Boordaccu: type + laden via alternator, zonnepaneel of beide

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
FilipDS
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2015, 08:22

Boordaccu: type + laden via alternator, zonnepaneel of beide

Bericht door FilipDS »

Ik vraag me af welke type accu aan te bevelen is voor gebruik als boordaccu. Ik lees verschillende meningen over loodzuur, AGM en gel.
Ik verneem graag jullie onderbouwde mening over:
- Loodzuur accu: wel doen (omwille van prijs?, prijs/kwaliteit?...), niet doen (omwille van levensduur, onderhoud?...)
- AGM accu: wel doen (omwille van onderhoud?, levensduur?...), niet doen (omwille van prijs?...)
- Gel accu: wel doen (omwille van onderhoud?, levensduur?...), niet doen (omwille van prijs?...)
- Welke types passen beter bij alternator, welke bij zonnepaneel?

Hoe wordt de boordaccu best geladen? Via alternator, zonnepaneel of beide?
Randvoorwaarden:
- Zonnepaneel 210Wp
- Huidige boordaccu: loodzuur accu 80 Ah? (vermoedelijk: ik kijk nog uit naar mijn camper :smile: )
- Onzekerheid over inbouwmogelijkheid/plaats voor extra boordaccu
Mogelijke manieren:
- Huidige boordaccu (80 Ah, loodzuur) met alternator, nieuwe boordaccu (230 Ah, type?) met zonnepaneel
- Huidige boordaccu (80 Ah, loodzuur) en nieuwe boordaccu (230 Ah, type?): beide met alternator en zonnepaneel
- Nieuwe boordaccu 230 Ah (type?): met alternator en zonnepaneel
- 2 nieuwe boordaccu’s 120 Ah (x2, type?): beide met alternator en zonnepaneel
- Andere mogelijkheden?
Wat bevelen jullie aan? Wat raden jullie af?

Hartelijk dank alvast!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Boordaccu: type + laden via alternator, zonnepaneel of beide

Bericht door Admin »

Hi Filip,

Ik zal proberen punt voor punt je vragen te beantwoorden. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, dus ik vertel wat in de meeste gevallen een goede prijs/prestatie-verhouding biedt. Daarom heb ik het ook niet over de lithium-polymeer-accu, die qua specificaties àlles lijkt te hebben, maar waaraan een voor de meesten prohibitief hoge prijs kleeft.

Ik vraag me af welke type accu aan te bevelen is voor gebruik als boordaccu. Ik lees verschillende meningen over loodzuur, AGM en gel.
Ik verneem graag jullie onderbouwde mening over:
- Loodzuur accu: wel doen (omwille van prijs?, prijs/kwaliteit?...), niet doen (omwille van levensduur, onderhoud?...)

Verreweg de meeste camperaars kiezen voor een lood/zuur-accu. Als huishoudaccu is het type "semi-tractie" erg geschikt, want dat kan gedurende lange tijd een beperkte stroom leveren. [Vergelijk dat met een startaccu, die gedurende korte tijd een heel grote stroom (honderden Ampères tot soms wel meer dan 1000 A)]. Let op: accu niet dieper ontladen dan 50 %.

- AGM accu: wel doen (omwille van onderhoud?, levensduur?...), niet doen (omwille van prijs?...)

Ook dit is een lood/zuur-accu. Alleen zit het zuur in een matje van glasvezel, tussen de platen. Het verschil in levensduur rechtvaardigt IMHO niet de hogere prijs.

- Gel accu: wel doen (omwille van onderhoud?, levensduur?...), niet doen (omwille van prijs?...)

Voordeel: kan op zijn kant worden opgesteld. Nadelen: prijs; eisen aan laadinrichting; kwetsbaarheid bij verkeerde behandeling.

- Welke types passen beter bij alternator, welke bij zonnepaneel?

Eerst de specificaties van de accufabrikant lezen. Maar, in het algemeen:
Alternator: Semi-tractie of AGM (laadkarakteristiek (ongeveer) gelijk aan startaccu).
Zonnepaneel (eigenlijk bepaald door de bijbehorende controller): kan alledrie. Veelal instelbaar.

Hoe wordt de boordaccu best geladen? Via alternator, zonnepaneel of beide?

Ik zou zeggen: beide. Want wat te doen als het - onverhoopt - langdurig slecht weer is en je toch besloten hebt te blijven staan?

Om te voorkomen dat je de startaccu ongewild leegtrekt, moeten de twee accu's (of accugroepen) ontkoppeld worden als je de motor stopt. Dat kan op verschillende manieren:
handschakelaar (af te raden);
"diodeblok" (nadeel: accu komt niet geheel vol. Òf (vaak lastige) aanpassing aan spanningsregelaar nodig);
"diodeblok" met FETs;
relais gestuurd door laadstroomcontrolelampje;
Cyrix (mijn persoonlijke favoriet, zeer eenvoudig aan te sluiten).

Randvoorwaarden:
- Zonnepaneel 210Wp
- Huidige boordaccu: loodzuur accu 80 Ah? (vermoedelijk: ik kijk nog uit naar mijn camper :smile: )
- Onzekerheid over inbouwmogelijkheid/plaats voor extra boordaccu

80 Ah als startaccu is goed mogelijk.
Je zult wel een plekje moeten vinden voor die huishoudaccu.

Mogelijke manieren:
- Huidige boordaccu (80 Ah, loodzuur) met alternator, nieuwe boordaccu (230 Ah, type?) met zonnepaneel

Zie mijn opmerking hierboven.

- Huidige boordaccu (80 Ah, loodzuur) en nieuwe boordaccu (230 Ah, type?): beide met alternator en zonnepaneel

Lijkt me een goede optie.

- Nieuwe boordaccu 230 Ah (type?): met alternator en zonnepaneel

Wat is het verschil met de optie hierboven?

- 2 nieuwe boordaccu’s 120 Ah (x2, type?): beide met alternator en zonnepaneel

Is een persoonlijke keuze: als van twee identieke (!) accu's er één overlijdt, zou je op halve capaciteit kunnen doordraaien. Maar meestal heb je dat overlijden pas in de gaten als het ook voor de andere te laat is.
Bij één accu van 230 Ah (verschil tussen 230 en 240 is peanuts) speelt het mogelijke verschil tussen de twee accu's geen rol.

- Andere mogelijkheden?
Wat bevelen jullie aan? Wat raden jullie af?

Je hebt de mogelijkheden heel aardig in kaart gebracht.

Samenvattend:

bestaand:
- alternator
- startaccu

nieuw:
- Cyrix
- huishoudaccu
- PV paneel
- PV regelaar
- bedrading + paar zekeringen

Mogelijke uitbreidingen:
- accumonitor. Niet essentieel, maar super-informatief. In één oogopslag zie je hoeveel procent je huishoudaccu geladen is.
- omvormer (wisselrichter). Als je 230 V apparatuur wilt gebruiken. Het prijsverschil tussen een 230 V frigo en een 12 V exemplaar is groter dan de aanschafprijs van die omvormer. Plus dat een A++ minder energie verbruikt dan een campingkoelkast.
- acculader. Als je toch "aan de paal" staat of in de winterstalling.

Hopelijk heb je wat aan mijn gedachten hierboven. Er zijn ongetwijfeld mensen die andere stokpaarden berijden. Maar deze recht toe-recht aan oplossing heeft zichzelf in de praktijk al talloze malen bewezen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten