Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
bikerwally
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16

Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Bericht door bikerwally »

Beste vrienden techneuten, ik ben op zoek naar een lader (12V) met:
- Regelbare laadstroom maar minstens 50A
- Geheugenfunctie zodat bij uitvallen van de stroom niet opnieuw een laadcyclus begint wanneer de batterij vol is.

Ik heb beide functies reeds gevonden maar nog niet in één toestel.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Bericht door Yoni »

Wat gaat de toepassing zijn?

gr. yoni
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Bericht door Yoni »

Even de handleiding van Victron Skylla er op na geslagen,
Hier kan een potmeter op aangesloten worden om de laadstroom te begrenzen.
Kan ook als supply worden gebruikt heeft een wip schakelaar aan of uit dus zal altijd zn laadcyclus hervatten.

Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig waarom je zo een zware lader wilt hebben :)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Bericht door Admin »

Yoni,
Jammer genoeg bestaat de Skylla alleen in 24 en 48 V.

Wally,
Er bestaat wel een Phoenix 12/50 en een Centaur 12/50 (en ook 60, 80, 100 en 200 A). Ik vrees dat - zoals bij alle elektronisch geregelde laders - spanninguitval een harde reset meebrengt en dus de laadcyclus opnieuw laat starten. Op zichzelf hoeft dat geen probleem te zijn, want een intelligente lader zal de absorption fase bij een hogere spanning bekorten en zo óverlading voorkomen.
Een telefoontje naar Almere geeft je uitsluitsel. Of anders naar Ysebaert in Wommelgem, daar zitten ook goede Victron-techneuten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bikerwally
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16

Re: Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Bericht door bikerwally »

Yoni schreef:Maar nu ben ik nog steeds nieuwsgierig waarom je zo een zware lader wilt hebben :)
Nu heb ik ook een 50A lader.
Mijn batterij is een Lithium-ijzerfosfaat 200 Ah en deze mag geladen worden met 100 A maximum.
Een 50A lader trekt ook heel wat stroom uit de paal: 825 à 880 W naargelang het type.
Indien aan de paal maar 4A voorradig is (vooral in Italië) dan kan enkel de lader (bij opstart) hierop draaien en geen andere 230V toestellen.
bikerwally
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16

Re: Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Bericht door bikerwally »

Admin schreef:Wally,
Er bestaat wel een Phoenix 12/50 en een Centaur 12/50 (en ook 60, 80, 100 en 200 A). Ik vrees dat - zoals bij alle elektronisch geregelde laders - spanninguitval een harde reset meebrengt en dus de laadcyclus opnieuw laat starten. Op zichzelf hoeft dat geen probleem te zijn, want een intelligente lader zal de absorption fase bij een hogere spanning bekorten en zo óverlading voorkomen.
Ernst, de lader die ik nu heb geeft telkens het eerste half uur 14,8V en verbruikt bij het opstarten 880 W.
Wanneer aan de paal slechts 4A beschikbaar is en wanneer we de Nespresso of de magnetron gebruiken via de omvormer, trek ik de stroomkabel uit.
Wanneer ik dan de stroomkabel opnieuw insteek vliegt de zekering aan de paal er uit. Dan moet ik eerst alles op 230V afleggen, zekering terug aan en wachten tot de lader wat minder stroom geeft om toestellen op 230V opnieuw in te schakelen.
Daarom zoek ik een lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Bericht door Admin »

Hoi Wally,

Heb je ooit overwogen een MultiPlus (ook van Victron) toe te passen? Dan heb je een lader en een omvormer in één. En als je de regelknop op het afstandbedieningspaneeltje op b.v. 4 A zet, trek je niet meer dan 4 A "van de paal". Als je méér nodig hebt, zorgt de MultiPlus dat wat je tekort komt, door de omvormer uit de batterij wordt bijgeleverd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bikerwally
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 aug 2009, 09:16

Re: Lader met regelbaar ampèrage en geheugenfunctie

Bericht door bikerwally »

Ernst,
De Multiplus heb ik overwogen bij de bouw van de camper maar ik ben geen voorstander van alles-in-één toestellen.
Echter bij de bouw van de volgende camper zal ik hier nogmaals over nadenken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten