Paul Snip stelt zich voor.

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door paul snip »

Hallo!

Ik ben nieuw hier, en zal me dan ook ff netjes voorstellen.

Ik ben Paul Snip, Wegenwacht van beroep en 29 jaar oud.

Actief lid van de W123 club, http://www.w123club.nl .

Dagelijks rijd ik in een W123 300 diesel uit 1980. Deze auto is uit Californie geimporteerd en dan ook helemaal roestvrij.

Ik zocht al een tijdje een Mercedes bus, maar dan een zonder carrosseriewerk. Toen kwamen al snel de zogenaamde Duitse "Katastrophenschutz" bussies in beeld. Alleen de prijzen die ze daar in Nederland voor vragen. Wel roestvrij en meestal minder dan 20.000km op de teller. Prijzen vanaf 6750 ex btw, dat werd mij toch echt wat te gek.

Op Mobile.de stond een blauw (ex-THW) busje. Voor een fatsoenlijke prijs (3600 euro). THW staat voor Technisches Hilfswerk. Dat is een soort brandweer maar dan op het technische vlak, dus bomen zagen dingen takelen etc... Deze bus had ook nog maar 20.000 km gelopen en moest een goede carrosserie hebben volgens de verkoper.

De bus stond hier echter wel 600 km vandaan. Bij Speyer aan de Rijn (thv Ludwigshafen). Dus de 123 vol diesel getankt, en er gelijk maar een leuk weekendje van gemaakt. Mooie stad, leuke omgeving en een fantastisch Technik Museum, daar.

De bus, een 407, was echt goed en netjes. 3 hele kleine roestplekjes ter grote van een dubbeltje en wat slecht herstelde schade aan een spatbordrandje. Technisch gewoon nieuw zo te zien. Het blauwe spuitwerk is wel heel "rip-rap-schier" uitgevoerd...Je kunt zien dat 't ff snel moest...maar goed, als de bus klaar is wordt ie waarschijnlijk toch helemaal opnieuw gespoten.
De handelaar kon een tijdelijk kenteken regelen, dus ik heb de bus gekocht. We konden 'm een week later ophalen.

De maandag daarop naar huis gereden, zonder noemenswaardige problemen. Snelhied is max 100, maar 85-90 rijdt beter. Je merkt dat de 65 pk diesel hard moet werken, maar 't is te doen. Het verbruik valt ook wat tegen, 1 op 7,5 ongeveer. Moet ik wel zeggen dat ik iedere keer volgas gereden heb, omdat m'n vriendin met de personenauto achter mij reed. Bij 85 constant is ie een stuk zuiniger heb ik onlangs gemerkt.
Is een 508, met direct ingespoten dieselmotor, eigenlijk zuiniger?
Een 508 was eigenlijk ook mijn eerste keus, maar ja... Niet te vinden voor een fatsoenlijke prijs... Misschien in de toekomst deze ombouwen? Vijfcilinder erin? Ach, we zien wel...
Eerst maar eens beginnen met de camper inrichting!

De bus is inmiddels zonder problemen door de RDW en APK keuring gekomen. Banden zijn ook nog goed (van 2001).

Zo, nu hou ik eerst maar weer op, anders wordt het wel een heel lang verhaal...
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Paul, Welkom bij de club!

Ik heb een mb 406 waar later een om314 in gebouwd is. Schijnt goed te doen te zijn want zo zijn er redelijk wat bij de club. Ik rij er 1 op 10 mee.

veel plezier !
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Een poging om wat plaatjes te plaatsen:

Afbeelding

Dit was de bus zo ik 'm kocht.

Die rare beugel is al van 't dak af. De inrichting is er inmiddels uit. En alle antennegaten in 't dak zijn dichtgemaakt.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Deze inrichting zat erin:

Afbeelding

Het is een radio-verbindingswagen geweest. Met een soort van bureautje erin.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Leeg gesloopt. Heeft Linda (mijn vriendin) gedaan:

Afbeelding
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Deze stoelen komen er op draaiplateus voorin:

Afbeelding
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Icm met dit stuk achterbank wordt dan achter de draaibare bestuurdersstoel een zithoekje gecreeerd:

Afbeelding
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Welkom bij de Dbbl!! :D

Je bent al goed bezig en komt goed beslagen ten ijs zogezegd. 8)

Wat zijn je plannen met de straks verworven camper? :roll:

Je bent natuurlijk altijd welkom om je vragen te stellen op het forum.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

De plannen zijn om tijdens de vakanties en andere vrije dagen Europa door te trekken. Als het lukt om hem dit jaar voor de vakantie klaar te hebben, dan beginnen we rustig. Eerst richting Duitsland, denk ik.

En dan volgend jaar een grotere reis. Scandinavie, ofzo.

Dat is nu het leuke van zo'n camper. Je hoeft geen vastomlijnde plannen te hebben.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ziet er mooi uit, en goed bezig hoor!
Wat zijn dat voor luxe stoelen, waar komen die uit? :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Die stoelen zijn van een Saab 9000. Ze lijken wel een beetje op originele camperstoelen. Gelukkig waren deze veel goedkoper :wink:
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Het is wat lastig foto's plaatsen hier. Maar ik zal 't proberen.

De vorderingen tot nu toe.

Bus leeg:

Afbeelding

Isoleren:

Afbeelding

Begin van de wand:

Afbeelding

Wand is klaar:

Afbeelding

Vloerisolatie:

Afbeelding

Begin van de vloer, en zo je ziet zit 't plafond er ook al in:

Afbeelding

Koof om de roldeur:

Afbeelding

Sfeerverlichting:

Afbeelding

Achterwand dichtgezet, de roldeur blijft, is makkelijk voor beladen bagageruimte onder het vaste bed:

Afbeelding

Mijn camper en die van mijn vader:

Afbeelding

Bed is klaar en wordt getest :wink:

Afbeelding

Hoog bezoek:

Afbeelding

Bergruimte/eenvoudige toilletruimte:

Afbeelding

Detail, het originele hang en sluitwerk van de bus. Super degelijk. Wel veel freeswerk om 't weer in te bouwen:

Afbeelding

Koof om de overgang tussen plafond en wand af te werken. Hierin kan de bedrading gelegd worden. Ook kan hier de gordijnenrail aan bevestigd worden.

Afbeelding

Nieuwe Koelkast:

Afbeelding

Achteruitrijcamera:

Afbeelding

Afbeelding

Stroomhaspel in de Bergkast:

Afbeelding

Afbeelding

Koof iets verbreed ter hoogte van de zithoek, daardoor kon er mooi een spotje in:

Afbeelding

Ook weer handig voor de bedrading:

Afbeelding

Proefopstelling van de zithoek:

Afbeelding

Bankje:

Afbeelding

Aanrecht:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

mooi!

Bericht door Saskia »

Hee Paul. Superleuk al je foto's. Zo te zien wordt ie prachtig! Het wordt vast goed toeven daar. Veel plezier ermee, en welkom op het onvolprezen Dubbelluchtforum.

ps.: wel een beetje donker achterin, waarom niet nog een raampje erbij?
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Hoi Saskia,

Er zit een transparant dakluikje in. En achterin zit alleen maar een bed. Dus als je gaat slapen moet je dat raam toch verduisteren.
Verder vind ik het zonde om de bus aan de buitenkant te veranderen. Het enige wat er in komt zijn 2 koelkastroosters, omdat dat moet. Verder wil ik er liever geen gaten in zagen.

Overigens lijkt het op de foto ook donkerder dan in werkelijkheid hoor. Je kunt overdag gewoon een boek lezen in bed, als je dat zou willen.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Paul,

mooi verslag, alhoewel ik met al die foto's wel meteen door mijn weekkwantum mb's heen ben.. :(

Misschien kun je die absobtie-koelkast nog ruilen voor een compressor-exemplaar?
Hoef je helemáál geen gaten meer te zagen. :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Mooie bus!

Dennis
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

@ Leo: Compressorkoelkast was inderdaad ideaal. Maar die dingen zijn een keer zo duur. En moeten ook hun warmte kwijt. Zij het wat minder dan een absorbtie. Voordeel van een absorbtie is dat hij ook op gas kan. Dat is ideaal als je een paar dagen niet op de camping kan staan. Dan spaar je je huishoud accu een beetje.

En sorry, als die foto's teveel ruimte innemen. Het is een hele klus om ze op 't forum te krijgen. Ik heb ze expres al heel erg verkleind. Ze zijn met elkaar nog geen 2 mb. Als het een probleem is, kan ik ze er wel weer af halen hoor.

Vandaag het bankje is de zithoek afgemaakt en bekleed. Leer even weer opgepoetst. Zie de foto.

Afbeelding

Afbeelding

De kachel (standkachel op diesel zit er in) komt weer onder het bankje. Net als de acculader en misschien nog wat meer technische dingen.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Paul,

lekker laten staan die foto's hoor.:)
Ik ben alleen een paar minuten bezig om ze te laden, dat krijg je als je geen kabelaansluiting hebt.
Mogen ze zeggen dat UMTS supersnel is, maar ik merk er niet zo veel van.
Het leven van een buszigeuner gaat niet altijd over rozen. 8)


Natuurlijk moet een compressorkoelkast ook zijn warmte kwijt, maar dat is veel minder energie dan een absorbtie waar immers een verwarmingselement voor de circulatie van het koelmedium zorgt?
Nou jah, ik hoef je daar niks over te vertellen natuurlijk, gezien je vak weet je waar Abraham de mosterd haalt..:P


Je maakt er in ieder geval iets heel moois van.:)
Succes verder.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Even weer een update.

Ik ben gister naar de Wit in Schijndel geweest. Dat is echt het walhalla voor de zelfbouwer. Heb daar oa een luifel, watertanks, koelkast roosters, tafelpoot en combi-rollo's gekocht.

Vandaag een tafeltje gemaakt.

Afbeelding

En de koelkastroosters in de wand gezaagd.

Afbeelding

Morgen waarschijnlijk een begin met het keukenblokje maken.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Mijn update voor vandaag. Begin gemaakt met het keukenblok. Veel passen en meten. En dan komt 't nog zo uit, zo je 't eigenlijk niet bedacht had.

Maar met deze opstelling ben ik redelijk tevreden.
Het keukenblad is 90 bij 40 cm.

Gelijk gas en stroom voor de koelkast aangesloten. Allemaal met harde koperleiding. Zodat ik later geen gedonder met lekkende gasslangen achter 't fornuis of de koelkast kan krijgen. Iets meer werk, maar daar heb ik straks een hoop plezier van.

Afbeelding
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Paul, heb je dan wel werkruimte in de keuken? Ik zat gisteren wat fabrieks campers op internet te kijken, en ook die possi win 2? En net als bij jou valt mij op dat je naast de wasbak en de kookplaat eigenlijk geen ruimte hebt om je groente te snijden oid.
Of kook ik alleen uitgebreid in de auto?
Ik heb ongeveer 50 cm aanrecht in de wagen naast de kook plaat en daar ben ik erg blij mee. Dat is mij de ruimte wel waard. Hoe doe jij dat ?
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Arjan,

Ik probeer nog een uitklaptafeltje van ca 40 cm naast het aanrecht te maken. Die komt dan voor de deur langs. Het voordeel hiervan is dat als je de rechter bestuurdersstoel omgedraaid hebt, dit gelijk als tafeltje daarvoor kan dienen.

Verder past de bus door de Mac Drive, dus de keuken is eigenlijkoverbodige luxe, haha :lol:
Wij koken idd niet zo uitgebreid in de bus. Het is een kwestie van wat groenten opwarmen. Aardappels bakken. Stukkie vlees in de pan. Potje koffie zetten.

't Blijft altijd schipperen met de ruimte. Maar voor ons 2-en is dit de ideale oplossing.

Verder kun je zittend op het bankje zowel bij de keuken als bij de tafel. Dat is ook een oplossing.
Gebruikersavatar
Hans Delwel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2006, 16:10
Locatie: Steenbergen
Contacteer:

Bericht door Hans Delwel »

Hoi Paul,
Mooi werk lever je af zeg.
Ik ben altijd erg ge-interesseerd is hoe mensen iets opbouwen en/of aanpassen.
Ben zelf ook nog niet zo lang lid maar heb al wel veel plezier en nut beleefd aan o.a. het forum.
Carpe Diem
naar mijn bus
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Weer even een update:

Linda heeft het originele kaartleesplankje helemaal gerestaureerd. Wel een geinig detail.

Afbeelding

Verder is het keukenblok nu zo goed als af. Geen laatje ivm ruimte gebrek, maar een bestekbak die in een railtje valt. Scheelt een boel ruimte.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Vandaag de voorstoelen definitief geplaatst. Nog een hele puzzel met die draaiplateau's.

Eerst een 3 mm staalplaat op de accubak gemaakt. Hierop kan het draaiplateau.



Afbeelding

De stoel geplaatst:

Afbeelding

De bijrijders stoel komt op het onderstel van de originele stoel. Voordeel hiervan is dat de stoel dan voorover te klappen is.

Afbeelding

Nadeel is dat Linda niet meer met de voetjes bij de grond kan. Moet ik maar een voetensteuntje maken.

Afbeelding

De royale zithoek:

Afbeelding

Voor de liefhebber gratis af te halen de originele bestuurdersstoel. Van de bijrijdersstoel heb ik alleen een losse zitting en een rugvlak. Helemaal onbeschadigd. Beetje stoffig. Maar komt uit een bus die maar 20.000 gelopen heeft.

Reakties op p.snip@hetnet.nl graag

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten