Zonnepaneel

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Ik heb nu "alles" voor mijn zonnepaneel klaar liggen om te installeren.
Nu lijkt het mij slim om er nog een zekering er tussen te gooien.
Waar zal ik die doen?

-tussen paneel en ladder, dicht bij paneel of juist dicht bij ladder?
-tussen ladder en accu, dicht bij paneel of dicht bij accu?

Ik dacht zelf om er een tussen het paneel en de ladder te doen en dan zo dicht mogenlijk bij het paneel maar uiteraard wel binnen in de camper.

Hoe moet ik nu precies de zwaarte van de zekering kiezen? Max amperage van de panelen samen?
Laatst gewijzigd door Vinz op 27 mar 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Je moet even nadenken wáár de grootste stromen kunnen lopen (en er dus brandgevaar of gesmolten bedrading zou kunnen ontstaan)... Juist. De accu is een heel dikke spanningsbron (d.w.z. dat de stromen tot in de honderden Ampères kunnen oplopen). Die zekering hoort dus zo dicht mogelijk bij de accu.

De waarde...? Als je PV installatie maximaal 16 A kan leveren (lees ik dat goed?), dan is 15 of 20 A voldoende. Zo hoog loopt die laadstroom toch nooit op en bij een "echte" kortsluiting ligt die zekering er meteen uit.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Sowieso komen er na de accu en tussen de gebruikers zekeringen maar is het niet slim om nog ergens anders zekeringen te doen?
Ik las ergens op een site dat het slim zou zijn om volgens mij nog ergens anders zekeringe te doen maar dat is dus niet persee nodig?

Ik moet even kijken wat de max amperage is.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

De stroom tussen paneel en regelaar is vrij beperkt (en hangt af van de zon). Natuurlijk mag je daar een zekering tussen zetten, maar de kortsluitstroom van de panelen overstijgt nooit het maximum, dus echt zinvol is dat IMHO niet.
De meeste regelaars hebben AFAIK al een zekering aan de verbruikerskant (als ze zo'n aansluiting hebben).
Maar als je een schroef draait door een kabel vanaf de accu, zou je vuurwerk kunnen krijgen...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Ik ben bezig met me zonnepanelen op me dak van me bus te monteren maar ik zit een beetje vast.
De binnenkant is betimmerd en ik kan het niet zo maar los maken aangezien er vanalles voor is gebouwd.
Alleen lijmen vertrouw ik niet dus de panelen die gaan op aluminium U profielen en die gaan aan de spanten met RVS M8 bouten.

Ik wou blindklinkmoeren gebruiken om de U profielen vast te zetten maar ik kom er nu achter dat die max iets van 3MM matriaal dikte kunnen hebben. (Of weet iemand waar je langere kan kopen als die al bestaan)

Hoe ga ik ze bevestigen zonder de binnen kant te slopen? Bouten door naar binnen kan maar dat is niet zo mooi.
Of met tuimelpluggen maar ik weet niet of daar ruimte genoeg voor is in de spanten en hoe sterk die dingen zijn.

Dak is van polyester en spanten van ijzer.

Iemand nog andere ideeen? Alle tips zijn welkom :angel:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Alleen (goed)lijmen op een schoon (even goed schuren) vlak oppervlak met een goede (MS polymeer)lijm is sterk zat, zoveel krachten komen er ook niet op, hooguit een beetje rijwind.

Eventueel zet je ze ook nog met wat parkertjes vast, (om de lijm goed aan te drukken), meer is overdreven.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten