Elektra in de LT

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Elektra in de LT

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Met behulp van Draw.io ben ik nu bezig om de elektrische installatie voor de LT verder uit te tekenen, nu ik ongeveer weet wat ik nodig heb en wil n.a.v. de diverse gebruikers. Het schema is nog niet klaar (zal ik posten als het zover is!).

De Multiplus is gisteren afgeleverd, en nu zit ik zo even te denken over het aansluiten van het ding en de beide accu's. Nu wil ik (onder andere!) e.e.a. zekeren tussen de nog te kopen Cyrix en beide accu's.
Ik zit te denken om voor de zekerheid aan beide kanten van de Cyrix een zekering te plaatsen, maar wil even weten of mijn denkwijze voor de zwaarte goed is.
Dus accu - zekering -cyrix - zekering andere accu.

Ik heb hoogstwaarschijnlijk een 90A dynamo op de LT zitten (optie was een 120A, maar dat komt volgens de VW dealer nauwelijks voor). Dat zou betekenen dat er, als beide accu's plat zouden zijn, er dus maximaal 90A door de accubekabeling/Cyrix loopt, en ik er dus zekeringen van minimaal 90A tussen zou moeten zetten. Er van uit gaande dat ik dus de 90A dynamo heb, anders zou er >120A tussen moeten.
Bij de 90A dynamo, welke waarde zou ik dan moeten kiezen? 100A? Is hier nog een stelregeltje voor, of is dat wat natte vingerwerk en kijken of hij er niet uit klapt? ;-)

Groeten Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 16 nov 2013, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Patrick1647 »

Hallo Jeroen,

Advies van Victron is om de Cyrix direct bij de kleinste accu te plaatsen.

Er hoeft dan geen zekering tussen die accu en de Cyrix.

Er moet wel een zekering tussen de Cyrix en de tweede accu, die zekering het liefst plaatsen meteen aan de uitgang van de Cyrix naar de tweede accu.

Een zekering van 120 Ampere voldoet prima.

Gr,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Patrick,

Nadeel van de Cyrix bij de kleinste accu plaatsen, is bij dat die accu bij de LT voorin onder de motorkap zit. Dan moet ik allerlei kabels door het schutbord trekken, want de andere accu past daar niet bij en komt dus binnen te staan, zoals het er nu uit ziet zelfs onder een dubbele bodem ongeveer boven de achteras.

[edit] bedenk met net dat ik toch hoe dan ook kabels door het schutbord moet trekken, waar de Cyrix dan ook komt! Had de koffie nog niet op...

Hmm, stof tot nadenken :)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Patrick1647 »

Hoi Jeroen,

Als de tweede accu binnen staat moet je toch al een flinke kabel naar de eerste accu leggen, of die Cyrix er dan nog tussen zit maakt niet uit lijkt me... die zit lekker voorin meteen bij de startaccu.

Gr,
Patrick

(EDIT): LOL, dat bedacht je dus op t zelfde moment als ik :mrgreen:
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Patrick1647 »

PS Zorg in ieder geval voor een zekering tussen de uitgang van de Cyrix en de doorvoer door t schutbord.
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Jeroen,

Als je even nadenkt, zet je de zekeringen zo dicht mogelijk bij de beide accu's. Op die manier heb je sluiting van een kabel naar massa (b.v. bij de doorvoer door het schutbord...) ook meegezekerd. De plaats is niet echt van belang, als je verbindingskabel (+accu...Cyrix...+andere accu) maar dik genoeg is. Voor de minCyrix en de noodschakelaar kun je dun (maar flexibel) draad gebruiken.

En jouw statement van de maximale stroom door de Cyrix "als beide accu's plat zouden zijn" klopt niet. Als de startaccu plat zou zijn, sluit de Cyrix zelfs helemaal niet :!:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Patrick1647 »

Er zit een noodstart feature op de Cyrix waarmee je wel degelijk een verbinding tussen de accus kunt maken als de startaccu leeg is.

Zorg dus voor bekabeling en een flinke zekering die de stroom aankunnen.

Bij de lengte die jij beschrijft (ongeveer vier meter denk ik?) moet je al gauw aan 25mm2 denken.
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Patrick,

Of die noodstartschakelaar überhaupt werkt bij een volledig platte accu, hangt ervan af van welke accu je de plus gebruikt. Ik heb 'm aangesloten "omdat dat tot de mogelijkheden behoort", maar nog nooit gebruikt. Op Cyrixen die ik voor anderen heb geïnstalleerd, heb ik 'm nooit aangesloten, kunnen er ook geen bedieningsfouten worden gemaakt. Want de hoofdfunctie van een Cyrix (of een relais of een diodeblok) is en blijft toch het ontkoppelen van de accu's. Vandaar de naam battery separator. Het koppelen om te kunnen laden vanaf je dynamo is een mooie bijkomstigheid. Hoofdzaak is dat je 's morgens kunt starten als je de hele avond veel stroom hebt verbruikt.

Ik hanteer voor gelijkstroom het vuistregeltje: maximaal 4 A per qmm voor een continue stroom. Dan zit je altijd veilig. Met 25 qmm zit je dus héél safe. En met 16 qmm gaat het ook allemaal goed.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Patrick1647 »

@Jeroen,

Je kunt ook een draad pakken van 0,75mm2 en 25 meter lang en deze zigzaggend onder de vloer naar de achterste accu leggen.

Je hebt dan een heerlijke vloerverwarming tijdens het rijden :lol:
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Leuk idee!
Jammer dat Jeroen en Andrea met koude voeten blijven zitten. Iets wat je zou weten als je ooit het verloop van de laadstroom in de tijd had geobserveerd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Patrick1647 »

@admin

Ik ga nog deze week het verloop van de laadstroom in de tijd observeren 8)
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Doen! Heel leerzaam.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Admin schreef: En jouw statement van de maximale stroom door de Cyrix "als beide accu's plat zouden zijn" klopt niet. Als de startaccu plat zou zijn, sluit de Cyrix zelfs helemaal niet :!:
Hallo Ernst,

Je bedoelt hiermee denk ik dat de motor sowieso niet start als ook de startaccu plat is, en de Cyrix daardoor ook niks doet, tenzij het mooi weer is en het zonnepaneel nog wat stroom levert, maar dan de startaccu ook niet leeg had geweest? ;-)
Ik bedoelde het meer in de context van wat de maximale stroom zou zijn. Het maakt nu ik alles nog eens nalees eigenlijk ook helemaal niks uit -een 90A dynamo levert toch nooit meer als 90A, dus dat is meteen de maximale laadstroom...
Overigens moet ik alle draaddiktes nog berekenen en in mijn schema zetten. De sticky van Ernst had ik al doorgenomen -handig! :-) Ook bij de Multiplus zit overigens een tabelletje.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Nee, ik bedoelde dat de "noodschakeling" van de Cyrix een +12 nodig heeft. Gelukkig is een volkomen lege accu een zeldzaamheid.

In praktijk verdeelt de opgewekte energie zich over twee accu's en alle ingeschakelde gebruikers. En die accu's hebben - behoudens bij volkomen leeg/kortgesloten - een behoorlijke tegenspanning, dus die laadstroomsterkte valt alles mee.
Ter vergelijking: mijn 160 A generator levert meteen na het starten nooit meer dan 32 A aan de huishoudaccu en zakt na twee minuten naar een Ampère of 20. Maar bij Skoolie gaan er wel automatisch een heleboel "running lights" (daglichtlampen) branden, in elk geval al 8 x 5 W, 2 x 60 W, 14 x 2.5 W, plus een stel heel dikke relais in de meterkast... (De Cyrix zit daar ook, je moet goed zoeken.)
De laadstroom "naar achteren" wordt ook begrensd door de weerstand van de bekabeling, bij mij ca. 6 m 16 qmm.

Voordat een snuggere lezer zegt dat dan m'n huishoudaccu nooit volkomt, de batterijconditiemeter (aanrader!) toont na een rit van een paar uur een ladingspercentage van de capaciteit van... 100 %. (De Victron laadt tot 105 %. Kennelijk zit er een discrepantie tussen verkochte en gemeten capaciteit.)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door paulv »

Ik haalde in mijn oude camper max. 20A laadstroom naar de huishoudaccu, ook alleen bij het starten.

Nu heb ik mijn Cyrix gezekerd met een 32A automaatje (6mm draadje, 65A alternator) kijken wanneer die afslaat :mrgreen: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Patrick1647 »

@admin

Vergeef me, maar bij nader inzien opteer ik toch voor het observeren van "tegenspanning", dat lijkt me een interessanter onderwerp :mrgreen:
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Niet mee eens.
De spanning van de accu is maar een deel van het verhaal. En de vloerverwarming werkt bij de gratie van de stroom die door de draad loopt en niet de spanning :lol:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Johannes »

Om de cyrixrelaiscontacten te beschermen tegen doorbranden plaats je een zekering die gelijk of iets lager is dan de maximale schakelstroom van de betreffende cyrix.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Thx mannen!

Ik weet nog niet of ik die noodstartverbinding nog ga aansluiten, misschien inderdaad voor de gein-omdat-het-erop-zit...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Berthil »

Hoi jeroen,

ik heb me start accu's wel eens helmaal leeg gehad omdat de de man van de stalling vergeten was de massa schakelaar over te halen en dan gaat de accu leeg via de tagometer en de radio.
Ik heb toen met de contactsleutel (of een ander stuk metaal) het noodcontact doorverbonden met de plus van de HH accus. De contacten zitten toch naast elkaar, dus voor nood kan dat altijd makkelijk.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dat kan ook nog -de LT heeft ook een tachograaf (nog geen radio!) en nog wat electronische zut. De handleiding beveelt daarom aan bij langer dan 4 weken stilstand de - pool van de accu los te halen. Overigens is het in onze stalling parkeren = blijven staan, dus ik haal in de winter altijd de accu's er uit en hou ze thuis aan de druppellader. Desondanks misschien toch maar aansluiten, je weet maar nooit...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Pff, ik ben er nog niet heul handig in, maar hier toch een poging voor een schema. Ik heb ondanks de adviezen van Victron over de Cyrix er ook voor gekozen een zekering te plaatsen bij de + van de startaccu. De bestaande bedrading van de bus naar startmotor etc heb ik maar even weggelaten, want daar kom ik toch niet aan.

Overigens zag ik bij het verwijderen van de accu afgelopen week dat er al allerlei extra draden op de pluspool van de startaccu aangesloten zit (overigens keurig gedaan!), wat her en der door het schutbord verdwijnt. Van het voorjaar maar eens uitzoeken wat dat allemaal is.
Ik kan op de site van Victron alleen de 120A Cyrix vinden, dus die heb ik er in getekend met als zekeringwaarde dus enveneens 120A. Beide zekeringen zitten zo dicht mogelijk bij de respectievelijke pluspolen van de accu's.
De start-assist heb ik ook maar ingetekend, je weet maar nooit, ben nu toch bezig, dus een kleine moeite denk ik dan. Voor het 230 deel heb ik gekozen links en rechts apart te zekeren, natuurlijk 1x 16A meer als genoeg met maar een 800W omvormer, maar je weet maar nooit wat er in de toekomst nog verbouwd gaat worden.

Op-/aanmerkingen welkom -nog wel een vraag, ik ga dus zoals eerder al over gehad toch wel vanaf het begin een zonnepaneel op het dak monteren. Nu heb ik me daar nog niet echt in verdiept, maar komt die rechtstreeks op de HH accu, zodat via de Cyrix ook ook de startaccu geladen wordt? Met al die bedrading voel ik de aankoop van een grootverpakking kabelspiralen aankomen om de boel netjes weg te werken! :mrgreen: De HH accu komt overigens in een dubbele bodem ergens rond de achteras, dus er komt een kabel van een meter of 5 tussen beide accu's. In die ruimte komt ook de standkachel, Multiplus, en zonnepaneel-lader, toegankelijk via een luik en de achterdeuren. Althans, dat is het idee ;-)

De verbruikerskant heb ik versimpeld weergegeven zoals duidelijk mag zijn :)

De boel is wel wat slordig ingetekend (helaas) omdat ik op één of andere manier ruzie heb met het verbinden van de puntjes op de site van draw.io. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

[edit]Nog een vraag... Wellicht is het verstandig de Multiplus met een eigen kabel + zekering aan te sluiten en het zekeringkastje met de rest ook apart op de + van de HH accu, d.w.z. 2 aparte kabels gebruiken, in plaats van 1 dikke?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Hi Jeroen,

Twee opmerkingen:
- ik neem aan dat het gebrek aan een massa-aansluiting van de Cyrix alleen een kwestie van luiheid is?
- de MultiPlus via het zekeringkastje aan de + HH-accu...? Dat zekeringkastje moet dan kunnen worden aangesloten met b.v. een 35 qmm en een 100 A zekering kunnen bevatten (uitgaande van een 1200/12/50).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Ernst,

Er loopt wel een stippellijntje van de MP naar de - :) (stond zo in de handleiding van Victron), maar omdat ik hem verschoven had is hij een beetje diagonaal gaan lopen :-P
[edit] Goed Lezen, Jeroen ;) Er staat Cyrix. Die massa ben ik inderdaad vergeten te tekenen.[/edit]

Ik had dat met het zekeringkastje als [edit]toegevoegd, ik had daar ook al mijn twijfels over... beter dus los aansluiten, en de normale 12V verbruikers met een zekeringkastje. Waarschijnlijk bewerkt in de tijd dat jij je bericht zat te typen! :)

Bedankt voor de input!

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zekering-waarde tussen Cyrix en accu('s)

Bericht door Admin »

Ik bedoelde de min-aansluiting van de Cyrix. Zonder doet-ie het niet.

Voor de MultiPlus heb ik een aparte zekeringhouder tegen de wand geschroefd, met daarin twee 50 A-plaatjes onder de moertjes. Voor de hele rest van de 12 V-installatie loopt er een 16 qmm naar 2 x 6 zekeringen, waarachter de hele rest zit.
Aan de min-HH-accu zit een 100 A shunt voor de batterijconditiemeter. Daarachter 1 x 35 qmm naar de MuliPlus en 1 x 16 qmm naar een massapunt vlakbij.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten