar ze liggen plat op het dak.
Met mijn vorige 200Wp panelen haalde ik alleen heel soms de 10A x 14V = 140W dus maximaal = 70% rendement, plat op het dak.

Nog even uitwerken of het wel kan; 900Wp x 70% = 630W max. ken dus net (niet).
Het kan wel maar dan moet ik automatish iets laten gebeuren met die te grote stroom.
Ik heb er wel 16A automaatjes tussen zitten, is dat genoeg? Hoe gevoelig is zo'n regelaar?? Mag die een amperetje meer hebben, is die stroom alleen beperkt vanwege de warmte productie?

Mocht dat voldoende zekerheid geven moet ik alleen 's zomers tegen de middag even kijken of de automaatjes gesprongen zijn. Voor de winter maak ik me geen zorgen 8) .
Het maximum rendement wordt nu iets van 45%, maar wel gedurende een langere tijd.
Ik denk dat dat meevalt.

Wat denken de deskundigen er nu van?

Groeten, Paul

P.S. Ik ga liever nog wat experimenteren dan die dingen weg te gooien om nieuwe te kopen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door paulv op 23 jul 2013, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door DVIII »

even de architectuur van je opstelling tegen het licht houdend , je regelaars werken , per paneel en dan per accu , autonoom wel . je wil nu de tekortkomingen van vier van deze regelaars optellen om dan één stroom te kunnen controleren , nee. om één grote verbruiker te benutten , nee. . om alles met een regelaar te kunnen doen , nee. de oplossing is dan toch niet zo heel lastig , je gaat als product met 24 volt werken je kan dan toch gewoon de regelaars per paneel per accu inzetten , dan heb je een unit , twee units maken 24 volt en dat heb je dubbel , daar heb je prachtige schakelaars voor om die te kiezen . altijd kunnen wisselen en terugvallen op aparte units is een zegen , net als een bank van water jerrycans , één grote tank kan bederven , lek raken en dat soort meer . meerdere opslagcontainers maken je zekerheid zoveel sterker . zo zou ik het doen , 8)

als je energie moet transporteren over een honderd meter , dan is die spanning misschien een zegen , anders alleen maar oncontroleerbaar
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door paulv »

Natuurlijk zou je het zo kunnen doen, maar ik wou eens die MPPT regelaars van Victron proberen.
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... -%20NL.pdf
Die dingen zijn voor max. 15A, dus x 28V = 420Wp panelen.
Ik heb 2x 225Wp gekocht, leek me een prima combinatie.

Ik heb al twee van die setjes gekocht, maar de opbrengst in de hal waar ik in werk valt tegen.
DSCN4154 (Small).JPG
Ik heb helemaal geen opbrengst.Dit komt door de ontkoppeling bij 22.2V/23.6V.
Ze schakelen pas weer aan bij 26.2V/28V.
Nu heb ik dat al verbetert door twee panelen in serie te zetten, 2x 36V = 70V, maar dan nog leveren ze te weinig spanning op om de regelaar aan het werk te zetten in de hal.
Maar het is licht genoeg denk ik om iets aan lading te krijgen (meer dan op de foto, tegenlicht opname :mrgreen: ), vandaar mijn poging om ze nu op 2x 12V te schakelen.

Groeten, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door DVIII »

nu struikelen we steeds over hetzelfde, regelaars die niet over de treshold heenkomen , komen er niet overheeeeeen , en ik vind het leuk dat je een extreem bewolkte dag test doet , maar die dingen werken het best in optimale conditie , en dan is het nog geen zelfdenkend systeem , je moet altijd een plan maken als bezitter van dit soort hardware , net als software trouwens , hoe doen die kleine setjes dat , die wel onder een dak werken , hebben die een cel meer ofzo , dan is je paneel niet geschikt of je plannen ermee. is het een mogelijkheid je spanning op te soupen met een diode , een flinke , maar dat kan ook . . . . .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Leo »

Beste Paulus, je wilt weer eens een niet bestaand probleem oplossen. 8)
Als het Voltage van panelen tot 1/3 is gezakt, leveren ze tóch geen noemenswaardige Ampéres meer.

Wat jij wilt is een lege benzinetank omringen met €1000 aan reutemeteut zodat je benzinemeter weer op half staat.
Om er vervolgens achter te komen dat je motor nog steeds niet wil lopen op die lege tank.Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door paulv »

Natuurlijk weet ik dat ook Leo, maar dat neemt niet weg dat als ik weer van de winter in Zuid-Spanje ben, ik wel het maximum uit die panelen wil. De opbrengst daar is minimaal met Kerstmis :mrgreen: .

Nou ken je wel je panelen schuin of vertikaal zetten, maar misschien valt er wel wat procentjes te winnen door ze anders te schakelen en door top af te vlakken. Met 900Wp moet ik toch iets opbrengst genereren.

Bij Victron kwam ik niet verder dan "ze maar parallel te zetten", een volgens mij verkeerd antwoord.
Zo had ik ze eerst gemonteerd, 0(nul) opbrengst. Nu zitten ze per 2 in serie en beweegt het A metertje iets :P .

Maar ik ga nog wel wat proberen, ik heb overal metertjes zitten. Een onschuldige afwijking :lol: .
Ik ben er inmiddels achter dat de zekeringen zelf van die regelaars 20A zijn, geeft toch ook weer wat extra speling.

Wordt (van de winter) vervolgd. Ik heb geen serieuze waarschuwingen gehoord, dus ga ik maar Watt proberen :mrgreen:

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door DVIII »

en bedankt ! we hadden ooit een "funnelpower" in onze vriendenkring , die de luchtstroom (tocht) in huizen wilde omzetten in energie , met trechters en kleine windturbines , de bewoners moesten dan maar in een tentje naast het huis gaan wonen. :mrgreen: toevallig kwam hij ook uit het land van Glenn Baxter
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarschijnlijk valt de opbrengst in de winter erg tegen.
De daglicht periode is korter en de hoek van de zon kleiner.
Het nadeel van zonnepanelen is dat als je ze nodig hebt (inde winter) dat ze het amper doen.
Dat word dus spaarzaam omgaan met de beschikbare voorraad.
Nu is een schuur niet echt een plek om te experimenten te doen, smerige ruiten gebroken licht enz.

Om die reden had ik ze ook niet op mijn schip, wel een windmolen een Windseeker, van 500 watt die leverde meer.
Die molen heb ik nog steeds maar is een beetje groot om op mijn camper te zetten, doorsnede 150 cm.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door DVIII »

ik heb er ook nog over doorgelezen elders en als je panelen kiest met een bredere opname , heb je minder maximum opbrengst maar meer venster opbrengst. wind heeft ook zijn plussen en minnen , en dito blad variabelen. maar als je dat zegt !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik was dus niet afhankelijk van de wind,maar werd ook ondersteund door een diesel aggregaat, 3.5 kva.
Was het slecht (of goed?) weer dan had ik de stroom voor niets.
Kortom de energie op peil houden is niet nieuw maar bestaat al jaren.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Serie parallel schakeling PV panelen

Bericht door Admin »

Knutselaars die hun panelen op de zon kunnen richten claimen stuk voor stuk dat ze het licht hebben gezien... Dat klopt ook wel, maar de winst speelt zich af achter de komma,

Ik heb recentelijk 48 polykristallijne panelen van 235 Wp op m'n schuurtje laten leggen. In dat verband me ook een beetje ingelezen in de materie. Een van mijn bevindingen (voor Frank vermoedelijk al jarenlang een vanzelfsprekendheid): bij een afwijking van 30° van het optimum daalt de opbrengst met 5%.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten