Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Mashu
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2013, 18:04

Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Mashu »

Goedendag,

Ik heb sinds vandaag problemen met de elektra voorziening van mijn Hymer 564 uit 1991. Ik kan er zelf niet echt achter komen wat het probleem is (ben ook geen electricien), dus hulp is meer dan welkom.

Gegevens:
Citroen 280L chassis
Hymer 564 uit 1991, fabriekbouw camper
acculader is een Schaudt LA 110 (7A, volgens manual geschikt voor accu's tussen 35-70Ah)
Startaccu is een Bosch Silver technology oid van 90Ah
Oude boordaccu was een Bosch Silver Technology oid van 100Ah
Nieuwe boordaccu is een Semi Track accu van 100Ah

Ik heb de camper nu een maand of drie. Alles werkte perfect, alleen was de boordaccu erg snel leeg. Dus een nieuwe accu kopen.
Nadat ik mijn oude accu afgeschakeld had, maar voordat ik de nieuwe accu gekocht had, moest de camper naar de APK. Ik dus gezorgd dat de electrodes elkaar niet raakten, en naar de APK gebracht. Gemeld dat er geen boordaccu in zat, dat was geen probleem zeiden ze.

Na APK heb ik een nieuwe accu gekocht, en die vandaag ingebouwd. Nu werkt er eigenlijk niets meer...
Er lijken twee situaties te zijn, eentje waarbij de lader het niet doet, en eentje waarbij de acculader het wel doet (maar om mij onduidelijke redenen klapt hij er ineens uit). Ik moet dan een flinke tijd wachten voordat de situatie weer naa wel laden gaat. Dit lijkt OOK te gelden voor de dynamo...

Aangezien de situatie als er wel geladen wordt niet zo lang duurt heb ik daar nog niets aan kunnen meten. De stroommeter van hymer geeft dan echter -8A als de startaccu afgesloten is, en 25A op het moment dan ik de startaccu aansluit (schakelaar horizontaal). Ik heb op 1 accu toen ook 14+V gezien (ik denk startaccu). Dit is natuurlijk als de camper op 220V staat. In deze situatie heb ik ook de 12V verlichting aan gezien, maar toen ik de afzuigfan erbij aan zette klapte alles uit.

Als de lader het niet doet, dan staat de stroommeter op -8A. Dat staat hij ook als er geen enkele accu aangesloten is (ook geen 220V). Ik meet dan met de multimeter ook geen stroom of voltage.
Als de boordaccu aangesloten is, en ik het circuit met de startaccu sluit (schakelaar verticaal), dan vliegt de stroommeter direct naar -25A, het maximum. Als ik de daadwerkelijke stroom meet dan vind ik 0.15A. Me dunkt dat het stroommetertje van Hymer naar de knoppen is.
De Voltmeter van Hymer slaat alleen uit op Batterie 1, de startaccu, niet op batterie 2, de boordaccu.
Met 220V aangesloten, en ook als de motor van de camper draait, meet ik in dit geval 12.xxV op beide accu’s, hetzelfde voltage als wanneer ik dat meet als er niets op de accu aangesloten is.

Het is mij niet echt duidelijk of nu mijn schaudt lader kapot is, en zo ja waarmee ik hem moet vervangen. Ik heb geen elektrisch schema van mijn camper, en weet dus niet hoe het precies in elkaar zit.
De display vind ik niet zo interessant, als dat metertje niet aangeeft wat er daadwerkelijk gebeurd. Als ik maar stroom heb en mijn accu's geladen worden.

De Hymer dealer gebeld, die wilden me wel een nieuw display (kloon, GEEN origineel a EUR546.10) aansmeren, maar een lader was moeilijk, want die originele is niet meer verkrijgbaar. Een huidige generatie EBL oid kostte bij hun rond EUR650, ex inbouw.

Aangezien ik geen toename in voltage van zowel de startaccu als de boordaccu gemeten heb met de multimeter terwijl de motor liep, maak ik me ook zorgen om de dynamo van de motor, of die nu nog wel werkt. Of kunnen de accu's niet geladen worden als de Schaudt lader in de boordruimte kaduuk is?
Als de dynamo ook kaduuk is, wordt de vakantie komende vrijdag wel lastig vrees ik, of heb je niet zoveel accu nodig met een diesel als je alleen overdag rijdt? Ik zou dan met een externe lader de accu's op de camping op kunnen laden, volledig los van de camper.

Wellicht ten overvloeden, maar het 220V systeem werkt altijd netjes.

UPDATE: Ik heb de acculader eruit gehaald. Als ik die op 220V aansluit, meet ik GEEN voltage op de uitgang.
Verder is mij opgevallen dat als ik de schakelaar Licht van het bedieningspaneel op UIT heb staan, en ik doe een TL lampje aan, dat dat lampje dan een korte flits geeft.
Ook is mij opgevallen dat als ik de bovenste en onderste connector van de Batterie meet schakelaar kortsluit (ampere meter over de twee connectoren), ik WEL verlichting heb...

Wie o wie heeft er enig idee wat er aan de hand kan zijn, of kan mij een plan aanreiken om erachter te komen wat er mis gaat...
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Hugo »

Plus en min omgedraaid, overgangsweerstand in de aansluitingen van de accu / massakabel/ massa kabel naar de massa?
UPDATE: Ik heb de acculader eruit gehaald. Als ik die op 220V aansluit, meet ik GEEN voltage op de uitgang
kan kloppen, als de lader geen of te lage spanning ziet, geeft hij ook niets af.
Groet Hugo
Mashu
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2013, 18:04

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Mashu »

Stel dat één van de dingen die je aangeeft het geval is, wat is dan de manier om te controleren wat exact het probleem is, en wat is dan de oplossing?
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Hugo »

Plus en min omgedraaid, dat is mij ook eens gebeurd...
Je sloopt daarmee nogal wat.
Controleer of de minkabel, die aan de massa zit, inderdaad aan de min vastzit.
Meet met je voltmeter of er spanning op de accupolen staat, ook terwijl je een en ander aan hebt staan.
Overgangsweerstanden zijn lastig, de meetresultaten zijn vaak niet eenvoudig te begrijpen.
Het beste kan je denk ik met een stuk stroomkabel, niet al te dun proberen de overgangs weerstand te overbruggen.
Groet Hugo
Mashu
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2013, 18:04

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Mashu »

Het kan zijn dat ik de polen voor max 2 seconden verkeerd aangesloten heb gehad, tijdens het prutsen...
ALS dat gebeurd is, dan stond de motor zoiezo uit.

Ik ben echter gaan prutsen NADAT het zwikkie kapot was, dus het zou er erger van geworden kunnen zijn, maar niet de basisoorzaak.

Ik heb net de dynamo nog eens doorgemeten, en ik meet 12.xxV op de startaccu zowel met de motor uit als met de motor aan. Ik zie onderin de pully van de dynamo nog draaien. Betekend dit dat de dynamo naar de haaien is, of kan het ook komen door een ander probleem ergens anders?

Met vriendelijke groet,

Mathijs Vos
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Admin »

Wat is die .xx? Als het .00 is, laadt de dynamo inderdaad niet. Maar als het meer dan zo'n .60 is, laadt de dynamo vermoedelijk wel, maar is de startaccu behoorlijk leeg. Pas na een dag rijden klimt de spanning dan langzaam tot net boven de 14 V.

Het lijkt erop dat je de polariteit van de boordaccu hebt omgedraaid (semitractie-accu heeft een andere terminal lay-out dan startaccu). Dat zou ook die ampèremeter tegen de aanslag verklaren.
Kun je je lader helemaal loskoppelen? Je boordaccu ook? Sluit dan de lader op de accu aan (dikkere pool = +; dunnere pool = -) en zet je universeelmeter (meetbereik V DC) op de polen. Wat meet je? Prik nu de lader in de 230. Wat meet je nu?
Als ik die waardes hoor, kan misschien iets meer zeggen over de lader en de accu.

Hoe worden de accu's gekoppeld als de motor draait? (relais, diodeblok?) Maar dat is eigenlijk voor de volgende stap.

Bij die Hymerdealer moet je zo ver mogelijk uit de buurt blijven. Wat een zakkenvuller!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Hugo »

Toen ik de accu fout had aangesloten (ik schaam mij diep), ook een paar seconden, was het diodeblok op de dynamo defect.
Groet Hugo
Mashu
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2013, 18:04

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Mashu »

Was dat ook de boordaccu? Of was dat de startaccu?
Als het het diodeblok is, kan ik dat los kopen en vervangen, of kan ik ergens anders gemakkelijk aan een dynamo komen? Als jij ook een camper van peugeot/citroen/fiat uit de jaren 90 hebt, dan hebben we mogelijk dezelfde dynamo, en dus dezelfde oplossing.
Verder, toen je dat gedaan had, was jouw acculader van je boordaccu ook kaduuk? Je bedieningspaneel in de camper? Hoe heb je dat negemeten? Hoe heb je dat opgelost?

Met vriendelijke groet,

Mathijs Vos
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Admin »

Mathijs,

Je kunt twee wegen inslaan:
- je gaat systematisch bepalen wàt er kapot is en je repareert dat;
- je gaat als een blind paard van alles vervangen, nodig of niet.
Aan jou de keuze.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Mashu
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2013, 18:04

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Mashu »

Beste beheerder,

Ik neem aan dat uw bericht een reactie is op mijn drie geplaatste advertenties betreffende een paneel, een acculader en een dynamo.

Als dit zo is, dan zijn we het erover eens dat uw reactie niet slaat op de discussie waarin u uw reactie plaatste.

Ik wil desalniettemin graag verklaren waarom ik de advertenties plaatste:
1. Ik denk dat een gelijk voltage bij lopende motor en stilstaande motor genoeg reden is om aan te nemen dat de dynamo of interne onderdelen ervan kapot is/zijn, en dus vervangen dienen te worden.

2. Ik denk dat de stroommeter van het paneel kapot is omdat die in rust, als er niets aangesloten is al -8A aangeeft. Tevens geeft de stroommeter bij een met de multimeter gemeten stroom van 0.15A een stroom van -25A aan. Ook lijken er condens/rook sproen in de meter achter het glas zichtbaar te zijn. Al met al genoeg reden voor mij om op zoek te gaan naar een alternatief. Origineel is niet meer leverbaar, replica wel a EUR550. Ik heb dan liever tweedehands.

3. Ik vermoed dat de lader kaduuk is omdat hij geen verhoogd voltage op de accu of zijn eigen polen geeft, wat hij in het verleden wel deed. Toen stond het voltage bij aansluiting op 220V altijd boven de 14V. Tevens vermoed ik dat de lader wegens zijn ouderdom een groot aantal functionaliteiten mist die op nieuwere generaties wel aanwezig zijn. Zowel de Hymer dealer als een gespecialiseerd bedrijf hebben mij echter geen alternatief (de Schaudt LA110 is niet meer leverbaar) kunnen aanbieden. Dat is voor mij reden om op zoek te gaan naar een vervangend exemplaar en/of informatie over mogelijk nieuwere types die werken in mijn situatie.

Ik hoop dat ik de drie advertenties hiermee verduidelijkt zijn, en u zich lunt vinden in mijn beslissing om zer te plaatsen. (daarbij wil ik eind deze week met vakantie en is haast dus geboden om een paar spelden in een hooiberg te vinden).
Ik hoop dat u uw reactie ("blind paard") wilt aanpassen/verwijderen. Ik vrees dat de discussie niet geholpen is of zelfs doodgemaakt wordt als een admin zulke kreten over de originele poster van een elektrische puzzel plaatst.

Met vriendelijke groet,

Mathijs Vos
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door De Rooie Reus »

Dag Mathijs,
Ik heb inmiddels wel geleerd dat het veel tijd en geld scheelt als je structuur brengt in je zoektocht naar het euvel. Als je structuur brengt begrijp je ook eerder de gevolgen.
Dat is denk ik wat Ernst bedoeld.

Wat je moet proberen is om op een rijtje te zetten wat aan tips hierboven wordt gegeven: kabels goed vast, wat doet de acculader met de vragen die Ernst stelt etc.
Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je er een goede accu inzet die je goed aansluit.

Succes,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Ed's508 »

Beste Mathijs,

Eerst het probleem zien te vinden door uit te sluiten wat het niet is en systematisch meten. Kortom
niet aannemen wat het is zonder dat nagemeten te hebben. Het lijkt mij handig om het advies van
Admin/Ernst te volgen. Dan weet je, zeer waarschijnlijk, op korte termijn wat er de hand is.
Blind paard is volgens mij niet persoonlijk bedoeld maar meer een directe benadering 8)

Succes met zoeken, hulp zal je hier zeker krijgen.
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door paulv »

Ik zou het op prijs stellen dat Mashu zich eerst even voorstelt :twisted: .

Verder vind ik dat als hij alles al weet, hij niets op dit forum te zoeken heeft :evil: .
En ik vind ook dat hij zich als een blind paard gedraagt en dat neem ik zeker niet terug :mrgreen: .

Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 30 jul 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Admin »

Ik neem aan dat uw bericht een reactie is op mijn drie geplaatste advertenties betreffende een paneel, een acculader en een dynamo.
Als dit zo is, dan zijn we het erover eens dat uw reactie niet slaat op de discussie waarin u uw reactie plaatste.

Uiteraard.

Ik wil desalniettemin graag verklaren waarom ik de advertenties plaatste:
1. Ik denk dat een gelijk voltage bij lopende motor en stilstaande motor genoeg reden is om aan te nemen dat de dynamo of interne onderdelen ervan kapot is/zijn, en dus vervangen dienen te worden.

De wikkelingen (de stator of de rotor)? De sleepring? De borstels? De regelaar? Slechts in uitzonderlijke gevallen hoef je een hele dynamo te vervangen.

2. Ik denk dat de stroommeter van het paneel kapot is omdat die in rust, als er niets aangesloten is al -8A aangeeft. Tevens geeft de stroommeter bij een met de multimeter gemeten stroom van 0.15A een stroom van -25A aan. Ook lijken er condens/rook sproen in de meter achter het glas zichtbaar te zijn. Al met al genoeg reden voor mij om op zoek te gaan naar een alternatief. Origineel is niet meer leverbaar, replica wel a EUR550. Ik heb dan liever tweedehands.

De meter of de shunt? Of de bedrading? Als de meter defect is (en de shunt heel!), kun je, zoals gezegd, vermoedelijk een nieuw metertje achter het paneel knutselen. Dan ben je klaar voor een paar tientjes.
Zo nodig kun je een aparte ampèremeter plaatsen en in het paneel een blind plaatje zetten. Altijd sneller en goedkoper dan bij Hymer.

3. Ik vermoed dat de lader kaduuk is omdat hij geen verhoogd voltage op de accu of zijn eigen polen geeft, wat hij in het verleden wel deed. Toen stond het voltage bij aansluiting op 220V altijd boven de 14V. Tevens vermoed ik dat de lader wegens zijn ouderdom een groot aantal functionaliteiten mist die op nieuwere generaties wel aanwezig zijn. Zowel de Hymer dealer als een gespecialiseerd bedrijf hebben mij echter geen alternatief (de Schaudt LA110 is niet meer leverbaar) kunnen aanbieden. Dat is voor mij reden om op zoek te gaan naar een vervangend exemplaar en/of informatie over mogelijk nieuwere types die werken in mijn situatie.


Moderne, elektronische, laders geven geen spanning af als ze niet ook een spanning in de juiste orde van grootte aan hun uitgang meten. Hugo had dat al aangegeven.

Ik hoop dat ik de drie advertenties hiermee verduidelijkt zijn, en u zich kunt vinden in mijn beslissing om ze te plaatsen. (daarbij wil ik eind deze week met vakantie en is haast dus geboden om een paar spelden in een hooiberg te vinden).
Ik hoop dat u uw reactie ("blind paard") wilt aanpassen/verwijderen. Ik vrees dat de discussie niet geholpen is of zelfs doodgemaakt wordt als een admin zulke kreten over de originele poster van een elektrische puzzel plaatst.

Zoals uit mijn reacties blijkt, ben je IMHO vrij kritiekloos aan het vervangen geslagen, d.w.z. zonder dat je exact weet wàt er defect is. Daarmee loop je een grote kans dat je nieuw vervangen onderdeel wéér in rook opgaat. Mijn voorstel was, heel systematisch, te beginnen met de huishoudaccu en de lader, onderdeel voor onderdeel tegen het licht te houden. Er zitten nu eenmaal een heleboel schakels in en het enige wat je zeker weet is dat de keten het niet meer doet.
De term "als een blind paard" is misschien behoorlijk denigrerend. Was niet voor jouw persoon bedoeld, maar wel voor je aanpak. Van mij mag je voor "als een blind paard" lezen: "kritiekloos".
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Mashu
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2013, 18:04

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Mashu »

Beste Ernst, Paul, Ed,

Om de discussie verder te brengen probeer ik in te gaan op de constructieve input die ik hier krijg, dank daarvoor.

Wat betreft een nieuwe accu plaatsen, dat was het startpunt van het probleem. ik heb een nieuwe accu op de juiste manier aangesloten, en toen deed het 12V systeem het niet.

Wat betreft de lader (Schaudt LA110 dus): die deed het vanmiddag eerst niet (geen 14V afgeven op een accu, IN het systeem), toen heel even wel(wel 14V afgeven, op een accu IN het systeem), toen weer urenlang niet (geen 14V afgeven op een accu IN het systeem), en net weer wel (14V afgeven op een accu VOLLEDIG LOS van het systeem. Dat laatste is dus de lader op de werkbank in de garage, met een accu ernaast. de accu los gaf 12.2V, de accupolen met lader aangesloten gaf 13.8V. Zometeen weer inbouwen en kijken wat (en hoe lang) er dan gebeurd.

Wat betreft het paneel doormeten: Dat kan ik niet geheel geisoleerd van de rest van het systeem. Ik zou graag hulp krijgen bij het ontrafelen van de vreemde zaken die het paneel weergeeft zoals boven beschreven.

Wat betreft dynamo, Hij geeft geen verhoogd (14+V) als de motor loopt, en de pully draait wel rond. Als ik het goed begrepen heb dan moet de dynamo ALTIJD 14V afgeven als de motor loopt, onafhankelijk van wat er aan elektrische apparatuur achter hangt. Als dit niet correct is hoor ik het graag.
Kan ik nog op een andere manier checken of de dynamo werkt of niet of wrodt het tijd voor vervanging van de dynamo/dioden(mits los te kopen/plaatsen)?

Om meer structuur aan te kunnen brengen in dfe zoektocht zou ik heel graag beschikken over electrische schema's en/of werkplaats handboeken, maar die heb ik (nog) niet kunnen traceren. Als iemand iets heeft zou ik dat graag horen.

Met vriendelijke groet,

Mathijs Vos
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door paulv »

Weer niet voorgeteld, beleefdheid is zeker erg moeilijk voor je.
Het lijkt wel of je eist dat we je helpen :evil: .

Ik zou zeggen hou het maar bij het camperforum, misschien willen ze je daar wel helpen, ik doe het hier zeker niet en daar ook niet :mrgreen: .

Mijn advies, ga naar je camperboer en laat alles vernieuwen.

Paul
Bezoek altijd welkom!
Mashu
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jul 2013, 18:04

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Mashu »

Beste Paul,

Tot mijn grote spijt moet ik toegeven dat het mij ondanks het lezen van de "gedragsregels" en de "hoe dit forum te gebruiken" van dit forum niiet duidelijk was geworden dat ik mij dien te introduceren in de community.
Dankzij jouw allervriendelijkste wijzen op de sectie "nieuwe gebruikers" op dit forum zal ik daar zodra de zon weer schijnt dankbaar gebruik van maken om mijzelf en mijn camper voor te stellen aan alle vriendelijke mensen op dit forum.

Als je zo vriendelijk zou willen zijn om me aan te wijzen waar ik mijzelf voor kan stellen op het camperforum, dan zal ik mijzelf daar ook introduceren aan de mensen die geinteresseerd zijn in het helpen van mensen.

Ik ben op geen enkele manier voornemens om mensen te dwingen om op een constructieve manier deel te nemen aan dit forum of welke discussie erbinnen dan ook. Mensen die niet geinteresseerd zijn in het delen van kennis hoeven dat bij mijn weten niet in elk topic te posten, dus ik zou je vriendelijk willen vragen dat niet te doen.

Jouw advies om naar de camperboer te gaan en alles te laten vernieuwen heb ik begrepen, maar kan ik helaas niet opvolgen wegens financiele redenen. Ik rij niet voor niets in een camper van 1991 ipv 2013.

Met vriendelijke groet,

Mathijs Vos
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door paulv »

Gewoon even kijken bij het forumoverzicht :evil: .
Bij het camperforum gaat dat ook zo, dat heet beleefdheid, misschien vergeten?
Het natuurlijk niet verplicht maar je maakt er geen vrienden mee :mrgreen: .

Mijn advies was om naar een camperboer te gaan is vanwege je onkunde en gebrek aan kennis.
Alles vernieuwen was je toch al van plan :lol: .

Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Admin »

Mathijs,

Ik moet toch weer even aan de rem trekken, je wilt nog steeds alles tegelijk doen!

Wat betreft de lader (Schaudt LA110 dus): die deed het vanmiddag eerst niet (geen 14V afgeven op een accu, IN het systeem), toen heel even wel(wel 14V afgeven, op een accu IN het systeem), toen weer urenlang niet (geen 14V afgeven op een accu IN het systeem), en net weer wel (14V afgeven op een accu VOLLEDIG LOS van het systeem. Dat laatste is dus de lader op de werkbank in de garage, met een accu ernaast. de accu los gaf 12.2V, de accupolen met lader aangesloten gaf 13.8V. Zometeen weer inbouwen en kijken wat (en hoe lang) er dan gebeurd.

NEE. Los werkt-ie dus wel. Maak daar eerst even gebruik van om de accu te checken. Laat eerst die accu met de lader maar eens een hele nacht staan laden. 12.2 V is te laag, dat wijst op een lege (of defecte, ik hoop het niet voor je) accu. Na een volledige lading moet de losse accu een voldoende hoge spanning houden, als-ie weer inzakt naar 12.2 V, vrees ik het ergste voor de accu.
Er is duidelijk verschil tussen de toestand ingebouwd en los op de werkbank. Zodra je de lader en de accu verbindt met andere apparatuur, wordt er niet meer geladen. Ergo: er is iets in het laadcircuit onderbroken, òf er zit ergens een sluiting. Als je accu goed en vol is, kun je stuk voor stuk de verbindingen in de camper weer maken. Maar wel met een ampèremeter tussen accu en boordnet. Op het moment dat er iets geks gebeurt, maak je de kabel waarmee je bezig bent, meteen weer los. Dan weet je waar je verder moet zoeken.

Wat betreft het paneel doormeten: Dat kan ik niet geheel geisoleerd van de rest van het systeem. Ik zou graag hulp krijgen bij het ontrafelen van de vreemde zaken die het paneel weergeeft zoals boven beschreven.

Hoezo niet? Dat paneel stelt technisch niets voor: een paar omschakelaars, twee aan/uit-schakelaars en twee metertjes. Ik stel voor dat je het paneeltje volledig demonteert (potlood, papier en isolatieband!) en eerst kijkt of de rest doet wat-ie moet doen. Er gaan veel mensen op vakantie zonder ampère- en voltmeter, de camper rijdt er niet minder om. je kunt altijd je universeelmeter gebruiken om even je spanning te meten.

Wat betreft dynamo, Hij geeft geen verhoogd (14+V) als de motor loopt, en de pully draait wel rond. Als ik het goed begrepen heb dan moet de dynamo ALTIJD 14V afgeven als de motor loopt, onafhankelijk van wat er aan elektrische apparatuur achter hangt. Als dit niet correct is hoor ik het graag.

Hangt af van belasting en bekrachtiging: je zult snappen dat de dynamo met een kortgesloten uitgang nooit aan de 14 V komt. Hoe gedraagt het laadstroomcontrolelampje in het instrumentenpaneel zich?
Zit er extra spul aangesloten voor het laden van de huishoudaccu? Zo ja: schetsen hoe het zit, losnemen en afisoleren. Net als met de huishoudaccu ook hier langzaam en systematisch vanaf de grond opbouwen.

Kan ik nog op een andere manier checken of de dynamo werkt of niet of wrodt het tijd voor vervanging van de dynamo/dioden(mits los te kopen/plaatsen)?

Je kunt de dynamo eruit halen en bij een auto-elektra-bedrijf op de testbank laten zetten. Kan altijd nog, ik zou eerst de eventuele extra circuits losnemen en met alleen de startaccu en het laadstroomcontrolelampje met de universeelmeter op de accupolen kijken wat er gebeurt als je een dot gas geeft. Je hebt toch wel geverifieerd dat de dynamo een goede massaverbinding heeft?

Om meer structuur aan te kunnen brengen in dfe zoektocht zou ik heel graag beschikken over electrische schema's en/of werkplaats handboeken, maar die heb ik (nog) niet kunnen traceren. Als iemand iets heeft zou ik dat graag horen.

Een schema is inderdaad heel handig. Google. Als je niets m.b.t. jouw Hymer kunt vinden, kun je - in elk geval voor het laadcircuit van de startaccu - ook zoeken op jouw type Citroen. Of iemand met 'n Citroen/Hymer? Wie?
Maar als ik zie hoe eenvoudig dat paneeltje is, kan ik me niet voorstellen dat je er zonder schema niet uitkomt.

Ik kan me voorstellen dat je voor de vakantie meer prioriteit geeft aan je elektriek dan aan een formeel voorstelverhaal. Stuur dat maar t.z.t. vanuit een zonnig laand 8) Voor nu: succes! Ik lees je bevindingen wel en zal proberen mee te denken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door Admin »

NB "hymer 564 wiring diagram" geeft 49 600 hits. Daar moet toch wel wat bij zitten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Elektra problemen Hymer 564 1991 schaudt LA110

Bericht door De Rooie Reus »

Ik hoop dat Mathijs niet afgeschrikt (afgeschrokken?) is en dat hij zijn Hymer weer op de rails krijgt.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten