Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hier weer even een bericht van Peter MERCAMPO de Nomade;

Ook mijn stroomvoorziening van mijn bus is niet helemaal meer wat het geweest is, het heeft wel 13 jaar gefunctioneerd en in het begin zelfs heel goed! Ik heb destijds een tweede hands zonnepaneel gemonteerd met een steca 1010 regelaar en twee 120 Ah agm deep cycle accu's, top kon een week staan zonder paal, led verlichting en compressor koelkast. van de zomer heb ik de accu's vervangen, uit kosten overweging heb ik dit keer gekozen voor twee semi tractie accu's van 125 ampère (hele systeem is 24 volt). Naar een paar dagen gaat nu echt de koelkast uit en hij vriest ook niet echt meer naar behoren, weet ook niet of deze 13 jaar oude koele vriend zijn beste tijd achter de rug heeft. Tevens heb ik destijds een laad en omvormer combinatie gekocht. Tijdens een minimeeting (lang geleden) bleek de lader een verkeerde spanning af te geven waardoor er twee accu's zijn overleden. de Omvormer gebruik ik nog steeds maar die begint ook steeds vaker en ik heb het idee sneller te piepen dat er te weinig energie voorradig is. ledverlichting blijft gewoon branden, radio speelt ook nog enige tijd door, koelkast stopt (ingebouwde beveiliging denk ik).

*Wat ik eigenlijk wil of naar op zoek ben is iemand die met mij een plan kan opstellen wat te doen en ik ben op zoek naar tips om op een, liefst voordelige, duurzame manier een goede stroomvoorziening te regelen, betrouwbaarheid staat voorop. zodat ik weer een paar dagen kan staan met koelkast kachel en verlichting aan.

Zelf zit ik aan twee nieuwe zonnepanelen met een mppt regelaar (schijnen beter te zijn en hoger rendement te hebben) op termijn wil ik gewoon op 220 v kunnen overstappen en gewoon een tafelmodel a+++ koelkast te monteren ipv het veel te dure camper/boot spul. Dus een goede hoog rendement omvormer. Op dit moment heb ik een heel oud scootmobiel ladertje van 8 ampere 24 volt waarvan ik niet weet of deze het nog goed doet maar wil een lader die wat meer afgeeft en in druppelstand overgaat. wel zo wenselijk als ik eens de gelegenheid heb om aan 'de paal' te staan.

*even een terzijde; Ben een beetje een nitwit op electra gebied en ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer als ik verdwaal op 'het net' en de forums, waarbij ik eigenlijk dit forum als meest betrouwbaar beschouw.

Resumé; op zoek naar goede zonnepanelen (daglicht?) goede omvormer, goede lader (slechte ervaring met 2 in 1 spul, maar verwerp het niet) en goede regelaar (mppt?) ben verder niet merkgevoelig maar heb wel graag kwaliteit, het moet het gewoon doen en het liefst zo lang mogelijk maar dat is waarschijnlijk een open deur die ik nu aan het in trappen ben. Tips over leveranciers, adressen zijn welkom liefst gebasseerd op goede eigen ervaring zijn welkom.

Uiteraard heb ik ook wel aan een aggregaat gedacht en wellicht dat dit het, op termijn, word, is alleen nogal opvallend en lawaaierig als je op een niet geregelementeerde overnachtingsplaats staat. Een brandstofcel schijnt ook ideaal te zijn maar die schijnen toch wat aan de prijs te zijn.... kortom werk in uitvoering en ik wil stof tot nadenken. Als iemand mij hierbij wil en kan ondersteunen of wil helpen een plan te maken zou dat fijn zijn, uiteraard hoeft dit niet voor niets. Ik kan mijzelf verplaatsen door vrijwel het gehele land, woon tenslotte in mijn vervoermiddel en lijd momenteel een 'vrijgezellig' bestaan.

Dit is voor mij even 'het onderwerp'
zij die rond dolen groeten u,
Peter.
Vandaag is een Kadootje
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk

Bericht door Mark V »

Hallo Peter,

Ik lees dat je installatie al 24V is. Dat maakt het leven wat gemakkelijker.

Ik zou gaan voor twee zo groot mogelijke zonnepanelen. Ik heb er twee op liggen, leveren samen dik 500W.
Ze staan beide in serie, dit zodat de lader al snel opstart bij een beetje licht.

Ik heb twee 12V 250Ah AGM accu's in serie staan om zo de 24V spanning te verkrijgen. Wegen samen dik 150kg.

De solar lader is een Victron MPPT 150/35 (max spanning van de panelen mag 150V zijn, max laadstroom is 35A).
Mijn lader staat nu al dik drie jaar permanent aangesloten, werkt probleemloos.

De omvormer is een Victron Multiplus Compact 24/1600/40 (24Volt, 1600W aan gemaakte 230V, 40A laadstroom naar de accu's als je vanuit de stroompaal wil laden).

Ik heb een battery monitor om te zien wat er in en uit de accu's gaat.
Ik heb een Digital Multi Control voor de omvormer.

Dit alles voorzien van de juiste zekeringen en hoog stroom schakelaars, het moet wel veilig blijven en niet afbranden.

Kijk maar even op internet wat het allemaal kan.

Werkt al drie jaar probleemloos.

Groetjes, Mark
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk

Bericht door Mark V »

Oh ja, een generator hebben we ook, zo'n Honda ding, maar die gebruiken we alleen als we de camper electrisch moeten verwarmen.
De accu's zijn nog nooit leeg geraakt. Twee Engel koelkasten trekken ze echt niet leeg.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Mark, bedankt voor je reactie! Ik heb over de lader nog een vraag; deze zou 40 ampère leveren, nou heb ik in het verleden agm deep cycle accu's gehad en volgens mijn info mag je die maar met maximaal 35 ampère laden. Zelf heb ik al eens overwogen om een 55 ampère dynamo te monteren maar heb hier om deze reden toen van afgezien> sloop je de accu niet met zo een hoog ampèrage?
Waar heb jij een en ander aangeschaft, wat zijn goede panelen, er word zo veel aangeboden? heb ook al gedacht om er twee te plaatsen.

Heb net twee semitractie gekocht, helaas, omstandigheden nu veranderd ben wel aan het kijken of ik deze kan gaan vervangen maar ben op zoek naar een goed merk qua prijs / kwaliteit verhouding. er zitten nogal al wat verschil met name in prijs en ik zie door het agm bos ook bijna de goede accu niet meer welke heb jij, mijn oude van victrons hebben 13 jaar gedraaid maar het laatste jaar ging ook moeizaam.
Vandaag is een Kadootje
Mark V
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:29

Re: Stroomvoorziening revisie, wellicht noodzakelijk

Bericht door Mark V »

Hallo,

Dat laden met 40A is voor mijn accu's geen probleem.
Ik heb daar ook nog nooit van gehoord.

Ik heb mijn spullen bij de stroomwinkel gekocht. Zij kunnen je zeker ook voorlichten in dit geheel.

Groetjes, MArk

PS let zeker op de bekabeling. die moet super in orde zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten