Probleem met LED driver

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Probleem met LED driver

Bericht door paulv »

Mijn probleem is dat mijn LED's gaan knipperen.

Ik heb een 230V installatie, overal voor het licht afstandbedieningen en 230V 3W led-spots (€ 3.50 ebay) met bijbehorende driver.

Nu wil ik geen 230V in mijn leidingen boven de douche WC en keuken dus vanaf mijn zekeringenkast gaan er draadjes naar de afstandbediening ontvangertjes, die sturen drivers aan en die zwakstoom-leidingen gaan naar de LED's.

Ik kreeg bij de LED's 3W drivers geleverd, maar omdat ik 4 Leds tegelijk wilde schakelen heb ik ook 1x 12W Drivers gekocht. Geen succes, die dingen deden de Led's knipperen.
Ik nieuwe drivers gekocht nu 4x 3W. Deze vanmorgen gemonteerd, weer knipperen. Toen weer de bijgeleverde 3W driver gemonteerd en deze belast met 4x 3W, prima.

Kan dit zomaar, een 3W driver belasten met 12W?

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Probleem met LED driver

Bericht door Admin »

Dat gaat kennelijk wel, maar niemand zal je kunnen zeggen hoe lang het blijft werken.
Is die driver opgebouwd uit discrete componenten, dan kan je vast wel een datasheet opzoeken op het web en kijken naar het "echte" maximale vermogen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Probleem met LED driver

Bericht door DVIII »

zomaar een vraag , maak je die 230 volt zelf of is dat stroom van de EDF . als je namelijk zelfgemaakte wisselstroom naar een gemoduleerde led driver gaat voeden kan er wel eens een interferentie ontstaan omdat de zelfgemaakte stroom geen mooie sinus is maar een trappenhuis simulatie van wisselstroom . ik zou de led-bende eens gelijkstroom voeden uit een accu
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Probleem met LED driver

Bericht door paulv »

De 230V wordt gemaakt door een Victron Multiplus.
Met de bijgeleverde 3W driver gaat alle prima, mooi gelijkmatig licht met één Led(3W)maar ook met 4 Leds(12W).
Met de later bijgekochte 1x 12W driver gingen de LED's knipperen, ook met de daarna gekochte 4x 3W driver.

Ik kon niet veel verschil ontdekken tussen al die LED drivers, die 12W drivers hadden een iets grotere trafo en condensatoren en iets andere diodes, dat is alles wat mijn leke-ogen konden zien. Veel meer (bv. type-nummers ) kon ik niet ontdekken. Het is priegelwerk.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Probleem met LED driver

Bericht door DVIII »

zou je het eens willen proberen met EDF dan en in de jaren tachtig had je van die netfilters van qued , voor de stereo vrij van piekjes en storingen te houden, misschien moet die ertussen om je "net" schoon te maken
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Probleem met LED driver

Bericht door Hanomaad »

Zijn dit witte LEDs, of RGB? Zijn de drivers dimbaar? Kan ook nog zijn dat je met PWM drivers te maken hebt. En levert je Victron Multiplus wel een zuivere sinus of is het een blokgolf? Wat DVIII ook al aangaf, je kunt allerlei viezigheid in je wisselspanning hebben. Je zou er eens een oscilloscope op kunnen hangen om er het fijne van te meten. Moet je hier eens langs rijden, heb er eentje thuis staan.

Ik heb mijn bus van binnen en buiten voorzien van goedkope 12V LED strips uit China inclusief PWM drivers en A/B. Ik moet er niet aan denken om overal 230V te hebben lopen. Voor dat vermogen heb je weinig verlies als je met laagspanning gaat werken. Ik vind spots ook niet zo mooi, in verhouding geven die lange strips veel gelijkmatiger licht. Ik heb bij elkaar zo'n 20m LED strip geinstalleerd. Buiten komt ook vaak van pas als ik ergens sta of moet inparkeren in het donker. Die gaat helemaal rondom onder de dakrand. Binnen lopen de strips onder de kastjes zodat ze niet in het gezicht schijnen. Instelbare kleur is ook mooi, geeft telkens weer andere sfeer.

De slaapkamer:

Afbeelding

Dit soort setjes:

http://www.aliexpress.com/item/5050-RGB ... 23796.html

Als je alleen de strips koopt ben je een tientje per 5 meter kwijt. Met zo'n 6A voeding kun je makkelijk 10m voeden, of nog meer, als je ze niet continu op de hoogste stand zet.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Probleem met LED driver

Bericht door paulv »

Ik heb alles op 230V, koelkast, gas/elektisch(draaispit,grill) fornuis, boiler, TV, airco, vaatwasser, wasmachine en dus ook die Led-spotjes.
Maar omdat Led's ook in de WC/badkamer hangen, zijn die verbonden met zwakstroomdraadjes en een driver.

De Led's zijn niet dimbaar en warm wit.
Ik heb geen idee wat PWM drivers zijn.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 08 dec 2014, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Probleem met LED driver

Bericht door a.de.boer »

Hanomaad, gebruik je ook een led stabilisator?
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Probleem met LED driver

Bericht door Hanomaad »

@paulv: PWM is Pulse Width Modulation en is een techniek om b.v. RGB LEDs van kleur te doen schuiven, oftewel aan te sturen. Ook als je je LEDs wilt dimmen kun je dat met PWM doen. Dan laat je ze een fractie van een seconde aan en uit gaan. Hoe vaker ze aan gaan in die seconde hoe meer helderheid ze krijgen. Zo kun je ook kleuren mengen in een RGB LED. Als je vaste kleur LEDs hebt dan kun je in theorie dus nog steeds dimmen, alleen heb je natuurlijk maar 1 kleur.

Nog leuker zijn LEDs met een circuit aangebouwd waarmee elke LED apart aanstuurbaar is. Dit heb je b.v. bij de WS2811 LED strips. Hier kun je displays mee bouwen en andere leuke dingen. Je hebt dan nog wel een computer nodig voor het aansturen, zoals een Arduino of een Teensy. Ik heb er een paar LED staffen mee gebouwd. Het project staat hier tussen: https://www.pjrc.com/teensy/projects.html ("Flairstaff").

@a.de.boer: Met een LED stabilisator bedoel je denk ik een DC/DC circuit wat altijd 12V uitspuugt. Dit is beter voor de LEDs wanneer je b.v. met 14.4V draait vanaf zonnepanelen/acculader/dynamo. Dit gebruik ik niet, maar is op zich geen slecht idee. Echter mijn LEDs hebben het tot nu toe ook zonder volgehouden. Een factor hierin is dat ik mijn LED strips bijna nooit op volle capaciteit gebruik, maar altijd op een vrij laag pitje, om stroom te besparen, maar ook omdat ik dat fijner licht vind. Dus dan zul je niet zo snel een LED laten doorbranden wegens een wat hoger voltage (en dus hogere stroom, want LEDs hebben een vaste spanningsval omdat het diodes zijn). Die stroom blijft dan beperkt door het lagere voltage wat de driver af geeft.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Probleem met LED driver

Bericht door paulv »

@Hanomaad, Bedankt voor je uitleg.
Ik denk dat ik eerst het wel aanzie met één 3W driver voor 4 spotjes. Tenslotte heb ik dan 3 drivers in reserve. Ik heb ze nu één een dag constant aan gehad met deze configuratie en er brandt (nog) niks door of wordt warm.
Misschien vervang ik later die (doorgebrande)driver dan met een 12V trafo-achtig iets.

Die Led snoeren had ik al eerder ingebouwd maar ik vond het uiteindelijk niet mooi, een beetje draaiorgel/kermis/chinees restaurant-achtige sfeer vond ik. Ik wil een sjieke luxe hotel sfeer creëren in mijn camper (donker hout/warm grijs/wit) en daar vond ik spotjes leuker voor. Maar ja smaken verschillen, ik ben benieuwd hoe jouw camper er in het echt uitziet met al die arduino schakelingetjes.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 10 dec 2014, 22:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Probleem met LED driver

Bericht door a.de.boer »

Bedankt Hanomaad, ben momenteel ook bezig met de binnenverlichting allemaal om te zetten naar led en heb ook geen led stabilisator gebruikt.
Heb ook zoiets van mochten er te snel lampjes sneuvelen, kan ik het er altijd nog tussen plaatsen.
We staan ook nooit aan de paal en gebruiken de verlichting ook alleen als het donker is en dus de lichtpanelen niets meer doen.
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Probleem met LED driver

Bericht door paulv »

Als je die Led's rechtstreeks op je 12V aansluit en je bent bang voor doorbranden kun je ook Led's gebruiken die wat meer spanning kunnen verdragen. Het staat in de specificaties.

Een andere oplossing is een step-down schakeling als stabilisator gebruiken. Kosten nog maar heel weinig: http://www.ebay.com/itm/NEW-Mini-DC-to- ... 20e819c455 .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Probleem met LED driver

Bericht door DVIII »

wat denken jullie van een 7405 als stabilisator
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Probleem met LED driver

Bericht door Hanomaad »

DVIII schreef:wat denken jullie van een 7405 als stabilisator
Ik denk dat je een LM7805 bedoelt? Een 7405 is een logische inverter. Een 7805 is een voltage regelaar en die kun je gebruiken om spanning af te kappen zo lang je meer dan ongeveer 2.5V hoger aan ingangspanning hebt, en de extra stroom ergens kwijt kunt (een heatsink). Ze zijn niet zo efficient. http://en.wikipedia.org/wiki/78xx

Je hebt in dit geval dan een 7812 nodig. Het is niet echt aan te bevelen in deze applicatie omdat je ingangsspanning niet altijd hoog genoeg zal zijn. Als je accu 12.5V is dan hou je dus minder dan 12V aan de uitgang over. (Mocht je op volle capaciteit licht willen kunnen maken.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten