Pagina 1 van 2

koelkast op 12V

Geplaatst: 28 jan 2015, 18:08
door Thekapitein
Misschien een vraag naar de bekende weg. Maar hebben jullie de koelkast op de 12v huishoud accu's aangesloten of de start accu's (24V) wel in serie natuurlijk. Of gebruikt zo'n kast zoveel dat het mijn huishoudaccu snel leeg trekt, ondanks mijn enkele zonnepaneel.

Tijdens het rijden wil ik natuurlijk wel dat mijn bier koud blijft. Als ik stil sta staat ie op LPG of aan de 220V.

Marco.

Geplaatst: 28 jan 2015, 19:51
door Arno Z
Waarom niet op LPG tijdens het rijden? Wij hebben zo'n absorptie koelkast, ons verbruik gaat van 1:11 naar 1:8 als we die op 12v zetten.
Op je HH accu is sowieso niet zo handig, je panelen houden dat niet bij, en er is een goede kans dat je je HH accu beschadigd door te diepe ontlading. 12v van de koelkast dus op se 12v van de bus, en afschermen met een relais die door je D+ gestuurd wordt.

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 28 jan 2015, 20:19
door Thekapitein
Ik ben eigenlijk bang dat hij uit waait wanneer hij aan staat.

Marco.

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 28 jan 2015, 20:31
door SergeL
Mits goed ingebouwd waait je koelkast niet uit tijdens het rijden. Andere optie is een compressorkoelkast; verbruikt een stuk minder van je accu's en is met een modaal zonnepaneel bij te houden.

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 28 jan 2015, 21:26
door Thekapitein
Ja dat is zeker een goede tweede optie. Maar voorlopig financieel nog even niet. De vorige eigenaar heeft het nu als volgt aangesloten.

op de 24V (start) accu's via een aan/uit schakelaar naar een omvormer die van 24v 12v maakt naar de koelkast. De omvormer word weer gekoeld door twee computer fans die via het contact geschakeld worden.

Beetje omslachtig volgens mij. En teveel bedrading. Ik wil met makkelijker en ik wil die omvormer met fan's weg hebben. Zelf dacht ik aansluiten op een 12v start accu, via een relais die via het contact geschakeld word naar de koelkast.

zoiets dus..

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 28 jan 2015, 23:00
door Yoni
Een set serie geschakelde accu's mag je niet scheef belasten dus van 1 accu 12v pakken kan niet.
Je zou een D+ relais kunnen overwegen en een 24V verwarmings element in je koelkast.
Als het waait of stormt zet je dan ook je koelkast uit? zo niet kan je er ook prima mee rijden!
Als je waakvlam uit waait is het gas binnen 10 seconden afgesloten geen man over boord. :)

gr!

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 29 jan 2015, 10:43
door Arno Z
Gewoon eens proberen of hij aanblijft tijdens het rijden. Als dat goed gaat kan je eventueel kan je nog zo'n Truma monocontrol of duocontrol overwegen. Die doet je je gasaanvoer dicht in geval van een aanrijding.

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 30 jan 2015, 15:47
door Detlev
Dan zou ik maar eens opletten in welk land je rijd voordat je dat gaat doen......
Er zijn landen (Om maar eens wat dichtbij te noemen: Frankrijk) waar je niet met brandende koelkast mag rijden. :roll:
Wat verder te denken van het verbod de waakvlam of gaskraan open te hebben op veerboten en bij tankstations?
Moet je dus iedere keer voor je een station inrijd stoppen om de koelkast uit te zetten. Lekker handig op bijvoorbeeld de snelweg :clap:
Gewoon op de 12V HH dus, die wordt toch gewoon geladen via het scheidingsrelais? Wat is dan het probleem?

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 30 jan 2015, 20:13
door SergeL
Braafste jongetje uit de klas zeker :MrGreen:

Wij hebben de koelkast fulltime op lpg tijdens tochten en vakanties; werkt uitstekend en verbruikt nagenoeg niks (hooguit 1 a 2 liter per week). Heb nog nooit iemand horen vragen of we de koelkast aan hebben staan, ook geen Fransozen, veerbootkapiteins of pompbedienden.... Verbranding koelkast zit onderin en de afvoer gaat ter hoogte van de bovenkant van het apparaat de bus uit, zeg 50cm verschil; is nog nooit uitgewaaid, niet tijdens het rijden, noch tijdens een storm oid.

Geplaatst: 30 jan 2015, 23:14
door Arno Z
Op de gastank hebben wij een elektrische klep zitten. Die kan met een 3 standen schakelaar in de cabine worden bediend.
0 is uit
1 gas open
2 gas open en koelkast op gas aan
Helaas moet dan nog wel handmatig de thermokoppel worden gedaan om de koelkast te starten.
Aan boord van een ferry, of in een lange tunnel gaat alles uit.

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 31 jan 2015, 22:38
door paulv
Ik had mijn koelkast ook gewoon altijd op gas staan.
Misschien niet helemaal legaal :angel: maar het werkte prima, nooit uitgewaaid en nooit aangehouden.

Op 12V/24V gebruikt zo'n koelkast veel te veel stroom, die had ik allemaal nodig om mijn huishoudaccu's te laden.
Op je start-accu's moet je helemaal nooit verbruikers hangen (radio, GPS, alarm, enz.)

Ik had er wel een thermokoppel in hangen, dus als het vlammetje uit ging ging ook het gas uit, en een fijn metaal gaas voor de ventilatie-openingen zo kon het vlammetje ook geen gaswolk bij het tanken laten ontploffen.
Maar als ik zelf gas ging tanken deed ik toch wel even het gaskraantje dicht :OO: .

Groeten, Paul

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 31 jan 2015, 23:27
door Yoni
paulv schreef:Ik had mijn koelkast ook gewoon altijd op gas staan.
, en een fijn metaal gaas voor de ventilatie-openingen zo kon het vlammetje ook geen gaswolk bij het tanken laten ontploffen.

Groeten, Paul
Want fijn metaal gaas laat geen gas door?
Grappig offshore zie ik nooit metaal gaas maar wel lucht dichte schakelkasten in Atex zone's!

Geplaatst: 31 jan 2015, 23:50
door Arno Z
Dat is dan waarschijnlijk vlamdovend gaas. Daar kan wel gas door, maar een kortstondige vlam wordt tegengehouden. Tref je ook in de ontluchting van brandstoftanks aan boord van schepen.

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 01 feb 2015, 09:55
door Admin
En wat te denken van de mijnlamp volgens Davy? Die berust volledig op de warmtegeleiding van kopergaas.

Wiki: De principiële werking van de mijnlamp berust op het hoge warmtegeleidingvermogen van het koper waaruit de gaaskap is gemaakt. Bij aanwezigheid van mijngas, zal dit in de lamp gaan branden. Boven het vlammetje van de lamp zal zich een lichtblauwe kegel (mijngasvlam) vormen, die langer is naarmate er meer mijngas in de lucht aanwezig is. Aan de hand van de lengte van deze vlam, kan de mijnwerker het mijngaspercentage vaststellen. Het mijngas kan wel door het gaas in de lamp, maar de hitte van de vlam wordt door het koper afgevoerd en komt niet buiten de lamp, de ontstekingstemperatuur van het gas buiten de lamp wordt hierdoor niet bereikt, waardoor dit niet ontstoken kan worden.
Door onoordeelkundig gebruik kan de gaaskap gaan gloeien, hierdoor ontstaat een levensgevaarlijke situatie doordat het mijngas buiten de lamp kan worden ontstoken. Voor de veiligheid is de gaaskap daarom meestal dubbel uitgevoerd.

Maar het gaat nu helemaal over gas, terwijl dit draadje ooit begon over 12 V.....

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 01 feb 2015, 10:32
door Thekapitein
Tijdens het rijden had/heb ik de koelkast eigenlijk altijd op 12v staan. Op LPG nooit. Misschien moet ik dat eens proberen. Maar stel dat ie uit waait dan ontdooit het vlees in het vriesvak (hihi).

Mijn start accu en huishoudaccu staan volledig los van elkaar. En dat wil ik eigenlijk zo houden. Vandaar ook mijn vraag. Maar ik denk dat ik de koelkast wel op de startaccu's aansluit. Maar dan beide accu's parallel. En dan eventueel via een relais die aangestuurd word door het contact slot. Contact aan is spanning op de 12v kant van de koelkast.

Marco.

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 01 feb 2015, 11:06
door Admin
Marco,

Dat is een beetje kort door de bocht.... Ik zou NOOIT de koelkast uit de startaccu voeden. Alle kunstgrepen die er worden uitgehaald om de huishoudaccu te laden uit de auto-dynamo, zijn er primair op gericht de startaccu onder alle omstandigheden zo vol mogelijk te houden.

Jouw oplossing, 12 V via een relais, kan prima, maar dan uit de huishoudaccu. En sluit het relais niet aan op het contactslot, maar via het laadstroomcontrolelampje. Dit ter voorkoming van bedieningsfouten. Als je een zoemer aansluit op het juiste vrije contact van het relais, vergeet je niet op gas over te schakelen als je de auto stilzet.

Er zijn camper-relaiskastjes in de handel, waarin het laden van de huishoudaccu en het schakelen van een absorptiekoelkast geregeld worden.

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 01 feb 2015, 12:57
door paulv
Als het vlammetje uitwaait hoor je gelijk de ontsteker tikken, dan ben je gelijk gewaarschuwd :MrGreen: . Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je vlammetje uitwaait als je gaat rijden.
Verder zou ik voor de zekerheid een LCD thermometer met draadje in je vriesvak leggen, de temperatuur regeling van een absorptie- koelkast is zo onbetrouwbaar als de nete :down: .

Nogmaals nooit verbruikers op je startaccu aansluiten!!, daarvoor is je HH-accu.
In personenwagens zit geen HH-accu vandaar de noodgreep om op je start-accu de radio enz. aan te sluiten. Er zit niks anders dus weinig keus.

Groeten, Paul

koelkast op 12V

Geplaatst: 16 feb 2015, 17:59
door Arnedp
Hallo,

Iemand een idee om de Huishoudbatterij mee te laden via de alternator van de motor?
Ik heb al gelezen dat je van de start batterij een kabel moet leggen naar de Hh batt met daartussen een diode of relais. Zodat de start batterij niet leeg getrokken kan worden.

Iemand ervaring hiermee?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 16 feb 2015, 18:31
door Anton
Hoi,

Daar is al het een en ander overgeschreven, heb je de zoekfunctie al geprobeerd?
Dit schakelen gebeurt met een daarvoor geschikt scheidingsrelais welke aangestuurd word door D+ het draadje na het laadcontrolelampje.
Niet elk relais is daarvoor geschikt, met relais kun je wel meerdere aansturen.

Groet Anton

koelkast op 12V

Geplaatst: 17 feb 2015, 10:49
door Arnedp
Alles gelezen! Ik zal zien wat ik er kan van maken

Bedankt

koelkast op 12V

Geplaatst: 17 feb 2015, 17:42
door Arnedp
De koelkast werkte niet op 12v heb de draden uitgemeten en er zat geen stroom op, daartussen zat een relais, die heb ik er vantussen gehaald. Zou dit kwaad kunnen voor iets?

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 17 feb 2015, 17:52
door Admin
Misschien wel gelezen, maar (nog) niet helemaal gesnapt....

Een absorptiekoelkast trekt een heleboel stroom. Geen ramp als de motor draait, want die dynamo (alternator) kan dat verbruik makkelijk bijsloffen. Maar als de motor stilstaat, trekt de koelkast binnen een paar uur de huishoudaccu leeg (en beschadigt die accu daarmee onomkeerbaar!)
Dat relais zorgt ervoor dat er alléén spanning naar de koelkast gaat als de motor loopt (en als het laadstroomcontrolelampje op het dashboard UIT is).
Heb je gemeten met draaiende motor?

Dus een antwoord op jouw vraag: Ja, het kan kwaad dat relais ertussenuit te halen!

koelkast op 12V

Geplaatst: 18 feb 2015, 11:49
door Arnedp
Bedankt admin,
Met draaiende motor meet ik 12v op de kabels,
Ik had dus de relais even vantussen gehaald zodat ik continu 12v op de frigo had, echter had ik wel de lader in gestoken (220v) van de hh batterij. Na enkele uren had de frigo nog niets fris.
Misschien omdat mijn beestje 28 jaar oud is?

Zou ik diezelfde relais kunnen gebruiken om de startbatterij te koppelen naar de hh (tractie batterij) zodat ze word geladen via de alternator en niet m'n start batterij word leegetrokken?

Alvast bedankt

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 18 feb 2015, 12:38
door Anton
Hoi,

Bij fabriekskampers word dit wel gedaan, het relais moet dan wel de laadstroom aankunnen.
Het is handiger om een relais te gebruiken om meerdere relais aan te sturen.
de Wit Schijndel en andere bedrijven heeft / hebben die relais wel ik heb er iets van€ 15.00 voor betaald.
Het relais dat aan gestuurd word door D+ moet wel aan de eisen voldoen.
D+ is het draadje wat na de dynamo gaat via het laadcontrolelampje.
Zo gauw als de dynamo gaat laden word die ook + en schakelt het relais.

De absorbsiekoelkast moet voldoende spanning hebben anders word de verwarmingsspiraal niet warm genoeg en doet ie het niet of amper.
Er moet dus een spanning van 12 volt op staan en de stroom is dan ongeveer 8 tot 10 ampère.
Doet ie het op gas en op 220 volt wel dan kan de spiraal stuk zijn en de koelkast nog in orde.

Succes!

Groet Anton

Re: koelkast op 12V

Geplaatst: 18 feb 2015, 13:00
door Admin
Arne,

Anton heeft het antwoord al gegeven.

Ik had willen zeggen: Als je het huidige relais (dat kennelijk werkt: motor aan: +12 V; motor uit: 0 V) wilt gebruiken, zet er dan een stevig relais achter. Je schakelt dan met de 12 V die oorspronkelijk voor de koelkast was, de spoel van het extra relais (naar massa). Zet wel van massa naar de plus een blusdiode over de spoel van het extra relais.
Via de COM en NO (common en normally open) contacten van het extra relais verbind je de plus van de startaccu met de pluys van de huishoudaccu.