Nieuwe HH accu's

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Nieuwe HH accu's

Bericht door wiwiwes »

Vandaag mn huishoud accu's vervangen.
Ze waren niet erg best en het waren gewone startaccu's van 200 amp per stuk en niet onderhoudsvrij.
Aangezien ze binnen staan bij mij had ik liever toch dichte accu's met een slangetje naar buiten.
Dus deze eruit:
Afbeelding
En twee van deze er in:
Afbeelding

Keizware jongens om ff te wisselen en een bult geld armer, nou maar hopen dat ze het lang volhouden
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Pace Arrow »

als ik zo vrij mag zijn, ik moet ook aan een nieuwe h.h.acuu (s).
Wat voor types, hoe zwaar zijn ze (niet in kg's :lol:) en misschien nog wat meer info?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door paulv »

Ik zou zeggen, neem zoveel accu's als je kunt plaatsen en betalen, zelf heb ik 4x 230Ah (12V).

Ik ben meer voor het ouderwetse type natte-plaat lood accu, vele tientallen jaren beproefd, robuust, kan tegen een foutje. Het enige nadeel is dat je het accuwater-niveau af en toe moet controleren.
Het grote voordeel is dat ze goedkoper dan al die andere accu's zijn.

De voordelen van de andere types (gel, AGM, opgerolde plaat)worden zwaar overdreven. Het zijn eigenlijk ook gewone natte plaat accu's met wat kleine extra's, die de veel hogere prijs niet rechtvaardigen in mijn ogen (Lees vooral de kleine lettertjes!).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Pace Arrow »

Stel ik plaats 2 exemplaren van 230 amp. per stuk, hoe zit het dan met het laden van deze accu's?
Afbeelding
de lader is een LBC 400 en heeft een maximum laadstroom van 10 amp.
is dit toereikend of moet er dan ook een zwaardere lader komen?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door paulv »

Alles houd van je verbruik af, in principe moet je net zoveel laden als je verbruikt, Je accu's zijn je buffer. Je begint met het verbruikt te minimaliseren (bv. LED lampjes overal)

Hoe je je accu's laadt hangt van je persoonlijke voorkeur af, sommigen rijden veel, anderen gebruiken hun alternator ook als ze stilstaan, weer anderen (zoals ik) gebruiken PV-panalen en laggards (marketing term voor diegenen die niet met hun tijd meegaan) gebruiken nog steeds een generator.

Accu's kun je overal mee laden, het is meestal een samenspel van mogelijkheden, bv. je alternator als je rijdt, PV-panelen als je stilstaat, de paal als je op een camping staat.

Ervaring leert. Als je je accu's nooit vol krijgt moet je dus of meer rijden (effe naar de LIDL voor meer bier) of meer PV panalen, of desnoods een nachtje op de camping.

Aan een nieuwe alternator zou ik niet zo gauw beginnen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door wiwiwes »

Aan de lader ligt het niet en ik ben het met Paul eens. natte cellen hebben zich inmiddels wel bewezen.
Nu staan er semi tractie's in bij mijn van 200 amp/u.
laden doe ik met een Ctek 25 A lader en dat gaat prima
tevens 2 zonnepanelen van 80 wp en een victron regelaar.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door paulv »

Als je altijd vrij wilt staan, is de lader eigenlijk een nood apparaat (voor als alles fout gaat bij het laden) zoals motorpech op de camping in de regen :OO: of voor het op spanning houden van je accu's in de winter.

De grootte van je acculader heeft voornamelijk met de snelheid van het laden te maken, maar te snel laden vinden gewone (semi-tractie) lood accu's niet prettig. Een mooie laadstroom is 10% van je accucapaciteit, iets meer mag soms (tijdgebrek) maar eigenlijk nooit meer dan 20%.
Het te snel laden, bijvoorbeeld met een zware alternator of generator, verkort de levensduur van je accu (volgens oa. Victron).

25A is een prima grootte voor jouw accu's (200Ah).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Admin »

Paul,

Je antwoordt op een posting van Wilco, terwijl die zegt geen problemen te ondervinden, althans niet met het laden van z'n accu's.
Berco vraagt zich echter af of 10 A genoeg is om 460 Ah te laden....

Misschien moet je eens een checklist/spreadsheet ontwikkelen (stelen?) om alle vragenstellers zèlf te laten bepalen wat ze nodig hebben. Want velen vragen zich af welke accu, welk zonnepaneel etc. ze nodig hebben, zonder dat ze enige sjoege hebben van hun energiebehoefte.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Pace Arrow »

De grootste stroomverbruiker is bij mij de koelkst/vriezer die verbruikt op het moment dat hij moet koelen ongeveer 7 amp. Voor de rest paar lampjes en de ringverwarming (indien nodig) en een klein tv-tje incl. Digitenne kastje. Wij staan nooit lang vrij maar het zou mooi zijn als we 1 dag en een nacht zouden kunnen overbruggen.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Admin »

7 A * 12 V = 84 W. Draait de koelkast op 12 of 230 V achter een omvormer? En wat voor een koelkast is dat? Ik schat in: een niet al te nieuwe compressorkoelkast....

Zoals Paul al aangaf voor de binnenverlichting zit er ook in het verbruik van b.v. "paar lampjes" en "de ringverwarming" en "een klein tv-tje incl. Digitenne kastje" een behoorlijke spreiding.
Wat ik mis en wat je vermoedelijk wel gebruikt is: de waterpomp. En misschien ventilatie?

LED-verlichting verbruikt een fractie van wat gloeilampjes verbruiken. Ik heb voor heel weinig alle gloeilampen vervangen door LED (eBay-China-blijf onder de € 22).
TV...? LED, plasma of beeldbuis?
Het verbruik van een koelkast hangt ook in hoge mate af van de omgevingstemperatuur en van hoe vaak je de deur opendoet.

Als je nu eens alle schattingen vervangt door gemeten waarden. En daarbij een estimated guess maakt van het aantal uren per verbruiker per etmaal, kunnen de hier aanwezige ervaringsdeskundigen wel berekenen hoeveel accucapaciteit je nodig hebt om een dag vrij te staan.
LET OP: Bij die berekening kun je alleen maar uitgaan van een volle accu op het moment dat je aankomt en niet meer dan 50 % ontlading op het moment dat je weer gaat rijden (wat accuboeren je ook willen verkopen). Dus andere relevante variabelen zijn:
- overcapaciteit van de dynamo?
- hoeveel kilometers maak je per dag (minimaal)?
- heb je op een camping altijd stroom?

Zo wordt camperen een boel algebra :WTF:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door paulv »

Inderdaad Ernst, ik haalde de twee vragenstellers door elkaar :think:

Berco (Pace Arrow), om je 2x 230Ah redelijk op te laden is een 50A (max) lader leuker, met een 10A lader duurt het misschien wat te lang. Hoewel, als je op een camping staat kun je per dag maar 24h x 10A= 240Ah laden, eigenlijk voldoende, omdat je uit je accu's toch maar 230Ah (50%) kunt halen.

Samen met die koelkast en nog wat meer verbruikers kom je op de camping misschien aan een stroomverbruik van ~20A (12V). Dat is iets van 240W, iets meer 1A bij 230V, dat kan elke paal wel leveren.

Volgens mij kun je je koelkast (7A constant??) een hele tijd op je accu's laten draaien als je vrij staat, mits de rest van je verbruik beheerst is.
Maar zoals Ernst het al aangaf, meten is weten, hoeveel Ah/Wh gebruik je totaal per dag? En hoeveel laad je bij?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door wiwiwes »

En even ter info ik heb 2x 200 amp accu's Paul, dus als ik goed reken zou mijn lader nog wel wat zwaarder kunnen.
Ik moet zeggen dat die Ctek het aardig bijsloft als ik aan de stroom sta.
Ik wil tzt mn panelen vervangen voor 2x 140 wp, das nog meer vrijheid denk ik
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door paulv »

Sorry, ik ben een slordige lezer zoals Ernst al opgemerkt had, maar voor het verhaal maakt het weinig uit, 40A lader is prima, 50A is ook goed. Maar als 10A prima werkt, dan zou ik het zo laten.

Meer PV panelen, daar ben ik altijd al een voorstander van geweest. De prijzen zakken nog steeds, meer dan € 1/Wp zou ik nooit betalen, laatst een aanbieding gezien van € 0.25/Wp per pallet (50st).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Pace Arrow
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:50
Locatie: 'S-Hertogenbosch

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Pace Arrow »

Admin schreef:7 A * 12 V = 84 W. Draait de koelkast op 12 of 230 V achter een omvormer? En wat voor een koelkast is dat? Ik schat in: een niet al te nieuwe compressorkoelkast....


I.d.d. een niet al te nieuwe en draait achter een omvormer.
De koelkast gebruikt max. 7 A. als deze vol vermogen moet koelen/vriezen (bv als je hem aanzet en hij moet koelen tot een lagere temp). Maar ik ga tussen de accu en de verbruikers een ampèremeter plaatsen, dan kan ik zien wat het gemiddelde verbruik is.

En led verlichting, zal me daar ook eens in verdiepen als dat zoveel scheelt in het verbruik.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Admin »

Als je toch een ampèremeter wilt gaan plaatsen, overweeg dan eens een batterijconditiemeter. Die meet zowel stroom als spanning en berekent daaruit de ladingstoestand en de resterende tijd om (bij de lopende stromen) tot 100 % te laden c.q,. tot 50 % te ontladen.
Voor verdere postings over dit onderwerp: gebruik de zoekfunctie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Anton »

Hoi,

Waarom niet zon simpel energiemetertje wat je verbruik aan geeft geplaatst achter de omvormer?
Zo'n ding kost iets van een tientje, druk je in het stopcontact en daar de stekker v/d koelkast in.

Lees het verbruik over 24 uur af en deel dat door 12 en je hebt het aantal ampèreuren
Komt nog wel het verlies cq gebruik van je omvormer bij.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door deutz »

Ook ik heb een accu vraagje: wat is de beste manier om 3 stuks semie tractie gel accu,s aan te sluiten en
verbruikers aansluiten. het zijn 70 amp accu,s, dus 210 amp.
Allemaal parallel begrijp ik wel, maar de verbruikers? De plus op een accu en de min op een andere?
En aan welke?
De dynamo laaddraad op een accu, oke, maar maakt toch niet uit op welke?
Hetzelfde met het zonnepaneel, op welke? maakt volgens mij ook niet uit.
De omvormer van 12V naar 220V ook op een accu, moet kunnen volgens mij.
Ik heb in gedachten om de omvormer op een accu te doen, de dynamo op ,n accu en het zonnepaneel
op de derde accu, alles mooi verdeeld.
Iemand een betere oplossing? ik hoor het graag.
gr.Jan.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb in mijn camper meerdere accu's parallel staan, ze zijn onderling verbonden d.m.v. 16mm2 kabel.
Hierdoor heb je amper spanningsverlies zodat alles goed opgeladen word en een grote totaalstroom kan leveren.
Er zijn wel schemaatjes pom alles deskundig aan te sluiten maar dan creëer je wel een spinnenweb van kabels.

Alles word dus in een keer geladen en ontladen!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door paulv »

Als je van makkelijk houdt sluit je alles parallel aan, alle plussen en minnen aan elkaar.
Voor de verbruikers, alternator en PV panelen maakt het dan niet uit waar je die op aansluit, alles staat toch parallel. Wel voldoende dikke kabels gebruiken, als ze vlak bij elkaar staan kun je met iets minder dikke kabels als 16mm² voldoen, maar waarom zou je? Gewoon goedkope startaccukabels van de Aldi/Lidl gebruiken :up: .

In theorie is het iets beter voor je accu's als je ze gescheiden houdt, maar ik denk dat de mogelijke winst gering is en de kans op mogelijke schade veel groter is (als een van de accu's onder de 12.2V komt). Parallel is de kans op te veel ontladen veel geringer. Sluit wel een digitale voltmeter op je accu's aan (~€1,-) en zorg dat je niet onder de 12.2V komt, ondanks de verhalen van je acculeverancier.

Het zou anders worden als je verschillende accu's had gehad.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Anton »

Hoi,

AUB geen goedkope startkabels gebruiken van wie dan ook, ze hebben veel te veel verlies, er zit amper koper is het dikke omhulsel.
Het lijkt een goedkope oplossing maar op termijn een dure.
Hou je aan de opgegeven kabeldikte, het is een eenmalige uitgave waar je ongemerkt jaren plezier van hebt.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Admin »

Jan,

Wat Anton schrijft, klopt, zolang de stroomsterkte beperkt is. Maar als je b.v. een 1000 W omvormer aan je accu's hangt, lopen er grote stromen (80 A) en treedt er dus een tastbare spanningsval over de kabels op.
De eenvoudigste manier is dan de drie accu's A-B-C in die volgorde parallel te schakelen met vier even korte stukken kabel en de plus van A te gebruiken en de min van C. Dan loopt de stroom van elke accu altijd via twee doorverbindingen en worden ze dus gelijk belast.

Paul heeft gelijk: startkabels zijn vaak goedkoper dan kabel van de rol. Maar kijk wel naar de diameter, want de goedkopere kabels (Kwantum, Zeeman e.d.) zijn vaak niet dikker dan die 16 ㎟ van Anton, alleen de isolatie is heel dik, want plastic kost stukken minder dan koper.
Voor het serieuze werk is laskabel een aanrader, supersoepel. Bij constructiebedrijven worden soms hele lengtes verschrot, als de isolatie op één plek doorgesleten is.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door paulv »

De kabels die ik gebruik van de Lidl (2x 3.5m, € 15) zijn van 41mm² verkoperd aluminium, TüV gekeurd en hebben dezelfde weerstand als koperen kabels van 25mm². Niks mis mee zou ik zeggen.
De klemmen zijn (bijna) waardeloos, maar ik gebruik alleen de kabels.

http://www.discounter-archiv.de/de/arch ... 5a78301b86

Ik neem maar aan dat hetzelfde geldt voor de Aldi en de 16mm² kabels.
Hier wel op letten als je kabels koopt, er is inderdaad veel rotzooi op de markt.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Ik haal mijn kabels altijd bij een elektrotechnisch bedrijf die hebben ook de kabelschoenen en een tang om ze er professioneel aan te knijpen.
De in mijn ogen goedbedoelde rotzooi Van lidl dan wel een ander aanbieder: ik hoef het niet vind het een verkeerde bezuiniging.

Als je een paar lampjes laat branden dan valt het allemaal wel mee.
Zelf heb ik 2 omvormers aan boord een van 1000 en een van 1200 watt continu daar wil je geen risico meelopen.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door paulv »

Ach Anton, de TüV vindt mijn verkoperde (tegen contactcorrosie) aluminium kabels goed en dan vind ik het ook. Je moet niet alles op een hoop gooien, waardeloze dunne koperen kabels met dikke PVC mantels en goede dikke soepele aluminium kabels.

Waarom uitsluitend koper nemen voor kabels? Omdat dat al jaren zo is? Wat mankeert er aan aluminium? Ook zilveren kabels zullen ook prima geleiden.
Het is gewoon een kwestie van wereldmarktprijzen. Koper is te duur geworden voor dikke kabels.

Grondkabels zijn al een tijd van aluminium, zelfs hoogspanningskabels zijn tegenwoordig van geheel van aluminium zonder stalen kern. Een kwestie van prijs, veel goedkoper en net zo goed (en lichter).

We zullen steeds vaker dikke aluminium kabels tegenkomen, daar is niks mis mee, zeker niet als ze goedgekeurd zijn door de TüV.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Nieuwe HH accu's

Bericht door Admin »

Sorry Paul, die aluminiumkabels zijn niets waard. Afgelopen zondagmorgen was ik met een vriend in Moorhusen om een Hanomag F20 op te halen. Die startte niet (accu rot). Golf ervoor en... exact dezelfde kabels van jouw advertentie gingen in rook op. Wat een stank, die smeulende PVC!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten