zonnepaneel wirwar

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

Ik zou gewoon een LCD voltmeter nemen om op tijd de verbruikers af te schakelen (12.2V).
Een battery watch is een noodrem en schakelt meestal veel te laat de verbruikers af. Accuschade is dan al geschiedt.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door De Rooie Reus »

Ik zou dat uitschakelen door een arduino willen laten doen. Die zou per accu (ik heb twee hh-accu's) de toestand moeten meten en bij een kritieke grens de aansluiting tussen de twee accu's en de verbruikers moeten verbreken en een signaal moeten geven.

Ik vraag me echter af of je in een parallelschakeling elke accu afzonderlijk kan meten en of dat zin heeft. Ze zijn immers één geheel gaan vormen.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Admin »

Hoe gevoelig is de meting?
Als je de accu's koppelt met een weerstand van een paar mΩ, kun je ze dan niet afzonderlijk meten? Kun je meteen een alarm genereren zodra de ladingstoestand teveel gaat afwijken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door De Rooie Reus »

De meting kan vrij gevoelig zijn en is afhankelijk van twee factoren die softwarematig worden gecorrigeerd.
De arduino kan grofweg maximaal 5 volt aan en die input/output is te meten op het boardje zelf. Hij kan nl. externe sensoren voeden met 5 volt. Maar in de praktijk kan het ook 5,05 volt zijn of 4,91. Dat is afhankelijk van de spanningsstabilisator op het boardje. Ik moet dus meten welke voltage beschikbaar is.
Daarnaast gebruik ik een spanningsdeler van twee weerstanden met een lage tolerantie (bijvoorbeeld 1%). Hierop wordt de accu aangesloten. Ook van die twee weerstanden moet ik de eigenlijke waarde meten omdat het nooit exact de waarde is die de kleurcode aangeeft. De gevoeligheid hangt dus af van de gebruikte multimeter.
Elke accu krijgt zijn eigen spanningsdeler.

De afwijking ten opzichte van die 5 volt en die van de weerstanden wordt softwarematig verwerkt, per accu, zodat de werkelijkheid vrij dicht benaderd wordt.
Daarnaast hou ik de grens veilig. Geen 12,2 maar bijvoorbeeld iets meer.
Met dezelfde arduino wil ik ook de startaccu gaan meten maar die wordt niet afgeschakeld. Hooguit een signaal.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door huuwan »

Is de Westech WT-combi-s 12 (of 24)/ 1000 (piek 2000) met geïntegreerd laadapparaat een goed alternatief voor een Victron Multiplus?
De Westech biedt zo te lezen hetzelfde als de Multiplus. De prijs van € 364,-- (www. esomatic.eu) is wel een stuk lager.
Ik overweeg de aanschaf van dit apparaat en zou graag vernemen of er ervaringen mee zijn.

Groet, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Admin »

Leerlauf 1.3 A. Lijkt me wat veel :OO:
Wat ik mis in de specificaties is een instelbare maximale stroom bij aansluiting op de camping (dat is een sterk punt van de Victron). Misschien zit het erin, misschien ook niet. Met een 16 A walaansluiting komt het wel goed.

En een koelkast kan er vast en zeker prima op draaien.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

huuwan schreef:Is de Westech WT-combi-s 12 (of 24)/ 1000 (piek 2000) met geïntegreerd laadapparaat een goed alternatief voor een Victron Multiplus?
De Westech biedt zo te lezen hetzelfde als de Multiplus. De prijs van € 364,-- (www. esomatic.eu) is wel een stuk lager.
Ik overweeg de aanschaf van dit apparaat en zou graag vernemen of er ervaringen mee zijn.

Groet, Huub
dat is inderdaad een goede tip ze doen ook veel met solar,en ben benieuwd wat de geleerde ervan zeggen hier :GRIN:
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

Westech zelf ( http://westech-pv.com/ ) verkoopt ook Victron. Dus helemaal hetzelfde zullen ze niet zijn, zo mist de Westech de power assist en de Victron lijkt mij zuiniger zonder verbruikers.

Wat mij leuk lijkt is de Batterievorrang, ik mag namelijk in Frankrijk geen zonnestroom aan het net leveren. Dit lijkt me een leuk alternatief voor als de camper bij het huis staat.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
huuwan
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 okt 2012, 19:23

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door huuwan »

De Multiplus 800 gebruikt zelf zo'n 0,7 A. Dat is ongeveer de helft van 1.3 A wat de Westech 1000 nodig heeft. Het voordeel van een keuze voor een Multiplus is dat ik langer vooruit kan met de accucapaciteit en energie uit zonnepanelen.
Van minder belang vind ik de Power Assist van Multiplus. Van een op 6 A afgezekerde paal kan ik nog 1320 Watt afnemen. Dat moet wel voldoende zijn om tijdens donkere dagen de accu's bij te tanken en in geval van nood een klein elec. kacheltje te laten draaien.
Verder is in het voordeel van de Multiplus dat deze een stuk compacter en een vijftal kilo's lichter is. De Westech neemt de ruimte in van een flinke accu ( 442 x 218 x 179 ).
Mijn keuze gaat zijn de Multiplus of het " stekkersysteem".

Groet, Huub
MB 508 ex-ambulance 1986
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

eindelijk weer verder met de bus :GRIN:
ik heb een phoenix 12/30 lader op de kop getikt met los bedienings paneeltje
ik ga voor het idiotproof 1 steker 2 stopkontakten systeem met een HQ 1200 watt gemodificeerde sinus omvormer

nu weet ik niet meer waar ik de aardlek/met zekering moet plaatsen? voor het 220 volt stopkontakt van de paal?of achter de steker zodat ook de 220 van de omvormer via die zekering en aardlek loopt?
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

na wat gegooled te hebben
de 220 volt is een "zwevend net"en zal dus nooit lekken naar de aarde? toch? aardlek na de omvormer is dus onzin?

ik heb dit schemaatje opgeduikelt:
Afbeelding
nu word de switch vervangen door 2 stopkontakten 1 van de omvormer en 1 van de paalstroom :up:
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Admin »

In vrijwel alle Europese netten ligt in elk transformatorstation de N aan aarde. Dus bij een defect kan er eventueel een gevaarlijke spanning staan tussen een apparaat of een snoer en de massa van je busje.

De meeste omvormers hebben een zwevende uitgang. Daarbij moet je dus twee fouten hebben, voordat er een gevaarlijke situatie ontstaat. Maar b.v. in de Victron MultiPlus zit een relais dat bij omvormerbedrijf de N aan massa schakelt en bij walstroombedrijf de N weer van massa ontkoppelt.

Ik heb twee ALSs gemonteerd, maar ik had er nog één liggen. Voor jouw installatie lijkt me dat een geval van overkill.

Ik zou in jouw geval de ALS meteen achter het snoer van de "idiotproof steker” zetten.

 Wel de volgende punten in acht nemen:
- “idiotproof contactdozen” dict bij de omvormer;
- alle 230 V vóór de “idiotproof contactdozen” strak en stevig monteren (2.5 qmm flexibele kabel, geen lassen, geen soldeer, adereindhulsjes, geen grote lussen).

Volgens mij kan er dan weinig misgaan.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

als zodanig aangesloten Ernst
nu kom ik tot de conclusie dat de acculader niet achter de ALS zit :sad: dat is geen probleem?
ik kan de laderkast eenvoudig geisoleerd van de bus monteren want hij hangt aan kunstof busjes,maar er zit ook een bout welke met de aarde verbonden dient te worden
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Admin »

Die bout heeft juist het doel dat, als er intern iets kapotgaat/losraakt, de kast geaard is en er dus geen spanning t.o.v. massa op kan komen te staan.
Als je de lader àchter de ALS aansluit loop je het risico dat je de accu via de omvormer en de lader in z'n eigen staart laat bijten. En daarbij blaas je vermoedelijk wel iets op.
Er zijn wel slimme oplossingen te verzinnen waarbij de lader alleen maar gevoed kan worden met walstroom, b.v. met een extra relais, maar IMHO doe je dan weer afbreuk aan je keuze voor een simpele oplossing.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

ok dus als ik het goed begrijp vertrouwen we op de beveiliging van de netvoeding van de paalstroom wat betreft de acculader?
en de rest beveiligen we zelf door mijn eigen ALS
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Admin »

Zo kun je het inderdaad samenvatten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

ok dan heb ik het goed begrepen/aangesloten,bedankt voor je hulp :clap:
Gaan als de Brandweerauto
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten