Pagina 1 van 1

eenvoud

Geplaatst: 03 apr 2019, 11:10
door Ben 410
Beste iedereen,

Ik ben van mijn nu nog volledig lege MB L410 een camper aan het bouwen, en ik ben best een handige klusser, maar elektra vind ik wat lastiger. Ik wil graag een zo eenvoudig mogelijk elektrisch systeem inbouwen.

Als ik uit ga van een lood-vloeistof semitractie accu, dan dacht ik om de startaccu en de rest van de auto volledig los te houden van het woondeel.
Het woondeel krijgt dan een aansluiting op 220Volt, ik maak aansluitingen voor eventuele 220V gebruikers en ook gaat de 220V naar een continue aangesloten goede acculader (tips?) die de semi tractie accu probeert op peil te houden.
Vanaf die accu ga ik dan weer via zekeringen en schakelaars naar de diverse 12V gebruikers. That's it.

Kan dit? Hoe slecht is dit voor de accu? Hij zal dan tijdens het kamperen continue ergens in een variabele laadtoestand verkeren. Is dat erg?

En wat als ik bijvoorbeeld voor een AGM accu (tips?) kies? Gaat dit verhaal dan ook op? Tegen diepontladen misschien een slimme AGM-lader met alarm ofzo (tips?)?

Ik hoor graag wat er wel en niet mogelijk is.
Dank alvast voor het meedenken!

Re: eenvoud

Geplaatst: 07 apr 2019, 20:34
door Jeroen_Hanomaf
Alles kan ;-)

Ik zou beginnen met een lijstje te maken van welke gebruikers je allemaal hebt en wat ze verbruiken.

Als je bijvoorbeeld een koelkast op stroom hebt en die tijdens het rijden aan hebt, waarbij dan de HH accu niet opgeladen wordt, kan het zijn dat ie zomaar flink ontladen wordt, zeker als er op je bestemming geen stroom aanwezig is, is je accu snel leeg. Voor de kosten van een Cyrix o.i.d. en een paar kabels zou ik het wel weten ;)
Als het alleen een paar lampjes zijn zou ik me er niet zo druk om maken. En een beetje acculader duwt zo'n accu vrij snel weer vol, ook als er afnemers zijn.

Alles staat of valt met hoeveel verbruikers je hebt, wat ze afnemen, en hoe vaak je ze gebruikt. :)

Groeten Jeroen

Re: eenvoud

Geplaatst: 07 apr 2019, 22:21
door Ben 410
Ovee het aantak gebruikers en het gebruik van de dynamo ga ik even nadenken. Er blijkt al een 100a relais in de bus te zitten. Nog niet aangesloten. Geen cirix, maar simpel relais.

Maar het principe van elektriciteit gebruiken van de accu en deze tegelijkertijd (proberen) opladen is normaal? Accu en lader kunnen daar tegen?

Re: eenvoud

Geplaatst: 08 apr 2019, 19:32
door Jeroen_Hanomaf
Nou ben ik geen electrotechnicus of monteur voertuigtechniek, maar ik durf wel met enige zekerheid te beweren dat de dynamo en startaccu samen precies datgene doen wat je van plan bent :)

Als je lader maar zwaar genoeg is levert ie genoeg stroom om zowel de accu te laden, als direct je verbruikers van energie te voorzien. :)

Re: eenvoud

Geplaatst: 08 apr 2019, 20:06
door Ben 410
Dat is waar. Helder. Dankjewel!!

Tip voor lader, iemand?

Re: eenvoud

Geplaatst: 15 apr 2019, 20:55
door Jeroen_Hanomaf
Daar kan ik je helaas niet 1-2-3 mee helpen, ik heb een Victron Multiplus waar een max 35A acculader ingebouwd zit. (en een 4A uitgang voor de startaccu).
Heb zelf op op heden goede ervaringen met Victron, al is de prijs er wel naar... (maar bij b.v. Stroomwinkel hebben ze regelmatig ingeruilde of demo-apparatuur voor interessante prijzen).

Groeten, Jeroen

Re: eenvoud

Geplaatst: 15 apr 2019, 23:36
door Ben 410
Dankjewel. Ik heb inmiddels een “elektroblok” gekocht.
Nu snel verder met bankjes lassen en apk...

Re: eenvoud

Geplaatst: 24 apr 2019, 21:42
door Jeroen_Hanomaf
Succes! Heb je een Schaudt Elektroblock gekocht?

Re: eenvoud

Geplaatst: 25 apr 2019, 09:39
door Ben 410
Apk is gelukt.
Bus staat weer voor de deur.
Ik heb een “elektroblok” gekocht via boranka. Staat geen merk op. Deze kan wat ik wil dat hij kan. Moet goedkomen denk ik.

Re: eenvoud

Geplaatst: 15 mei 2019, 22:58
door Jeroen_Hanomaf
Succes! :)