Camper onder stroom..

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
toyotahj60
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2015, 17:01

Camper onder stroom..

Bericht door toyotahj60 »

Vandaag heb ik met me broer samen mijn iveco clou op gehaald uit de stalling dus de accu polen er op en tik vroem!! lopen als een speer!

Dat we thuis aan gekomen waren gingen we even kijken of alles nog een beetje werkte dus de de gas kraan open kachel OK gaspitjes OK.
Toen deden we de stekker er in en hop accu opladen lampen en de airco aan"" zo zo alles doet het ook nog...toen kropen me broer en ik even onder de camper want ik zal me broer wel eens even laten zien hoe degelijk en goed zo''n iveco is (me broer heeft een VW LT) ik wijs naar de nieuwe remkrachtverdeler...PETS krijg ik een op donder...dat is toch gek zou je zeggen....dus we vervolgen ons rondje rond de camper en ik raak de tankdop aan en dat leek ook wel te prikken...de 220 volt stekker er uit getrokken en niets aan de hand dus daar zit het probleem''dus even de draden van de stekker naar de omvormer na gemeten en daar was niets mee aan de hand toen de 220V draden die uit de omvormer komen los gehaald en alles OK dus het probleem zat dus in 1 van de apparaten die op 220 werken of een doorgescheurd draadje??

Hmm eerst maar eens moeilijk kijken en koffie zetten...en de airco maar eens uitzetten wat die maakt nog al wat geluid om dan eens rustig na te denken...

Hé de stroom prikkels zijn weg...zeg broer voel nog eens aan de tankdop zet ik de airco weer aan...PATS.
Het probleem zit dus in later opgezette airco daar zit denk ik een schroef door een draadje of iets ander maar daar ga ik deze week maar eens naar kijken het moet eigenlijk wel werken en ook nog een beetje veilig zijn!

Dus word vervolgd!!

Ik had dit alleen onder het topic woondeel elektra moeten zetten...kan dat nu nog?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Admin »

Ik moet wel zeggen dat jullie testmethoden niet al te mensvriendelijk zijn :roll: "Voel eens even....""
En als je een 30 mA aardlekschakelaar zou hebben geïnstalleerd had je niets gevoeld, maar was de beveiliging aangesproken op het moment dat je de airco aanzette. Als de airco met een stekker zit aangesloten, zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je die stekker omdraait.
Maar pas op! Op de camping weet je niet van tevoren wat je fase en wat je nul is :mad:

Maar, zo te horen, ga je het wel oplossen. Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Gobert »

Dus op de camping eerst je vrouw laten voelen alvorens aan de slag te gaan.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

toyotahj60 schreef: want ik zal me broer wel eens even laten zien hoe degelijk en goed zo''n iveco is (me broer heeft een VW LT)
Ik was erg onder de indruk, broer! :MrGreen: :MrGreen: :MrGreen:

Er zit overigens wel een aardlekschakelaar in (er zit een Schaudt Elektroblock in), maar die schakelt blijkbaar niet af als je even snel een ongeaard (bleek later) verlengsnoer uit de schuur pakt... :red:

Door wat logisch zoeken en segmenten meten en uitsluiten kwamen we uiteindelijk bij de airco uit. Nu nog even oplossen!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Camper onder stroom..

Bericht door DVIII »

pas dan maar dubbel op met zulke aannames , een aardlek heeft echt helemaal niets van doen met aarde of geen aarde. ik zou ook nooit de tankdop gebruiken voor de test , maar het lijkt me tijd voor de lezers die het niet in orde hebben of nog herinneren , sla het archief er nou eens op na , daar staan hele schema's en uitleg in jip en janneke taal hoe het werkt en hoe je het zelf kan doen . en als tip , vertrouw nooit een ding wat niet werkt zoals het hoort , want als ik het zo lees is die schaudt "schakelaar" niet goed aangesloten of opzettelijk overbrugd ( er zijn van die handige jongens her en der)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Admin »

Hallo DVIII,
Ik schreef al: "Ik moet wel zeggen dat jullie testmethoden niet al te mensvriendelijk zijn".

Misschien een oplossing voor Leon (en andere mensen die absoluut geen sjoege hebben van "Schtromen und Amperen"): een aardlekschakelaar in de aansluitkabel.
$_84.jpg
En dan niet denken pienter te wezen en het kastje gewoon dicht laten! We willen Jeroen hier niet missen :eek:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
toyotahj60
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2015, 17:01

Re: Camper onder stroom..

Bericht door toyotahj60 »

Das handig een aardlek schakelaar in een snoer!!

Ik zal zaterdag even wat onderhoud doen aan de camper en dan zal ik meteen die airco eens na kijken en maar eens zoeken waar de fout zit.

Want Jeroen onder stroom zetten is ook niet echt de bedoeling :wink:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Camper onder stroom..

Bericht door DVIII »

ach , ik kom zelfs lastraformatoren tegen die dan met krachtstroom worden gevoed , fase R, fase S en dan de derde aan de aarde , want ze moeten echt alledrie de fases gebruiken , staat zo'n ding op rubber wieltjes dan duurt het een tijdje voor er iemand een flinke optater krijgt. en ga je dan vragen wie zoiets zo aangesloten heeft , dan is er niemand thuis. ( die T is dan toch terre ?? )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Admin »

Als Beun de Haas zoiets in elkaar knutselt, nou ja.....

Maar wat denk je van een levensgroot installatiebedrijf dat voor het Haagse GEB eind jaren '50 de omschakeling van 127 naar 220 V verzorgde? Apparaten (radio's) werden omgeschakeld, gloeilampen werden vervangen en zo nodig (hoogtezon en koelkast) werd er een verhuistrafo neergezet.
Ik zal nooit vergeten hoe mijn moeder van de "omgeschakelde" koelkast (absorptiekoelkast, merk Gloria, vier ronde poten en een ijzeren voetpedaal om de deur te ontgrendelen) een rotklap kreeg. De installateurs stonden nog met hun oplegger-magazijn-werkplaats op de hoek van de straat. De uitleg van de monteur die we erbij gehaald hebben: dat plakkertje bij een van de drie gaten hoort eigenlijk in het midden. En je ziet dat het een driehoekje voorstelt, dus het moet wijzen naar het middelste gat, dat is de aarde.... Voor die massa-operatie hadden ze vermoedelijk ongeschoold personeel aangenomen! Maar alweer goed afgelopen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Camper onder stroom..

Bericht door DVIII »

als beun de haas dat doet is het onwetendheid , die kan je aanspreken . het gevalletje lastrafo was een multinational en die zijn verantwoordelijk en die spelen het meest verstoppertje als je een schuldige zoekt . een paar jaar terug was ik getuige van een hele woonwijk die door zeer kundige geschoolde en ervaren electromonteurs op twee fases werd aangesloten . geen nul ( die zat aan een ongebruikte fase) . mijn schoonzus belde dat de video spontaan was gaan roken . ik kom daar met mijn multimeter en moest echt drie, vier keer meten om toch wel zeker te weten dat er 400 volt op het net stond. je gaat aan je verstand twijfelen . in de hoek van de betreffende wijk staan drie auto'tjes van een bekende voetbalsponsor bij een transformatorhuisje. ik loop daar heen en vraag wie de leiding heeft . de leider van het "sterren"dream"team zegt dat ze net klaar zijn met een karwij . Ik vraag op mijn beurt of ze gemeten hebben of het in orde is wat ze gedaan hebben. Laat dat maar aan ons over lacht deze man......... ik zeg dat het erop lijkt dat de nul een fase is geworden , tenminste bij mijn schoonzus ........ Dat kan niet meneer want er is niets veranderd . wat waren de werkzaamheden dan informeer ik ........ we hebben een nieuwe transformator geplaatst , tenminste die stond er al en we hebben deze nu in gebruik genomen.
ondertussen stonden er dertig veertig mensen om ons heen uit de wijk die ook apparatuur in brand hadden zien gaan in hun huis , rokende TL buizen in de keuken en de CV deed het niet meer etc .
de drie mannen overleggen en beginnen elkaar de schuld te geven dat er iets mis is , maar dat kan helemaal niet roept de "leider" rode , zwarte en blauwe draden zitten toch aan de fases , zegt er een , nee die blauwe mag daar niet aan die is eigenlijk de nul. eigenlijk de nul , ik zie de eigenlijke nul voor me staan , de man die zo zeker van zijn zaak was dat meten niet nodig is , ik vraag hem de installatie uit te schakelen , maar dan zit iedereen zonder stroom sputtert hij , Ik zeg , nou beter zonder stroom dan met teveel stroom. dat mag ik niet zomaar doen roept de "leider" weer . ik zeg kalmpjes, nou goed ik bel de brandweer de politie , (we praten hier over doodslag) en de lokale en nationale media , wat was uw naam ook alweer . gelukkig kwam de minst opgeleide medewerker van het "team" in opstand , die riep dat hij het zo "moest doen" van "hem" en dat hij het wel drie keer gevraagd had aan de "leider" . kortom een klein drama op de vrijdagmiddag . en als je dan hoort hoe die klup amateurs de zaken wilde oplossen, de mensen moesten alles maar laten repareren en de rekening opsturen . daar hebben we natuurlijk geen genoegen mee genomen dus na een anderhalf uur bakkeleien kwam er een Bobo van de voetbalsponsor. Die kon geen toezeggingen doen, want daar ging hij niet over . Ik heb hem toen overgeleverd aan de lokale omroep die klaar stond salami te maken van deze "zwevende nul" ( we blijven en electrotermen) moraal van het verhaal , houd je broek vast als je deze mannen tegenkomt......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik was inderdaad te snel met schijven en had me in dat deel voor mijn eigen camper ook nog niet heel erg verdiept... :red:
Voor zover ik kon zien zit de Schaudt nog netjes dicht en vast, maar de hoeveelheid extra verdeelpunten en losse afgeknipte draden en stekkers in de camper geeft niet zoveel vertrouwen denk ik ;) Goed is het in elk geval niet!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Admin »

Dat is een heftig verhaal, een hele wijk tussen de fasen...! Er is maar weinig wat daar tegen kan, lijkt me. De verzekering heeft het vast druk gehad!

Toen wij binnen Den Haag verhuisden - na voornoemde omschakeling - kwamen we in een wijk waar ze nog 127 hadden. Toen waren ze wel snugger genoeg om ons - tot de omschakeling van die wijk - tussen de fasen aan te sluiten. Anders hadden we eerst terug en drie maanden later wéér om gemoeten... En gelukkig werd bij de huis-aan-huis controle de nul weer aangesloten. In elke benedenwoning kwamen drie fasen binnen, op de eerste verdieping van het portiek twee en op de bovenste laag één. Hoe ze het hadden opgelost als we helemaal boven waren gaan wonen...? :crazy:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Camper onder stroom..

Bericht door DVIII »

ik heb zelf nogal eens de eer de materie uit te leggen aan leken , dat is best lastig omdat je krachtstroom en draaistroom en woorden als differentiaal , veld en ster - driehoek schakeling , en zelfs als je ver genoeg gaat een beetje algebra erbij kan vertellen. het valt mij dan op dat de "mannen" heel snel roepen dat ze het snappen en de vrouwen verstandige vragen kunnen stellen ( die snappen het dan beter ) . maar zodra je een krachtstroomstekker gaat aansluiten wordt al snel door de mannen meteen een fase in de nul gepropt. Vergelijkbaar maar iets heel anders , bij aanhangwagen stekkers is dat nog veel lastiger daar kan je uren op zitten tobben als je niet snapt waar je mee bezig bent. veel mensen hebben dan een talent voor lichtorgel fabricage.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Admin »

:lol:

Mijn moeder had wiskunde als hobby. Ze had eigenlijk bouwkunde willen studeren, maar daar kwam een oorlog tussen. Sinus en cos φ vond ze vanzelfsprekend. (Mijn vader ook, maar die verdiende zijn boterhammetjes met wiskunde.)
Mijn echtgenote daarentegen is meer van de menswetenschappen. Ze weet het verschil tussen een sinus en een blokgolf uit een wisselrichter in relatie tot een Senseo en een Oral-B, maar de onderliggende theorie boeit haar niet.

Je hebt dus gelijk: vrouwen zijn niet per definitie onwetend op technisch gebied.

Mannen die moeite hebben een stekker aan een kabel te schroeven hebben vermoedelijk nooit leren lezen, van je 1-2-3-4-5-6-7, L-54g-31-R-58R-54-58L of N-L1-L2-L3-E.... Aap-Noot-Mies is moeilijker!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Camper onder stroom..

Bericht door DVIII »

ik doelde eerder op de ongepaste overmoed van het contingent mannelijke beroepsbevolking
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Admin »

Tsja.... we zijn wel een eind afgedreven van TS en zijn testmethoden.

Je hebt gelijk: bedoelde overmoed kòmt voor. Maar volgens mij moeten we een en ander toch niet al te zwart inzien; er zijn talloze beroepsbeoefenaars die hun vak wel verstaan. (Op het gevaar af dat het een ingestudeerd trucje wordt en ze de fout ingaan bij veranderde omstandigheden.)

Nog één anekdote dan, die illustreert dat de Vlaamse installateur z'n begrenzingen wèl onder ogen ziet:
Ik had in Beerse de huisinstallatie, vijf groepen (waarvan drie voor een fornuis), gezekerd met om koperen schroeven gedraaide looddraadjes, vervangen door een mooie plastic kast met een hoofdschakelaar, twee aardlekschakelaars, 12 16 A automaatjes en 1 dubbelpolige automaat (voor het bubbelbad).
Bij verkoop van het huis werd de installatie "afgekeurd" (d.w.z. de koper moet deze binnen een jaar herstellen) omdat die 12 automaten enkelpolig waren. Motivatie: àls we in het distributienet een nieuwe transformator ophangen, en àls we dan de nul en een fase verwisselen, kàn de zekering in de nul zitten en dat zòu minder veilig zijn..... O ja, er zat onder een Ikea bovenkastje ook een randaarde-contactdoos en dat was ook een afkeurpunt.

Hopelijk heeft Leon inmiddels de fout in de airco gevonden en hersteld!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door GerardH »

Gelukkig begrijp ik een krachtstroomstekker beter dan de Belg waar ik onlangs een kneder kocht, die had de rode draad(?) van een 4-aderig kabeltje in de aarde gestopt, da ga ook al nie..gelukkig is hier alles goed voor elkaar, anders komt de rook uit je meterkast. Maar even overnieuw gedaan en het ding werkt als een tierelier.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Admin »

Gerard, Belgische kleuren moet je niet proberen te begrijpen! Zeker niet als de kabel al een paar jaar geleden is aangesloten!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Camper onder stroom..

Bericht door DVIII »

het antwoord op de vraag zit in het archief dus dat moet ondertussen zo klaar als een klontje zijn :geeuw:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
toyotahj60
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 feb 2015, 17:01

Re: Camper onder stroom..

Bericht door toyotahj60 »

Nou hallo daar was ik weer eens...tja als je met een iveco voor de APK moet is er geen tijd meer over om naar de airco te kijken..

Wat nou het probleem was ik had het geaarde snoer wat bij de camper hoort in een goedkoop niet geaard snoertje gestoken...dus geen aarde...nu heb ik net het goede snoer wat bij de camper zit meteen in het stopcontact gestoken en nu is er niets aan de hand...heb de kap die over de airco zit eraf gehaald voor de zekerheid maar daar mankeert niets aan!!

Verder ga ik wel alles wat er in de jaren bij gerommeld is aan elektra maar eens goed na kijken om storingen in de toekomst te voorkomen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Camper onder stroom..

Bericht door DVIII »

het spijt me zeer , maar wat heb je niet begrepen ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Anton »

Hoi,

Je hebt dus geen fout gevonden:

PETS krijg ik een op donder...dat is toch gek zou je zeggen....dus we vervolgen ons rondje rond de camper en ik raak de tankdop aan en dat leek ook wel te prikken...de 220 volt stekker er uit getrokken en niets aan de hand dus daar zit het probleem''dus even de draden van de stekker naar de omvormer na gemeten en daar was niets mee aan de hand toen de 220V draden die uit de omvormer komen los gehaald en alles OK dus het probleem zat dus in 1 van de apparaten die op 220 werken of een doorgescheurd draadje??

Er zit dus duidelijk iets niet goed.....

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Camper onder stroom..

Bericht door Admin »

Leon,

Ik vrees dat je het gewoon niet gesnapt hebt. Uit deze thread zou je hebben kunnen opmaken:
1-Die aardleiding zit er niet voor niets. Dat heb je gemerkt. (Of misschien wel niet.)
2-Een (werkende!) 30 mA aardlekschakelaar kan levens redden.

... en nu is er niets aan de hand .... :mad:

Heb je die (geaarde) stekker al eens andersom in het stopcontact gestoken?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Camper onder stroom..

Bericht door DVIII »

ik lees nergens dat de aardlek ooit gewerkt heeft en ik weet ook niet welke spanning er op de buitenkant van de bus stond , maar als je aard en het probleem verstopt zich , en je weet uit eerdere berichten dat de aarde niks met een differentiaalschakelaar (aardlek) te maken heeft zou je toch wel nattigheid moeten voelen. en nu zeg jij dat het probleem weg is , voor jou. Maar wat als er vandaag of morgen een kind aan jou op het oog in orde zijnde auto blijft hangen en het niet overleeft ga je dan de put dempen of het kalf de schuld geven of ..........
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten