Laika Kreos 7009: controlepaneel PC770-LK werkt niet meer!

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
BartenB
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2017, 23:08

Laika Kreos 7009: controlepaneel PC770-LK werkt niet meer!

Bericht door BartenB »

Wij zijn nog maar net de gelukkige bezitters van een Laika Kreos 7009, doch zitten reeds met een probleem… na de verkenning van onze tweedehands camper hebben we de luiken op de grond blijkbaar verkeerdelijk dicht gedaan, waardoor de verlichting in de bergvakken allicht de hele nacht is blijven branden! Deze morgen hoorden we een schel geluid dat bleek afkomstig te zijn van de omvormer, die naast de batterij van de leefcel staat gemonteerd. Ook zagen we aan de module waarmee het zonnepaneel verbonden is een rood licht branden. De camper was niet aangesloten op het elektriciteitsnetwerk. We nemen dus aan dat de batterij van de leefcel grotendeels ontladen werd.

Dus de Kreos aangesloten op de 220V en na enkele uren zien we weer groen licht branden (overdag, wat er vermoedelijk op wijst dat de batterij van de leefcel via het zonnepaneel wordt opgeladen – na zonsondergang brandt dat groene lichtje dus niet meer ); en ook het oranje lichtje licht op op de hoogste stand aan de module waarop ook het zonnepaneel is aangesloten…

De batterij is in ieder geval OK, die is dus weer opgeladen en er worden correcte waarden gemeten.

Maar we krijgen het controle-paneel (PC770-LK van CBE) op geen enkele manier meer aan de praat… wanneer we op de hoofdknop ON/OFF drukken krijgen we een groen lichtje dat er op moet duiden dat we het controle-paneel effectief hebben aangezet, doch we blijven een zandloper zien op het scherm en even later schakelt het controle-paneel vanzelf weer uit!…

Alle zekeringen alvast eens uitgehaald en gecontroleerd… daar bleek in ieder geval niets mee aan de hand! Ook de accuschakelaar eens aan en uitgeschakeld, maar zonder enig resultaat! We blijven steevast met die zandloper zitten, wanneer we het controlepaneel proberen aan te zetten!?!

Ook eens langs geweest bij de installateur van de camper, en die wist me te vertellen dat ik het controlepaneel niet heb gereset door de elektriciteit uit te schakelen (dmv de hoofdschakelaar nabij de zekeringkast)… ik moest het controlepaneel demonteren en de fiches uittrekken… een vijftal minuten wachten en dan weer aansluiten…

En daar merkte ik mogelijk het probleem!... een van de aansluitingen zal los en door de manipulatie helemaal los geraakt… dus dat wordt wat soldeerwerk… en hopelijk is dat voldoende om het paneel weer aan de praat te krijgen, zo niet wordt het een nieuwe printplaat vrees is… zie ook foto’s op
https://www.dropbox.com/sh/62ya0rp7rnjf ... -X42a?dl=0

Blijkbaar dan toch slecht nieuws!... het solderen mocht geen soelaas brengen en het controlepaneel wordt op zijn geheel vervangen.
Kostprijs ca 820 euro, enkel voor het paneel alleen.pffffff... toch wel de moeite zeg.

Vraag me af of ik wel eenzelfde controlepaneel moet installeren, of dat er eventueel alternatieven bestaan voor dat controlepaneel PC770-LK ???

nuttige suggesties altijd welkom

Onze google-vriend heeft ons tot heden ook nog helemaal geen soelaas kunnen brengen!

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten