Pagina 1 van 1

eenvoud

Geplaatst: 03 apr 2019, 11:10
door Ben 410
Beste iedereen,

Ik ben van mijn nu nog volledig lege MB L410 een camper aan het bouwen, en ik ben best een handige klusser, maar elektra vind ik wat lastiger. Ik wil graag een zo eenvoudig mogelijk elektrisch systeem inbouwen.

Als ik uit ga van een lood-vloeistof semitractie accu, dan dacht ik om de startaccu en de rest van de auto volledig los te houden van het woondeel.
Het woondeel krijgt dan een aansluiting op 220Volt, ik maak aansluitingen voor eventuele 220V gebruikers en ook gaat de 220V naar een continue aangesloten goede acculader (tips?) die de semi tractie accu probeert op peil te houden.
Vanaf die accu ga ik dan weer via zekeringen en schakelaars naar de diverse 12V gebruikers. That's it.

Kan dit? Hoe slecht is dit voor de accu? Hij zal dan tijdens het kamperen continue ergens in een variabele laadtoestand verkeren. Is dat erg?

En wat als ik bijvoorbeeld voor een AGM accu (tips?) kies? Gaat dit verhaal dan ook op? Tegen diepontladen misschien een slimme AGM-lader met alarm ofzo (tips?)?

Ik hoor graag wat er wel en niet mogelijk is.
Dank alvast voor het meedenken!

Re: eenvoud

Geplaatst: 07 apr 2019, 20:34
door Jeroen_Hanomaf
Alles kan ;-)

Ik zou beginnen met een lijstje te maken van welke gebruikers je allemaal hebt en wat ze verbruiken.

Als je bijvoorbeeld een koelkast op stroom hebt en die tijdens het rijden aan hebt, waarbij dan de HH accu niet opgeladen wordt, kan het zijn dat ie zomaar flink ontladen wordt, zeker als er op je bestemming geen stroom aanwezig is, is je accu snel leeg. Voor de kosten van een Cyrix o.i.d. en een paar kabels zou ik het wel weten ;)
Als het alleen een paar lampjes zijn zou ik me er niet zo druk om maken. En een beetje acculader duwt zo'n accu vrij snel weer vol, ook als er afnemers zijn.

Alles staat of valt met hoeveel verbruikers je hebt, wat ze afnemen, en hoe vaak je ze gebruikt. :)

Groeten Jeroen

Re: eenvoud

Geplaatst: 07 apr 2019, 22:21
door Ben 410
Ovee het aantak gebruikers en het gebruik van de dynamo ga ik even nadenken. Er blijkt al een 100a relais in de bus te zitten. Nog niet aangesloten. Geen cirix, maar simpel relais.

Maar het principe van elektriciteit gebruiken van de accu en deze tegelijkertijd (proberen) opladen is normaal? Accu en lader kunnen daar tegen?

Re: eenvoud

Geplaatst: 08 apr 2019, 19:32
door Jeroen_Hanomaf
Nou ben ik geen electrotechnicus of monteur voertuigtechniek, maar ik durf wel met enige zekerheid te beweren dat de dynamo en startaccu samen precies datgene doen wat je van plan bent :)

Als je lader maar zwaar genoeg is levert ie genoeg stroom om zowel de accu te laden, als direct je verbruikers van energie te voorzien. :)

Re: eenvoud

Geplaatst: 08 apr 2019, 20:06
door Ben 410
Dat is waar. Helder. Dankjewel!!

Tip voor lader, iemand?

Re: eenvoud

Geplaatst: 15 apr 2019, 20:55
door Jeroen_Hanomaf
Daar kan ik je helaas niet 1-2-3 mee helpen, ik heb een Victron Multiplus waar een max 35A acculader ingebouwd zit. (en een 4A uitgang voor de startaccu).
Heb zelf op op heden goede ervaringen met Victron, al is de prijs er wel naar... (maar bij b.v. Stroomwinkel hebben ze regelmatig ingeruilde of demo-apparatuur voor interessante prijzen).

Groeten, Jeroen

Re: eenvoud

Geplaatst: 15 apr 2019, 23:36
door Ben 410
Dankjewel. Ik heb inmiddels een “elektroblok” gekocht.
Nu snel verder met bankjes lassen en apk...

Re: eenvoud

Geplaatst: 24 apr 2019, 21:42
door Jeroen_Hanomaf
Succes! Heb je een Schaudt Elektroblock gekocht?

Re: eenvoud

Geplaatst: 25 apr 2019, 09:39
door Ben 410
Apk is gelukt.
Bus staat weer voor de deur.
Ik heb een “elektroblok” gekocht via boranka. Staat geen merk op. Deze kan wat ik wil dat hij kan. Moet goedkomen denk ik.

Re: eenvoud

Geplaatst: 15 mei 2019, 22:58
door Jeroen_Hanomaf
Succes! :)

Re: eenvoud

Geplaatst: 01 jun 2020, 22:05
door Ben 410
Inmiddels alle elektra werkend, heb alleen een heel klein hh accuutje, een echte moet ik nog eens kopen.

Ik heb nu erg weinig gebruikers. Eigenlijk alleen 12v naar usb om telefoon op te laden, en een interieurverlichting LED van 1,5W.
HH accu wordt geladen als ik rijd. Hij kan aan 220V, dan laadt hij ook.

Nu heb ik een koelkastje besteld, smal tafelmodelletje 220V A++.
Hoeveel Watt hij gebruikt stond er niet bij. Hij wordt morgen geleverd.

Nu heb ik voor het geval ik geen 220V paal tegenkom, een zonnepaneel 100W besteld, en een laadkastje van max 10 A. Ik heb een 300-600W omvormer besteld.
Nu dacht ik, stel dat die koelkast 70W trekt, en een derde van de tijd aan staat, is dat 1,9A op 12V.

Dat zonnepaneel levert waarschijnlijk in de praktijk de helft, als hij bovenop het dak plat ligt, in de zomer. Dat is 50 W. Dat doet hij de lichte helft van de dag, dan houd je 25W over, dat is 2 A.

Met een klein beetje verlies hier en daar, zal hij het net niet helemaal volhouden zo. Maar wel bijna, klopt dat?

Ik lees nu wat verder op deze site, en ik denk dat ik een en ander iets te krap heb bemeten. Maar heb het al besteld. Wat denken jullie, los extra 100W paneel erbij zetten? In serie of paralel? In serie kan, volgens de ingangsspanning van het kastje.

En die omvormer, gaar die het trekken, ik had geen rekening gehouden met opstartpiek van een compressorkoelkast...

Alles lekker proberen of dichtlaten en terugsturen?

Re: eenvoud

Geplaatst: 05 jun 2020, 11:24
door Jeroen_Hanomaf
even snel gekeken bij Coolblue voor gemiddeld verbruik:

https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-koelkast.html

Daar zie ik voor een kleine koelkast 121kWh per jaar. Als ik dat terugreken (121000Wh / 365 = zeg maar 332W per dag = 332/24, kom ik op ongeveer 14W per uur (Wh). Als de koelkast dan b.v. 50% van de tijd aan staat is dat 12(uur) x 14W: 168W per 24 uur.

Dan uiteraard 168W:12V = 14A per 24 uur.
Daar komt natuurlijk nog wel je omvormerverlies bovenop, en als het koud is staat de compressor waarschijnlijk minder vaak aan als bij 45°C in de volle zon, maar daar kun je nog wel mee spelen qua rekenen en je ZP doen natuurlijk ook meer met veel zon :)

Wat bedoel je met een 300/600W omvormer? De aanloopstroom van zo'n KK kan behoorlijk zijn. Bij een koelkast op stroom is het eigenlijk makkelijk, de accu en zonnepaneel zo groot mogelijk nemen, dan kun je het langst zonder paalstroom als je dat wilt :) Mijn omvormer is een 800VA (= iets minder als W), die trekt het prima met mijn A+++ koelkast zonder vriesvak.
Maar ik lees her en der ook verhalen van mensen met hele goedkope omvormers waarbij 800W niet genoeg is.
Zonder zonnepanelen (die moeten ooit nog eens, 2x 125Wp)...) redden wij het bij een graad of 20-25 buitentemperatuur (dus zonder kachel) en een 180Ah loodzuuraccu omgeveer 3 dagen, het is niet aan te raden de HH accu te ver te ontladen, dan gaat hij sneller stuk (bij mijn Varta LFP180 wordt max 50% aangeraden)
Veel andere verbruikers hebben we ook niet, (wat ledjes, opladers) behalve de kachel, maar dan is het koud en slaat de koelkast bijna nooit meer aan ;-)

Groeten Jeroen

Re: eenvoud

Geplaatst: 08 jun 2020, 08:59
door Ben 410
Dank voor wat cijfers. Ik ben even aan het rekenen.

Ik wil eigenlijk bij vrij staan niet te veel uit gaan van de accucapaciteit, maar van de zonnepanelencapaciteit. Daar neem ik wat marge in. Dan kan ik echt vrij staan.