12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door vandijkf »

Ik zit mij af te vragen of ik van een 24 of 48 volt systeem ook ongestraft uit 1 accu 12 volt kan halen.
Dus maw kan ik van 2 of 4 in serie geschakelde accu's ook uit 1 accu (in die schakeling) 12 volt halen.
Ik zou eigenlijk voor mijn project helemaal gaan voor 230 volt, maar kom een paar dingen tegen die ook weer makkelijk zijn op 12 volt.
Denk hierbij oa aan een dakluik met ventilator op 12 volt.
Of moet ik daarvoor een omvormertje gebruiken.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Grumble »

Ik weet niet hoe je accu's geladen worden, maar vermoed in serie?
Als je dan vermogen bij één van de accu's weghaalt lijkt het me dat je onbalans krijgt in het weer opladen van je accu's en dat kan nooit goed voor ze zijn.
Om zo weinig mogelijk vermogen te verspelen zou ik in jouw geval voor een zgn. BUCK regelaar gaan, dat is een regelaar die de spanning omlaag brengt met minimaal verlies van vermogen.
Om het simpel te zeggen: Als je met een serie regelaar van 24 volt vaar 12 volt gaat en je verbruikt 1 ampere, dan wordt 12 watt in warmte omgezet.
Bij van 48 volt naar 12 volt is dat verlies zelfs 36 watt!
Gebruik je een BUCK regelaar, en die heb je voor niet veel geld al met een rendement van pakweg 80%, dan wordt het sommetje opeens anders.
Ga je dan van 48 volt naar 12 volt bij 1 ampere, dan wordt slechts 3 watt in warmte omgezet!
Globale berekening: 80% = 12 volt, 100% is dan 15 volt, 15 volt - 12 volt = 3 volt bij 1 ampere is 3 watt.
(Nou is 80% niet zo'n beste, maar wel heeel goedkoop ;)

Voorbeeld van een BUCK regelaar, 80% rendement en max. stroom van 3 ampere, kostprijs ca. 2,20 € :
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Admin »

Fred,

Wat Grumble schrijft, klopt. Als je van één accu (van een serie van twee of vier) energie afneemt, verandert van die ene de ladingstoestand, dus ook de interne weerstand. Als de serie dan weer geladen (of verder ontladen) wordt, krijg je ongewenste verschillen, die leiden tot een verminderde levensduur. Grumble noemt dat "onbalans".

Er zijn twee soorten DC-DC step down converters: seriële en schakelende. Seriële kosten vrijwel niets, maar zetten de overtollige spanning om in warmte. Schakelende omvormers (de buck-schakeling is er daar één van) hebben een hoger rendement (95 % of meer is haalbaar) en kosten tegenwoordig ook niet veel meer. Reken eens uit wat je worst case denkt nodig te hebben aan vermogen en zoek dan eens op eBay.

Als je gaat rekenen, kun je ook meteen nog eens kritisch kijken wàt er per se niet op 230 V kan draaien. Als dat alleen die dakventilator is, kun je daar 230 naartoe trekken en bij de ventilator Grumble's printje in een zeepdoosje monteren.... klaar!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door paulv »

Dat dingetje van Grumble is een "step down converter", die heeft bv. 24V nodig nodig om 12V te kunnen maken, dat ie dat kan met 230V AC lijkt me sterk :lol: .

Daarvoor lijkt me zoiets geschikter, € 8,-(hoewel het voor LED strips gebruikt wordt denk ik dat die ook geschikt is voor dakluiken, CMIIAW) http://www.aliexpress.com/item/12V-3A-3 ... 01626.html


Zelf gebruik ik voor o.a. 12V waterpomp (aankloopstroom) en nog wat andere dingetjes deze: (15A, ~€10,-) http://www.aliexpress.com/snapshot/6143292876.html

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Admin »

paulv schreef:Dat dingetje van Grumble is een "step down converter", die heeft bv. 24V nodig nodig om 12V te kunnen maken, dat ie dat kan met 230V AC lijkt me sterk :lol: .
Nee, maar je hebt toch een batterij (24 of 48 V) om ook 's avonds je koelkast te laten doordraaien?
Daarvoor lijkt me dit geschikter (hoewel het voor LED strips gebruikt wordt denk ik dat die ook geschikt is voor dakluiken, CMIIAW) http://www.aliexpress.com/item/12V-3A-3 ... 01626.html
Geschikt voor 24, maar niet voor 48 V.
Zelf gebruik ik voor o.a. 12V waterpomp (aankloopstroom) en nog wat andere dingetjes deze: (15A, ~€10,-) http://www.aliexpress.com/snapshot/6143292876.html
Ik dacht dat jij uit de Franse bricolage-winkel een goedkope, maar superieure 230 V hydrofoor-installatie had?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Grumble »

Admin schreef:-knip- Als dat alleen die dakventilator is, kun je daar 230 naartoe trekken en bij de ventilator Grumble's printje in een zeepdoosje monteren.... klaar!
Admin bedoelde hier waarschijnlijk 48 volt ipv 230 :ssh:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Admin »

Ja, tuurlijk! Bedankt.

Met 230 kan ook (dunnere leidingen!), maar dan heb je een andere voeding nodig. Afhankelijk van wat zo'n luikventilator trekt, misschien een eenvoudig stekertrafo'tje.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Yoni »

https://www.stroomwinkel.nl/c-85-dcdc-omvormer.aspx
48V modellen kosten bijna het dubbele van 24V

Maar waarom 24 of 48V heb je 2 banken met 2 verschillende spanningen?
Of heb je een hele moderne vrachtauto?
Die gaan de overstap naar 48V maken in de komende jaren.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Admin »

Yoni, MultiPlussen in 48 V kosten mìnder dan die in 24 V. Gaan vermoedelijk minder hard...?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door vandijkf »

Yoni schreef:https://www.stroomwinkel.nl/c-85-dcdc-omvormer.aspx
48V modellen kosten bijna het dubbele van 24V

Maar waarom 24 of 48V heb je 2 banken met 2 verschillende spanningen?
Of heb je een hele moderne vrachtauto?
Die gaan de overstap naar 48V maken in de komende jaren.
Bedankt voor de reakties
@Yoni de accu's worden niet geladen door de truck, maar door zonnepanelen of walstroom.
Ik was er al bang voor dat ik niet ongestraft 12 volt uit 1 accu kon halen.
Maar de oplossing blijkt toch wel simpel te zijn en ik zal mij eens gaan verdiepen in een BUCK regelaar van onze chineese vrienden.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Yoni »

Wat voor gebruikers wil je er aan gaan hangen?
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door vandijkf »

Alle normale verbruikers die je in een woning kunt vinden.
Koelkast/vriezer, tv, wasmachine,, stofzuiger, strijkijzer enz.
Maar niet allemaal tegelijk natuurlijk
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door GerardM »

Een wasmachine en strijkijzer op 12 Volt ?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door vandijkf »

nee die gaan via de multiplus op 230 volt.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door paulv »

@ Ernst, Die waterpomp op 12V verzorgt de Sanibroyeur met ex-douchewater voor de spoeling.
Die had ik nog liggen en daar zat ook nog een drukschakelaar op. Dus WC gebruikt, spoelen maar met de waterpomp met het gebruikte douchewater, hup alles naar de vuilwatertank :up: .
Geen schoonwater-verbruik voor de WC spoeling.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Maxer »

Dus dan moet je eerst douchen voordat je naar de wc kunt? Want als je net alles hebt afgetapt heb je geen spoelwater meer!
Overigens: 48 volt zou ik vergeten en 24 volt installeren. Voor 48 volt is niks te koop, dat wordt alleen in schepen gebouwd die vervolgens helemaal niets op 48 volt hebben draaien maar alles op 230 volt. Een boot is geen auto en al zal de overstap bij vrachtwagens mogelijk komen, wanneer dat is koffiedik kijken want ook al is er al heel lang sprake van de overstap naar 24 volt bij personenauto's, de eerste moet nog komen. Onderweg kun je bij storing in je 48 volt systeem wel naar huis gaan want niemand kan je helpen. Alleen daarom al zou ik het houden op 24 volt.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door DVIII »

:angel: maar toch mooi om getuige te zijn van de eerste camper die een strijkijzer meeneemt , na de satellietschotel is dit toch wel een doorbraak. ik ga op vakantie en neem mee ............... :geeuw:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door vandijkf »

We gaan er in wonen hoor, dus dat komt er wel in.
Johannes

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Johannes »

paulv schreef:@ Ernst, Die waterpomp op 12V verzorgt de Sanibroyeur met ex-douchewater voor de spoeling.
Die had ik nog liggen en daar zat ook nog een drukschakelaar op. Dus WC gebruikt, spoelen maar met de waterpomp met het gebruikte douchewater, hup alles naar de vuilwatertank :up: .
Geen schoonwater-verbruik voor de WC spoeling.

Groeten, Paul
Hallo Paul

Blijft de wc een beetje fris en schoon op die manier? Ik heb dat ook eens overwogen. krijg je geen aanslag van zeepresten in het systeem?

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Admin »

En Nico, op het moment dat Fred en Egbertje de trekker onder de oplegger hebben uitgereden, zou ìk niet meer spreken van een "auto". Die 48 V is ook alleen voor opslag, de MultiPlus maakt daar 230 V AC van voor dagelijks ge/ver-bruik. In off grid-toepassingen worden opslagbatterijen gebruikt in allerlei spanningen. In de US vaak 10 x 12 V, zodat je met een goedkopere wisselrichter uit de voeten kunt.

Een storing aan een 48 V MP is net zo moeilijk op te lossen als die aan een 12 of 24 V MP, d.w.z. vermoedelijk alleen door Victron of een van zijn dealers.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door paulv »

@ Johannes, Het spoelen met douchewater gaat prima. In mijn vorige camper heeft het 10 jaar gewerkt en nu nog steeds denk ik (verkocht).
Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat als de camper lang stilstaat, het douchewater in het reservoir kan gaan schimmelen/gisten. Met een scheut chloor is dat zo verholpen en je WC pot wordt er ook mooi wit van :up:

In mijn vorige camper gebruikte ik een 20l overloopvat ergens onder het douchputje. De RM WC haalde het spoelwater hier zelf uit met de ingebouwde 12V pomp en pomte alles in de vuilwatertank.
Nu heb ik een Sanybroyeur maar die spoelt met leidingdruk, dus daar moest die pomp tussen. Je trekt nu door, ergens gaat er een kraan open, pomp slaat aan, spoelt met het iets gefilterde douchewater tot dat de kraan weer automatisch dicht gaat.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door GerardH »

ff off=topic. over een strijkijzer gesproken: in onze vakantie stonden we in Givet lekker aan de Maas en we hadden Engelse buren. Komen we tegen de avond terug van een mooie fietstocht, staat er naast hun camper een grote aggregaat te draaien en mevrouw was in de camper aan het werk met een heuse stofzuiger...tja, vakantie, wat is dat?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door Admin »

Als je een hond aan boord hebt, is een stofzuiger beslist geen overbodige luxe :eh:
Wij hebben een kleintje (750 W) die op de omvormer kan draaien.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 apr 2014, 20:05
Locatie: in de camper

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door vandijkf »

Bedankt ik denk dat het antwoord in de eerste reactie al gegeven is.
Paul het idee om douche water voor het toilet te gebruiken vind ik heel aantrekkelijk.
Ik ben al een beetje aan het tekenen geweest om de indeling zo te veranderen om mijn vuilwater tank te kunnen scheiden.
Ik zou in eerste instantie alles in 1 tank laten lopen maar moet nu een scheiding aanbrengen.
Om te voorkomen dat al het water wegloopt bij het lozen kan er gewoon een pijp van 10 cm op de afvoer in de tank gezet worden.
Ik vraag me alleen af hoe de verhouding grijs/zwart water moet worden.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12 volt halen uit een 24/48 volt systeem

Bericht door paulv »

Om te weten hoeveel water je voor je toilet nodig hebt tel je gewoon het aantal keren dat je doortrekt x het waterverbruik, iets van 3x per dag per persoon, dus iets van 10l/pers/dag
Je kijkt hoeveel water je gebruikt per douchebeurt en dat moet overeenkomen .

Je kijkt of het verbruik overeenkomt met de productie van douchewater en als je tekort komt zoek je een andere grijswaterbron of vul je je reservoir aan met schoon water (ik douche maar kort dat is ongeveer 5l per keer, dus kom ik nu tekort met alleen douchewater, die RM was zuiniger.)
Zelf voeg ik nu aan mijn grijs-watertank ook het water uit mijn wasmachine en aanrecht.
Het water uit de vaatwasser is volgens mij te vuil om te gebruiken, 6l voor 8 serviezen, dus dat gaat direct in de zwart-watertank.

Mijn afvaltank is iets van 400l, 300l zwart en 100l grijs(met overloop). Als ik water tank/leeg vul ik ook mijn grijs-watertank met schoon water, is gelijk mijn grijs-watertank gespoeld. Met het oude grijze water spoel ik dan mijn zwart-watertank.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten