Zonnepaneel en hagel

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Zonnepaneel en hagel

Bericht door jooph »

Is het raadzaam om zonnepanelen extra te ondersteunen i.v.m. evt. hagelschade?

Afgelopen tijd hoor je nog wel eens van hagelstenen, als eieren zo groot.
Met name de grotere panelen van b.v. 81 x 158cm. lijken me kwetsbaar.

Het is natuurlijk nogal een verschil of ze plat liggen op een camper of in een hoek op een huis liggen.

Weet trouwens iemand iets over uitzetting/krimp van zonnepanelen m.a.w. mag ik ze gerust strak tussen de steunen monteren.


Joop
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel en hagel

Bericht door paulv »

Ik heb nog nooit van schade gehoord door hagel maar het zou mogelijk kunnen zijn.
Zelf heb ik eens schade aan mijn dak gehad, hagel dwars door 3 lagen leien. Maar om daar nou rekening mee te gaan houden? Hoe vaak komt dat nou voor?

Dat geldt ook voor de bevestigingen. Natuurlijk zetten die panelen uit maar ook de rails en het dak van je camper. In totaal maakt dat volgens mij weinig uit. Mij lijkt dit probleem meer theoretisch dan praktisch.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Zonnepaneel en hagel

Bericht door Hanomaad »

Ik heb 230W op mijn dak liggen voor bij elkaar nog geen €160 via Ebay.de.

Hoe vaak komt zo'n monster bui voor dat het een paneel stuk zou maken? 1 keer in de 5 jaar? Ga ik me niet druk om maken om die paar centen.

Wat betreft krimpen en uitzetten, ik heb ze in geïmpregneerde latten op het dak geschroefd (die op het dak gekit zitten). Ben net terug van centraal Europa waar het tegen de 50 graden in de camper werd. Geen problemen met de panelen. Alles kan bewegen, inclusief de polymeerkit.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zonnepaneel en hagel

Bericht door Yoni »

2 jaar geleden hebben we in Kroatië hagel stenen zo groot als golf ballen gehad, deuken in het dak alle auto's om ons heen vol met deuken en de dak ventilator wat butsen maar het zonnepaneel gaf geen krimp!

Maak je geen zorgen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten