Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Rogier »

Hallo allemaal,

Ik ben in gedachten de basis aan het leggen voor mijn tweede camper (2.0). De gaat nog wat extremer worden op het gebied van elektrische installatie.
Op mijn huidige camper heb ik alle zonnepanelen gewoon parallel aangesloten, ik heb weliswaar een MPPT controller, maar de panelen 'doen' gewoon iets van 17-19V en de MPPT maakt daar 12-14V van. Als ik de nieuwste producten bekijk zie ik dat veel MPPT controllers ingangsspanningen van 100 of zelfs 150V accepteren waarmee het mogelijk is om bewust een veel grotere spanning op de panelen kant te hebben dan aan de kant van de accu's.

Ik ga gebruik maken van 100W panelen met een VoC van ongeveer 21V en ik zit sterk te denken over de Victron MPPT 150/70 controller. Het moet dan mogelijk zijn om vijf panelen in serie te schakelen zodat de kabels lekker dun kunnen blijven en er minder verliezen optreden. Dit lijkt wel de 'nieuwere manier van doen', want toen ik me vier jaar geleden heb verdiept in panelen en controllers is me dit nooit opgevallen.

Vraag: is er iemand die hier ervaring mee heeft, het schakelen van meerdere panelen in serie? Zitten hier nog nadelen aan (behalve dan gevaarlijke spanning)

Dank,

Rogier
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door jervig »

Had dat op mijn laatste net verkochte camper en op de nieuwe weer, werkt prima!!

Groetjes,

Jeroen
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Yoni »

ik zou liever niet alle 5 de panelen in serie zetten heb je op 1 paneel schaduw van een dakluik boom of een flinke vogelflats benadeeld dat de opbrengst van heel je string dramatisch.

Even ter voorbeeld door een schaduw van 5cm breed van de ladder die langs mn bus stond verloor ik bijna 60% laadstroom.
Stond in de volle zon en had maar 2,3 Ah binnenkomen wat me zorgen baarde toen ik keek zag ik dat het de schaduw was na het weghalen van de ladder sprong hij weer naar 6,2 ah.

Nu in serie kan die ene schaduw dus invloed hebben op al je panelen.

zeg dat je panelen maximaal 450Watt opbrengen aan 21V is de stroom 21A acceptabel genoeg voor een 6mm2 kabel vind je dit te weinig koop je 10mm2 solar kabel.

Ik zie meer nadelen dan voordelen aan serie schakelen

gr!
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Rogier »

Dank voor jullie reactie.

Ik heb inderdaad gelezen dat schaduw een gevaar is voor panelen in serie. Als bv 1 paneel 'blokkeert' dan doet de hele serie gelijk weinig meer. Ik heb begrepen dat je dit voor een deel kunt oplossen met het plaatsen van bypass diodes. Iemand daar ervaring mee?
Een voordeel van series panelen zou zijn dat je langer in staat bent voltages te leveren boven de accuspanning in geval van schemering of wolken. Daarvoor moet je dan wel een MPPT controller hebben natuurlijk.

Ik weet dat parallel plaatsen in normale gevallen het makkelijkst is. Ik heb dat nu ook. Ik wil op mijn volgende camper alleen 15 panelen plaatsen, alles parallel is volgens mij ook niet verstandig. Daarom dacht ik aan drie (parallel) aan elkaar geknoopte reeksen van 5 panelen in serie. Maar 5 reeksen van drie kan natuurlijk ook. Iemand hier die ervaring heeft met dergelijke hoeveelheden panelen op een camper?

gr Rogier
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Anton »

Hoi,

Mijn panelen hebben 3 diodes per stuk, ze staan parallel.
Ik heb korte tijd ook zon regelaar gehad maar ben terug gestapt na een "gewone".
Het schijnt dat als de spanning onder de laadspanning komt dat ze van het kleien beetje wat er nog is een hogere spanning maakt.
Veel geld voor weinig na mijn mening.

Groet Anton
Laatst gewijzigd door Anton op 25 mei 2015, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Yoni »

Anton schreef:Hoi,
Veel geld voor weinig na mijn mening.

Groet Ant5on
Gelukkig is het jou mening ;)

Er zijn zat mensen die wel de voordelen en efficiëntie ervaren.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Anton »

Hoi,

Ja dat kan, ik had er weinig succes mee.
De standbystroom was al een 0.4 ampère wat ik erg hoog vond, ik had geen idee of dit wel gebruikelijk was voor deze laders.
Waarschijnlijk zijn de huidige regelaars beter dan die ik had, ik lees niets over hoge standbystromen.
Mischien had ik wel een maandagmorgen exemplaar.
Nu is mijn stoomverbruik ook weer niet zo hoog dat als er een beetje schaduw op het paneel valt ik in paniek raak, de hele dag in de brandende zon is ook niet fijn.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Yoni »

Dat is heel raar inderdaad dat is een behoorlijke standby stroom ik vrees inderdaad een maandag morgen model.

Heb zelf een mppt van IVT gehad maar ivm met te lage laad spanning overgestapt op Victron mppt en deze had een hoger rendement met laadspanning terwijl de eerste ook niet een te min merk is.

Gr
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik had er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan, tot ik dus van de week met de panelen in weer was (ivm klein dakje en plaatsing dakluiken), dat ik eigenlijk nooit over serie of parallel nagedacht heb.
Ik heb een (2e hands) Victron MPPT 70/15 en 2 stuks Sharp 125Wp "huis" panelen van Marktplaats met een open klemspanning van 32,5V volgens de stikker. Gisteren in het avondzonnetje met een vertikaal staand paneel gaf de ene 30,9 en de andere 31,5, maar dat terzijde,ze zijn ook nog erg stoffig dus schoonmaken zal ook wel helpen...

Zowel serie als parallel zou dus kunnen.

Begrijp ik het nu goed, dat met 2 panelen parallel de voorkeur heeft danwel gebruikelijk is?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik heb er nog eens over nagedacht dit weekend... 1 van de voordelen van de boel in serie zetten is dat je sneller boven de drempelspanning van de lader (in mijn geval accuspanning + 5V komt), maar omdat ik geen 17-19V panelen heb maar 32,3V is dat niet zo'n issue denk ik. Omdat ik maar een kort bussie heb is de kabeldikte ook niet echt een probleem, omdat de afstand niet zo groot is, en ik niet zoals Rogier enorm veel panelen heb. Zou wel willen, maar het dak is niet groter!

Het vervuiling/schaduwnadeel vind ik dan groter, dus ik ga ze er parallel aangesloten op zetten.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 nov 2007, 22:42
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door roze »

| Rob Zeijen | Valkenswaard, NL | Hymer S660 | MB 410D | 1993 | Automaat |
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hallo Rob,

Nee, die ken ik niet.... ik ga met mijn "normale" Victron MPPT lader en de Multiplus er een Cyrix tussen zetten die dat allemaal voor me mag regelen; voordeel daarvan is dat die ook de andere kant op werkt als je gaat rijden en de dynamo stroom levert. :-)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Zonnepanelen in serie met MPPT controller

Bericht door Berthil »

Ik heb twee iedentieke panelen van 195 Wp, ik had een duurdere MPPT lader waarbij de panelen op kunnen.
Ik heb echter ook een goedkope MPPT (15 euro) lader via ebay gekocht naar aanleiding wat Ernst een keer geschreven had, dat die goedkope regelaars van ebay het ook prima deden. Voor 15 euro kan ik geen buil vallen, dus maar eens proberen. En tot mijn verbazing de goedkope levert 7% meer. Bij de duurdere kan ik alles instellen en bij die goedkope niet, dus die duurdere laad mijn accus verder door, waarbij de goedkopere op houd te laden als de accu bijna vol is. Ik heb dus beide panelen achter een eigen MPPT regelaar staan, dan functioneren de panelen altijd onafhankelijk van elkaar.

Groeten Berrthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten