Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik ben dus de laatste tijd bezig met de elektrische installatie te bedenken van onze LT. Wij trekken rond en rijden regelmatig, en staan dan niet altijd aan de stroompaal, maar waar beschikbaar wel altijd. Dit heeft vooral te maken met het feit dat in onze huidige Hanomag de koelkast onbetrouwbaar is op gas en die dan op de paal blijft koelen, nou ja, soort van dan.

De insteek met de LT wordt eigenlijk qua elektriciteit:

-2 dagen vrij staan zonder rijden
-compressorkoelkast
-zo veel mogelijk 230V, waar niet anders mogelijk 12V uit de HH accu. Van het prijsverschil tussen een 12/24V compressorkoelkast en een A++ of zelfs A+++ koelkast schiet je al aardig op richting een mooie Victron Multiplus of een knappe omvormer!

Voor later, wegens nog geen budget of noodzaak/zin voor:
-zonnepanelen (houden we wel rekening mee met het plaatsen van dakluiken etc)
-TV-schoteltroep

In het onderstaande schema hebben we ook al rekening gehouden met een aantal toekomstige verbruikers, zoals een schotel-ontvanger en een TV'tje. Dat hoeven we zelf niet, maar wellicht later onze kleine wel, en dan is het denk ik handig als je er alvast rekening mee houdt in de berekening, en ook alvast met bekabeling en dergelijke. Idem voor het zonnepaneel.
verbruik-LT.png
In de aangegeven Watts heb ik het verbruik in aantal uren wat er achter staat al meegenomen
Het totaal is dan het verbruik per 24 uur van al deze verbruikers tezamen.
Voor de koelkast kwam ik enkel 95kWh per jaar tegen. Dat heb ik als volgt berekend: 95x1000 / 365 = Wh/dag en dat delen door 24 uur = Wh, en dat dan x 12 voor gemiddeld 12 uur draaien per dag bij een graad of 20 buitentemperatuur?
De standkachel heb ik het gemiddelde stroomgebruik van genomen, bij lagere stand is dit 8W, en bij vol gas (diesel?) loopt dit op tot 34W!

De totaalberekening is denk ik wel erg worst-case, omdat ik nu bij alles uit ga van 12V en dus ook het omvormerverlies over alles bereken, terwijl b.v. waterpomp en standkachel direct uit de 12V gevoed worden. Dit zou je nog kunnen uitsplitsen in een 230 en 12V groep, waarbij je het omvormerverlies enkel over de 230 groep berekend. Maar omdat de gebruiksduur ook al een schatting is hoeft het denk ik ook niet heel veel nauwkeuriger?
Ook zou je voor b.v. de laptop nog kunnen kiezen voor een 12 -> 19V omvormertje, dat is wat eleganter als 12 -> 230 -> 19 met de originele adapter. Sowieso vraag ik me af of bij normaal gebruik zo'n laptop wel een W of 30 trekt? Als je nou films mee gaat lopen renderen loopt het wel op, maar om ff een accuutje op te laden en wat te internetten?

Ik heb er zo al aardig wat uren over nagedacht, en ben eigenlijk wel benieuwd of mijn gedachtengang een beetje klopt en of ik geen gekke dingen vergeten ben? Dan zou ik voor 2 dagen vrij staan, zonder laden op 43A*2 = 86A / 24h = 3,6Ah uitkomen, en dat dan keer 48uur = 172Ah accu. Bij een maximale ontlading van 50% wordt dat evengoed wel een beste partij accu's van 344Ah! :mrgreen:

Waar het me vooral om gaat is dat het principe van mijn berekening klopt. Ik heb zoveel mogelijk uit de zoekfunctie gehaald, daar staat erg veel nuttigs in, en is sowieso de oorzaak van deze uitzoekerij -anders had ik gewoon op de gok een dikke accu gekocht en wel gezien hoe lang de boel dan blijft draaien...
De details van wat we uiteindelijk wel en niet inbouwen of rekening mee houden kunnen we dan makkelijk in de Excel sheet aanpassen (zowel geschat gebruik als het daadwerkelijke inbouwen) en het corresponderende verbruik en accu-standtijd zonder bijladen rollen er dan vanzelf uit... :)

Groeten Jeroen

[edit]verkeerde en veel te grote plaatje erin gezet... vervangen :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door GerardM »

Jeroen,

mooie berekening, ik denk dat de logica wel klopt echter het is wel erg 'worst case', het lijkt gedimensioneerd op slecht weer danwel wintergebruik (met name kachelgebruik en verlichting), is dat ook wat je wilt gaan doen ?

Nog twee dingen:
- je aanname is dat als je stopt, de accu's vol zijn, daar moet je dus ook je dynamo en evt. lader op inrichten (met andere woorden, op de
dagen dat je wél rijdt, krijg je dan het hele spul weer vol ?
- ik zou een zonnepaneel niet uitstellen maar vanaf het begin installeren, zodat de gebruikers (deels) daaruit gevoed worden; zo kun je
aan accu's sparen (en een beetje aan gewicht)

Succes,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door paulv »

Hallo Jeroen,

Ik zou beginnen met de juiste eenheden te gebruiken, Watt (W) is het vermogen en Wattuur (Wh)het verbruik. Dat praat alvast makkelijker. Bv. die TV van je is 20W en verbruikt in 2 uur 40Wh.

Die berekeningen zijn wel heel pessimistisch, die waterpomp gebruikt echt niet zoveel, de laptop lader ook niet, enz. Ik gebruikte zelf een LED lampje van 3W van IKEA boven tafel en een spotje van 1W om de rest van de camper te verlichten, prima licht.

Wat ik wel mis zijn PV panelen voor zorgeloos staan, extra stroom en het behoud van je accu's.
Die dingen kosten niet veel meer. Ik schat dat je aan 300-400Wp genoeg hebt, dat moet je voor € 250-€ 450 kunnen vinden, omvormertje van een € 100 erbij klaar. Prijskopers kunnen waarschijnlijk voor € 250 totaal slagen :mrgreen: .
Het is effe zweten, maar een generator is veel duurder. Gewoon je motor laten lopen kan ook, maar is hinderlijker voor je buren. Ik moet zulke buren niet.

Vroeghur kon ik met mijn 200Wp paneeltje, 400Ah accu's (en een absorbtie koekast) altijd (ook in de winter :P ) onbeperkt staan. En dan keek ik dagelijks echt wel meer dan 4h TV en ook nog eens allebei uren internetten. Kan dus prima.
De grootverbruiker is je koelkast, reken daar maar een paneeltje van 150-200Wp voor.

Het geheim zit hem ook in wanneer je bv. internet. Wij deden dat altijd alleen maar overdag wanneer de paneeltjes stroom leverden. Het rendement is dan veel en veel hoger dan wanneer je eerst de accu's oplaadt en 's avonds pas stroom afneemt. Je merkte er niets van in verbruik.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Gerard: we willen inderdaad wat vaker in het hele vroeg voorjaar en hele late najaar wel eens weg, vandaar de extra pessimistische berekening wat betreft verwarming en verlichting, of, eigenlijk de hele voorziening. 's Zomers zitten we buiten en zijn weg en verbruikt enkel de koelkast wat.
Omdat vrouwlief erg aan de vaste vakanties gebonden zit en er geen mogelijkheid is om extra vrij te nemen van zeg maar mei t/m september, willen we ook wel eens een weekje (of 2?) wat vroeger of later in het seizoen weg omdat we voor ons gevoel de camper nu te weinig gebruiken. De Hanomag rijdt nu prima, maar of ik, of Andrea moet telkens werken in het weekend waardoor hij nu al in prima vakantieklare staat zo'n anderhalve maand bijna stil staat. Ik rij er wel eens mee als 2e auto, rijden is toch het beste voor zo'n ding. Daarom willen we de LT extra goed isoleren en ook wat winterharder maken. Wellicht, heel misschien, eens naar Duitsland of het Noorden in de winter...?

Goed punt inderdaad, dat ik er van uit ga dat de accu's vol zijn. Dat geldt misschien de eerste dag als je een lang stuk gereden hebt, maar meestal rijden we daarna maar zo'n 50-100km per dag verder en dat schiet dan niet echt op. Geen idee eigenlijk wat voor dynamo er nu op zit. Wel hebben de bussen met af-fabriek standkachel een extra accu onder de passagiersstoel, de kachel heeft er wel gezeten (maar is verwijderd voor verkoop, helaas!), maar of de accu er nog zit heb ik eigenlijk niet naar gekeken!
Zonnepanelen hadden we niet echt op gerekend, maar ja, als je in de winter weg gaat naar het oosten of noorden schiet het rendement denk ik ook niet echt op? Als het echt kouder wordt zul je denk ik toch niet aan een camping met stroompaal ontkomen, anders trekt die kachel binnen no time de accu plat.

@Paul: stond toch echt Wh... grrr Open Office vond echter geheel uit eigen wil toch echt dat er W moest staan, de boel maar opnieuw in losse celletjes met tekstopmaak gezet en staat nu (weer) in de goede eenheid... Goed opgemerkt. :)

Het verbruik is inderdaad, zoals ik al schreef, wat pessimistisch ingeschat. Echter, ik heb gebruikt wat ik bij de specificaties van de apparatuur vond, zo vond ik bij de waterpomp b.v. max 4A (staat er ook achter), maar ja, wat dat ding nou echt gebruikt als je de kraan open draait, en hoe vaak en hoe lang pak je nu water om een enigszins accuraat gebruik uit te rekenen... wellicht dat iemand nog wat accuratere waardes heeft van verschillende apparatuur, zoals b.v. een Shurflo pompje en de standkachel?

Zonnepanelen zijn iets wat we eigenlijk wel zouden willen, en ik zit er net even naar te kijken, en eigenlijk vallen de kosten ook nog wel mee. Op onze bus zou, als we de dakluiken strategisch plaatsen aan de voor- en achterkant, er ruimte zijn voor 300Wp, 2x 150 in de breedte. Zo groot is het busje ook niet, maar het voordeel is wel dat er nog geen troep in/op het dak zit, zodat we het nu alvast zelf kunnen bepalen.
Dus eigenlijk zeg je, grofweg: of je koopt 2x 230Ah (voorbeeld) accu's zonder panelen, of je koopt 1x 230Ah en 300Wp panelen. Maar ja, doen die dingen ook wat in het voor-/najaar en misschien winter? Voor de eventuele echte winter maak ik me geen illusies, dan trekt de kachel zoveel weg dat je er eigenlijk niet aan ontkomt om aan de paal te gaan staan. We zijn niet van die Spanje/Portugal-gangers, maar meer Duitsland (of verder oostelijk) of noordelijk. (Scandinavië in de winter staat nog op de wensenlijst!).
http://www.ebay.nl/itm/UK-STOCK-300w-2- ... 4175218dbe
Zou dit wat zijn? Liggen in de UK.

In elk geval dank voor de input beiden!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Admin »

Hoi Jeroen,

Je benadering is IMHO helemaal top. Dacht iedereen maar even na voor hij/zij begon met bouwen, dan zouden hier een boel minder problemen gesignaleerd worden :shock:

Een waarschuwing (gebaseerd op ervaring): een 12 (of 24) V DC > 19 V DC laptop-voeding slurpt energie. Ik heb zo'n ding (schakelend!) voor m'n Toshiba (gebruik 'm overigens niet meer, maar dat terzijde) en op die voeding kun je 'n ei bakken. Dus allemaal verlies! De MacBook-voeding die ik nu gebruik draait achter de MultiPlus op 230 V AC en die wordt nog niet handwarm.

Even doordenkend over dit onderwerp: Mogelijk hoeven er binnenkort helemaal geen laptops meer mee, maar volstaat een tablet van enigerlei soort. Dan is een 12 (of 24) > 5 V inpluggevalletje voldoende.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door paulv »

PV panelen zie ik goedkoper op Marktplaats, de prijs daar is rond de 3kwartjes/Wp.
Niet op 12V panelen letten, die panelen weten echt niet dat ze op een camper komen, die 12V maak je met een passende regelaar.
Ik heb bv. de MPPT van Victron, 15A 70V. Je kijkt of die panelen daaraan voldoen 15A = 180W max.
Daar kun je prima een paneel van 200W op zetten.

De opbrengst in de herfst/winter/lente valt erg mee. Als je weinig plaats hebt kun je overwegen ze te kantelen, dan doen ze het plotseling weer 8) . In de winter moeten ze bijna loodrecht omhoog wijzen.
Je kunt dan ook overwegen ze vertikaal op je bus te plaatsen, gewoon ergens op de zijkant.

Ik heb eens een Duitser gezien die ze zo had gemonteerd en met ziekenhuis verstelbare bedmotoren (waterdicht) om ze rechtop te zetten.
Aan beide zijkanten van zijn busje had hij er 2 smalle panelen onder zijn goten, hij parkeerde zijn bus oost-west en de panelen die in de schaduw stonden (noord) werden rechtop gezet (180 graden naar boven gekanteld). Een fantastische opbrengst 8) . In de zomer zette hij ze gewoon aan beide kanten horizontaal. Het nadeel was dat je hiervoor stil moet staan, maar rijdend heb je toch meer aan je alternator :P .
Ik zal eens kijken of ik de foto's kan terugvinden.


Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door paulv »

@ Ernst, inderdaad ben ik van plan overal USB-poorten in de camper te plaatsen, zoals je vroeger in het rokers tijdperk overal sigaretten-aanstekers plaatste :mrgreen: Times are changing.

http://www.ebay.com/itm/2x-USB-Ports-PV ... 460ffb52b8
Het wordt wel solderen geblazen :cry: .

Op ebay kun je mooie wandcontactdozen krijgen met USB poort, maar niet voor Franse stekkers, zover is het hier nog niet.
140.jpg
Groeten, Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Ernst: bedankt -ik heb dit mede zo lopen uitpluizen om alvast voorwerk te kunnen doen, en als je mogelijk interessante (tweedehands?) spullen tegenkomt ook meteen kunt toeslaan, omdat je weet dat je er dan ook wat aan hebt. :)

Gek, dat met die 12 -> 19V dingetjes. Wij hebben op het werk in onze mobiele werkplekken (55Ah loodzuuraccu) laptops van Dell. Met de eigen Dell adapter (max 90W) in het ene type cart (230V -> 12V accu -> 230V -> 19V) draaien ze een uur of 4, maar in het andere type met de Lind 12 -> 19V dingetjes ertussen ruime het dubbele! (230V -> 12V accu -> 19V) Die Linds worden ook helemaal niet zo warm. Maar ja, voor wat zo'n Lind kost mag dat ook wel. Heb je een halve tablet voor... ;-)

@Paul: inderdaad, stuk goedkoper, en ook gewoon in Nederland op te halen. Ik ga er serieus naar kijken, want een aggregaat is bij ons niet echt een optie, de bus is niet zo enorm groot, dus waar laat je die dan... :)
Die USB-dingen zijn ook wel lief (let wel op de maximale kabellengte ;-) ). Straks ook maar walloutletdozen met CAT6 bekabeling en een POE (power over ethernet) switch in de camper? :mrgreen:

Algemeen:

Eén gevolg van mijn berekening is volgens mij, dat ik als ik een Multiplus zou willen, aan de 12/800/35 versie genoeg zou hebben. Scheelt toch ook weer in prijs, en zo te zien capaciteit genoeg??

Groeten, Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door paulv »

800W is voor jou zat denk ik zo :P .
Tweedehands zie je ze ook regelmatig, geen bewegende delen, kan niks aan verslijten :mrgreen: .
Ik heb ook zo'n ding tweedehands.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Lijkt mij ook? Bij heel veel zelfbouwcampers lees je dat ze er een 1200 inbouwen. Misschien voor de boiler en/of koffiezetter? (beide hebben/hoeven we niet ;-) )

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door paulv »

Zelf had ik een 200W omvormer, daar heb ik nooit tekort aan gehad. Wat leuk is, is die 35A lader. Daar heb je Watt aan op de camping :P .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Admin »

Ik zie op Marktplaats bij Trudy in Zevenhuizen (waarschijnlijk hetzelfde autobedrijf waar ik de mijne vandaan heb) een 12/1600/70 voor € 550. En in Friesland (Hoornsterzwaag) een 12/2000/80 voor € 850, maar dat is inclusief de afstandbediening, dus daar moet je voor de eerlijkheid al € 100 aftrekken. De 800's kosten op eBay vanaf € 750.
NB Er hoort ook een temperatuurvoeler (nieuwprijs € 54 ex) bij.

Kortom, goed rondkijken loont!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Bij de stroomwinkel hebben ze een gebruikte 12/800/35 voor 399 ex btw (482incl.) Die sturen ze voor 12,50 op. Zit ook nog 6 maanden garantie op...
Jammer dat ik nu nog niet wat meer kan bestellen, had ik gelijk wat meer kunnen laten meekomen.

Eerst maar een nachtje over slapen, Andrea is nu werken, ik ga m'n brood smeren en slapen. Nu effe genoeg met die camper in de weer geweest :mrgreen:

Groeten Jeroen

[edit]Andrea even gesproken en net die 12/800/35 besteld bij Stroomwinkel... die zwaardere van 550 euro is trouwens ook een mooie deal, maar stuurt niet op,en dan incl. heen en weer rijden toch zomaar weer 100 euro extra voor capaciteit die ik eigenlijk toch niet uitnut? Ik kom daar nooit echt in de buurt. Opsturen bij stroomwinkel trouwens 6,75, standaard TNT/TPG/PTT/whatever inmiddels tarief. Aangezien ik toch nog meer nodig ga hebben kan ik de voeler etc dan ook nog wel bestellen -voorlopig beland het ding toch in de kast (of zal ik hem in de Hanomag zetten :mrgreen: )Nu echt maar smeren en slapen... :-S
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 28 jul 2013, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Admin »

Ik heb ook bij de Stroomwinkel de afstandsbediening en de temperatuurvoeler gekocht (€ 74 ex en € 47 ex). Keurige zaak.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ze houden je inderdaad keurig op de de hoogte van alle activiteiten. :)

Zit net ook nog even verder te marktplaatsen, stuit ik toevallig op een accuboer in de buurt. Dit lijkt me geen gekke prijs voor een 230Ah semi-tractie?

Ik wacht er nog even mee totdat ik de accu echt nodig heb, anders ligt ie toch maar wat in de weg te liggen.

Overigens ook nog even gezocht n.a.v. Gerards opmerking, volgens de heren van VW zit er op de LT46 met de 2,8TDI motor een 90A dynamo, en als optie een 120A. Deze laatste wordt meestal gemonteerd bij wagens met extra accu' s voor standkachel, laadkraan of laadkleppen.
Welke ik heb weet ik nog niet omdat ik nu niet bij de auto kan, maar het geeft iig een indicatie. 90A is toch ook niet verkeerd?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb op de mijne een van 65 ampère gemonteerd, standaard zit er een van 55 op.
Mijn accubank is circa 400 ah en dat trekt ie best.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door paulv »

Hier heb je een echte Varta 225Ah voor € 204,50
http://www.ebay.de/itm/Varta-Silver-N9- ... 4171ca0d1b

Wel zelf ophalen :mrgreen:

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

In Frankfurt Oder, mooie bestemming voor de eerste vakantie? :mrgreen:

@Anton, thx, ik nu is mijn busje wel wat moderner dus het ding zal zelf ook wat meer weg snoepen, maar lijkt me dus wel voldoende. En anders maar extra lang rijden! :mrgreen:

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Vandaag bericht gehad van de Stroomwinkel dat ze die 2e hands Multiplus niet meer hebben. :-(

Ze hebben een aangeboden een nieuwe met 25% korting te leveren. Moet er nog even over nadenken, scheelt toch zo'n 150 euro met de gebruikte, maar ja, dan heb je wel een nieuwe, met 3 jaar garantie. Is nu toch weekend, dus we denken er nog even over na :)

Gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Oh ja, vanmiddag nog beroepsmatig met de Lind 12V > 19V adapters bezig geweest. Deze worden inderdaad niet warm zoals ik al eerder schreef. Wat ik denk ik niet vermeld had, en ik weet niet of die van Ernst dat wel doet, is dat de Lind enkel genoeg stroom levert om de laptop zelf op te laten draaien, en dus niet om ook de accu te laden. Of de laptop nu uit of aan staat maakt niet uit, de laptop (Dell E6410 en E5520 in deze gevallen) snuffelt heel even dat er een stroombron aanwezig is, laadlampje gaat branden, en schakelt dan het laadproces weer uit. Mooi te volgen in de Bios, trouwens. Bij gebruik van een Lind adapter zal je dus nog op 230V de accu moeten laden met de originele adapter als je dat wilt doen op die manier. Het maakt hierbij overigens niet uit of de laptop nu aan of uit staat.

Ter info :)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Verbruik / capaciteit berekenen... shoot please! :-)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Toch maar voor de nieuwe Multiplus met korting gegaan. Het blijkt dat bij een nieuwe de temperatuurensensor er al bij zit, dat maakt het prijsverschil weer ietsjes kleiner... ;-)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten