Victron mppt en bluetooth

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Victron mppt en bluetooth

Bericht door De Rooie Reus »

Heeft er al eens iemand een bluetooth module zoals bijvoorbeeld de HC-05 op een mppt van Victron aangesloten?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door De Rooie Reus »

De mppt van Victron is uitleesbaar (VE.Direct-Protocol), er staan nogal wat voorbeelden van op www. Ik heb een 20x4 lcd-schermpje genomen, een Arduino pro mini, een dc/dc converter, een usb chassisdeel. De tx en rx van de victron komen op de rx en tx van de mini en zo kun je 'm uitlezen. Maar dan heb je een vaste aansluiting en mij lijkt een mobiele met bluetooth/wifi makkelijker.
Vandaar mijn vraag omdat ik dat op het www nog niet gevonden heb.

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door De Rooie Reus »

USB chassisdeel eraf gescheurd. Ik gebruik vaak karton ertussen zodat je het onderdeel er eventueel weer vanaf kunt scheuren. Twee modules geprogrammeerd op dezelfde baudrate als de Victron mppt, master en slave, gepaird en aan elkaar gelinked, zelfde password (http://eskimon.fr/wp-content/uploads/20 ... T_HC05.pdf). Nu reageren ze alleen op elkaar en hebben ze binnen een fractie van tijd contact met elkaar. Een bluetoothmodule op de verzameling gelijmd. Ik heb een paar van die ph-connectortjes besteld bij ebay maar ik had er nog 1 van een gesloopte laptop, die past op de vier pennetjes van de mppt. Komend weekend sluit ik de andere module aan op de mppt en dan zullen we zien. De tx van de Victron geeft 5 Volt zodat een spanningsdeler nodig is om 'm op de rx van 3,3 volt te krijgen van de pro mini. Ik ga ervan uit dat de rx van de Victron op de 3,3 volt van de mini zal reageren.

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door karogegro »

Ehh..... :WTF:
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door De Rooie Reus »

Tsja, ik ben nooit zo goed geweest in uitleggen. :red:

Ik probeer uit te vinden of je een BMV700 en een Bluetooth dongel nodig hebt van Victron of hetzelfde resultaat kunt krijgen met een handvol Chinese onderdelen van € 12,50. De weg er naartoe is misschien niet zo interessant maar als het lukt heeft een ander er misschien ook iets aan.
Het vervelende van het hele Arduino gedoe is dat het leertraject zo steil is als de Machhapuchhre.
En het voordeel van een BMV700 en zo'n dongel is dat je, er hoewel stevig voor betaalt, het ding het ook meteen doet. Het is dus een afweging.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door De Rooie Reus »

Je kunt inderdaad een hc-05 ($3/stuk) aan de victron hangen. RX aan TX en andersom en een stroom aan data gaat zich richting de arduino begeven. Omdat de victron met de accu('s) verbonden is wordt ook bijvoorbeeld de laadtoestand etc. daarvan aangegeven (zie het victron document dat ik eerder aanhaalde). Als het met een bluetooth module werkt dan kan het ook met een wifi-module zoals bijvoorbeeld de esp8266-01 en dan kun je die aan je eigen voertuigintranet toevoegen.
Victron heeft een eigen app, mogelijkerwijs kun je daarmee (en met een HC-05) eveneens de mppt uitlezen en instrueren.

Ik ga de HC-05 vervangen door de HM-10. Bij permanent gebruik zal anders de com poort van de mppt te zwaar belast worden. De HM-10 trekt in actieve mode ongeveer 8mA en is ook via ebay te koop.
Ik heb trouwens ook een aantal van die kleine 4-pins ph-connectoren inclusief draad besteld. Dan kan ik er permanent 1 in de poort laten als ik aan het experimenteren ben. Iedere keer in en uit steken is niet bevorderlijk voor die kleine pinnetjes.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door De Rooie Reus »

Laatste bijdrage: ik moet de programmatuur nog bijschaven. Je ziet momenteel het laadvoltage en het ampèrage. Bij B komt de state of charge te staan in een percentage en rechts de gegevens van het zonnepaneel. Onderaan een foutcode/status OK

Afbeelding
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Cool -zelfs een Victron-blauw schermpje :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
One-Ten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2016, 09:45

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door One-Ten »

Leuk om lezen :clap:
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door Ben 410 »

Geniet er ook echt van. Heb geen idee waar t over gaat. :up:
Toine
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2017, 20:51

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door Toine »

Tja, het natuurlijk leuk om, als je de kennis aan boord hebt, informatie over de conditie van je accu's te hebben. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Ik heb gewoon een V metertje aan de victron gehangen, zodat ik overdag kan zien wat de laadspanning is, en als het donker is wat de accu spanning is. Mijn praktijk is, dat ik daar genoeg informatie mee krijg of er verbruikers uitgeschakeld, danwel bij geschakeld kunnen worden.
Maar wederom, leuk te zien dat met wat inventiviteit eea gedigitaliseerd kan worden.
Toine
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Victron mppt en bluetooth

Bericht door De Rooie Reus »

Perfecte oplossing Toine, je moet gewoon doen wat je toereikend vindt.
Mijn doel was alles dat de mppt levert op een metertje te kunnen zien zonder dat je dat ergens in moet bouwen. Victron levert app's en dure accumonitoren en het leek me leuk om te kijken of je er honderden euro's aan moet uitgeven. Ik ben nogal eens bezig met dingen die leuk zijn.
Ik begreep bijvoorbeeld vroeger niets van kleppen stellen maar door dit forum kom je weer op ideeën.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten