Autonomie: zonnepaneel + boordaccu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
FilipDS
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2015, 08:22

Autonomie: zonnepaneel + boordaccu

Bericht door FilipDS »

Ik vraag me af welke zonnepanelen (hoeveel Wp + welk type) en welke boordaccu's (hoeveel Ah + welk type) nodig zijn om weinig of niet aan de kabel te hangen.

Ik vond deze rekenmodule en heb deze 'met de natte vinger' ingevuld.
https://www.kleinezonnepanelen.nl/data/ ... balans.xls

Verbruik
- Verlichting:
Stil: 8A x 4h = 32 Ah
Rijdend: 8A x 4h = 32 Ah
- Waterpomp:
Stil: 12A x 1h = 12 Ah
Rijdend: 12A x 1h = 12 Ah
- Koelkast
Stil: 2A x 20h = 40 Ah
Rijdend: 2A x 4h = 8 Ah
- Radio/CD
Stil: 2A x 4h = 8 Ah
Rijdend: 2A x 4h = 8 Ah
- Trumatic C 6002
Stil: 1A x 20h = 20 Ah
Rijdend: 1A x 4h = 4 Ah
- Elektronica
Stil: 10A x 4h = 40 Ah
Rijdend: 10A x 2h = 20 Ah

Resultaat
Zonnepanelen samen: goeie 150 Wp nodig
Boordaccu's samen: goeie 200 Ah nodig

Zijn dit gangbare waarden? Wat zijn 'vuistregels' qua boordaccu's en zonnepanelen om weinig of niet aan de kabel te hangen?

Is het verstandig om het zonnepaneel onder de dakgalerij te plaatsen?
Dit om hoogte te beperken. In veronderstelling dat er weinig of nooit iets op de galerij wordt geladen + dakgalerij met weinig stangen.

Hartelijk dank alvast!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Autonomie: zonnepaneel + boordaccu

Bericht door Admin »

Hi Filip,

Welkom op Campertechniek!

Ik ga ervan uit dat het spreadsheet van Henk Daleman wel klopt. Al vind ik niet terug hoe lang je wilt staan zonder walstroom. En ik zou niet weten hoe je al rijdend aan een uur waterpomp komt. En 2 A (24 W als je een 12 V installatie hebt) voor de koelkast? Dat is zelfs voor een compressorkoelkast erg weinig. Òf zit hierin de regeling van de thermostaat verdisconteerd? (Ik zou dat liever in de tijd dan in de stroomsterkte stoppen.)

Maar goed, om op je vraag terug te komen:
230 Ah is een heel gangbare maat voor een semi-tractie huishoudaccu. Houd er rekening mee dat je 'm niet dieper dan 50 % ontlaadt. Anders heeft die - best wel prijzige - batterij een kort leven.

PV-panelen zijn er in àlle waarden. 200 of 250 Wp komt echt veel voor. Zie eBay. Daar vind je ook regelaars. Bij 12 V is 20 A in jouw geval ruim voldoende.

Wat bedoel je met "dakgalerij"? Alleen een borstwering? Dan kan je het paneel zo plaatsen dat er hooguit bij een heel lage zonnestand schaduw van die borstwering op het paneel valt. Niets aan de hand dus.
Is het een uit latten opgebouwde vlonder? Dan moet het paneel eròp en niet erònder.

Ik hoop dat je wat kunt met deze reactie. En anders vraag je nog maar eens.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Autonomie: zonnepaneel + boordaccu

Bericht door Yoni »

Die 2Ah voor de koelkast kan alleen aan 24V daar de meeste compressoren om en nabij de 45W zijn

Ik vind de opgenomen vermogens wel aan de hoge kant van de pomp en de verlichting en electronica.
Ik zou eerst eens even opgenomen vermogens noteren van de apparaten want als dit per dag is kom je aan een goeie 152A verbruik dan heb je een 230A agm accu al goed leeg getrokken.

Even als kleine leidraad een 190Wp paneel in zomerse omstandigheden doet bij mij ongeveer 30A laden aan 24v op 1 dag.
Dus het paneel is net genoeg om de koelkast te onderhouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten